Fórum - Téma


Vyčištění váhy vzduchu


Fórum Návody Vyčištění váhy vzduchu



1  2  3  4  5 ......... 7

2007-12-08 16:58:28

Jelikož se to tu už v některých threadech ve fóru objevilo,rozhodl jsem se sem napsat pár řádek o tom,jak vyčistit MAFS (Mass Air-Flow Sensor) neboli "váhu vzduchu".

Nejdřív jen něco málo o tom,co to vlastně je a k čemu to slouží: váha vzduchu je součástí škrtící klapky a slouží ke zjištění množství nasávaného vzduchu za účelem "namíchání" co nejoptimálnějšího poměru dílů vzduchu a paliva v palivové směsi.Vlastní váha je tvořená miniaturními topnými elementy (odpory) a destičkou plošného spoje a řídícími obvody.Princip funkce je prostý - topné elementy váhy jsou vyhřívány elektrickým proudem na konstantní teplotu,úroveň napětí řídí elektronické obvody.Vzduch,nasávaný škrtící klapkou,proudí přes topné elementy a tím je ochlazuje - aby byla udržená stále stejná konstantní teplota,musí na to řídící obvod váhy reagovat zvýšením napájecího napětí pro elementy - čím vyšší rychlost nasávaného vzduchu,tím vyšší je napájecí napětí.A právě úroveň napětí je parametrem,který si odečítá ECU motoru a převádí na množství nasávaného vzduchu a podle něj řídí délku impulsů (a tím i dobu vstřikování paliva) vstřikovacích trysek.

K tomu,aby sledovaný parametr nebyl zkreslen rozdílným účinkem teploty nasávaného vzduchu (je jasné,že i malý průtok ledového zimního vzduchu ochladí elementy víc,než "průvan" rozpáleného letního),je dále snímána i teplota nasávaného vzduchu a podle ní korigován výsledek tak,aby za všech klimatických podmínek odpovídalo množství nasávaného vzduchu skutečnému stavu.

Tolik teorie,teď praxe:

U motorů GA je vlastní váha umístěná vpravo v tělese škrtící klapky,pod tělesem airboxu na vzduchový filtr.Upevněná je třemi šrouby pro plochý nebo křížový šroubovák,jeden ze šroubů je plombován barvou.V tělese váhy je zasunut konektor kabeláže.

Před vlastní demontáží se doporučuje odpojit záporný pól autobaterie (jako ostatně před každou prací na motoru) - chcete-li,udělejte.Pak stiskem pojistky konektoru vytáhněte kabeláž z tělesa váhy a povolte všechny tři upevňující šrouby.Uvolněnou váhu pak vytáhněte z tělesa škrtící klapky - doporučuju si jednou rukou odtáhnout hadice a kabely v okolí,abyste o ně nezavadili topnými elementy a nepoškodili je.

Vlastní elementy jsou přibodované "drátky s odporem" na elektrodách,trčících ze zadní strany váhy vzduchu (viz obrázek).Jelikož do airboxu ústí odvětrání víka ventilů,které jsou mazány olejem,je jasné (i přes PCV filtr v airboxu),co bude tvořit případné znečištění topných elementů - je jím mastnota a na ní nalepený prach,případně nečistoty,proniknuvší přes ochrannou mřížku v klapce až do ní.Nalepené nečistoty tvoří povlak,který částečně izoluje topný element a ten tak není ochlazován proudícím vzduchem tak,jak by byl, nebýt povlaku.Z toho důvodu je i napětí,potřebné pro udržení jeho teploty,nižší a z toho plynou zkreslené parametry pro ECU.

K odstranění nečistot postačí obyčejný štěteček (čistý) a technický benzín.Někdo používá i isopropylalkohol na čištění optiky (po odpaření nezanechává stopy),líh nebo různé čističe na bázi benzínu a alkoholu.Místo štětečku lze použít i tyčinky do uší,jen pozor na vlákna vaty.Já jsem jednoduše štětečkem, namočeným v technickém benzínu, otřel oba elementy a elektrody a nechal vyschnout.Rozdíl mezi "špinavou" (nic moc,mám najeto okolo 55.000) a čistou váhou je vidět na fotografiích.

Čistou váhu namontujeme zpět do klapky,těsnící O-kroužek můžeme vyměnit za nový,máme-li.Dotáhneme všechny tři šrouby a zapojíme konektor,případně mínus pól baterie,byla-li odpojena.Zkusíme nastartovat - pokud jsme čistili opatrně,váha nám nespadla na zem nebo jsme ji nesprchovali ve vaně,měl by motor naskočit.Výsledkem by mělo být optimální složení směsi,při mohutném znečištění elementů (pokud váhu nikdo nikdy nečistil,filtry vzduchu neměníte a nájezd přesáhl 200.000) pak nižší spotřeba,plynulá akcelerace a klidný chod motoru.

