Fórum - Téma


P11 - brzdy


Fórum Primera P11 P11 - brzdy

Informace o modelu: Nissan Primera P11


1 ......... 12  13  14  15  16 ......... 30

2013-01-27 08:26:11

Tady česky: http://cs.autolexicon.net...anti-lock-braking-system/

důležité pojmy : mez adheze , Kammova kružnice

http://cs.autolexicon.net...ova-kruznice-prilnavosti/

Nezapoměnte,bavíme se tady o osobních automobilech,pro běžný provoz ,ne o závodních autech.

Ostatně u nových aut(osobních)je povinné ABS od r.v. 2006.

2013-01-27 10:41:20

franta.s: a co nepodmineny reflex....kdyz se odnekud vynori auto clovek citi velky prusvih tak na to proste dupne a snazi seč to auto proste zastavit at trebas i ruckou

2013-01-27 12:36:07

tiez som si vsimol ze ked na snehu/lade zadupnem ABS cvaka a snazi sa zastavit

kdezto ked brzdim bez zopnutia ABS, sa mi zda ze zastavim rychlejsie

2013-01-27 12:55:25

Jako ze se leknu a dupnu na to jako tele?.....

Stat se muze vse......

V patek vecer, kdyz jsem si vezl domu novou skrtici klapku, tak jsem neco takoveho absolvoval s divocakem, a nejak jsem to zvladnul.

2013-01-27 13:06:24

na snehu je to teoreticky mozne, viz ten anglicky clanek, protoze kola se zablokuji a muzou pred sebou hrnout snih, ktery take prispiva k brzdnemu ucinku, k cemuz u ABS nedojde

2013-01-27 13:15:16

Jaky je brzdny ucinek hromadky snehu pred koly automobilu o hmotnosti 1300 kg?

...jeste k mezi kluzu.....to je ve fyzice resp.mechanice oznaceni neceho uplne jineho.

ABS ma jasny vyznam, nenahraditelny vselek to vsak neni.

2013-01-27 13:27:38

zrejme nejaky bude.

Ano,mez kluzu je pojem z materialu, ale stejne tak ho lze pouzit pro oznaceni okamziku, kdy na soustavu dvou teles pusobi takova sila,ze se prekona adheze mezi nimi a telesa se po sobe zacnou smykat. Nicmene to uz slovickareni,mozna pro to existuje nejaky presnejsi termin, ale oba vime,co se tim mysli.

Ovsem zatim stale od "odpurcu" ABS slysim zavery,ale zadne argumenty, ktere by tyto zavery vysvetlovaly. Jaktoze kdyz ABS system funguje tak, ze udrzuje kolo na hranici smykoveho treni,kdy je extrem sily prenositelne mezi pneu a vozovkou, tak jaktoze brzdi hur. Uz jsme slyseli, ze na suchem asfaltu je delsi brzdna draha, ted i na snehu, ze je delsi brzdna draha...

2013-01-27 13:46:41

dal jsem si tu praci a nasel koeficienty

v pripade smyku pneumatiky na asfaltu klesne soucinitel treni na 80 procent, jinymi slovy, pneumatika ve smyku uz prenese jen 80 procent sily jako pneumatika,ktera se jeste toci (soucinitel 1 a 0.8)

u mokre vozovky je to 66 procent(0.6 a 0.4) a u snehu uz taktez 66 procent (0.3 a 0.2)

a dve zajimava videa na tema ABS

http://www.youtube.com/wa...M2Qy6eLRmvZ-CHyXYIHzrK3K1

http://www.youtube.com/wa...M2Qy6eLRmvZ-CHyXYIHzrK3K1

2013-01-27 13:52:06

vždyt vám to tu píšu : mez adheze

Jinak s odpojeným ABS by jsi u nás na STK neprošel,podobně jako se záslepkou místo airbagu.

Prostě někomu ABS plně vyhovuje,a někomu nee....Já už třeba auto(ojetinu) bez něj nekoupím...

Ostatně asi to nebude tak špatné a nevyhovující(horší než klasické brzdy)když se to tak masivně rozšířilo.

Nezaujatě řečeno : v běžném provozu to má více kladů,než nedostatků

Tak ty videa od Míry snad mluví jasně

2013-01-27 14:17:49

Velice zajímavá diskuze...

Ale dovolím si tvrdit že největší podíl na tom jak auto brzy zastaví nebo se mu zablokují kola mají pneumatiky a taky kvalita brzd...

