Fórum - Téma


podtlak v nádrži


Fórum Sunny podtlak v nádrži

Informace o modelu: Nissan Sunny


1 ......... 3  4  5  6  7

NO_HITS  
Laďa
2013-06-07 15:32:51

raddy: ve víčku sou 2 ventily jeden na podtlak a druhej na přetlak viz obrázek

Když otevřu u prázdné nádrže víčko tak je tam podtlak - cítím jak to saje vzduch kolem prstů dovnitř ... ten podtlak tam bude zřejmě proto že buď je špatnej ventil ve víčku a nebo je přicpaná ta malá trubka co de podél nalívací trubky pro benzin .

Běžně si to tuším má přisávat vzduch jak se odčerpává benzín - ventil A ( nebo si myslíte že po odčerpání cca 42l benzínu bude v nádrži vakuum s přetlakem? ) . A ten přetlak tam vznikne hlavně přes léto, kdy je tepleji a ten benzin má větší tendenci se měnit na výpary který se rozpínají, pro tento případ je v tom víčku druhej ventil, aby při velkým přetlaku ty výpary částečně ušly a nepraskla nádrž nebo některá část systému např hadice - ventil B

Takže ano pokud je systém v pořádku, tak je tam drobnej přetlak, pokud je velkej přetlak tak je špatnej ventil B. Pokud je podtlak tak bude špatnej ventil A. Řešení je buď to zkusit rozchodit nebo jednodušší a dražší řešení je zajít si do nissanu pro víčko

2013-06-07 16:27:18

no_hits: nohi, už zase koukáš letem světem jako u těch tlumičů? Je to tak, jak píše raddy - ventil ve víčku (a to A i B) slouží k přisávání vzduchu do nádrže, když vlivem poklesu hladiny při spotřebě benzínu vzniká podtlak. Při dosažení určité hodnoty toho podtlaku se jeho silou překoná tlak pružiny, uzavírající ventil A a přes ventil B se z okolí přisaje tolik vzduchu, kolik je třeba k dorovnání tlaku v nádrži, čímž poklesne podtlak a pružina zase uzavře ventil A ve víčku. Samozřejmě - pokud krátce po jízdě otevřeš nádrž, může být cítit podtlak, protože palivo se spotřebovalo, ale výše podtlaku ještě nedosáhla hodnoty potřebné k tomu, aby jeho síla přetlačila pružinu ve víčku a přisátím vzduchu vyrovnala tlak s okolím. Pokud naopak otevřeš víčko po delší odstávce auta, ucítíš téměř jistě přetlak, vyvanuvší se z hrdla a vzniklý tím, jak se benzín uvnitř nádrže odpařuje a zvyšuje tlak nad hladinou benzínu.

Naopak - směrem ven z nádrže se nesmí dostat vůbec nic, a to kvůli plnění emisní normy a předpisům o ochraně ovzduší: pokud přetlak odpařujícího se benzínu v nádrži přesáhne stanovenou mez, odejdou výpary přes palivový zadržovací ventil v potrubí až do nádobky s aktivním dřevěným uhlím (ten hrnec pod filtrem paliva - jinak EVAP), kde se shromažďují až do doby, než jsou po spuštění motoru a uvedení do pracovního režimu odváděny do sacího potrubí pomocí vzduchu, přisávaného přes dno nádobky.

V manuálu je to popsáno dostatečně a zkus si schválně odsát i profouknout víčko nádrže, uvidíš, že přisát jde, vyfouknut ven ale nic (a nenatrhni si pusu!)

NO_HITS  
Laďa
2013-06-07 16:41:44

Dobre, proc ale teda uvadijou v bodu 3 test profouknutim a v bodu 4 pisou pokud je ventil ucpaný nebo necitite odpor vymente zatku. To me mate jinak se zbytkem souhlasim a uznavam ze s tim unikem pres vicko ven se muzu plest. Jinak k tem tlumicum nevím o vem mluvíš asi to bude starší téma. Dona zkusim pohledat su ted na mobilu

2013-06-07 17:54:20

no_hits: Nevím, jak je to myšleno nebo přeloženo - jestli nemá jít jen o test průchodnosti čistě B ventilu. Ale jsem si jistý, že ven nesmí z nádrže přes víko absolutně nic. Ten obrázek je nešťastně řešenej, jinak bychom to rozkreslili včetně dráhy vzduchu a bylo by jasno hned.

