Fórum - Téma


Terrano 2.7 - Jak Vám fungují viskozitní spojky ?


Fórum Terrano Terrano 2.7 - Jak Vám fungují viskozitní spojky ?

Informace o modelu: Nissan Terrano / Pathfinder



2015-01-21 21:29:04

Zdravím kolegy Terranisty,

měl bych obecný dotaz - jak Vám fungují viskozitní spojky vrtule chadiče ?

(Terrano 2.7, rv. 1997 - čtyři světla)

S temito auty nemám praktické zkušenosti,

proto mě zajímá, pokud je venku počasí cca 0°C, jde Vám vrtulí otáčet naporsto hladce nebo klade sebemenší odpor ?

Připadá mě podle ukazatele na přístrojové desce, že se mě auto moc nezahřívá. Termostat jsem zkusil dát nový, nicméně ručička ukazatele stále ukazuje +- stejně tj. nedosáhne na polovinu stupnice. Ukazuje cca 4mm pod střed. Topení přitom hřeje pěkně.

Mám tedy podezření na vadnou viskospojku.

Všem s praktickými zkušenostmi, děkuju za "konstruktivní dotazy".

2015-01-21 21:39:53

michal: Zdar,

No hele, to, co ukazuje rafička na palubovce, je vypočítávaná hodnota, kterou si de facto vymýšlí řídicí jednotka motoru. Dělá se to tak už mnoho let u snad všech aut. Proto má vypovídací hodnotu cca fáze mezi "úplná zima"-"středně zahřáto" (0-1/4), pak jednotka přejede na střed (2/4) a tam se drží, dokud motor nevyběhne z mezí bezpečného provozu, víceméně pevně a nezávisle na přesné teplotě motoru. Pokud se motor začne přehřívat, tak zase rafika vyleze na 3/4 a dle naléhavosti případně stoupá výš. Ukecanější auta ti i připomenou, že něco je v nepořádku, ale to u Terrana hrozit nebude.

Pokud to topí a ukazuje něco okolo půlky, neřešil bych to, je pravděpodobně jen špatně zkalibrovaná ručička.

Pokud kecám, poučte mě, budu jen rád

2015-01-22 11:32:02

Asi nekecáš viděl bych to stejně i mě ručička nedosáhne poloviny cca. při zahřátém motoru 4 mm pod půlku.Topí to velice dobře.Někdy až moc.

Tak že bych to viděl, že se jedná o normální jev.

2015-01-22 23:47:48

U Terrana rv. 1997 a pravděpodobně i u toho novějšího není ručičkový ukazatel ovládán digitálně přes jednotku. Měřená veličina a i ta zobrazovaná je čistě analogová - nejde přes žádnou jednotku apod. U některý současných a především sportovních aut to funguje např. tak, že je na motoru čidel teploty více (ale může být i jedno), hodnoty se měří samostatně, můžou se i průměrovat a výsledek se převádí na pohyb ručičky. Důvodem více čidel je u větších motorů lépe rozeznat, pokud se např. přehřívá jedna hlava nebo některá část velkého motoru. Regulaci natočení ručičkového ukazatele provádí jednotka a může to fungovat jak jste to popsali výše - málo zahřáté = 1/4, 2/4 = normal, menší přehřátí = ukazuje mnohem víc - aby se to zdůraznilo. Na terranu to takto nefunguje.

Terrano má dvě samsotatná čidla na tělese termostatu.

Čidlo pro ukazatel teploty - jednodrátové.

Čidlo pro jednotku motoru ECM - dvoudrátvové.

Pozn.: Protože se měří pomocí jednoho vodiče (tj. proti kostře motoru), můžou hodnotu v případě špatných kabelů/kontaktů přechodových odporů v zkorodovaných konektorech ovlivňovat zemní smyčky.

2015-01-22 23:52:02

Protože moje viskospojka pravděpodobně nefunguje - i při 0°C klade trochu odpor - zkusím až budu mít čas udělat experiment.

Prostor mezi chůadičem a motorem je relativně velký, zkusil bych spojku odmontovat i s vrtulí, udělat na chladič šasi a namontovat na něj velký elektrický ventilátor (nebo dva), spínaný přes čidlo, které bych namontoval na spodní hadici chadiče.

Byl by to pouze experiment na jedno odpoledne, ale stejně by mě zajímalo jak to bude fungovat...