2013-01-27 14:24:09

samozrejme to ma velky vliv,pokud tam obujes nejake cinske smejdy, ktere se "utrhnou" od asfaltu a sklouznou i v okamziku,kdy je opres o zed, abys je prezul, kotouce budou nad 40 stupnu jak valcha, o destickach nemluve, pak je zbytecne vest diskusi o tom, jaky prinos ma ABS, protoze to ses v situaci, kdy resis, jestli bude kristyna koci vic sexy v cervenych nebo cernych lodickach :)

2013-01-27 14:29:26

míra: "Navic ve zcela kriticke situaci drtiva vetsina ridicu proste zaslapne pedal co to jde a "dej se vule bozi"" tak toto si vyztihol dokonale... V tekejto situácii ak ti nedajbože vybehne dieťa z poza auta/autobusu/niečoho si skončil aj keby si mal keramické brzdy z F1... Predstav si ideš 60km/h čo je 20m/s a do cesty ti vbehne dieťa(pes), auto... Z besprostrednej vzdialenosti - len reakčný čas na danú situáciu je cca 1 sekunda - prešiel si 20metrov kým si si uvedomil čo vidíš kým to vyhodnotíš a dupneš na brzdu zase prebehne nejaký čas a kým začne auto brzdiť ďalší...

Jediná možnosť ako sa vyhnúť kolízii je podľamňa vyhýbací manéver a ten je pri zadupnutej brzde možný iba s ABS

Podľa mňa o tom ten systém je - inak ďej se vúle boží...

Dobrý brzdař - neviem to hodiť do slovenčiny - nedovolí zablokovať kolesá... Vtedy brzdíš nejintenzívnejšie a ABS ti netreba... To je ale vec cviku a schopností... Systémy sú na to aby vykrívali rôzny talent/schopnosti šoférov a zvyšovali bezpečnosť to je jasné o tom sa ani nemusíme baviť...

2013-01-27 14:35:19

rekl bych,ze u ruznych ridicu se bude jen lisit kriticnost toho okamziku,kdy tuhle vec udelaji, priklad muj..do cesty mi vlezl opilec v okamziku,kdy proti me prejelo auto horiznot a na par desetin vteriny jsem nevidel..no jedine co jsem stihl udelat byl losi test s brzdenim (ovsem reflexivne ne na krev, abych dokazal zatocit - starej colt bez abs), a dopadlo to zijicim opilcem a urazenym zrctakem.Zena mi pak rikala - kdyby se to stalo me, tak bych ho normalne prejela, neudelala bych nic..

2013-01-27 16:27:53

Takže co s toho plyne?

ABS je dobrý pro většinu populace.Ale my,co máme tak citlivý starší auta že poznáme jak starej sníh leží na silnici,žijeme řízením a umíme číst silnici, by jsme se bez abs obešly,zvlášť s tak mizernou dokonalostí tzn. hrubostí.

Ty dnešní systémy jsou vynikající a určitě přínosný u aut,kde necítíš co dělají kola,hlavně s debilníma elektrickýma posilovačema a limuzíny

Vyhýbací manévr je jedna věc uznávám,ale brzdná dráha je vždy delší ikdyby minimální - smýkající kolo má na tom nejkluzčím povrchu jako led větší odpor a tím brzdný ůčinek,než brždění s ABS.

I ta fyzika není dokonalá,vemu to z opačný strany:

Fyzika říká,že kola mají nejlepší záběr těsně před prokluzem,ale opak je pravdou - nejlepší záběr mají těsně za touto hranicí,proto se launche-control ladí tak,že autu při rozjezdu mírně hoří bačkorky

2013-01-27 18:36:36

hele, stat se ti (nechci privolavat) to co popisuje chrener, tak vsad boty, ze budes stat na brzde co to pujde a vzpominat vsechny svaty, abys to nejak ubrzdil...

hele a s tou druhou myslenkou, to mam chapat jak ? Teoreticka fyzika neco rika, ale v praxi je to jinak ? To je ovsem dost zasadni myslenka, ve fyzice je jen velmi malo oblasti, kde se teorie rozchazi s poznatkama a povetsinou se tyhle oblastu nachazi v oblasti kvantove fyziky ci astrofyziky.

btw neni to s tim rozjezdem, ze kdyz se pneu mirne ohreji, tak maji lepsi prilnavost ? Pak by davalo smysl, ze je lepsi je mit na hrane kinematickeho smyku, ale tam je zasadni rozdil, ze pri rozjezdu se kola otaci a podlozka se nehybe, kdezto pri brzdeni je tomu naopak, takze pri brzdeni smykem se otira stale stejna cast pneu (a taky se tam pekne rozehreje)

