Fórum - Téma


Výměna brzdových kotoučů u N15


Fórum Almera N15 Výměna brzdových kotoučů u N15

Informace o modelu: Nissan Almera N15


1  2  3

2008-07-30 11:11:36

Protože se v dotazech často objevuje téma rozměrů a typů použitých brzdových systémů u Almer N15 a náhodou jsem na německých stránkách narazil na kompletní soupis rozměrů použitých brzdových kotoučů,dávám ho sem pro případ potřeby.Rozměry se liší podle motorizace,osazení systémem ABS a před- či pofaceliftovým datem výroby vozidla:

1. Přední náprava

Vozy před faceliftem (do r.1998) bez ABS

GA14DE ---> 232 x 18 mm

GA16DE ---> 247 x 18 mm

CD20 ---> 247 x 18 mm

Vozy před faceliftem (do r.1998) s ABS

GA14DE ---> 232 x 18 mm

GA16DE ---> 247 x 18 mm

CD20 ---> 247 x 18 mm

SR20DE ---> 257 x 26 mm

Vozy po faceliftu (od r.1998) bez ABS

GA14DE ---> 247 x 18 mm

GA16DE ---> 252 x 20 mm

CD20 ---> 247 x 18 mm

Vozy po faceliftu (od r.1998) s ABS

GA14DE ---> 252 x 20 mm

GA16DE ---> 252 x 20 mm

CD20 ---> 252 x 20 mm

SR20DE ---> 257 x 26 mm

2. Zadní náprava

Vozy před faceliftem (do r.1998) bez ABS:

CD20 ---> Bubnové

GA1xDE ---> Bubnové

Vozy před faceliftem (do r.1998) s ABS:

CD20 ---> 234 x 7 mm

GA1xDE ---> 234 x 7 mm

SR20DE ---> 258 x 9 mm

Vozy po faceliftu (od r.1998) s ABS:

CD20 ---> 234 x 7 mm

GA1xDE ---> 258 x 9 mm

SR20DE ---> 258 x 9 mm

2008-10-03 16:31:11

A když už jsem nakousl tohle téma,tak ho doplním a upřesním o postup při kompletní výměně brzdových kotoučů a destiček na přední nápravě u N15.

Když jsem zkoumal,jaký brzdový systém mám na své Almě,zjistil jsem,že za poslední rok a půl se moje brzdové destičky povážlivě ztenčily a protože mám před STK,rozhodl jsem se pro kompletní výměnu.Změřil jsem si průměr brzdového kotouče (ačkoliv podle výše uvedených údajů z německých stránek bych měl mít 247x18, osazené kotouče mají 252x20,takže doporučuju všem nekoukat na specifikace a jednoduše si skutečně osazené komponenty změřit a prohlédnout na vlastním voze) a rozměry brzdových desek a objednal přes net u jednoho z dealerů nové díly.Brzdové systémy,používané u N15,jsou dvou typů: SUMITOMO a AKEBONO.Bohužel,co někteří prodejci v nabídce uvádějí jako typ SUMITOMO,najdete u konkurence pod označením AKEBONO,takže zjistit,který systém je který je docela těžké.Naštěstí jsou ve většině nabídek i nákresy a rozměry desek,takže podle nich se zorientujete snadno a ten správný typ si vyberete.

Auto beru jako dopravní prostředek,snažím se o ně starat tak,aby mi spolehlivě sloužilo a bylo v dobrém stavu,ovšem nemazlím se s ním a nepřemýšlím o tom,co dobrého bych mu ještě dopřál,nezlobte se na mne proto,že jsem si zvolil obyčejné kotouče TRW (Lucas) a desky FERODO (FERODO byly mimochodem i originální brzdové desky na mé Almě z výroby).Tady jsem nebyl dost pozorný a objednal kategorii SL - Ferodo vyrábí desky ve dvou hlavních třídách (mimo speciálních racingových),a to Premier (desky v kvalitě prvovýroby,ale pro náhradní potřebu a s logem FERODO,tytéž desky dodává přímo do automobilek,jen s logem příslušného výrobce vozů) a Target (desky pro náhradní potřebu,pouze s vlastním logem a levnější s měkkou směsí,která vydrží menší nájezd km než Premier).A právě třída Target,jak jsem zjistil později,se podle všeho změnila na označení SL.Ne,že by snad byly "targety" (SL) špatné nebo dokonce nebezpečné,jsou atestovány i schváleny,jen zkrátka ubývají rychleji - ale na brzdách se nešetří a cenový rozdíl pár set oproti "premiérkám" bych určitě nelitoval.Nu,propříště...

