Fórum - Téma


Terrano II - Oprava stropního osvětlení


Fórum Terrano Terrano II - Oprava stropního osvětlení

Informace o modelu: Nissan Terrano / Pathfinder



2015-12-05 16:17:29

V mém Terranu roku 1996 (vstřikovací čerpadlo Zexel, váha vzduchu Hitachi) bylo nefunkční stropní osvětlení - stále svítilo.

Pro info k autu:

Bohužel k tomuto Terranu nejsou "běžně" dostupné manuály. Jak někteří možná ví, manuál k řízení motoru sem již po mnohých prosbách někdo dal. Bohužel ke zbytku elektriky manuál není...

1. Sehnal jsem jiné světlo, protože to moje původní bylo "rozpadlé" a přepínač vůbec necvakal při přestavování poloh.

2. Světlo stále svítilo...

Pravděpodobná závada - vypálený výkonový tranzistor v nějaké jednotce kterou díky absenci manuálu nebylo možné jednoznačně identifikovat a hlavně NAJÍT.

Jak je tomu u novějších vozů např. P12 toto Terrano NEMÁ jednu jednotku "BCM" kde je vše v jednom. Na místo toho obsahuje např. samostatnou jednotku pro příjem signálu z dálkového ovládání na klíčku, samostatně je zde i ovládání směrových světel, imobilizéru i vlastní jednotka centrálního zamykání. Jednotka byla lokalizována v prostoru pravého sloupku u nohou spolujezdce.

Jednotka byla rozebrána, vizuálně zde nic vyhořelého / prostřelený tranzistor nebyl. Následovalo zjištění pinu na který je stropní světlo napojeno (proměřeno přímo od drátu ze světla na konektor do jednotky). Po zjištění pinu následovalo zjištění na jaký je vyveden tranzistor. - byl to ten největší - rovnou jsem jej odstřihnul a proměřil "na stole". (Pozn.: U novějších aut je již vše výlučně SMD, zde je to k roku 1996 ještě takový mix součástek.)

Tranzistor byl skutečně propálený ale zajímavým způsobem. Jedná se o FET drain-gain-source, mezi spínacími elektrodami drain-source byl v jednom směru odpor cca 500omh, ve druhém cca 200ohm. Jedná se o tranzistor firmy ST typ P15N05 (max. spínací proud cca 15A, odpor v sepnutém stavu 0,15Ohm).

Čím ho nahradit ?

  • P15N05 - Unipolární N-kanálový MOS tranzistor Vdss = 50V / Id = 15A / Rds = 0,15 Ohm
  • použít můžeme jakýkoliv unipolární N-kanálový MOS tranzistor, který bude mít stejné nebo vyšší (Rds nižší) parametry

Zalovíme v šuplíku a ejhle, zrovna po ruce je IRFZ44N, ano je poměrně předimenzovaný (max. proud s chladičem cca 50A, odpor v sepnutém stavu 0,18 mOhm = 0,00018 Ohm - má zbytečně lepší parametry (bude dražší) nicméně byl hned k dipozici. Přeletováno, odzkoušeno funguje to. Nyní po odemknutí ať klíčem nebo centrálem dojde okamžitě k rožnutí světla. Pokud není vozidlo otevřeno nebo je uzamčeno dojde po X sekundách k efektu postupného zhasínání.

A proč tranzistor vyhořel ? Kdyby měl vyhořet tvrdým zkratem, nejspíše by vypálil prvně pojistku a pak by se (než by se pojistka přetavila :) ) viditelně vyhořel a pravděpodobně i vizuálně prasknul. Nejspíše díky dlouhodobě poškozenému přepínači ve stropním světle došlo k postupnému přetěžování zvýšeným přechodovým odporem (zkrat) a došlo k propálení - propojení spínacího přechodu. Pozn. Stropní světla fungují tak že je do nich přivedeno stále "+" a výkonové tranzistory následně připínají "-" pol. Je to výhodnější taktika než připínat "+", podobně je řešeno i spínání výkonových prvků kolem motoru - např. vstřikovače, nebo i blinkry apod.

.

První fotka je obsah jednotky power door, umístění v pravém předním sloupku u nohou spolujezdce.

