Fórum - Téma


Úvaha - proč kecá palubní poč. ohledně spotřeby


Fórum Qashqai J10 Úvaha - proč kecá palubní poč. ohledně spotřeby

Informace o modelu: Nissan Qashqai J10



2014-05-06 00:52:09

Honí se mi hlavou jedna úvaha ohledně toho, proč palubní počítač QQ ukazuje dlouhodobou spotřebu zbytečně vysokou. O co jde? Pokud vynuluji spotřebu před každou jízdou, zaznamenám údaj například: 7.7 l/100km. Příště zaznamenám 7.3, jindy zase 7.8 a tak podobně. (Mám 1,6l benzín - ale to je fuk.) Ale pozor! Pokud spotřebu nebudu nulovat, stále poroste a zastaví se na cca 9,1 l/100km. Jednotlivé jízdy tedy vycházejí lépe, než všechny jízdy dohromady. V čem to může být?

Všiml jsem si, že pokud zastavím a motor je nastartovaný, okamžitá spotřeba vystřelí někam za 15 l/100km. Vystřelí za! Takže počítač zaznamenává víc, než 15 l/100km. Jenže jaká je spotřeba paliva na 100km, když je rychlost =0? Nekonečná! Moje dřívější Fabia, pokud stála, neukazovala spotřebu v litrech na 100km, ale v litrech za hodinu. Takže v okamžiku, když se Fabia zastaví, počítač neukazuje l/100km, ale l/hod.

A to je důležitý moment! Pokud počítač průměruje v čase dosažené spotřeby paliva na 100km a jeden z naměřených údajů nabývá nekonečné hodnoty, bude tedy výsledná průměrná spotřeba také nekonečná.

Příklad: Máte např. 10 čísel a jedno z nich má hodnotu nekonečno. Jaký je jejich aritmetický průměr? (Odpověď: nekonečno.)

Ale nekonečná spotřeba přece na palubním počítači není. Je vysoká, ale nikoliv nekonečná! A já vím proč! Počítač totiž hodnotu "nekonečno" nezná. To není reálné číslo reprezentovatelné zápisem v operační paměti. Myslím, že jako maximální spotřebu zná hodnotu 15 (4bitové číslo), možná 31 (5 bitové číslo), ale asi víc ne. Proto, když auto stojí a je nastartován motor, pak se po tuto dobu zaznamenává spotřeba maximálně vysoká 15 (nebo 31) l/100km, ale nikoliv nekonečná. Proto se nám zvyšuje stále spotřeba v čase.

2014-05-06 00:56:46

Pokračování:

A právě tady je slabina (chyba) počítače. Pokud vůz stojí, měl by zaznamenávat hodnotu v litrech za hodinu a nikoliv "sbírat" vysoké hodnoty v litrech na 100km. Pokud auto stojí, je to jednotka neměřitelná - nereálná. Ale počítač stále ukazuje l/100km. Tohle nám pak vystřeluje dlouhodobou průměrnou spotřebu nechutně vysoko.

2014-05-06 07:27:41

vita2: zajímavá úvaha, napiš dotaz do Nisanu do Maďarska, někde tu je meilová adresa. Tyto diskuze mě utvrzují v tom k čemu vlastně všechny ty sr**ky v autech jsou??? Když chcu průměrnou spotřebu, tak si píši jak tankuju a pak to podělím jednou za čas a určitě to bude podstatně přesnější než všechny tyto měřáky. O čemž nás také utvrzuje současná Formule jedna kde s měřením spotřeby mají velké problémy a přichází i diskvalifikace, nebo se po celý závod na obrazovce objevuje údaj že Massa má nulovou spotřebu - takže asi vymysleli perpetum mobile. Ale zase je dobře že tam všechno toto dávají, aspoň máme co opravovat!!

2014-05-06 15:33:54

já myslím, že logicky to, co jsi popsal výše neřeší rozdíly mezi krátkodobými průměrnými spotřebami a dlouhodobými, uvažuješ, že se prostě průměrná spotřeba počítá odspodu a né odzhora (jak by se měla správně počítat) no a ta úvaha logicky musí uvažovat nějaké "nastřelené hodnoty" jak říkáš, ale problém to asi neřeší nebo ano? jak? přeci se budeš dopouštět pořád stejné "chyby" já bych na citovku řekl, že počítač musí zaznamenávat celkový průtok za určitý časový úsek a ujetou vzdálenost za časový úsek a tyhle údaje dávat do poměru a né dlouhodobou spotřebu vypočítávat

z "okamžikových průměrných spotřeb" prostě. když pojedu hodinu se spotřebou 5l/100 můžu stejně tak najet 50 km jako 70 km. Jakou spotřebu ti ukáže počítač jako dlouhodobou když jenom nastartuješ motor a budeš ho hodinu tůrovat na místě? já si myslím, že by měl ukázat 0 resp. nelogickou hodnotu, pokud ti ukáže za hodinu třeba 3 litry tak je to hovadina, ale když už s tím cukneš na místě tak ti to ukáže 100 litrů (resp. maximální "nastřelenou hodnotu")

duncho  
2014-05-08 00:57:20

honzabk: ...ak ma pisat do Madarska, tak to ani nemusi, zbytocna namaha... Dam Ti mail rovno na Japonsko ak chces.

duncho  
2014-05-08 01:04:20

vita2:

suhlasim, ked stoji udaj ma byt na l/hod. Je predsa blbost ak to meria na velicinu prejdenej vzdialenosti ak si ziadnu nepresiel. BTW, myslel som ze do noveho QQ daju kvalitnejsie cidlo merania prietoku vstreknuteho paliva ked stojis a ze to uz viac nevyhukne na max.

Neviem ci je to neduh len Nissanu, no s VAG som taky problem nemal.

2014-05-08 10:06:35

vita2: Úvaha zajímavá, ale nevím jestli nevycházíte z mylných předpokladů (které jste zaznamenal třeba v nějaké malé množině případů a jen u jednoho vozu), u mne k tomu jevu, že by byla spotřeba měřená v delším časovém úseku vyšší, než pokud ji měřím jen při jednotlivých jízdách, určitě nedochází. Průměrná spotřeba celkem logicky reflektuje způsob jízdy (časté a zejména studené starty, vysokou rychlost na dálnici apod.) a hodnota na displeji je vždy cca o ½ litru nižší, než mi pak vyjde výpočtem po načepování paliva u benziky. Myslím, že počítač nějakým způsobem zaznamenává úbytek paliva či jeho průtok do motoru a tu hodnotu poměřuje najetými kilometry (spotřebu u stojícího nastartovaného auta jsem nikdy nesledoval, ale krátce po startu, než se rozjedu, tak na displeji, pokud byl počítač po zastavení vynulován, není žádné číslo, nebo je tam údaj z předchozích jízd).

2014-05-20 21:04:17

takze vita 2, chces mi povedat ze ked idem z fabiou v kolone 6 hodin a mam spotrebu 5l/100km tak je to v poriadku aj ked som minul celu nadrz do sucha? a palubny pocitac rata do 99,9l/100km viem to pretoze som bral auto z bazaru a tam stale len vrcalo na obdiv. co cakas ked prejdes 10km na 100l benzinu, ze budes mat spotrebu 4l100km? vsak rozmyslaj. skoda,audi,w,seat,bmw atd... to su klamlive pocitace. tak a teraz rozmyslaj


Odpovědět