2013-01-27 18:48:53

Vždycky záleží na situaci. Někdy je prostě potřeba jen dupnout na brzdu a snažit se zmírnit následky nárazu

Taková situace se mi stala jednou, srna vyběhla a málem naběhla do auta co jelo přede mnou. Dostala leknutím smyk a lehla na silnici, všimnul jsem si že v dálce jede auto, docela daleko ode mne ale riskovat jsem to nechtěl, tak jsem jen zašlápl brzdu a čekal jestli tu srnu trefím nebo ne. O srnčí chlup stihla uskočit. Pak jsem kouknul na záznam z kamery, od pádu srnky na silnici a tím co jsme se tak tak se srnou vyhnuli uběhli 2 sekundy. To auto co sice vypadalo, že je daleko jsem potkal za nějaké 3 sekundy co srna uskočila. Neříkám že jsem excelentní řidič, to bych o sobě nikdy neřekl ale zkušenosti už mám, a jednal bych i podruhé v takové situaci stejně a jen brzdil

2013-01-27 18:58:49

mira...:

Ty jsi na mě moc študovanej

Já už pár vyhýbacích manévrů za těch 16 let měl a něco se naučil a vždycky se mi vyplatilo brzdit tak,že když se to utrhlo,povolil jem a pak pulzoval,ale nikdy plně nepustil,ať se klidně pár obláčků udělá.Zásadní bylo vždycky před samotným manévrem odbrzdit a provést ho.Ta brzdná síla při švihání volantem je na kola s abs tak malá,že co neubrzdíš před,tak při manévru je k pramálu.Jen to chce mít v tu chvíli uvědomění a brzdu prostě pustit a zatáčet a hlídat,aby ti pak zadek neuletěl napřed.Ono totiž párkrát švihneš doprava a doleva a pokud u toho brzdíš dál třeba s abs tak ti zadek uletí,v extrému samozřejmě.Proto říkám,že většina lidí to neumí a ani nechce a už vůbec k tomu nemají předpoklady.

S teplotou pneu souvisí přilnavost,ale pokud se přehřejí,je to naopak a s tvojí poslední větou souhlasím

2013-01-27 19:25:40

o to prave jde, kdyz uz se brzdi na smyk, tak ta ploska pneu je rozpalena "do ruda" a jedes na poloroztekle gume.. adheze rapidne klesne, cili rekl bych ano, uz to tu zrejme i zaznelo..u trenovaneho ridice je mozne ze bez ABS dosahne kratsi brzdne drahy (i kdyz pak nevim, jak jednim pedalem docili toho, ze kazde kolo solo bude hlidat zda uz je ve smyku ci ne) a zaroven v situaci, kterou je schopen predpokladat a reflexivne zvladnout, u netrenovaneho ridice nebo v situaci, kdy uz clovek podvedome zaslapne pedal, tam to ABS asi dost vyrazne pomuze

2013-01-27 21:23:34

No tiež dobrá poznámka s tým jedným kolom len potom z toho vychádza otázka či keď ABS rozozná že sa jedno kolo šmýka a začne kopať do pedálu vlastne neznemožní ostatným trom kolesám pri brzdení... Otázka znie aký je podiel jedného kolesa v šmyyku oproti trom dobre brzdiacim v celkovom merítku na brzdý účinok bez vplyvu ABS... A keď sa v rovnakej situácii s jedným kolom v šmyku spustí ABS a tým pádom ovplyvní všetky kolesá...

Z vlastnej skúsenosti ak sa mi zablokuje jedno kolo neprikladám tomu žiadnu váhu pokým auto citeľne brzdí a neroztáča sa nejako samo odseba... Druhá vec je že ak sa podobné stane pri spustení ABS má človek pocit že auto prestane brzdiť úplne a iba kope do pedálu a letí ďalej a on má tendenciu zadupnúť pedál pomaly skrz firewall...

Druhá vec je že ja na takéto zásahy niesom zvyknutý - mám auto bez ABS s poriadnými brzdami...

2013-01-27 21:26:12

chrener> podle toho, jak jsem koukal na popis a hydraulicke schema ABS jednotky, tak hlida otacky kazdeho kola a pro kazde kolo je ventil pro odlehceni tlaku a ventil pro pridani tlaku..


Odpovědět

1 ......... 12  13  14  15  16 ......... 30