Takže slíbený postup:

Dokud auto stojí na zemi,povolíme si matice kol,u kterých chceme provést výměnu.Zatažená ruční brzda je samozřejmostí - pak zdvihneme stranu,u které chceme začít,zvedákem a podložíme práh.Vyšroubujeme matice kola a sundáme je.

Protože budeme měnit i kotouč a nejen desky,nestačí povolit šroub vodicího čepu a vyklopit brzdový třmen - musíme odmontovat celý brzdič.Ten je přišroubován dvěma šrouby na klíč č.16 nahoře a dole ze zadní strany.Budete potřebovat krátký nástavec,protože u horního šroubu je kvůli brzdové hadici omezený prostor.

Když je brzdič odmontovaný,zavěsíme jej na drát nebo opřeme o tlumič tak,aby se nenamáhala brzdová hadice.

Nyní můžeme sejmout brzdový kotouč,který není k náboji kola nijak jinak uchycen,je prostě navlečen na kolové šrouby a středové osazení.Pokud kotouč nejde stáhnout rukou,drží jej koroze na zadní straně a hlavně středovém osazení - potom na něj neklepeme ani jej nesrážíme kladivem,ale jednoduše použijeme upevňovací šrouby,které držely brzdič a našroubujeme je do dvou otvorů v kotouči.Střídavým utahováním obou šroubů se tyto opřou o náboj kola a "přilepený" kotouč nám odtlačí.

Teď je třeba pečlivě odstranit povrchovou rez na dosedací ploše náboje a středovém osazení - to lze ocelovým kartáčem,jemným smirkem a odrezovačem.Po očištění můžeme nasadit nový brzdový kotouč - ten je před vlastní montáží nutné očistit od zbytků konzervačního oleje,který na nich většinou bývá,nejlépe technickým benzínem.Kotouč přitáhneme alespoň dvěma protilehlými maticemi přes kolové šrouby,aby zcela dosedl na náboj.

Z brzdičů vytáhneme vytlačením dovnitř obě brzdové desky - sejmeme z nich vymezovací plíšky a podložky.Pokud to jde,vytáhneme i vodicí profily,v nichž se pohybují samotné desky a stáhneme z vodicích čepů plovoucí třmen.Pečlivě očistíme jak třmen a plíšky s vodicími profily,tak také dosedací plochu pístu v brzdiči - odstraníme i prach z brzdového obložení.

Pak musíme zatlačit dovnitř válce v brzdiči vysunutý píst - pokud bychom to neudělali,nedostaneme do úzké mezery mezi novými deskami brzdový kotouč.Píst je dutý "kalíšek",takže do dutiny jednoduše zasuneme vhodný předmět (duralovou kulatinu,dřevěné topůrko či násadu kladiva,případně nástavec s gola klíčem atp.) a pomalu tlačíme - píst postupně "zalézá" do válce.Přitom pochopitelně stoupá hladina kapaliny v zásobní nádržce,proto ji nikdy nepřeplňujeme až po okraj,jinak bychom ji museli odsávat.

Když je píst zasunutý,můžeme osadit vodící profily a nasadit nové desky.Na otázku,zda použít původní vymezovací plíšky a podložky,když v balení nebyly nové,mám jedinou odpověď: můžem a nemusíme.Pokud mají nové desky bez plíšků na kovové desce nanesenou měkkou antivibrační vrstvu (jako moje FERODO),můžou se použít bez plíšků,které právě tuhle funkci zastávají.Použitím původních plíšků ale nic nezkazíme - i já je použil znovu.Pokud ale sada desek plíšky obsahuje,musí se použít při montáži právě tyto nové.

Při osazování desek je třeba trpělivosti - nasadit desku jednou stranou do vodítka a pak na druhé straně zamáčknout vhodným nástrojem (já použil šroubovák) vodící profil do třmenu a vtlačit druhý konec desky.S trochou cviku to jde bez problému - nic není třeba brousit ani pilovat.Pokud vám něco brání,zkontrolujte správnou pozici a osazení profilů a desek.

