Fórum - Téma


nové motory 1.2


Fórum Note nové motory 1.2

Informace o modelu: Nissan Note



2014-07-12 21:11:42

čo si myslíte - viem že veštenie z gule - o možnej spoľahlivosti motorov 1.2 konkretne s kompresorom DIG-S....

trošku mám obavu z kombinácie priamy vstrek, trojvalec a kompresor. Neviem aká je výdrž kompresora oproti turbu... spôsob mazania? len predpokladám že sa nebude točiť tak rýchlo...

Do budúcna sa rozhodujem pre Micru-Note 1.2 dig-s s cvt.... alebo konkurečný Jazz, tam je osvedčený 4 valec...

S priamym vstrekom mali napr. Mitsubishi vraj celkom problémy - kvalita benzínu....

2014-07-12 21:24:02

slabostka: ty problémy byly jaký,víš?

Jen vím,že přímovstřiky potřebují opravdu kvalitní benzín (u vw grupy 98 oct.),jinak pak žerou jako obyčejný stříkačky a trpí vstřikovací soustava.

O spolehlivosti si asi zatím nikdo netroufá spekulovat,to nejdřív zjistí majitelé Qq.

Můžu se mýlit,ale zatím se mi potvrdilo i od zasvěcených lidí,že kompresor má kratší životnost než turbo.

2014-07-12 22:26:37

Vstrekovače v motoroch typu GDI a práve šlo o kvalitu benzínu....

a ak má kompresor životnosť nižšiu ako turbo ako je to s opravou- repasom?

Mám trošku obavu z kombinácie týchto vychytávok.... všetko to vyzerá super ale už kdeaká automobilka pohorela na zložitých vychytávkach....

... insk teraz niečo zbežne pozerám tak ten kompresor by mal byť práve naopak menej náchylný k problémom - žiadne mazanie motorovým olejom, menšie teplotné namáhanie...

2014-07-12 23:15:49

slabostka: Mitsubishi melo u GDi problem se zanasenim motoru (hlavy karbonem ) ze spalovani z duvodu konstrukce na lepsi benzin . Pak cast patentu prodali VW a ty se stim perou zas po svem neco mozna vylepsili ,ale zpoustu podelali .

Kompresor bejval méně spolehlivý ,ale vždy záleží na údržbě a oleji , předpokládám ,že zde je mazán z olejové náplně motoru . Co jsem dělal v Mercedesu a ten mel často kompresor tak tam snim žádný nepřijel nebo už nejezdili raději tam , kdo ví .

Uplne bych se toho motoru nebal , ale neveril bych trapnym olejum a dlouhym vymenam pak podle me bude OK

2014-07-13 10:10:38

neovládam celkom techniku ale čo som prečítal kompresor má iné mazanie - nie motorovým olejom. A kedže otáčky nebudú tak vysoké tam by problém byť nemusel....

Tak sa nechajme prekvapiť ako to bude. Beztak myslím že tých 200 000km by mal každý motor vydržať a snáď aj cvt a na viac také auto beztak nevidím....

67e
Pavel
2014-07-22 22:49:56

Slabostka: nevím, co si mám myslet, o tomhle jsem přemýšlel taky. Byl jsem v salonu Nissan, ptal jsem se na to a pochopil jsem, že s kompresorem má trochu nižší spotřebu, trochu líp táhne, trochu vyšší výkon. Ale za ten rozdíl v ceně, to že nestojí. Kdo chce úspornější motor a chce míň řadit, ten ať si pořídí nafťáka.

Taky jsem sháněl info o DIG-S, jak to funguje spolehlivost zkušenosti , ale nic jsem nenašel.

2014-07-22 23:09:18

67e: Naftak je nesmysl . Je to urceny prevazne do mesta a okresky a tyhle nove primovstrikove motory tam maji velmi malou spotrebu , kdezto naftakovi trva nez se ohreje a do te doby dost papa . A nove naftaky do mesta vubec nejsou vhodne DPF filtry ...

2014-07-23 00:17:26

ja potrebujem automatickú prevodovku....

starší note mal 1.6 a 4 stupnovy automat - tiež nie zlé... nový čiste prakticky aby to aj trošku šlo tak tú silnejšiu verziu 1.2 dig-s, aj keď si myslím že tú 1.6 mohli nechať.... v hre je aj micra, mám radšej menšie a rýchlejšie auto.

Rátam auto staré 1-2 roky, možno predvádzačku....

ďalšia alternatíva je nejaký hybrid - honda alebo toyota...

Uvidíme, ešte nie je čas.... penízky....

67e
Pavel
2014-07-23 06:45:14

svobi: souhlasím, taky to tak vidím. Protože DPF má svoje. A napadá mě, kolik stojí svíčka, indukční cívka do benziňáku a kolik do nafˇtáku vstřikovač, čerpadlo, nebo jen oprava.

Nakonec, 21.7. Jsem se atmosférickým 1,2 tříválcem projel a moc se mi to líbilo. Protože momentálně používám nafťáka, můžu to porovnat. Do porovnání můžu zahrnout i motor 1.4 MPi, co máme v práci v autě.

