Fórum - Téma


P10 - geometrie zadní nápravy


Fórum Primera P10 P10 - geometrie zadní nápravy

Informace o modelu: Nissan Primera P10


1  2

2008-04-11 09:15:28

Ahoj všem!

Všimla jsem si, že se mi více sjíždí vnější okraj pneu u kol zadní nápravy. Na obou stranách naprosto stejně a rovnoměrně. Tlumiče jsou nové, záď se nikdy nezatěžuje, pneu používáme kvalitní značkové. Napadlo mne, že by bylo třeba seřídit geometrii, ale zaskočila mne skutečnost, že na zimních kolech se toto sjíždění neprojevuje vůbec. Čím by tento rozdíl mohl být způsobený? Na zimních původních 13" plecháčích jsou pneu 175/70/R13, na letních 185/60/R14, obvodově jsou kola skoro stejná. Na 15" kolech s pneu o rozměru 185/65/R15, která byla samozřejmě o dost větší, bylo to sjíždění už dost markantní.

Takže mne zajímá, zda zadní náprava má být seřízena rozdílně podle rozměru kol/pneu a nebo se sjíždění vnějšího okraje běhounu projevuje v závislosti na šíři pneu a ET ráfku?

V poslední řadě mne zajímá, zda u cca 16 let starého auta je to seřízení geometrie bezproblémové a nemůže se nic poškodit?

Na jízdních vlastnostech není poznat žádný problém, auto netáhne ani do strany a má výbornou setrvačnost. Tolik mé postřehy.

2008-04-14 11:45:24

Ahoj Doris. U předchozí P-10 jsem tento problém nezaregistroval, ale u současné P-11 r.v. 2000 jsem zpozoroval podobný problém! U zimních dobrý, u letních Pirelli P 6000 odchází předčasně okraj vzorku na zadní nápravě. Používám rozměr 185/65/15 a řeším to postupnou obměnou za Pirelli P 6, které jsou podstatně odolnější vůči opotřebení a nyní se již dají sehnat v rozumné cenové relaci / cca 1.823,- Kč včetně DPH/ks na www.prodej-pneu.cz /.

S pozdravem

Luděk K.

2008-04-19 16:14:21

Ahoj!

Děkuji za reakci, no už jsme to vyřešili seřízením geometrie, kde zjistili nadměrnou sbíhavost kol zadní nápravy. Excentrické šrouby se naštěstí podařilo povolit a nastavit tak zadní pár ramen, což asi nikdy dříve nebylo u tohoto auta děláno. Geometrie je nyní O.K., byli jsme na laserových měřičích, kde nám vyjeli i kompletní diagnostiku a nastavní všech kol. Přezouváme příští týden na Michelinky Energy, které by též měly vydržet dlouho. V rozměru 185/60/R14 jsme je pořídili za 1500,- kus.

S pozdravem Doris

2008-04-23 08:52:33

Mišeliny mám taky nejraději!!

2008-04-24 08:21:36

HonzaBK: Jj, ze všech značek, co jsme vyzkoušeli, nám vydržely nejdéle a jízda na nich byla príma. Měli jsme možnost sehnat je za výhodnou cenu. Už jsou na autě. Tentokrát jsme hustili dusíkem, aspoň zůstane konstantní tlak za všech podmínek.

2008-04-24 08:59:11

Doris: Ty máš dobré zkušenosti s huštěním dusíkem? Co jsem prozatím všude slyšel, tak to nemá význam a jde jen o marketingový tah penuservisů, které se snaží vytahat ze zákazníků peníze de facto za nic. O tom mě utvrzuje fakt, že samotný vzduch obsahuje 79% dusíku.

2008-04-24 09:27:00

Tomik1701: Zatím jsme to vždy hustili obyč vzduchem, tam je samozřejmě 21% kyslíku a 78% dusíku. Tlak se po jízdě někdy celkem o dost zvýšil, hlavně v létě, objemová roztažnost O2 udělá své. S dusíkem jsme hustitli prvně, takže vyzkouším a poreferuji, zda to má takový efekt, jak to slibují. Měli jsme to defacto za hubičku, protože přezutí, vyvážení a nahuštění vyšlo na stovku za kolo. Jsme jejich oblíbení zákazníci, takže máme určité výhody.

2008-04-24 11:00:41

Ja Ti nevim, DORIS, je to teda uz hodne let, co jsem chodil do skolicky (a tedy se muzu mylit ),

ale tusim ze jsme se ucili, ze teplotni rozpinavost (zmena tlaku na teplote pri konstantnim objemu) za normalnich podminek (a teplota rekneme 250~300 K a tlak 2.5 baru jsou docela "normalni podminky") je u vsech plynu prakticky stejna.

