Fórum - Téma


Primera 2,0 P11c Sport - převodovka CVT


Fórum Primera P11 Primera 2,0 P11c Sport - převodovka CVT

Informace o modelu: Nissan Primera P11



2008-09-15 17:44:30

Po přečtení četných debat o automatických převodovkách se chci podělit o trochu vlastních zkušeností s převodovkou CVT-M6 na Primeře 2,0 P11c (2002).

Aktivně jako amatér řídím auto přes 30 let - cca 600.000km (zatím bez nehody), před dvaceti lety jsem jezdil jako blázen (měl jsem kliku a provoz na silnici vypadal jinak), dnes svižně sportovně, ale ohleduplně k okolí a s respektem ke zdraví a životu. Primeru s CVT mám rok a půl - za tu dobu najeto 25.000km (celkem 105.000km) - je to moje v pořadí osmé auto, ale první s automatem ( poslední 2 auta byly Primery 1,6 P10 SLX a P11GX s manuálním řazením). Tato fakta uvádím, aby čtenář mohl posoudit zkušenosti a mentalitu hodnotitele.

Včeobecně známé vlastnosti Primery 2,0 P11c nebudu popisovat, je to auto, které splňuje moje veškeré nároky. K automatu jsem jako dlouholetý řidič odkojený manuálem přistupoval s velmi ambivalentními pocity, ale nakonec jsem do toho šel s přesvědčením, že budu jezdit převážně s alternativním sekvenčním řazením. Posléze jsem zjistil, že často tak zatracovaný automat je velmi inteligentní a při stejném přístupu řidiče ochotně reaguje na projevenou vůli šoféra a povětšinou dělá to, co bych vzápětí ručně udělal sám. Rozjezdy jsou plynulé, jen při potřebě rychle zmizet z křižovatky nebo razantně předjet je potřeba řádně " prohrábnout rošt". Při rychlém předjíždění se musí důrazně sešlápnout plyn, auto (se zpožděním cca 0,5s, než mu to dojde) podřadí (podle míry sešlápnutí i o 3 stupně) a vystřelí. Pokud přidáte plyn méně, aktuálně nastavený fiktivní převodový stupeň se nezmění, otáčky jdou nahoru a auto zrychlí, ale samozřejmě pomaleji. Při sjezdech, zejména při přibrždění nebo odstavení plynu, hladce podřadí, takže ani na sněhovém nebo zledovatělém povrchu jsem nepozoroval kdesi popisovaný problém s podkluzováním. Při akceleraci vozu je možné po vytočení motoru decentně, ale rychle ubrat plyn a převodovka vzestupně přeřadí, takže vlastně řadíte sami v té chvíli, kdy chcete, nikoliv však pákou, ale plynem. Analogicky to funguje sestupně při důrazném sešlápnutí plynu. Rozjezdy v kopci jsou bez couvání. Při standardní jízdě auto obsluhujete jednou rukou, takže perzekuované mobilování nebo ruka s bagetou či někde jinde řízení opravdu nevadí. Po několikahodinovém popojíždění v koloně v Chorvatsku nebolí levá noha od spojky. Během jízdy s automatem můžete jednoduchým pohybem páky převolit na sekvenční řazení, momentálně zařazený stupeň se zobrazuje na displeji. Sekvenční řazení je rychlé, hladké, plynulé, pokud by někomu vadil F-jedničkový zvuk při přeřazování, je možné při převolbě stupňů citlivě ubírat plyn a auto necuká. Popsané vlastnosti plného automatu a moje postupné sžití s ním však způsobily, že ruční řazení používám méně a méně.

Tělo řadicí páky je robustní, příjemné do ruky, fixační kolík ergonomicky nastavený pro palec, celá podsvícená řadicí konzola se mi líbí. Spotřeba město- 50%/volná silnice-50% 8,3l/100km, 3000ot/min/130km/h. V některých recenzích popisované drastické poruchy CVT se mi prozatím vyhly.

Kromě popisovaných pozitiv tu jsou i mínusy, spíše kosmetického rázu. Logika seřazení pohybových poloh řadicí páky je stejně jako řazení sekvenčních stupňů pro mne obrácená, vychází zřejmě z konstrukce - přivykne se. Při zařazení do polohy R nebo D obvykle projde autem jemné "ducnutí", jako někdy dělají opotřebené spojky při zařazení zpátečky manuálů. Na lahůdky typu řazení s meziplynem (otázka je, kdo ještě v dnešní době plné synchronizace ví, co to je) a pohrávání si s plynem při polovyšláplé spojce se musí zapomenout, já si to příležitostně vychutnám na synově Almerce. Při nastavení sekvenčního řazení se při zachování rychlosti zvednou otáčky motoru. Při pomalých dojezdech se občas ozve nějaký pazvuk. Z polohy P se páce někdy nechce. Vytlačit toto auto z garáže je záhul i pro pětaosmdesátikilového chlapa. Zapomenutí řadicí páky v poloze D bez ruční brzdy při běžícím motoru a vystoupení z vozidla se vymstí - auto se pomalu rozjede. Ovládání plynu musí být v perfektním stavu, případné drhnutí nelze eliminovat spojkou jako u manuálu.

Mám-li vyslovit resumé výše popsaného: Po klasické "kvedlačce" se mi občas zasteskne, ale své volby určitě nelituji. CVT je trendy, má svoje nesporné výhody a jejich docenění vyžaduje určitý zácvik, zkušenosti a psychologické naladění řidiče k tomuto způsobu ovládání vozu. S automatem se rozjede bez problémů i na naftě vyškolený začátečník, ale já bych jeho pořízení paradoxně doporučil spíš s manuálem zvyklému řidiči, který jeho výhody a pohodlí ocení a při případném návratu ke klasickému řazení nebude mít problémy.

2008-09-15 18:49:13

Moc pěkný článek no je to tak, jak jednou "ochutnáš" automat, už zpět na manual nechceš. No já ho "ochutnal" už v r. 1991 a od té doby už nic jiného nechci V dnešní době jsou CVT na několikáté generaci a mají nižží spotřebu paliva oproti manualu a to až o 0,5 -1 L paliva ve městském provozu. Jde to pořád dopředu. V USA jezdí manualů na tisíc automatů jen asi možná co je na ruce prstů No jo Evropa, jsme trochu za opicema

2009-08-10 19:15:58

Celkom slusny a vycerpavajuci prispevok . Ja osobne pouzivam sekvencne radenie pri rychlejsom predbiehani, prip. ak potrebujem ist do kopca a mat vyssie otacky a nizsiu rychlost, nech sa ma automat nesnazi drzat na nizsich otackach a tazsom prevode, ked to potrebujem opacne (priprava na predbiehanie a pod.)...


Odpovědět