Fórum - Téma


Škrábance na laku.


Fórum Pokec všeobecný Škrábance na laku.



1  2

2007-07-08 21:59:22

Podařilo se mi přívřít sklápěcí vrata na střechu auta, ač jsou opatřeny gumou způsobily pár dost hlubokých škrábanců. Jak je svépomocí odstranit ? Korekční tužka? Barevný vosk? Leštěnka s pigmentem? Jedná se o stříbrnou metalizu. Téma jak stvořené pro DORIS. Předem děkuji.

2007-07-08 22:08:32

někdy pomuže jemná brusná pasta. brousit pod vodou. alůe záleží jak to máš škráblé ty šikulo

2007-07-08 22:12:45

Téda, až tak mě nepřeceňuj, ale ráda Ti pomůžu. Mohl bys tady dát detailní fotku toho poškození, bylo by to jednodušší. Pokud je poškození malé a nevadí Ti, že to bude po opravě trochu vidět, použij korekční tužku se stříbrným pigmentem ( v Nissanu Ti prodají přesný odstín dle laku Tvého auta) a pak na to dej bezbarvý lesklý lak, stačí to natřít štětcem. Po vtvrdnutí vše rozleštíš vodním smirkem 1500-2000 a lesk obnovíš brusnou pastou. Barevný vosk ani leštěnka s pigmentem hluboké šrámy neodstraní. Maximálně před opravou to místo můžeš trochu přeleštit brusnou pastou a srovnat ranky v laku, ale v žádném případě před lakováním na to nesmí přijít vosk! Nadměrným broušením by ses mohl velmi rychle propracovat až na základní vrstvu laku, originální nástřiky jsou velice tenké.

Dokonale opravit, aby to nebylo vůbec poznat to jde jedině zástřikem, což je už náročnější. Podrobně jsem o tom napsala v článku zde:http://www.nissanclub.cz/article_detail.php?id=10

Za nedlouho napíšu ještě jeden, kde budu detailně popisovat opravy laku zástřikem včetně fotodokumentace.

2007-07-08 22:15:38

Brousit asi nééé, spíš to nečim zamáznout a přelešti. No byla to moje blbost ale každou chybou se zase něco nového naučíš

2007-07-08 22:17:57

pokud to máš víc škráblé tak jak psala DORIS. a pokud budeš stříkat tak musíš udělat i dobrej rostřik a pak pod vodou jemně přebrousit

2007-07-08 22:18:15

pokud to máš víc škráblé tak jak psala DORIS. a pokud budeš stříkat tak musíš udělat i dobrej rostřik a pak pod vodou jemně přebrousit

2007-07-08 22:22:54

Na pár místech je poškození až do podkladni barvy ale není to plocha jen vlasové rýhy pár cm dlouhé.

2007-07-08 22:28:17

pokud to je hluboké jak píšeš tak jak psala DORIS. a opkud to chceš mít bez známek poškození tak možná budeš muset použít i kyt a prostě si s tím vyhrát. je jedno jak jsou škrábance dlouhé, ale jak to jde hluboko, chce to větší zásah

2007-07-08 22:28:35

Než se pouštět do opravy cele střechy radši to zatím nechám. Výhodou je že ve stříbrné metalíze ten základ je vidět jen když se pozorně podíváš , Tmavá nebo pastelová barva by byly horší Švícko kamarád by chtěl abych to vykytoval a přebrousil šmirglem,zatřel okna vazelínou a potom nastříkal barvou co zrovna je ve skladě,jako za komančů TATRU na technickou.

2007-07-08 22:29:42

Takže nejjednodušší je " vyplnit" ty rýhy v laku barveným pigmentem z retušovací tužky - sežeň si k tomu tenký štěteček a nech jednotlivé vrstvy proschnout, vždy se to trochu srazí a bude tam důlek. Až se rýhy zaplní skoro až do výše okolního laku, dej na to 2-3 tenké vrstvy bezbarvého laku, nech to zaschnout a pokud už tam nebude žádná proláklina, můžeš to po cca 24 hodinách od natírání poslední vrstvy laku přeleštit vodním smirkem a pak brusnou pastou do ztracena. Nespěchej, lak se vždy seschne a příliš včasným broušením by tam zůstaly "důlky". Osobně mám nejlepší zkušenosti s barvami na bázi akrylu, NE vodou ředitelné (ty zasychají příliš dlouho a mizerně chytají k podkladu - po leštění se někdy dokonce vytratily úplně). Používám třeba Motip, ale origo retušovací tužky z Nissanu jsou odstínově velmi přesné, stříbrné a světlé barvy se dobírají velmi špatně a často hází jiný odstín vinou odlišného postavení zrnek pigmentu.