A tlumiče nehledej (byla to debata, kam mají směřovat šipky na horní misce při montáži) - to byl jen přátelskej rejpanec, nic ve zlým!

2013-06-07 18:11:16

napr. s13 ma plne utesnene viecko nadrze smerom von, je tam len ventil smerom dnu. pretlakovy ventil je na odvetrani nadrze do carbon canistru. ked som toto odvetranie upchal, zacal byt citit benzin, pretlacali sa pary cez tesnenie otvoru pal. pumpy. v nadrzi sa udrzuje urcita miera pretlaku, samozrejme nie prilis velka, aby fungovali tesnenia. Akonahle tlak prilis stupne, odpusti sa bud ventilom vo viecku alebo v odvetrani. Pokial ma auto carbon canister, funguje nutene odvetranie nadrze, kde sa pary aktivne odsavaju do canistru. Vtedy je v akcii ventil na viecku nadrze (toto je jeho ucel, nie dorovnavat tlak pri poklese hladiny benzinu, pretoze nic take sa nedeje, evaporacia je rychlejsia ako pokles hladiny), ktory sa otvori smerom do nadrze a udrzuje v nej atmosfericky tlak. Ak by sme mali auto bez carbon canistru, kludne by sa mohol tento ventil na viecku odstranit, viecko by tesnilo smerom do nadrze, a som si isty, ze ani vtedy by v nadrzi nebol podtlak... kazdopadne zopakujem, ze evaporacia benzinu vzrasta s poklesom tlaku a opacne....Pri urcitom tlaku sa evaporacia uplne zastavi a ak sa nemeni teplota, nemeni sa viac ani tlak.

NO_HITS  
Laďa
2013-06-07 19:50:38

raddy: tak dobře, aspoň jsem o něco chytřejší, myslel sem si doteď že EVAP canister je kromě těch par hlavně jako přepad při velkým talku benzinu a přes uhlík se vrací zpět do nádrže ... sice si připadám trapně ale aspoň sem se něco dozvěděl. Už nějákou dobu si pohrávám s myšlenkou jestli ten EVAP system můžu hodit pryč, ale jestli sem to pochopil tak by mě pak mohl vznikat velkej tlak v nádrži a mohlo by to v autě aji smrdět , takže ho tam nechám. Každopádně bych měl otestovat to svy víčko

Janis: ajooo už vím, vubec sem si nemohl vzpomenout o co se jednalo

2013-06-07 21:35:36

raddy : nezlob se, ale píšeš tady pěkné bludy a jsou zde i tací, kteří ti to věří ......

Takže tě budu citovat :

1) víčko je směrem ven utěsněné

2) mezi nádrží (hladinou benzínu) a CC je ventil, který se otevírá při přetlaku benzínových par

3) Když stoupne tlak nad hladinou benzínu, odpustí se víčkem ven (jak ?, kam ? viz bod 1) anebo se odpustí ventilem do CC ( no ale dle tvé teorie se vlivem poklesu tlaku par benzínu se tento začne zase okamžitě odpařovat, tlak zase naroste, zase budeme odpouštět tlak a tak pořád dokola. Až do té doby, až nebude v nádrži benzín. Snad uznáš alespoň to, že odpařováním by se benzín z nádrže ztrácel.......)

4)Už se mně nechce vyvracet další bludy, dívám se na fotbal. Ještě tedy jeden blud a to ten nejkřiklavější :

naroste tlak nad hladinou benzínu a v této chvíli se otevře vlivem přetlaku přetlakový ventil směrem do CC (takový tam pravděpodobně ani není a zároveň i podtlakový ventil ve víčku. Takže jeden spojený prostor nad hladinou benzínu a máme v něm přetlak i podtlak To opravdu není možné. A to, že nad hladinu benzinu (kde je údajně vyšší tlak - přetlak) se dostane nižší tlak vzduchu (atmosférický) zvenku, jen tak sám od sebe, to ani nebudu komentovat.