Když máme desky v brzdiči,můžeme jej nasadit na namontovaný kotouč.Ten by měl správně projít kontrolou házivosti (tuším má být do 0,07 mm - v případě,že přesáhne mez,zkusíme kotouč pootočit o 90° a znovu změříme,jinak se soustruží přímo na voze,ale to už přesahuje amatérské možnosti),ale kdo nemá úchylkoměr jako já,musí se spokojit s přibližnou kontrolou pomocí otáčení kolem a zkoumáním,zda se mění odpor (drhnutí) kotouče o desky v některém místě.Ještě předtím ale několikrát sešlápneme brzdový pedál,aby se desky usadily ve vodítkách - samozřejmě až poté,co jsme pečlivě dotáhli upevňovací šrouby brzdiče.Kotouč by neměl výrazně zadrhávat ani jít příliš ztěžka,určitý odpor ale cítit budete.

Nakonec povolíme matice,kterými jsme přitáhli kotouč,nasadíme kolo a opět dotáhneme - po spuštění kola na zem zkontrolujeme dotažení.

Po výměně kotoučů a desek (i samotných desek) se doporučuje prvních několik set km brzdit s citem,než se desky usadí a zajedou a než se na kotouči vytvoří souvislá třecí plocha (na novém jsou patrné stopy po opracování).Počítejte také s lehce nižším brzdovým účinkem,než se komponenty navzájem přizpůsobí.Rozhodně je dobré po jízdě zpočátku kontrolovat teplotu,jestli kotouče nedřou a nepřehřívají se - v takovém případě je nutné zjistit příčinu a zkontrolovat pohyblivost desek ve vodítkách.

Hodně zdaru a bezpečné zastavení vždy,ať už se rozhodnete pro jakoukoliv značku kotoučů i desek!

2008-10-19 20:21:35

mam pocit ze sumitomo je nieco ako vyhradny dovozca, teda z terajsej prace viem ze nas produkt nepredavame priamo ale cez sumitomo(alebo podobny nazov) a ten to dava tej automobilke taka je zasada danej automobilky.

2008-10-21 16:50:50

Miško,nevím,jak je to s dovozci a obchodními vztahy,ale tím SUMITOMO a AKEBONO jsem měl na mysli konstrukčně rozdílné systémy.Když se mrkneš na desky,jsou vodící výstupky na jednom typu menší a uprostřed kratší strany desek (můj typ) a u druhého typu jsou větší a začínají u předního okraje kratší strany desek.

Prodejci je právě podle toho uvádějí jako systém SUMITOMO a AKEBONO,ale každý jinak - proto jsem psal,že je lepší se mrknout,co mám a vybírat náhradu podle vzhledu desky,nikoliv názvu v e-shopu.

2013-12-22 00:03:49

ahoj lidičky měnil sem dnes kotouče a destičky na zadních brzdách a chvíli mi trvalo než sem pochopil jak funguje samostav :-D ale objevil sem problém a tzo s ruční brzdou. myslíte že je možné dát na pravou stranu brzdič z leva ? protožé táhlo ruční brzdy není kam by se posunulo protože je opřené o doraz... nebo myslíte že to de nějak otočit a sem takový nešika že sem to dal naopak ? díky za info

NO_HITS  
Laďa
2013-12-22 09:11:38

Zaklad je nemit zatahlou rucku a pred vymenou ju povolit

2013-12-22 09:55:39

ručku sem měl povolenou a odbrzděnou navíc vzadu odpojenou. podezřívám servis který mě loni měnil brzdu že tam dal špatnou viz foto

NO_HITS  
Laďa
2013-12-22 10:14:20

thomas666: ajo takhle, no ono to vypadá spíš jak kdyby to bylo kouslý, ty máš ten zobáček otočenej smerem k předku vozu a přitom pružina ho má tlačit na druhou stranu , takže asi rozdělat rozchodit, pročistit a pak ti to bude vycházet

půjčím si fotku uživatele almeragt http://www.nissanclub.cz/...8/full/21572_dsc-0327.jpg

vidíš ten zobáček má být na tom dorazu a ty ho máš na druhé straně, máš to prostě kouslý

Teď se dívám - nechybí ti tam náhodou ta pružina? :D

2013-12-22 10:23:48

pružinu tam nemám ani na jedné straně a ono to vypadá jako by to bylo opravdu naopak protože kdyžt za to zatlačím směrem k zadku auta a brzda se zmáčkla. Leda by to bylo nějak celé přetočené

2013-12-22 12:48:07

Má tam být pružina,co to tlačí dozadu a lanko zaháknutý.

2013-12-22 12:53:28

thomas666: Z pravé na levou to zaměnit nelze, už z principu - zkus si to představit, má-li to sedět na díry v držáku: páčka by zasahovala do kotouče a píst trčel k palivové nádrži?