Samozřejmě, jak píše švícko, je to dobré vyplnit plnícím tmelem, ale to se většinou dělá pod zástřik, což už je větší oprava.

2007-07-08 22:48:52

Bude-li v dohledné době blízko srázek ,okoukneme a vyneseme resultát.

2007-07-10 11:09:52

Smekám klobouk před znalostmi DORIS! Já jsem podobný problémek měl taky a v podstatě jsem to udělal jak si napsala. Vyšlo to. Děkuji.

2007-07-10 11:26:56

Děkuji, jsem ráda, že to Ti to pomohlo.

2007-07-10 11:52:12

Doris tiez ma caka podobna robota mam na streche uz od kupy auta necely 1cm strasne hlboku ryhu siroku par mm az na plech), vyzere to ako by tam niekto niecim sekol. ale plech ohnuty neni. chcel som to povodne nechat tak ale okraj sa zacal mierne zvacsovat vplyvom rucnej umyvarky kde chodim kde to striekaju wapkou. takze som sa rozhodol to predsa opravit a pouzit tvoj postup ako vyssie popisujes. Zacalo mi to vadit o to viac ze na aute uz je inak vsetko opravene (dal som lakovat sikovnemu lakyrnikovy) strechu som nechcal dat robit lebo kazdy ked vidi lakovanu strechu (ak na to dojde) tak si mysli ze auto bolo na totalku, pritom moje vobec burane nebolo len lavy predny roh mal parkovaci tukanec prio ktorom bolo lan puknuta smerovka a odrety blatnik a naraznik co sa len opravilo zastrekmi.

Otazka teraz ci pouzit na to tmel a zbytok rovnaky postup, alebo to na viac krat vyplnit farbou a lakom? a ci pouzit zbytok farby co mi dal lakyrnik po lakovani alebo kupit origo korekcnu ceruzku v Nissane? nejde o tych par korun za ceruzku pokial by mohol byt odtien presnejsi. To co mi lakovali je ako pises Doris predsa len mierne poznat lebo je to strieborna. poznat to hlavne na prechode narazniku ktory bol lakovany cely a boku ktory nebol vobec lakovany. Novy lak je taky akoby striebornejsi svietivejsi. stary ma proti tomu akoby mierne nazlatly odtien. Inde kde je to robene do zastreku (postupne uberanie mnozstva farby k origo laku) to poznat neni prakticky vobec. lakyrnik mi vysvetloval ze zalezi este na plastoch (naraznik, oterove listy...) )ako bolo pouzite zmakcovadlo a u vsetkych podkladov aky mala farba podklad, ktory mierne vzdy vraj presvita. Strieborna metaliza vyzera taka nenarocna farba, ale opak je pravdov je to asi najhorsia farba na opravy. Horsie su na tom uz len take tie metalizy s menavym efektom.

2007-07-10 13:42:43

blesk666: Pokud je to 1cm velké, a nevadí Ti, že to bude po opravě trochu poznat, můžeš to zatřít. Samozřejmě zástřik do ztracena by to dokonale zaretušoval, ale je to náročnější a jak jsi sám poznal, nová barva se jeví trošku jinak. Často i nový bezbarvý lak na tom originálním dělá jakoby živější nádech (poznatek z Mazdy 6, kde jsem při opravě laku na předním nárazníku musela potáhnout zástřik laku až do bočních zaoblených míst, kde se to ve zlomu ztratilo a ani profíci v autorizovaném serives Mazdy to po marném hlednání nenašli... )

Je to dáno odstínem a pigmentaci a použitými přísadami v barvě - jsou tam látky, které zajistí uložení zrnek v určité výši, a bohužel u stříbrných a světlých metalíz se to jen málokdy dopasuje na 100%, i když máš namíchaný přesný odstín.

Na střeše to navíc není až tak moc vidět, většinou. Nejhůře se opravují místa, která jsou přímo natočená ke světlu (kapota, vrchní části dveří, šikmé sloupky) - jejich nasvícení prakticky vždy odhalí sebemenší anomálie v pigmentu. Rozhodně i malé poškození v laku by se mělo co nejdříve opravit aspoň zatřením lakem, jinak se v okolí poškození začne původní lak znehodnocovat a loupat a rána se vzvětší. Může vzniknout i koroze a to už je pak problém.