2014-08-31 14:28:02

slabostka: Nový motor Nissanu notu 1.2 DIG-S je technicky zajímavý, přičemž ani jedna z použitých technologií není kdovíjakým supermoderním výstřelkem dnešní doby. Všechny jsou už osvědčené, řadu let používané, nový tříválec není z důvodu složitosti (oproti vznětovým motorům) výrobně příliš nákladný. Tento 3-válec vyniká zejména úsporností.

Japonci se vydali vlastní cestou a tříválec DIG-S spojili s kompresorem. Jde o relativně nízkotlaké mechanické dmychadlo, které je k motoru připojeno přes spojku. V případě, že není práce dmychadla potřeba (v nízkých otáčkách, při nízkém zatížení motoru), spojka jej odpojí a dmychadlo tak neubírá motoru výkon, čímž opět šetří energii. Mechanický kompresor je tu proto, aby umožnil práci v energeticky efektivním tzv. Millerově cyklu. Tento cyklus se podobá takzvanému Atkinsonově cyklu, který používá velká část hybridních automobilů. V podstatě jediným praktickým rozdílem mezi atkinsonem a millerem je právě přítomnost kompresoru u druhého jmenovaného.

Nový motor Nissanu tedy funguje tak, že se sací ventily po dokončení fáze sání nezavřou. Zůstávají otevřené i ve chvíli, kdy už píst cestuje vzhůru a měl by vzduch stlačovat, namísto toho jej ale vytlačuje ven z válce. K zavření dojde, až když píst vykoná část své cesty vzhůru, zhruba její čtvrtinu. Teprve pak se zavřou sací ventily a nastává stlačování vzduchu. Aby ho ale ve válci nebylo málo a motor tak netrpěl nedostatkem výkonu, dodává po celou dobu otevření sacích ventilů do válce přebytek vzduchu právě mechanický kompresor. Ten dodává do válce právě tolik vzduchu navíc, kolik ho píst vytlačí před uzavřením sacích ventilů. Musí to být kompresor poháněný přímo klikovou hřídelí, běžné turbodmychadlo by nebylo technicky použitelné.

Klíčem k celkové efektivitě Millerova cyklu je fakt, že předstlačení vzduchu kompresorem je energeticky méně náročné než jeho stejné stlačení pístem ve válci. Navíc prodloužená expanze oproti kompresi umožní využít více energie expandujících plynů. Přebytečný tlak plynů přichází u běžných spalovacích motorů vniveč, u turbomotorů je částečně využíván k pohonu turbodmychadla.

Vzhledem ke zkrácené fázi komprese je výrobcem udávaný kompresní poměr 13:1 na první pohled trochu nesprávný. Ve skutečnosti dochází k daleko menšímu stlačení směsi a 13:1 je vlastně expanzní poměr motoru. Jenže u nového nissaního motoru HR12DDR k dosažení kompresního poměru 13:1 přispívá právě kompresor. Jím stlačovaný vzduch přitom neprochází mezichladičem, tak jak to u jiných nuceně přeplňovaných motorů bývá. I proto je kompresní poměr 13:1 opravdu ojedinělý technický počin a jen dokazuje, jak dobře fungují chladící technologie přímo ve válci.

Na první pohled by se mohlo zdát, že k současnému atmosférickému tříválci HR12DE (59 kW a 110 Nm) přidal výrobce pouze právě onen kompresor. Ve skutečnosti je to trochu složitější. Motory jsou vlastně konstrukčně spřízněny jen částečně. Společný mají blok, řada dalších částí je odlišná. Nová je hlava válců včetně vačkových hřídelí s extrémně hladkým povrchem, zdvihátka ventilů byla potažena uhlíkem (technologie "Diamond like carbon") pro vyšší životnost a nižší tření, samotné ventily jsou duté a plněné sodíkem, což přispívá ke snižování teploty ve spalovacím prostoru.

Teplotu snižuje i nově instalované přímé vstřikování paliva, to při vypařování ve válci odebírá teplo svému okolí. V pístu je chladící kanál, pístní kroužky mají opět kvůli snížení tření povrch potažený uhlíkem (Diamond like carbon). K dalšímu snižování ztrát přispívá olejové čerpadlo s proměnným objemem. To vždy pumpuje jen tolik oleje, kolik je právě potřeba.

Tomuto zaměření odpovídá i charakteristika motoru, který místo mocného nástupu v nízkých otáčkách raději předvádí rychlé reakce na sešlápnutí plynového pedálu a postupnou gradaci síly. Motor běží klidně, ačkoliv ve městě je slyšet typický ryk tříválce. Někdo tvrdí, že převody jsou příliš dlouhé a to potlačuje skutečné možnosti tohoto motoru.

NO_HITS  
Laďa
2014-08-31 16:20:27

mišoudek: amen

2014-08-31 18:04:02

Ano všetko je dávno vymyslené aj taký Wankel je super len nefunguje práve prívetivo v zmysle bežnej prevádzky... aj systém TDI-PD je super ale....

