Fórum - Téma


Nový motor od mercedesu ....


Fórum Note Nový motor od mercedesu ....

Informace o modelu: Nissan Note



2007-08-31 17:50:30

na super.cz jsem nasel tento clanek

Dvakrát přeplňovaná benzínová jednotka se spotřebou dieselu? Ve třídě S ji najdete možná už za pět let.

Mnoho vynálezců se nesčetněkrát pokusilo znovu definovat pojem motor s vnitřním spalováním, jen aby všichni nakonec skončili u osvědčených oběhů, které se podařilo dovést k vysokému stupni dokonalosti. Mercedes však podle všeho dokázal nemožné a se svým novým motorem, nazývaným DiesOtto, radikálním způsobem zkombinoval charakteristiky vznětových a zážehových jednotek.

Čtyřválec by měl nabídnout výkon, kultivovanost a čistotu benzínových předků s točivým momentem a nízkou spotřebou těch naftových - tedy nejlepší z obou světů. Motor spalující benzín nepotřebuje totiž všechno drahé vybavení čistící spaliny, nezbytné pro příští generaci dieselů, které musí plnit normu Euro 5, a bude tedy levnější. DiesOtto se světu představí na frankfurtském autosalonu - snad pod kapotou vozu na platformě třídy S - a do showroomů by mohl dorazit už za pět let.

Herbert Kohler, viceprezident Daimleru pro výzkum a pokročilé inženýrství a zároveň osoba pověřená záležitostmi životního prostředí, prozradil, že čtyři spalovací komory mají objem pouhých 1,8 l. Pomáhá jim dvojice turbodmychadel (jedno pro nižší a jedno pro vyšší otáčky), ventilový rozvod s proměnnou charakteristikou a přímé vstřikování.

Zatím tedy nic nového. Jenže Mercedes dokázal dovést k použitelnosti systém měnící kompresní poměr a také inovaci, nazvanou Controlled Auto Ignition (řízené samovznícení). Při startu funguje motor konvenčně, benzín je do komor vstřikován přímo a zapalován svíčkami. Ovšem když teplota dosáhne požadované hodnoty, a pokud není jednotka příliš zatěžována, DiesOtto se přepne do vznětového režimu.

„Při částečné zátěži, například při jízdě stálou rychlostí až 120 kilometrů v hodině, je aktivní dieselový režim,“ vysvětluje jeden z výše postavených inženýrů. Kompresní poměr v takovém případě stoupne a svíčky jsou odpojeny.

Mercedes drží konkrétní informace v tajnosti, nicméně proces samovznícení směsi je řízen přímo vstřikováním. Také jsme moc neslyšeli o proměnném kompresním poměru kromě informace, že „klikový hřídel má variabilní excentricitu“. Vývojáři označují za největší úspěch v této fázi dobré přechodové chování. Motor totiž, navzdory komplexnosti takového děje, přepíná mezi vznětovým a zážehovým režimem naprosto hladce. Přitom dokáže konat práci slušnou rychlostí. Maximální výkon činí 238 koní, po připojení sedmistupňového automatu s integrovaným elektromotorem dokonce až 258 koňských sil. Takové číslo spolu s točivým momentem 400 newtonmetrů směle snese srovnání s benzínovými i naftovými šestiválci o objemech přes tři litry.

Pod kapotou třídy S zároveň údajně dosahuje pohonná jednotka spotřeby okolo sedmi litrů na sto kilometrů. Potenciál v menších autech je jasně patrný: kombinovaná spotřeba do šesti litrů ve třídě E a 4,5 l/100 km pro C?

Hybridní ústrojí

DiesOtto je navržen pro spolupráci s převodovkou s hybridním modulem. Ta má mezi sedmistupňovým automatem a klikovou hřídelí namontovaný elektromotor. Samozřejmostí jsou funkce stop-start a pomoc při akceleraci.

Variabilní kompresní poměr

Mercedes podle všeho dosáhl svatého grálu motorářů. Detailů je málo, víme jen, že kliková hřídel mění při přechodu mezi režimy výstřednost.

Dvě turba

Motor má dvojici turbodmychadel - jedno nízkotlaké a jedno vysokotlaké - pro co nejoptimálnější průběh plnicího tlaku od nejnižších otáček. Dvě obyčejná turba stojí méně než jedno s variabilní geometrií lopatek.

Řízené samovznícení

Zážehové motory používají svíčky, aby zapálily směs vzduchu s benzínem. Vznětové naopak velkou kompresí silně zahřejí vzduch ve válci, takže následně vstříknutá nafta vzplane sama. DiesOtto umí oboje, ze zážehového na vznětový cyklus přechází pod částečnou zátěží.

(Hilton Holloway, Carauto)

No vypadá to pekne - to bude asi velice zajimava cena ....


Odpovědět