Fórum - Téma


Qashqai - pohon 4x4


Fórum Qashqai J10 Qashqai - pohon 4x4

Informace o modelu: Nissan Qashqai J10



2012-04-27 22:20:15

Ahoj, můžete mi prosím někdo napsat Váš názor na pohon 4x4? Doposud jsem měl Octavii 4x4 a tam byl pohon 4x4 úplně bez ovládání - prostě když Oktávka potřebovala, tak si druhou náprau připnula sama. Nyní mám QQ 4x4. Jaký je vlastně důvod mít přepnutý pohon na 2WD? O úsporu paliva se přece nemůže jednat - všechny mechanické pohony tam jsou trvale nainstalovány. Samozřejmě nemám na mysli provoz ve sněhu či v blátě - uvažuji normální silnice či dálnice. Dík za názor.

2012-04-29 21:57:35

Nič si Octavia nepripnula nahon tam je staly.Je dovod mat prepnute na 2WD o liter menšia spotreba a ovela dlhšia životnost spojky v zadnom diferenciali

2012-04-30 20:39:14

Bohužel toto jsou takové obecné informace. Otázka je, proč bude u 2WD nižší spotřeba. U Ocatvie se zadní náprava připínala Haldex spojkou (takže tam není stálý pohon, jak píšeš).

Nyní jsem s QQ zapadl na svahu ve sněhu (jsem z Krkonoš a sníh mám ještě stále u chalupy). A mohl jsem přepínat mezi 4WD a LOCK, a vždy to bylo stejné. Na přední nápravě mi klouzalo pravé kolo levé kolo stálo. Na zadní napravě mi klouzalo levé kolo a pravé kolo stálo. Stejná reakce byla jak se zapnutým ESP, tak i s vypnutým ESP. TAk jak je to tedy s tou funkcí LOCK???

2012-04-30 21:09:11

Toto se ti stane u 80 procent aut 4x4 (i u te octy) protoze nemaji samosvorny ,nebo uzamykatelny differencial mezi koli na naprave . Na pevno to nemuze, byt uz jenom kvuli zataceni ,protoze v zatacce kazde kolo opisuje jinak dlouhou drahu a pokud by se kola na naprave tocila stejne tak by te to tlacilo ven ,do smyku a velke zatizeni na cele ustroji a napravu . Takze offroad vozy mívají uzamykatelny jeden z differencialu (vymecne oba jak predni tak zadni) a ten se smi pouzit pouze na kluzkem povrchu (viz rozdilne otacky) .

A pak je reseni samosvorny differencial ,ktery je schopny pri prokluzu jednoho kola prenes treba 30 % krouticího momentu i na druhe kolo. Ale toto mívají pouze sportovni vozy nebo vice terreni .Casto se to snazi zachranit eletronickyma pomocnikama ,ktery pribrzdi odlehcene a hrabajici kolo a tim by se melo zacit tocit to druhe ,ale v praxi nic moc . Muzes si zkusit pomoct lehce rucni nebo nozni brzdou.

Takze v praxi to vypada ,ze ti hrabe jedno predni a jedno zadni kolo pokud nemas vyse zminene.

A LOCK co mas ty je pouze na uzamceni mezi napravama predni vs zadni (ten samej duvod).

2012-09-27 21:53:59

Systém pohonu všech kol ALL MODE 4x4: převzato z webu

Jak to funguje? Podle přesné definice má stálý pohon předních a elektromechanicky řaditelný pohon zadních kol. Jako u většiny vozů pro volný čas má i nový nissan hnací ústrojí uložené vpředu napříč. Nad přední nápravou tedy najdete motor s převodovkou, z níž je kuželovým soukolím vyveden pohon kloubového hřídele k zadním kolům. Před zadní nápravou, respektive před zadním diferenciálem, je umístěn "mozek" celého systému, který se stará o optimální rozdělení hnacího momentu mezi nápravy. I když to není poprvé, co se setkáváme s podobným systémem, neboť jeho obdobu najdete například u spojky Haldex (Škoda Octavia 4x4) či systému Real Time 4WD (Ronda CR-V a HR-V), poskytuje řešení konstruktérů Nissanu některé výhody. Tak například pohon kloubového hřídele k zadní nápravě je odebírán přímo z klece předního diferenciálu, vícelamelová spojka řazení pohonu zadních kol je ovládána elektromagnetem a řidič může volit jízdu s jednou hnací nápravou či 4x4, neboť taliřové kolo kuželového převodu k zadní nápravě je duté a "převlečené" přes hnací hřídel pravého předního kola. Kuželový převod nemá převodový poměr 1, jak by se dalo očekávat. Je konstruován jako převod do rychla, aby se spojovací hřídel točil rychleji. Obě nápravy musí být samozřejmě poháněné hřídeli se stejnými úhlovými rychlostmi. Rozdíl je "doiad'ován"' převodovým poměrem rozvodovky zadní nápravy. Elektromechanická jednotka je řízena na základě informací o rychlosti otáčení kol (monitoruje jejich prokluz nebo smyk) a podélném zrychlení. Jednotka pulsními signály řídí velikost proudu přiváděného na elektromagnet ovládání vícelamelové spojky pohonu zadní nápravy. Elektromagnet na spojku působí přes speciálně konstruovanou vačku. V závislosti na tlaku vyvinutém na lamelovou spojku se určuje velikost momentu přenášeného zadními koly. Rozdělení točivého momentu mezi nápravy se pohybuje v poměru 100:0 až 50:50. Na přístrojové desce najdeme u X Trailu tlačítko, kterým řidič může volit, zda chce jet jen s přední hnanou nápravou, zda chce využít výhod pohonu 4x4, či zda rozhodnutí nechá na elektronické řídící jednotce. Tomu odpovídají i jednotlivá tlačítka: 2WD, LOCK, AUTO Pokud se rozhodnete pro jízdu jen s pohonem předních kol, vůz vaše přání respektuje. Ovšem jen do chvíle, kdy řídící jednotka zjistí, že se vůz dostal do nesnází, a zařadí i pohon zadních kol. Zařadíte-li naopak volbu "LOCK", kdy chcete jet se všemi poháněnými koly, kontroluje řídící jednotka rychlost. Pokud byste totiž na pevném povrchu jeli vysokou rychlostí a řídicí jednotka by "slepě" plnila vaše přání, mohlo by dojít k poškození součástí. Proto při vysokých rychlostech, kdy neprokluzují kola, jednotka vypíná pohon zadních kol. Při snížení rychlosti začne zase respektovat volbu "LOCK".


Odpovědět