Fórum - Téma


podtlak v nádrži


Fórum Sunny podtlak v nádrži

Informace o modelu: Nissan Sunny


1 ......... 3  4  5  6  7

2013-05-18 22:42:32

Zdravím,

jdu náhodou kolem a zaujala mně diskuze o podtlaku ( přetlaku ) v nádrži. Jak jistě víte, neustále se zpřísňují emisní kritéria, která musí automobily splňovat. Jelikož je jedna z vlastností benzínu to, že se odpařuje a tyto "odpary" nejsou zrovna zdraví prospěšné, tak musí výrobci automobilů zabezpečit, aby se tyto látky nedostávaly do ovzduší. A k tomu byl vyvinut tzv. systém odvětrávání nádrže - EEC. (http://cs.autolexicon.net...-emission-control-system/). Podobnou funkci má v autě i další systém, a to je tzv. systém odvětrávání klikové skříně.

A teď k té tolik zde diskutované nádrži : přetlak anebo podtlak ?

Předpokládám, že poprvé tankujeme do nádrže, počkáme, až vypne tankovací pistole, povytáhneme pistoli a znovu dotakujeme až "po okraj" (takhle se to ale nemá dělat - ale počítám s touto nejhorší variantou). Uzavřeme víčko nádrže, odjedeme ( po zaplacení ) od stojanu a dáme auto na parkoviště, je letní horko, pálí slunce. A jdeme na kávu. Samožřejmě, že se vlivem venkovní teploty bude zvětšovat objem benzímu v nádrži, začne se také benzím odpařovat a nad hladinou benzínu vzniká PŘETLAK. Velikost tohoto přetlaku je omezen bezpečnostním ventilem ve víčku nádrže, který nedovolí (pokud je v pořádku) nárůst tlaku nad dovolenou mez. (nádrž je provedena tak, že i když si myslíme, že je naplněna až k okraji, tak to tak není, pořád zůstává nad hladinou benzínu určitý prostor k "rozpínání benzínu a jeho výparů - čím bude větší tento prostor, tím bude nádrž "méně citlivá" na změnu přetlaku nebo podtlaku vlivem změny teploty).

Pokud ale nepůjdu po tankování na kávu a hned vyjedu a mám správně uzavřenou nádrž se správně fungujícím víčkem, tak začne v nádrži ubývat benzín - bohužel - a začne klesat hladina benzínu. A pokud je prostor nad hladinou těsný a neumožňuje vyrovnávání tlaku s venkovním tlakem mimo nádrže, tak začne tlak nad hladinou benzínu klesat tlak, tedy bude vznikat PODTLAK. Tento podtlak samozřejmě nemůže být libovolný, jeho velikost je omezena dalším bezpečnostním ventilem ve víčku nádrže - tento má opačnou funkci než prvně zmiňovaný bezpečnostní ventil. Tento hlídá maximální podtlak. Tedy čím déle jezdím a bude stejná teplota okolí, tak tím bude klesat hladina bezínu a tím bude i narůstat PODTLAK (ale jen do určité hranice, hlídané ventilem ve víčku, pak už bude tato hodnota stejná - maximální).

Nádobka s aktivním uhlím ( zde zmiňovaná CC) : tato je propojena s prostorem nad hladinou benzínu a jejím úkolem je jímání benzínových výparů. Při určitém režimu chodu motoru řídící jednotka dá povel k otevření dalšího ventilu, který spojuje CC se sacím potrubím motoru - pozor - sání zanamená PODTLAK, to snad uzná každý - a benzínové výpary se smísí s nasávaným vzduchem a ve spalovací prostoru se spálí. Všechno samozřejmě musí být navrženo tak, aby to fugovalo. Nádobka CC má z jedné strany podtlak od prostoru nad hladinou benzínu, pak je tam podtlak (někdy) od sání motoru, je tam ještě propojení s venkovním prostředím.Ale všimněte si : V CC je vlastně stále podtlak a proto se výpary z benzínu nemohou dostat z CC do okolního prostředí. Vzduch z venku může být z okolního prostředí jen nasáván a nemúže tedy znečišťovat životní prostředí.

