Fórum - Téma


"Rychlooprava" upadnuté příruby výfuku N15


Fórum Almera N15 "Rychlooprava" upadnuté příruby výfuku N15

Informace o modelu: Nissan Almera N15



2012-06-18 19:38:11

Tak jako mnoho dalších přede mnou (a pár dalších po mně), i mne potkalo radostné překvapení v podobě koroze příruby středního dílu výfuku, po kterém trubka rezonátoru volně visela nad koncovým tlumičem, část plynů šlo mimo tlumič a výfuk měl betelně "sportovní" zvuk (pominu-li zahanbující "uprdnutí" při ubrání plynu). Pochopitelně, závada se stala v pátek pozdě odpoledne, těsně před dovolenou a vyvstala otázka, co s tím.

Maje obavu, že případné silniční kontroly by na mne asi těžko zvedaly uznale palce na znamení, že vyznávají sportovní zvuk motoru, dostal jsem nejprve bláhový nápad, že střední díl objednám a vyměním. Bláhový proto, že po kontrole celého výfukového systému mi bylo jasné, že bez "teplého klíče" (alias autogenu) povolí libovolný spoj na soustavě leda tak Merlin nebo Harry Potter.

Kontaktu na ně nemaje, jal jsem se hledat radu na fóru - což o to, rady byly a dobré, jenže předpokládaly vlastnictví svářecího aparátku, vhodné trubky s vnitřním průměrem stejným, jako je venkovní průměr výfukového potrubí a alespoň jedné svorky. Nic z toho jsem doma neměl - invertor jsem mohl splašit až v pondělí, svorky taky, pouze trubku (plášť z tlumiče na Škodu 120) jsem našel. Přemýšlel jsem, jestli mám zvolit tuhle metodu, nebo se pokusit přivařit zpět přírubu, až se nakonec nabídlo úplně nejjednodušší řešení:

V prodejnách automateriálu a výfuků lze sehnat hotové spojky na výfuková potrubí různých průměrů - koupil jsem tedy hned ráno takovou, která odpovídala průměru 38 mm, což je rozměr na mém voze s GA16DE. Teď bylo třeba opracovat konce trubek středního a koncového výfuku (ten je nutný zbavit i příruby, což v mém případě odpadlo, jelikož příruba se poroučela při pokusu povolit sekáčem zarezlé spoje sama). To, že příruby urezly (či se k tomu chystaly), samozřejmě neznamená, že na trubkách nepřestanou houževnatě držet housenky svárů, které by jednak bránily převlečení spojky, druhak díky své nepravidelnosti by vytvářely předpoklad netěsností a úniků zplodin mimo spojku.

Zatímco koncový díl lze díky libovolné manipulaci opracovat poměrně snadno (máte-li brusku - já kombinoval brousek ve vrtačce s pilníkem), u středového dílu, který setrvává na voze, je práce komplikovanější (tady už jsem komplet opracoval jen pilníkem, protože nemám zvedák a musel jsem pracovat na zemi v průjezdu, nadto se mi v omezeném prostoru pod autem nechtělo šermovat vrtačkou s brouskem). Kdo má dílnu s pořádným vybavením, je ve znatelné výhodě, ale jak vidno z obrázků, dá se to i prostředky prvobytně pospolné společnosti.

Když jsou oba konce natolik opracované, že na ně jde navléknout spojka, očistíme je a odmastíme, aby na plochy dobře přilnula montážní pasta na výfukové spoje (POZOR - NEJDE O TMEL NA OPRAVU VÝFUKŮ). Doporučuju zkusit si sestavu složit nasucho, abyste viděli, kam až spojku a konce nasunout a zjistili, zda někde nebude nevhodné pnutí nebo výchylky. Poté už můžete na konce trubek nanést pastu (větší množství nevadí - přebytky se vytlačí, naopak chybějící už pod staženou spojku těžko nacpete), navléct spojku a usadit sestavu (zavěsit koncový tlumič na pryžové závěsy).

Je-li vše v pořádku, dotáhnou se střídavě obě matice svorek spojky, až se spoj sevře a zpevní. Případnou vytlačenou pastu můžeme setřít nebo zarovnat s hranou spojky.

Poté už jen nastartujeme a zkontrolujeme plynotěsnost spoje - pokud je vše v pořádku, "sportovní" sound z dřívějška je sice minulostí, ale zato se můžeme těšit z tichého předení našeho plechového miláčka, který už netrpí "na větry".

Za nápad, jak vyléčit rychle a levně známou bolístku výfukových přírub zejména u N15 a vnuknutí děkuju všem, kteří se o něj tady na fóru s námi ostatními podělili (namátkou Serzino, HonzaBK, pase, mathew, myslím i Broucek a další v různých threadech).

2014-10-30 20:07:56

Presne to iste som spravil aj ja akurat bez tej tesniacej pasty :) vsetko fungovalo super az pokial mi ta spojka nasracku neskorodovala asi po pol roku ;))))

2014-10-30 20:29:39

Ja som tiež kukal na tie príruby, a už som to presne tak isto chcel opraviť, už mám doma aj spojku. Ale ako som dal dolu koleso, že skontrolujem stav tak ten 13 ročný výfuk je bez nejakých problémov. Klobúk dole.


Odpovědět