I když je návod k motorům GA,princip se neliší ani u jiných typů.Přeju hodně zdaru!

2007-12-08 22:50:33

Jsi šikovný klučina,žes to tak pěkně napsal asi se do toho pustím .........................................někdy.

2007-12-09 19:54:24

janis poznal si nejaky rozdiel pred a po? ja som uz vahu vonku mal len som zial nemal po ruk estetcek tak som to len preplachol technickym benzinom, na jar to mozno este zopaknem zo stetcekom. Inak pekne si to popisal

2007-12-10 15:58:21

Blesk666: Zatím nemůžu soudit,Vilo - jak uvádím,váha moc zanesená nebyla a čistil jsem ji spíš preventivně.Zkusím porovnat spotřebu,jestli se něco změní.Zatím léto 7,1 a zima 7,3 l/100 kombi město/mimo.Aby se ale výsledek projevil nějak očividně,musela by být obalená prachem a mazem a to nebyla.

To,že jsi ji vymáchal v technickém benzínu,by mělo stačit - ty nečistoty na elementech drží právě mastnota a tu benzín rozpustí i bez štětečku.

2007-12-10 16:54:06

tak jsem se dal taky do očisty váhy,,,byla dost špinavá! černý ty odpůrky, vyčistil jsem je lihem+štěteček, a myslim že je to znát v nižších otáčkách, právě do těch 4 tis. to tak nejelo, možná je to jen klam, ale jel jsem stejnej úsek před očistou a po, a je to znát

2007-12-10 16:59:21

prave o tom premyslim, jestli to ma cenu, kdyz jezdim do 7/100 a ted v zime (a po meste do prace 5km) do 8/100 a to to opravdu nesetrim

PS: 3 je nejlepsi rychlost... 40 - 150 km/h je balada

2007-12-10 17:39:53

jen opatrně při tom čištění, je to stašně křehký,málem jsem jeden ulomil

2007-12-10 17:54:08

Pavlův příspěvek mě přesvědčil o tom ,že to udělám taky. Ted ještě nemám autí doma , ale tento týden už to bude... tak pak napíšu i já svou zkušenost

2007-12-14 20:31:21

Včera jsem se tedy pustil do vyčištění té váhy a zrovna jsem vyčistil škrtící klapku.Samozřejmě hned poté jsem to byl prubnout a zdá se mi to býti lepší.Nicméně více ukáže dlouhodobější zkouška.

2007-12-14 20:32:46

Romeo a co ukazuje palubák za průmernou spotřebu ? Možná by se to dalo už i podle toho dopředu odhadnout

2007-12-15 17:45:44

tak sem ji dnes taky vycistil,ty odpurky byli jakoby chlupaty a jeden byl cerny.vycistil sem steteckem a odmastovakem a vypadaji jako novy.ale jeste sem to neprojel,ale myslim ze tam rozdil nebude,protoze mi auto jezdi bez problemu

2007-12-15 19:55:46

Stifi,palubák mi neukazuje lautr nic,protože ho tam nemám. I když bych ho chtěl.

2007-12-15 20:26:33

Ještě mám vlastně takový malý dotázeček.Patří mezi těleso váhy vzduchu a samotnou váhu vzduchu(to s těmi odpůrky) nějaké těsnění?Já ho tam nemám a i při dobrém dotáhnutí těch dvou šroubků jsou tam vidět škvíry?A vůbec nemám tušení,jestli je to dobře nebo špatně. Díkec.

2007-12-15 20:31:33

Romane,tohle je těsnění (gumový O-kroužek),jinak tam nic není,buď klidnej Ale ty máš SR20DE,tam je váha jiná.

2007-12-15 21:15:10

Podle toho,jak se dívám na ten obrázek je stejná,akorát umístěna hned u vzduchového filtru.Mě se jednalo o takové to nějaké těsnění mezi těmi kovovými těly.

2007-12-15 21:43:46

Aha - já váhu z SR20DE neviděl,ale pokud je to úplně ta samá,co z GAxxDE,tak ji těsní opravdu jen ten gumový kroužek,žádné jiné mezipřírubové těsnění tam být nemusí.

2007-12-15 22:01:30

To je dobře. Moc dobře.

2007-12-30 11:14:08

mam to same na sr20de aspon podle tech obrazku

2008-01-17 18:21:45

Tak jsem se do toho taky pustil. Po rozebrání jsem zjistil, že odpúrky jsou čisté, ale i tak jsem je očistil. Já mám najeto teprve 61000 km. Doufám že jsem to nepoškodil při zpětné montáži. Možná by na to rozebírání byl dobrý magnetický šroubovák.

2008-02-06 21:14:17

Ahoj, jde je váha vzduchu na 2,2 DCI? Nějak mi to žere a tak hledám příčiny.


Odpovědět

1  2  3  4  5 ......... 7