Ještě proč je v nádobě na jímání par aktivní uhlí ? Každý už určitě zažil, že když má "hnačku", tak ji doprovází zvýšená tvorba plynů a ulevujeme si požitím "černého uhlí". Toto má totiž takovou dobrou schopnost, že velmi dobře díky své velké ploše "jímá" plyny a je mu jedno, zda lidské anebo z benzínu........

Toť je vše, co o tom vím. Trošku jsem se o to zajímal. U mého auti (mám Suzuki) se mně začala rozsvěcovat kontrolka motoru - dle kódu špatná funkce katalyzátoru. A při pozorování chování auta jsem si všiml, že ne vždy se při tankování ozývalo "syčení" (PODTLAK ). Tak jsem si začal hlídat, abych měl dobře utažené víčko nádrže. Při tankování to teď "syčí" vždy a kontrolka se už asi 7 měsíců nerozsvitila. Netvrdím, že je to tím, ale "tonoucí se stébla chytá"..... A protože auti má emisní předpis EURO 4, tak je první katalyzátor přímo součástí svodů a musí se to kupovat komplet - asi 35000 Kč. Takže raději utahuji poctivěji víčko. Nemusí to být tím, ale odvětrávání nádrže patří také do emisního systému auta a může to mít samozřejmě taky nějaký vliv na lambdu......

Ať nám to dlouho jezdí a bez nehod.

Radon

NO_HITS  
Laďa
2013-05-19 09:57:00

Taky kdyz du tankovat tak mam v nádrži velkej podtlak - strašně to zasyci. Rikam si jesti neni pricpany to boční odvetravani co de v te male trubce podel nalivaci trubky. A nebo jestli neni pokazeny vicko. Parkrat se me stalo kdyz sem mel malo benzinu a po zaparkovani sem buchnul dverima od kufru tak auto zaclo brucet jak kdyby se rozjelo naprazdno čerpadlo a to pritom bylo úplně všechno vyply. Doteď sem neprisel na to co to dělá

2013-05-20 07:23:08

no_hits: Jenže v nádrži je přetlak a ne podtlak

NO_HITS  
Laďa
2013-05-20 08:13:48

honzabk: me to právě pride spis jak kdyby to nasavalo poradne kdyz otviram víčko

2013-05-20 08:41:40

Kdyby Ti to prave nezasycelo, tak by byl nekde problem. Dela to vsem pokud vim.

NO_HITS  
Laďa
2013-05-20 09:00:50

No jo jenze honza mluvi o tom ze tam ma byt pretlak jenze ja tam mam podtlak, me to mohutne nasava neco mezi 1 az 2 vtetinama u prazdne nádrže kdyz oddelavam víčko

2013-05-20 09:58:59

Přetlak je samozřejmě nesmysl a je správné, že je po otevření víčka nádrže slyšet nasátí vzduchu do nádrže.

Je to záležitost stará asi 50let z důvodů toho, aby neunikly palivové páry ven do ovzduší a nezapříčinily vzplanutí.

NO_HITS  
Laďa
2013-05-20 10:12:22

judy_n15: Ok

2013-05-20 11:08:58

judy_n15: no já nevim, ale je to snad udělaný tak, že ve víčku je podtlakový ventilek (tj. tam podtlak být nemůže, přetlak zas regluluje EVAP) tj. by tam měl být vyrovnaný tlak a v případě, že není tak při správné funkci ventilku jedině přetlak

2013-05-20 11:16:33

Kdyz uz jsme u toho EVAP ventilu, nemel by jej nekdo doma z P11 SR20DE? Potreboval bych ho vymenit, malinko jsem si ho omylem poskodil, sice jsem to dal dokupy, ale je to provizorne...

http://www.nissanclub.cz/...mery-p11-rok-98-2-0-18429

2013-05-20 14:01:21

lukyisek: zahod ho uplne

2013-05-20 14:03:19

Ze jo... Prave jsem to resil s tofojem, on prej jestli by ho nemel vyhodit uplne, ale chtel o tom zjistit blizsi info. Kdo ho vyhodi, muze mi ho prenechat, ja na tom tak nelpim aby tam nebyl, je mi to jedno. Pokud mi to prida vykon, tak klidne

NO_HITS  
Laďa
2013-05-20 14:12:41

svobi: evap kanystr a ventil nejsou potřeba? A co pak udelaji vypary v nadrzi?