Ale jinak nic ve zlém

2013-06-07 21:56:06

Jo a ještě k tomu víčku :

Samozřejmě malý podtlak lze vyvolat "pusou", ventil se má otevírat při určitém (malém podltaku). Jiný případ je ale opačný a to směrem ven. Ten bychom "pusou" neměli profouknout, ten je bezpečnostní, ten by měl otevřít až při větším přetlaku. Proto se tam píše : pokud necítíte žádný odpor při jeho profukování směrem ven, tzn. že nefunguje, tak musí být vyměněn. Neplní totiž důležitou funkci - výpary se nesmí dostávat ven do ovzduší. A to, že když je znečištěný, že se má také vyměnit : to je také jasné. Když bude ventil zasraný, tak je předpoklad, že se slepí a tlak na jeho otevření bude větší, než ten, na který byl ventil konstruován. Anebo vůbec neotevře.....

2013-06-08 11:16:37

NO HITS: samozrejme, kompletny karbon kanister je mozne odstranit, hadicu z nadrze treba vyviest na bezpecne miesto, obcas nou pojdu pary z nadrze (to zavysi od toho, ci mas pretlakovy ventil vo viecku nadrze alebo v odvetrani nadrze). Je to cisto ekologicka zalezitost a po x rokoch aj tak kativne uhlie nefunguje, karbon kanister sa musi pravidelne menit, aby naozaj fungoval...

radon: kamo ty na com ficis?

2013-06-08 14:35:50

NO HITS : jo, klidně CC vyhoď, jen ti bude smrdět auto benzínem. Ale to jej jen taková nepodstatná ekologická záležitost. A kdyby sis tu hadičku dal do kabiny, měl bys okamžitý přehled, že ti fungují ty pojistné ventily a že si auto "odfouklo".....

NO_HITS  
Laďa
2013-06-08 14:37:48

kluci v klidu a bez emocí, vy ste mě teď zamotali hlavu, každej píšete opak a ještě něco jinýho než sem si myslek já tak jak to teda je ? :D

DAK
Jirka
2013-06-08 16:53:46

no_hits: Já nevím jak to s těmi ventily je ,ale kdykoliv jsem na svém Nissanu ( NX 100,Bluebirdy 2x,Sunny 4x,Almera a Primeře ) otevřel víko nádrže vždy si fouknul.

2013-06-09 09:39:00

No ty kráso, tady to teda jede!

dak: Daku, on si foukne i uzávěr od kanystru, když na to přijde - tady je war o to, jestli je to směrem ven nebo dovnitř a proč.

radon: Nic ve zlým, myslíš to dobře, ale občas ti z toho vychází bramboračka - to jsem měl na mysli tím, že se pobavím. Třeba píšeš, že benzín z hadičky vytéká hydrostatickým tlakem a že jsme se to učili ve škole. Ale taky jsme se učili, že ve spojených nádobách (nebo soustavě s kapalinou) je hladina při atmosférickém tlaku na všech místech ve stejné výšce, viď? Jak si tedy vysvětlit, že ten benzín vytéká z hadičky, která je výš než celá nádrž, natož hladina paliva v ní? A to má být v nádrži (dle tebe) ještě podtlak...

NO_HITS: Mám Almuchu z druhé ruky, takže nemůžu s jistotou říct, jestli mám i původní víko nádrže - je na obrázku a předpokládám, že originální je. Když do něj fouknu, můžu si roztrhnout hubu a neprojde nic. Naopak při nasávání krásně prochází vzduch z okolí (kudy, to jsem neodhalil - zdá se mi, že v tom černým krytu žádná dírka není). Víko vypadá jinak, než to na nákresu z manuálu - dole mám věneček z dírek, kterými vidím uvnitř pružinu, tlačící nahoru směrem k tomu černému krytu talířek ventilu. Na řezu z manuálu tu pružinu nevidím a i tvar víka je na něm trochu jiný. Jsem si jistý, že tohle moje víko je směrem ven neprůchozí, dovnitř ale přisává. Rozebírat ho nebudu, abych zjistil, je-li za tím ventilem (A) ještě i další (B), ale nemyslím si to.

Normálně je v nádrži v odstaveném autě přetlak - odpařený benzín je nad hladinou v plynném stavu a zvyšuje tlak. Pokud je velký (jak ale správně uvádí raddy, narůstá jen do míry, kdy jeho výše zabrání dalšímu odpařování z hladiny), projdou výpary buď přes zadržovací ventil (ten má ale GA16DE jen v provedení mimo Evropu a Izrael) nebo přímo (právě Evropa a Izrael) potrubím do nádobky s dřevěným uhlím (EVAP), kde se benzín zachytí. Nádobka má také ventil a ten umožňuje malé části výparů odcházet do sacího potrubí, kam jsou nasávány podtlakem od proudícího vzduchu. Větší část výparů je ale z nádobky odsávána teprve po zahřátí motoru a při zvýšeném výkonu, kdy řídící jednotka (ECU) pomocí elmag. ventilu (společný pro řízení EGR i EVAP) otevře přes podtlakový ventil na nádobce další trasu, kterou výpary odchází pod škrtící klapku.