Chybí ti tam jednoznačně pružina, vracející páčku ručky do výchozí (odbržděné) polohy. Ve válci je plunžrový pístek, na který přes excentr zatlačí právě oska té páčky, tím vysune celý píst směrem ke kotouči a zabrzdí. Když ručku povolíš, chybějící pružina vrátí páčku do výchozí polohy, plunžr uvolní píst a ten povolí sevření destiček okolo kotouče.

Pokud tohle dělal servis (otázkou je, zda jsi tam ty pružiny do té doby měl?), nakopat hýždě, nechat zdarma opravit a natrvalo se rozloučit. Ech, já vím, proč si dělám auto sám .

2013-12-22 14:49:02

Tak vecer pudu tocit pruziny :) nemam ani na jedne strane a na levo to chodi krasne a vraci se sama. A na pravo od kud je ta fotka tak kdyz za to zatlacim smerem dozadu tak vyjede pistek takze brzdim.... Myslite ze kdyz to cele rozeberu a pretlacim na druhou stranu a dam pruzinu tak zo bude fungovat jak ma ?

2013-12-22 18:02:25

thomas666: Chodí a vrací, protože uvnitř válce je pod plechovým kalíškem pružina a plunžr působí proti jejímu tlaku. Když páku uvolníš a ona je nepřidřená a pohyblivá, pak ji vrací zpět tlak pružiny ve válci - to ale neznamená, že tam ta pružina páky být nemusí. Má tam být a tobě tam chybí.

K tomu tlačení směrem dozadu (brzdí) a dopředu (nebrzdí) - napadá mne, jestli tam nenasadili blbě ten excentr (osu páky). Pokud ji pootočili, je ten obrácený směr účinnosti možný. Pak ji budeš muset vytáhnout a pootočit správně, aby excentr tlačil na plunžr při pohybu vpřed a nikoliv vzad. Opravdu výjimečný servis - smekám!

2013-12-22 22:54:30

janis: díky skusím to rozhodit a otočit pružinky holt utočím ... servisáka potkám a zastřelím zítra napíšu jak to dopadlo ještě raz díky lidi

2013-12-23 15:00:46

thomas666: Když tu osku vytáhneš, natoč ji tak, aby pístek byl odbržděný a rameno páky (za které je zakleslý bowden ručky) šlo nasadit tak, aby jeho doraz byl co nejblíž tomu "nýtu", trčícímu z brzdiče. Zámek pro zaklesnutí bowdenu přitom bude vzadu a po zatažení za ručku se rameno páky musí pohnout kupředu a brzda zabrzdit - označil jsem ti správnou polohu při sestavení na fotce.

Jinak ta oska má buď vačku nebo vybrání, do kterého zapadá plunžrový pístek při odbrždění (to je ta základní poloha) a při pootočení osky při zatáhnutí ručky vytlačuje pístek směrem ke kotouči. Až to rozhodíš a omrkneš, hned to pochopíš.

2014-04-21 11:20:28

bmarcellus: tak po dlouhé době mě to zase začlo dělat problémy nevíš kde se dají sehnat ty pružiny? dík za radu

2014-04-21 11:34:03

thomas666: řekl bych že na vrakovišti - máme tu odkaz na tři a nebo to má někdo doma na starých třmenech

2014-10-15 10:28:46

Cafte, menil som aj ja predne kotuce aj s dostickami, almera n15 1,4 64kw, ale pocit s brzdenia mam taky isty makky. Mate s tym niekto skusenost. Cital som ze castou vecou je u tychto aut maknutie brzd. Nemenil som este kvapalinu, pomohlo by to??

2014-10-15 10:34:14

juro: Nejspíš to chce pořádně odvzdušnit, nejlépe někde v serivsu kde na to mají ten stroj. A brzdovou kapalinu bys měl měnit každé dva roky, pokud jí tam máš dlouho tak by to mohlo pomoct, ale to asi nezpůsobí přímo to že to je měkké. Další věc kde můžeš mít problém jsou špatné brzdové hadice- pokud už jsou před smrtí můžou se tlakem roztahovat a tím taky způsobovat měkčí pedál než by bylo zdrávo. Pro extra tvrdý pedál si pořiď pancéřované brzdové hadice

2014-10-15 10:43:06

kajencik: no nad tym som tiez uvazoval...dik


Odpovědět

1  2  3