Tak bych rekl, ze ty vyhody husteni dusikem bude treba hledat jeste nekde jinde.

2008-04-24 11:20:58

medved: No fyziku až tak moc nemusím , ale v různých zdrojích mi dali i různé vysvětlení. Nevím, jak to je ve skutečnosti, měli jsme možnost si vybrat, tak jsme dali nahustit dusíkem. Uvidím, a pak posoudím. Stejně by mne zajímalo, jak to vlastně je s tou roztažností vzduchu a výhodami nebo naopak klamáním zákazníků při huštění dusíkem?

2008-04-24 12:09:34

Souhlasím s Doris. Dusík se tam dává z důvodu konstatního tlaku pneumatik při ohřátí. Vzduch se při ohřátí rozpíná, dusík ne!! Pokud máš foukáno dusíkem, měl by ti tampneuservis dát červené čepičky na ventilky, aby ti to někdo jinej při uniku nedoufoukal vzduchem a tím se ti potom v jednom kole neměnil tlak a ve druhým zůstával konstatntní!

2008-04-24 14:01:33

Ono je to o otom co napisal Honza "aby ti to někdo jinej při uniku nedoufoukal vzduchem"

takze sa musis na kazde dofuknutie vratit do pneu uz ti nestaci benzinka.

2008-04-24 14:05:14

HonzaBK: Je to přesně , jak píšeš, taky mi to tak popsali v pneuservisech. I ty červené ventilky nám dali a teď už vím, proč tomu tak je. Díky za podporu.

2008-04-24 14:10:38

Cool: Tak tak, no dříve jsme si to foukali sami autopumpou v garáži, ale tlak v pneumatikách nijak moc během roku neklesl, akorát před sezónou se to obvykle trochu dohustilo. Tak to stejně při převažování kol a jejich nahození na auto necháme zkontrolovat v pneuservisu a případně dofoukat N2. Pokud se nebude měnit tlak během jízdy, mohlo by to být šetrnější pro pneu ohledně rovnoměrného sjíždění běhounu, pokud to chápu správně.

2008-04-24 16:06:58

Ráno mám v předních 2.2, po ujetí 100km po dálnici 2.6

2008-04-25 07:58:46

ano správně Doris, samozřejmě na opotřebení pneumatik má velký vliv styl jízdy. Pokud někdo jezdé ostřeji zatáčky, má podstatně dříve sjeté okraje pneumatik - (proto jezdím vždy na trošku přefouknutých )

2008-04-25 09:08:32

HonzaBK: Taky to tak dělám. Teď po geometrii a změně plnícího plynu v pneu to bude určitě ještě lepší.

2008-04-25 09:12:42

Přes víkend poměřím tlaky v kolech zastudena a po delší jízdě a uvidím, jak to bude. V předních, kde se pneu neměnily je ještě obyč vzduch v zadních je dusík. Docela mne to zajímá, jak to dopadne.

2008-04-25 09:28:02

2,6 by si mal aj po ubehnuti 5 km tiez som sa cudoval ked som vcera priseil na benzinku ze to dofuknem a ked som prilozil tlakomer tak som cumel ako ....... mal som sice 2,5 a na jednom 2,3 ale aj tak rozdiel pred jazdou a po jazde tam je.

2008-04-25 20:30:49

Fyzika nám říká, že mezi dusíkem a kyslíkem by neměl být rozdíl. V případě ohřátí náplně pneumatiky se jedná o izochorický děj, jelikož se nemění objem náplně (plynu). Zároveň platí, že poměr teploty a tlaku plynu zůstavá konstatní, tedy kolikrát se zvýší teplota plynu, tolikrát se zvětší jeho tlak. Veškeré zvýšení teploty a tlaku se děje na základě zvýšení vnitřní energie plynu, v důsledku předání tepla ( ohřátím pneumatiky jízdou). Pro plyny platí jednotná úměra mezi přijatou energií a zvýšením teploty, kterou udává molární plynová konstanta R = 8,314 472 J·K^-1·mol^-1. Ta říká, že k ohřátí jednoho molu plynu o jeden kelvin je zapotřebí energie 8,314472 joulů. Dále v jednom molu jakéhokoliv plynu je 6,022 045.10^23 částic (Avogadrova konstanta) a nakonec jeden mol jakéhokoliv plynu má objem 22,4 litru. To ve výsledku znamená, že v daném objemu jakéhokoliv plynu je vždy stejný počet částic, tedy při ohřátí stejného objemu různých plynů dojde ke stejnému zvýšení teploty a zároveň tlaku.

2008-04-25 20:35:00

A teď ještě jednou česky....


Odpovědět

1  2