2013-05-20 14:19:42

lukyisek: Pánové říkejte si co chceta, ale pak asi 440 nisanů ze 450 co jsem mě rozdělaný to mělo teda špatně!! prostě tam má být jednoznačně přetlak!!

Pokud někdo tvrdíte že tam máte podtlak, zkuste si vyndat hadičku co spojuje palivový filtr s motorem - tu gumovoua uvidíte, jak vám odsud bude týct benzín, do doby než přetlak zmizí a tlak v nádrži se vyrovná s atmosferickým tlakem. Kdyby byl podtlak, tak benzín nevytéká, ale hned po odpojení by vám to všechen benzín i z filtru nasálo zpět do nádrže.

NO_HITS  
Laďa
2013-05-20 14:31:39

No pretlak je mezi cerpadlem a motorem ale v nadrz pred cerpadlem jak ubyva palivo tak vznika podtlak protože se tam nedostava vzduch a kdyz se vypne motor tak po cca hodine kdyz otocite klickem tak je slyset jak cerpadlo znova tlakuje palivovou soustavu. Pokud to udelate driv třeba par minut po vypnuti motoru tak cerpadlo netlakuje protože to chvili drzi, nevím jen jestli to dela ventil a nebo to prostě casem podtlak prostě vtahne zpet, na regulaci je palivovy vicko který pri velkym podtlaku ubolni ventil a pripusti trochu vzfuchu nebo kdyz auto dlouho stojí a je v nadrzi maji benzinovy vypary velkej tlak tak to zas trochu upusti aby nerupls nadrz nebo nějaký těsnění tak je to i v servisnim a možná i klasickym manualu

2013-05-20 14:39:55

no_hits: Tak ještě jinak, odpojte si vratnou palivovou hadičkua uvidíte že ten benzín taky poteče ven, než se přetlak v nádrži vyrovná. Když se odpojí hadička od benzínu (je ejdno jestli přívod nebo odvod), tak vždy poteče benzín ven. To co píšeš ty ten přetlak od čerpadla ti udělá jen to, že po dopojení tě to celý postříká, jak je tam přetlak od čerpadla. Pak ale ještě nekolik minut poteče benzín sám, právě tím přetlakem co je v nádrži. prostě tam je a má být přetlak. Kdyby tam byl podtlak, tak by čerpadlo paliva bylo neuměrně namáhánoa az chvilku by nemělo co sát.

NO_HITS  
Laďa
2013-05-20 15:55:02

honzabk: právě proto je velikost toho podtlaku vyrovnávaná ventilem ve víčku na hrdle. Když sem na obouch měnil paliváč tak to akorát vystříklo a neteklo to ,ale je pravda že sem předtím vytáhl pojistku čerpadla a párkrát protočil motor dokud nechytal, tak tam třeba pak už nebyl takovej přetlak jak říkáš, na obou almerách mě to fungovalo stejně. Navíc to čerpadlo dokáže udělat tlak pár atmosfer zatímce ten podtlak v nádrži nebude podle mě větší než půl atmosfery proto si myslím že čerpadlo nedostává zabrat protože jeho pracovní namáhání tlakem je vyšší.

Stejně mě příde že každej mluvíme o něčem jiným, takže je možný že máme oba pravdu :D

Svobi: jak je to teda s tím EVAPem ? :D

2013-05-20 22:22:02

Samozřejmě, že je v nádrži nad hladinou benzínu podtlak - vždyť jsem to nahoře tak polopaticky vysvětloval. Ale zřejmě to nepadlo na úrodnou půdu.....