2015-01-22 23:55:32

michal: Tak překop na elektro saharu se dělává běžně, prý to přidá pár koní na výkonu.

Myslím, že to ale řešíš zbytečně.

To s čidlem teploty motoru máš z jakého zdroje? Díval ses přímo po cestě kabelu? Mimochodem, i terrko 97 má digitální přístrojovku, nejsem si jist, že ten měřák teploty je analogový, ač se tak může tvářit..

2015-01-23 13:19:52

Kluci děkuji za každé poznatky, i přes to že si myslím, jak to ukazuje u Terrana je běžná věc a asi bude vše v pořádku jen prostě ručička se nepohybuje na středu ukazatele, ale cca.4 mm pod. Dříve asi vše ukazovalo tak jak má což bylo při normálním provozu někde v polovině,nyní z nějaké příčiny trochu níže.Proč tod otázka.

2015-01-23 14:54:36

jen tak závěrem: máte někdo vykuchanou, případně nějak nefungující přístrojovku z terrana? Pokud jo, zkuste na ni ten rafičkoměr, mrkněte, co ho napájí a jak reaguje.

2015-01-24 18:10:22

Takže pro "nevěřící" jsem udělal pár screenshotů - aneb menší rekapitulace.

(pozn. manuál odkud je čerpáno je k facelift. Terranu 2, všechny modely by měli mít měření teploty zapojené stejně - i terr. rv. 1997 s čerpadlem Zexel / maf Hitachi.

Worksop manual -> sekce EL -> meeters/gauges a jedeme... str. 70, 73.

Nakonec vyústění kabelů v harness layout str. 276.

2015-01-24 18:15:56

Ještě bych doplnil poslední obrázek je text u konektorů s * "hvězdičkou" -> tyto konektory po odpojení a zapnutí klíčku (např. omylem) vyvolají chybu ECM -> svítící kontrolka motoru. Po připojení kontrolka motoru zhasne. (Závada se ale bude držet v logu řídídcí jednotky = historie, pokud připojíte diangostiku uvidíte ji v historii a můžete ji vymazat.)

Pokud jste čidlo v historii odpojili a zapli zapalování a uložila se Vám chyba, nedělejte si z toho vůbec těžkou hlavu -> po opětovném připojení čidla i bez výmazu chybové hlášky kontrolka motoru zhasne a v (jak tomu rádi lidé říkají) žádném nouzovém režimu nebudete...

2015-01-24 18:21:14

Přístrojovku jsem na Terranu nerozebíral, nicméně ukazatele se dělají stále stejně. Spodní část ukazatele obsahuje DVĚ CÍVKY - tedy DVĚ magnetická pole působící proti sobě. Telegraficky: mag. pole cívky A tlačí ručičku doprava, mag. pole cívky B tlačí ručičku doleva. Jedno pole je napájené konstantně, druhé pole je generováno přes odporový senzor.

U novějších přístrojovek to funguje obdobně, pouze druhé mag. pole generuje ECM na základě propočtů hodnot z měřených čidel. Toto je použito i pro el. rychloměr, otáčkoměr i palivoměr apod.

Ručičky ukazatelů obsahují malá závaží - protože jsou nastojato. Např. ručička palivoměru má toto závaží jiné a díky tomu i po vypnutém zapalování drží polohu.

Tak snad jsem to nějak osvětlil... ale taky neznám všechno :)

2015-01-24 18:25:02

Mám rozkreslené šasi pro 2ks el. ventilátorů z Toyota Celica - dva pro rezervu, kdyby jeden selhal. Ventilátory budou spínané přes čidlo, které bude ve vyrobeném nátrubku, jenž se namontuje mezi hadici chladiče... Až to bude hotové dám fotky...

2015-01-30 07:33:45

No hele, jedna docela podstatná věc: Když se podíváš po cestě signálu od thermal transmitter až po rafičku, tak je tam velmi podstatný blok, který jsi asi opomněl, a to unified meter CONTROL UNIT. Control unit znamená digitální, procesorem řízený počítač, který s daty může libovolně manipulovat. Schválně si zkus vřadit do signálové cesty potenciometr a zkus mu fejkovat data, jak rychle bude rafička reagovat.

Jinak to s hvězdičkou, to jsi asi nějak špatně pochopil, ale to fakticky nemá vliv. Máš diagnostiku na Nissany, když o ní mluvíš?