Druhá je fotka přeletovaného - nového tranzistoru. V podobných případech doporučuji nepokoušet se ani tranzistory vyletovávat - zbytečné komplikace (u BCM např. z P12 nutno dalšího vybavení nebo horkovzdušných pájecích stanic apod.). Letujte pokud možno kvalitním cínem s min. obsahem olova a pokud možno mikropájkou apod...

Pokud by někdo potřeboval s něčím podobným poradit, klidně napište...

2015-12-09 08:21:16

michal: Ahoj, mám podobný problém jen s tím rozdílem že po odemčení se stropní světlo nerozsvítí, začne fungovat až po zapnutí klíčku. Pak funguje normálně...tj při nastartování zhasne a při otevření se rozsvítí???? Máš tucha co s tím???

2015-12-09 12:08:16

Kdyz zapnes spinacku a otevres dvere sviti symbol otevrenych dveri ?

Rekapitulace jak to funguje:

0. auto je zamknuté vklidu - nic nesvítí

1. odemknu auto originálním dálkovým ovladačem - rožne se světlo v interiéru

2. pokud zapnu spínačku (předstartovací poloha), světlo okamžitě zhasíná

3. nastartuju motor

4. motor vypnu, vypnu spínačku úplně - stále je zhasnuto

5. vytáhnu klíček ze spínačky - světlo se rožne

6. opouštím auto a zamykám originálním dálkovým ovladačem - světlo zhasíná

Takže světlo se rožíná až po vyjmutí klíčku ze spínačky. Pokud to blbne, ještě je možné, že je zaseknutý spínač na spínací skříňce - kdyžtak bych to zkusil rozdělat, spínač odpojit a propípat ho měřákem jestli spíná nebo nějak reaguje pokud dávám do spínačky klíček.

2015-12-11 09:15:38

michal:

Rekapitulace jak to funguje:

0. auto je zamknuté vklidu - nic nesvítí - ano

1. odemknu auto originálním dálkovým ovladačem - rožne se světlo v interiéru - nééééééééé

2. pokud zapnu spínačku (předstartovací poloha), světlo okamžitě zhasíná - rozsvítí se a okamžitě zhasne

3. nastartuju motor - nic nesvítí dokud neotevřu dveře

4. motor vypnu, vypnu spínačku úplně - stále je zhasnuto - ano

5. vytáhnu klíček ze spínačky - světlo se rožne - bohužel ne

6. opouštím auto a zamykám originálním dálkovým ovladačem - světlo zhasíná - už je zhasnuté

michal: ano

 NO_HITS  
Laďa
2015-12-11 10:25:18

Já jen doplním info ze své praxe Elektromechanika, kde takové zásahy dělám každý den - Cín (pájka) s nízkým až nulovým obsahem olova je sice zelenější a víc chrání naši planetu , ale je křehčí, měkčí, hrudkovatější, matnější a praská oproti cínu s olovem, takže se víc do míst kde jsou otřesy a vibrace hodí cín (pájka) s obsahem olova vyšším. Samozřejmě to jakej cín / pájku použijete je čistě na Vás

2015-12-11 18:47:21

no_hits: No já to naštěstí nedělám každej den - spíš sem tam, ale na téma cínů nebo spojů vodičů apod. by se mohl udělat né samostatnej topic ale rovnou celé fórum. Osobně si letuju pro sebe vodiče menších i větších průměrů - jak chcu, problém jsou právě jak ty vybrace tak hlavně extrémní zkratové proudy, které způsobí úbytek na špatně proletovaném spoji a místo toho aby vyhořela někde nějaká pojistka hned, tak se od šikulů sletované dráty dříve "rozeletují sami"... Nejraději bych lisoval ale to jsmě pak ve světě různých svorkovnic které jsou zase větší a nelze je jen tak zakomponovat do svazku apod. Na plošňákách zase "jak asi všichni ví" dřív než by shořela pojistka vyhoří cesty. Hlavně ať se spoj po sletování leskne. Obsah olova ani nebyl myšlen paradoxně z pohledu ekologie ale spíš z důvodu lepšího propojení, ale tabulky apod. v hlavě nemám. Nejlepší je něco rozdělat co někdo již "kutil" historickým cínem úplně bez okysličovadla, navíc pěkně ve vlhku nejlépe pod autem.

Samostatnou kapitolou by pak byly slavné lisovací propojovací koenktory nebo co to je :D


Odpovědět