A ještě k té odpojené hadičce, co z ní vytéká benzín : samozřejmě, že bude vytékat a po určité době vytékat přestane. Ale není to vyrovnáním přetlaku.

Jestli si ještě vzpomenete na fyziku ze základní školy, tak v kapalině je hydrostatický tlak, který závisí na druhu kapaliny (benzin, voda, rtuť,....) - tzn. na měrné hustotě kapaliny a na výšce sloupce kapaliny. Tedy, na hladině kapaliny je hydrostatický tlak nula, na dně nádrže bude jeho velikost daná výškou hladiny od dna a druhem kapaliny. Když tam bude benzín, tak bude nějaký, kdyby tam byla vada, tak by byl větší a největší by byl, kdyby nádrž byla naplněna rtutí.

A teď : po odpojení hadičky začne vytékat vlivem tohoto hydrostatického tlaku benzín, haldina v nádrži se snižuje, tím se snižuje i hydrostatický tlak a benzín teče menší a menší rychlostí. A v určitém okamžiku se vytékání zastaví. Ale není to tím, že už tam není přetlak. Je tam podtlak a jak se snižuje hladina benzínu, tak se tento podtlak zvětšuje. A teď nastává ten okamžik, kdy benzín přestane vytékat, i když je hadička odpojená. Je to tím, že došlo k VYROVNÁNÍ podtlaku nad hladinou benzínu s HYDROSTATICKÝM TLAKEM benzínu. Podtlak působí nahoru, hydrostat. tlak dolů. Pokud jsou stejné, pak benzín nevytéká. Systém se nachází v tlakové rovnováze. A pokud bych chtěl, aby začal benzín vytékat, tak bych musel zvýšit tlak nad hladinou benzínu ( zahříváním nádrže - nedoporučuji , nebo kdybych nějakou pumpou začal pumpovat vzduch nad hladinu nádrže), anebo nejjednodušeji : povolím víčko nádrže, ZASYČÍ TO - a tím se vlastně nad hladinou zvýší tlak - podtlak nad hladinou se srovná s atmosferickým a nádrž vyteče celá....

Kdo nevěří, ať si vezme PET lahev, naplní ji vodou, uzavře víčkem a do dna udělá dírku. A múže si tam přidělat i hadičku......

Voda bude vytékat, až se zastaví. Povolím víčko a znovu utáhnu. Voda bude vytékat znovu do té doby, než se tlakové poměry srovnají... Záhada je objasněna.

TAKŽE : normálně je nad hladinou v nádrži PODTLAK. A to z důvodu emisí a z důvodu bezpečnosti. Kdyby se někdo třeba procházel okolo nádrže s benzínem s cigaretou a benzínové výpary by se vlivem přetlaku "draly" z nádrže ven..... A pak třeba BUM!

Radon

2013-06-07 14:02:26

pani, vidim ze debatka o tlaku v nadrzi je tu zase....tak len tolko, v nadrzi je pretlak, zasicanie po otvoreni nadrze je pretlak a nie podtlak. Palivova nadrz nie je konstruovana na znasanie ani slabeho podtlaku, ak v nej nastane podtlak, imploduje. Naopak, nadrz je stavana na pretlak. Viecko nadrze obsahuje jednosmerny ventil, ktory prepusta len smerom do nadrze, nikdy nie smerom z nadrze. Akonahle by klesol v nadrzi tlak pod uroven atmosferickeho tlaku, ventil vo viecku sa otvori a tlak dorovna. Pretlak v nadrzi je tvoreny evaporaciou benzinu. Je velmi dolezite udrzovat v nadrzi pretlak, pretoze ten zabrani odparovaniu benzinu (miera evaporacie je zavisla od teploty a tlaku). To co ut napisal Radon je komplet nezmysel.

2013-06-07 14:29:48

raddy: Tak ale zase se pobavíš, když čteš ty zasvěcené teorie, vysvětlující proč je to právě podtlak. Přitom stačí juknout do manuálu a máš to černé na bílém.


Odpovědět

1 ......... 3  4  5  6  7