Takže, máš-li poškození až na kov, postup můžeš volit následující: Vyčisti poškození technickým benzínem a měkkým hadříkem, co nepouští vlákna. Dělej to za teplého počasí, vše jde lépe. Vezmeš si základvou barvu ve spreji , eventuelně jemný plnič(nejlépe podobný odstín, jako má auto) a trochu jí odstříkneš třeba do víčka nebo nádobky. Jemným štětečkem ji naneseš v několika slabých vrstvách do ranky a necháš vždy několik minut proschnout. Tato barva se nesmí dostat na okolní lak, musí vyplnit jen vzniklou prohlubeň a srovnat ji pro nátěr barvou. Lépe a přesněji se pracuje s řidšími barvami. Požívej akrylové barvy, NE vodou ředitelné. Třeba Motip, s tímhle se mi osobně dělá nejlépe. Poslední vrstva základovky by měla dosahovat k barevnému pigmentu, ale počítej s určitým procentem sesychání barvy. Může se ještě během několika hodin trochu srazit a klesnout. Pro srovnání zaschlé avšak nevytvrdlé barvy můžeš použít silikonový papírek a po navlhčení ho tlakem prstu přitiskneš na lak.

Barva, která Ti zůstala z lakovny je akryl nebo vodovka? Pokud je to akryl, klidně ji můžeš použít, vodovku nedoporučuji, protože dlouho schne a mizerně chytá k podkladu při těchto opravách ale i obecně. Barva z lakovny nemusí mít zcela totožný odstín, protože střecha auta už bude asi trochu vybledlá a ani origo retušovací tužka nedá stejný odstín a uložení pigmentu, je to holt metalíza. Ale origo tužky jsou přesnější a mají trošku jiné složky, protože když jsem opravovala drobné ťupky na laku, tak mi nikdy ta barva z lakovny neseděla - je vhodná spíše pro stříkání. Barva z tužky byla o dost lepší a po zaschnutí více splynula s okolím. Objednala jsem si ji přímo v Nissanu. Ty budeš mít asi odstín KL 0.

Po vytvrdnutí základovky poškozené místo zatřeš barveným pigmentem, opět jemným štětečkem ve více tenkých vrsvách a při poslední můžeš opatrně přibrat malý kousíček z okolí, ale maximálne 0,5mm, aby se místo zacelilo a srovnalo. Při natírání štetečkem si všimni, jak se ukládá pigment a zda se jeví stejně jako okolní lak. Pokud se jeví světlejší nebo naopak tmavší, změň směr tahu štětcem nebo to natírej jen dotekem špičky štětce těsně vedle sebe.Ono totiž záleží i na směru, jakým dělaš tahy štětcem, protože se zrnka ukládají určitým způsobem a mohou se jevit odlišně, než okolní lak. Necháš to zaschnout a pak opravované místo přetřeš několika tenkými vrstvami bezbarvého laku, který musí zasahovat až na zdravý lak. Necháš vše několik dnů v klidu vyzrát a vytvrdnout a nakonec vše rozleštíš vodním smirkem (1500-2000) a brusnou pastou navrátíš dokonalý lesk.

Barevné nedokonalosti, které Ti zůstaly po lakovně, se dají postupně odstínově srovnat leštěním barevnými vosky s tmavším pigmentem. Bude to však trvat delší dobu a část práce musí udělat i sluníčko.

Na přiložených fotkách je postup leštění laku ve finále. Jedná se o poslední část práce, kdy jsem lakovala celou horní i dolní část předního nárazníku na M6. Bohužel jedná se o modrou perleťovou metalízu, jejiž náročnost k dopasování odstínu je snad ještě horší než u té stříbrné. Použitý bezbarvý lak má aditivaci uzpůsobenou pro zvýšenou odolnost vůči průrazu kamínků a též agersivním organickým látkam. Na první je vidět přechod u zástřiku do předchozí nové vrstvy laku po vybroušení vodním smirkem 2000. 2. srovnaný přebroušený lak před vyleštěním brusnou pastou, horní část nárazníku je již hotova. 3. přeleštěno profi brusnou pastou. 4. vyleštěno jelenicí. 5. dokonale opravený nárazník komplet, lak je nádherně sklovitě lesklý bez jakékoliv anomálie.