2015-01-30 19:25:17

Zdar Tomshone, díky za všechny poznatky a vůbec za diskuzi kolem toho všeho.

Pokusím se uvést pro zajímavost pár doplňujících a doufám "nezkreslených informací":

1) Konektory s hvězdičkou

Jedná se o přípojky, která vedou "důležité" informace pro jednotku motoru, po jejich odpojení vznikne chyba a rožne se kontrolka motoru. Nicméně po opětovném připojení obvykle zhasne (ale drží se v paměti takže je historicky "dohledatelná").

Přiznám se na Terranu jsem čidlo teploty motoru DVOUDRÁTOVÉ NEODPOJOVAL a nevím jestli se kontrolka 100% rožne (nerad bych tu mlžil).

2) "Naše oblíbené ŘÍDÍCÍ JEDNOTKY" CONTROL XYZ:

No situace kolem aut je asi taková, že jakákoliv krabička, ať už je to šedá krabice z let 1990 z Primera P10 označená jako Wiper Amplyfier nebo jak tomu nadávali nebo POWER DOOR cont. unit (mj. obsahuje snad pouze 2 relé nebo co tam bylo) je v rádoby manuálech označována také jako Control Unit...

  • Např. "senzační" krabice Time Control Unit TCM obsahující pouze časovač (lepší varianta 555)použitý pro bůhví co všechno (procesor v tom tuším ani nebyl ale už se nepamatuju) byly také označovány jako CONTROL. Pozdeji tyto TCM nabobtnaly a expandovaly do sdružených modulů BCM (výkonová elektronika spínánní zámků, logika pro zámky vč. RF pro dálkové ovladače centrálu, blikače a sběrná datová část do které se dá dostat po sběrnici - pouze u některých modelů).

3) DIAGNOSTIKA:

O diagnostice jsme se tuším v tomto topicu snad ani nebavili. Pro info "jako zajímavost" přikládám pár fotek z tovární diagnostiky "Nissan Consult II" z tohoto konkrétního (mého) Terrana 1997 (Zexel / Hitachi), kde jsem někdy asi před týdnem kontroloval hodnoty.

Kdyžtak dík za případnou opravu informací, nedělám do autoelektroniky - pouze se tím nějaký čas bavím tak pokud to funguje jinak, napište sem a pokecáme - od toho tu snad ta diskuze je

2015-01-30 19:44:04

Ještě k tomu "unified meter CONTROL UNIT":

  • Není to jeden blok jak je to nakreslené. V podstatě by se to dalo rozložit na samostané komponenty jako:

hodiny

otáčkoměr (ten procesor obsahuje / obvod pro přepočet)

mechanický / digitální ukazatel rychlosti

budík palivoměru

teploměr motoru

a co je zde ještě tak zajímavé tak LED dioda od AIRBAGU která je funkčně specifičtější ale to už je offtopic...

Novější Terrana (to moje ne) mají větší "LCD" displej, který se bohužel "obvykle rozpadá" a obsahuje ukazatel najetých km + venkovní teploty (jako na N16). Zde je skutečně procesor, protože jinak by to venkovní teplotu a KM nezpracovalo (teplota - dvoudrátové čidlo obvykle na středovém čelním sloupku u houkaček - někdy to neukazuje a je uhnilé -> stačí přiletovat čidlo).

2015-01-30 19:46:28

[

Ještě jeden offtopic pro info, protože jsme to tu zmínili:

"Control unit znamená digitální, procesorem řízený počítač, který s daty může libovolně manipulovat."

Takto se tuším zobrazují data na přístrojové desce v P12, která ačkoliv na první pohled vypadá obyčejně, je naprosto přeplněná elektronikou a dá se tam i něco nastavovat... Tam je snad i palivoměr řešen přes přepočet.

A ještě pro doplnění co se týká čidel -> všechna až na pár speciálních jsou ANALOGOVÁ.

Teď mě zrovna napadlo (vyloženě pro ilustraci), novější Nissany asi od Tina nahoru -> čidlo předního výparníku klimatizace je třípinové. Pokud je rozbijete, uvnitř je malý plošňák s několika obvody, který hodnotu už v samotném vizuálně masivním čidle předzpracovává.

Na Terranu 1997 pokud vím nic takového není, ale jaksi stále nemám k dispozici origo manuál, tak pokud o něk někdo ví, napište mě SZ, díky.

]


Odpovědět