Podtlak je v nádrži (aspoň podle mne) tehdy, kdy benzín ubývá při jízdě a odpar bezínu nestačí dorovnávat úbytek tlaku - nejtypičtěji když je benzínu málo a nádrž je skoro prázdná, dál při nízkých okolních teplotách, kdy je odpar malý a podobně. Mně to třeba krásně zasyčí dovnitř, když svítí hladové oko a tankuju. Právě pro tento případ je ve víku nádrže ten podtlakový ventil, který se po dosažení určité úrovně podtlaku otevře a dovolí vyrovnat tlakové poměry v nádrži přisátím okolního vzduchu. Po vyrovnání se podtlak ztratí, pružinu nemá co držet a ona tak uzavře ventil. Takhle se to opakuje vždy, když se podtlak spotřebou benzínu během práce motoru zvýší nad hraniční mez.

Když dojedeš a necháš auto stát, tlakové poměry v nádrži se postupně dorovnají (odpar) a zase v ní bude lehký přetlak.

2013-06-09 10:30:39

No pokud by benzín vytékal z hadičky, která by byla výš než hladina benzínu, tak by musel být nad hladinou přetlak. To je jasné. S tím samozřejmě 100 % souhlasím. A pokud benzín opravdu vytéká i "do kopce", tak tam musí být přetlak.

Ale i já jsem souhlasil, že v nádrži může být přetlak (zahřátí od slunce). To jsem přece taky někde psal. Ale nemyslím si, že je to normální provozní stav. To s tou hadičkou nad hladinou nádrže, to jste zkoušeli taky za klidu, ne ? Myslím si, že vlivem poklesu hladiny se tento přetlak změní na podtlak a že to je normální stav při provozu vozidla.

A ještě nakonec :

Benzínové výpary jsou těžší než vzduch, drží se tedy nad hladinou benzínu. Ekologům a kdoví ještě komu vadí i to, že jak plníme nádrž benzínem, tak se hladina v nádrži zvedá a vytlačuje před sebou benzínové výpary do ovzduší. A nutí, aby byly benzínové tankovací pistole vybaveny odsáváním benzínových výparů. S tím snad souhlasíte, ne ?

A dovedete si představit, že by jim nevadilo, že při každém otevření nádrže při tankování by to všechno vlivem přetlaku v nádrži vyfouklo ven ? To by pak snaha s odsáváním při tankování vůbec neměla smysl.

A dovedete si představit ten smrad, kterej by nás vždy u benzinky "ofoukl" při tankování ? Myslím, že bychom si toho všimli. Někdy to syčí (fouká ven ????) docela dost.

Radon

2013-06-09 10:51:34

radon: To je právě ten případ, o kterém píšu - když tankuješ, obvykle k pumpě odněkud přijedeš a to s víceméně prázdnou nádrží, takže malý obsah benzínu nestačí odparem vyplnit prázdný prostor v nádrži a máš v ní ten podtlak, ne?

Vždyť není těžké přesvědčit se, jestli kecám: nech auto den stát a otevři nádrž - foukne ven, nebo dovnitř? U pumpy ti vždycky nasaje a vysvětlil jsem proč.

Pistole mají samozřejmě odsávání výparů, ale pokud pistoli zasuneš málo, můžeš vidět tetelící se benzínové páry okolo hrdla - to samé, když tankuju do kanystru, kde to moc zasunout nejde a navíc vytlačovaný vzduch z něj prostě unikne do okolí. Tady ekologové můžou jen skřípat zuby. Výrobce stojanů nebo aut ale k ekologické výbavě donutit můžou (přes zákaz prodeje). A systémy nuceného odvětrání palivového systému jsou právě jen tím vyhověním požadavkům na EURO a non-EURO emisní normy.

NO_HITS: Pokud vyndáš tu nádobku s uhlím, na STK to na emisní kontrolu vliv mít nebude (ve spalinách budeš mít pořád to samé, co s ním), ale nevím, jestli stačí jen zaslepit ty hadičky. To by ti musel poradit někdo, kdo to už vyhodil ven.