2007-07-10 15:14:27

Doris ako vzdy perfektne, to snad ani neni mozne. Skusim to a ak sa podari urcite sa pochvalim Kazda vec je na prvy krat s obavami ci to viac clovek nepokazi. hlavne som sa vzdy bal to brusit, myslel som ze kazda hrubka brusneho papiera bude na lak moc agresivna, doteraz som pracoval s najemnejsim papierom s drsnostou 400. No a druha obava bola ze ten bezfarebny lak sa na to nechyti a zacne sa lupat ako som neraz pri blbych opravach videl. Zrejme tam vobec pred lakovanim nebrusili a lakovali na neupraveny zaklad. Niektori hovorili ze to treba lakovat kym este neni pigment uplne vytvrdnuty... Profici podla mna v lakovnach ani neexistuju, mne co robili opravy na aute tak to bola asi najlepsia firma co som vedel zohnat zivia sa tunningom aut a neboja sa ani experimentalnych uprav a airbrush-u. Ale myslim ze by sa aj oni este nieco s preciynosti naucili aj od teba. resp. Nestoji im za to sa s tym tak piplat, lebo by to bolo uz uplne nezaplatitelne. lacny ani tak rozhodne nie su a prace maju tolko ze som na nich cakal pol roka.

Trapi ma este jedna dost zasadna vec a to kde zohnat 3M produkty (brusnu pastu, ale chcel by som od nich napr aj obojstranne lepiace pasky ktore odporuca Nissan aj v svojich servisnych manualoch na lepenie oterovych list a plastovych podbehov). Tiez som bol navstivit u nas v BA dve najlespie zasobene farby laky a farby od Motip-u mali len v absolutne minoritnom mnozstve, skoro nic. 3M si spominala od lakyrnikov, kde este by sa to dalo kupit ci cez net objednat?

Doris este raz dakujem za adresny a perfektne popisany postup.

2007-07-10 15:42:14

blesk666: Tu brusnou pastu 3M mám právě za lakovny, jinak to tady prodává i člověk, který zásobuje autolakovny veškerým materiálem. Jinde jsem na to bohužel nenarazila. je to poměrně drahé, ten litr brusné pasty, co je na fotce, vyšel před pár léty na 1200,-. Jinak můžeš to před lakováním velmi mírně zdrsnit vodním smirkem, ale nanejvýš tím 1500, hrubší je TABU. Totéž finální broušení, smirek 1500 a pak 2000 a velmi opatrně brousit origo lak, je tenký. 2-3 přebroušení někdy stačí úplně sundat bezbarvý lak, který je tam od výroby a jsi na barevném pigmentu, což je špatné, protože právě onen bezbarvý lak tomu dává lesk a chrání spodní vrstvy. Bez něho je metalíza k ničemu. Takže velmi opatrně a jemně. Pokud jde o spojování jednotlivých vrstev barvy, tak většinou se to nechává tak max 30 minut a pak se nahazuje další, jinak by se nemusely dobře spojit. Když jsem třeba lakovala motor a některé další díly exponované vysokým teplotám, vyloženě jsem stříkala další vrstvy skoro hned za sebou, zejména pak na žáruvzdorný základ Supertherm. Dodnes je to bezvadné.

2007-07-10 16:21:25

doris no vidim ze to je dokonca adrenalinova zabava smykdnem to este raz ci nesmyknem tym smirglom? prebrusim sa neprebrusim. No moc si ma neukludnila. ale dik za upozornennie radsej to urobim menej ako viac a moooc jemne. No ono ta pasta bude asi najvacsi problem skusim tych co mi to lakovali. oplati sa to asi az casom ta pasta. Este otazka cim davas dole pripadne "zakrupickovanie" od farebneho aerosolu. Trosku som toho mal na "neviditelnych" miestach a daval som to dole riedidlom C6000. len je to dost agresivne rozpustadlo a musi sa to cistit rychlo kratko nie moc tlacit a silne to radsej hned zmacat rozhodne nie na dva krat lebo ked je to uz nalepta aj spodnu vrstvu a dalsim suchanim to zmatnie. Neni na to lepsia tiez taka brusna pasta? vosky sa do toho tiez skaredo nabiju a vyzera to este horsie.

2007-07-10 16:42:50

Jemný odstřik barvy dostaneš z laku právě tou brusnou pastou, když je toho víc, pak vodním smirkem a pak teprve brusnou pastou. Vyleštit se s tím dají i zašlé plasty. V lakovně by Ti toho mohli trochu odlít do nádobky, určitě to používají. Já už si bez toho nedovedu práci představit. Nitroředidlo raději nepoužívej, hrozně to ničí lak a může ho trvale poškodit při delším používání! Ty odstřiky v laku máš od toho posledního lakování, nebo už to tam bylo? Jde o to, že v lakovnách přidávají do laku tužidla, která účinnost ředidel zamezí, takže by to teoreticky ani nemělo jít dolů, je-li barva zralá. Každopádně opatrnost se zde vyplatí.

2007-07-10 17:53:29

Chcem si objednať sadu na drobné opravy laku z Nissanu.

Ako zistím kód farby auta (v profile), ak nechcem uvádzať VIN?


Odpovědět

1  2