2013-06-09 13:13:35

janis :

Vždyť píšeme oba dva to stejné, naprosto s tebou souhlasím. Jen si nejsem jistý, jestli ten "odpar" může způsobit tak velký přetlak, že to bude při povolování syčet. Spíše bych to viděl na změnu objemu benzínu vlivem zahřátí - samozřejmě v létě.

A ještě k tomu CC : má to svoji funkci a výrobci vědí, proč to tam dávají (musí dávat). Tak proč to dávat ven ? To nechápu....

2013-06-09 13:57:28

radon: Mám kanystr ve sklepě v chladu a temnu, takže teplota má zanedbatelný vliv na roztažnost benzínu a pokaždé uzávěr zasyčí, takže si myslím, že ten tlak způsobí hlavně výpary.

K CC jen tolik - je to samozřejmě plnění požadavků ekonorem, ale mně šlo o to, že systém je provázaný a aby mu někde po vyjmutí nádobky nelaborovaly tlaky a nesálo to falešný vzduch. Ale to musí napsat někdo povolanější. A vytáhnout ho chce proto, že "ladí" a každé kilo dolů znamená kus hříbátka nahoru .

2013-06-09 19:12:05

Janys : já kanystr ve sklepě nemám a tudíž tuto zkušenost nemám.

Příští týden se budu věnovat zkoumání tlaku a podtlaku v nádrži u mého auta a výsledek napíšu.

A k tomu CC : nejsem automechanik a má představa CC je pouze z toho, co jsem vyčetl. Ani nevím, kde ho v autě mám. Přestavuju si to jako "krabičku s černým uhlím", do které vedou tři hadičky. Jedna je spojená s prostorem nad hladinou benzinu (přes přetlakový ventil ?? - to fakt nevím), Druhá vede přes elm. ventil ovládaným řídícím systémem do sání motoru. A třetí vede do "ovzduší". A když se elm. ventil otevře, tak se začne přes černé uhlí nasávat vzduch z ovzduší (je to vlastně další sání) a tento vzduch strhává sebou benzínové výpary zachycené v uhlí - tzv. propírání filtru.

Takže pokud se to "druhé sání" zaslepí, tak by se nic zásadního stát nemělo. Jen je možné, že se bude třeba rozsvěcovat kontrolka motoru. Protože když novější auta signalizují kód, že je špatný CC, tak je jasné, že to řídící jednotka nějak hlídá. Asi ví, co má po otevření elm. ventilu nastat (třeba očekává nějakou reakci lambdy, ??) a ona tato "očekávaná" reakce nepřide. A tak může třeba zahlásit chybový kód. Protože pokud by systém nerozpoznal, že nefunguje odsávání par, pak by byl tento systém na nic. A toto odsávání navíc patří do systému emisí vozidla.

I CC se bude ucpávat - nasává vzduch z okolí - stejně jako papírový sací filtr motoru. A systém by to měl umět rozpoznat.

To je můj neodborný názor.

(jen aby ten kousek hříbátka nesmrděl v kabině jako pořádný valach)

Radon

NO_HITS  
Laďa

gade, 2008-02-11 10:15:33 napsal:

ahoj, když tankuju (sunny n14 GA16de) a otevřu víčko nádrže je tam podtlak. Je to správně?? u žádnýho jinýho auto jsem se s tim nesetkal. Díky.

2013-07-28 18:48:20

Janis: tak sem dneska z dlouhý chvíle pročistil víčko nádrže a zkoušel ty vintily podle manuálu, když saju vzduch tak ten ventil A cvaka a přisava vzduch ale když foukám tak si taky můžu hubu utrhnout. Asi tam ten ventil B tam asi nemáme a nebo se po letech zasekne :D

Jo a když sem otvíral nádrž tak sem byl vylekán přetlakem z nádrže. Holt výpary nemají kam odcházet po odstranění EVAP systemu :D

2013-07-28 19:03:59

no_hits: Já myslím, že v manuálu je pravděpodobně popisovaný jiný typ víka, než mám já (a asi i ty). A přetlak tam mít budeš, ale neboj - jakmile dosáhne určité meze, dál už se palivo neodpařuje a přetlak se nezvyšuje. Jinak, ty si s Almou docela vyhraješ , "hadičníku"!


Odpovědět

1 ......... 3  4  5  6  7