Priamy vstrek nefungoval u Mitsubishi - neviem či vinou nášho paliva, kompresor fajn - samozrejme je to ďalšia vec ktorá časom zradí a aj to odpájanie kompresora je miestom kde sa to môže ..... Toyoty robia tiež priamy vstrek tam neviem ako to funguje čo sa týka problémov....

Poviem takto, ak by som mal zobrať Note tak vezmem staršiu generáciu s overenou 1.6 a AT.

Na papieri vyzerá všetko fajn, aj testy super len otázka dlhodobej spoľahlivosti.... na to treba počkať....

NO_HITS  
Laďa
2014-08-31 18:14:17

slabostka: není nad předimenzovanou jednoduchou atmosféru

2014-08-31 19:18:43

V příspěvku jsou dohromady poskládané asi 3 recenze. Dal jsem to sem, protože jsem na to narazil při shánění informací o vznětovém motoru 1.5, o kterém jsem v podstatě nic nevěděl a manželka by brala dieselový nissan note.

Je fakt, že se tam zmiňuje, že se jedná o prověřenou technologii. Ale upřímně přeplňovaných "3-hrnků" je jako šafránu - jsou ve smartech. Turbo 3-válec má Ford a ostatní automobilky jej v podstatě kopírují. Žádný podobný motor ale snad nemá mechanický kompresor.

Taky máme doma micáka a vím, že na fóru u GDIček řeší kvalitu benzínu a počet oktanů. Teď navíc v SM vyšlo hodnocení benzínů a občas tedy .

67e
Pavel
2014-08-31 20:12:15

Mišoudek: hezké shrnutí recenzí, stojí za přečtení.

jinak jsem do manuálů přidal 3 soubory pdf, kde se 2 zabývají GDI a 1 shrnuje používané systémy vstřikování.

Tak mě zajímají praktické zkušenosti s motorem HR1,2DE, jestli tedy nemá problémy s benzínem.

Dotaz na Mišoudka: kolik má Micina s GDI najeto a jaké praktické zkušenosti?

A jako zajímavost jsem tady přidal obrázek cedulky k Nissan Note s motorem HR1,5DE, který u nás není...

2014-08-31 20:22:03

1.5 4valec, parametre podobné 1.5 z almery... inak Nissan je globálna firma a niekedy keď mi google vyhodí nejaké zahraničné fora - Australia, USA, iná Azia tak tam sú modely od výmyslu sveta s motormi a prevodovkami ktoré v Europe nepoznáme.... ale to majú temer fšetky veľké automobilky.... čo je niekedy na škodu lebo sú tam aj zaujímavé modely resp. motorizácie...

2014-09-02 16:44:17

67e: Je to tzv. off topic za což se omlouvám. Já mám staršího dieselového outlandera s TDI-PD od VW a ne GDI. Nicméně se na mitsubishiclubu k problémům GDI-ček a kvalitě benzinu též rozvinula diskuze. Názory na vyšší oktany se liší - někdo vidí zlepšení, jiný ne a považuje to za vyhozené peníze. V principu to je ale stejný jako u dieslu. Já se přikláním k té části diskutujících, že oktany nemají u tohoto motoru takový vliv jako spíše čistící aditivační detergenty - proto já bych volil N-95 + individuální aditivace (např. VIF benzin). Cenově to je i daleko příznivější než vysokooktanový benzín. Na fóru říkají, že čím měně síry v benzínu, tím lépe. Co vím, tak hlavně ruské nafty a benzíny jsou na horní hranici, byť dnes to je již dané příslušnými normami.

Důležitou roli u těchto motorů ale hraje i motorový olej a jeho častější výměna. Nejen podle mě jsou velkým problémem karbonové úsady a zanášení vstřiků, sacích ventilů nebo dalších motorových částí. Následně dochází např. k horšímu mísení paliva se vzduchem. Jelikož u motorů s touto vyšší účinností dochází k vyšším teplotám, je motorový olej háklivý i na tepelně oxidační stabilitu apod. Někteří proto preferují častější výměny oleje nebo dávají jiný motorový olej než předepisuje prodejce. Pro zajímavost doporučují olej dle ACEA A3, API SH nebo SJ a viskozitu SAE 10W-40. Hlavně prý ale nedávat castrol magnatec nebo olej s příměsí molybdenu (např. od LM). Mimochodem prodejci aut napříč automobilkami jako prvonáplň dávají často oleje, které se úplně neslučují např. s DPF u dieslů. Ale to je na úplně jiné téma.

A závěrem uvádím, že prý GDI škodí krátké trasy a jízda na úsporu.

67e
Pavel
2014-09-19 10:50:32

Ano, to jsem zjistil tak nějak taky, že GDI škodí jízda na úsporu, protože motor jede na ochozenou směs. Proto mám starost, jestli s tím u tohoto přímovstřikového motoru nebude problém. V saloonu Nissan se dušují, že ne, že je to vynikající konstrukce. Tak uvidíme.

2014-09-19 14:32:10

67e: to že sa dušujú je fajn, ak by som chcel tento motor tak čakám až bude mať nejaký 150 000km.... finta je v tom že na takýchto autách sa najazdí tak 10-15000km za rok, čiže ak aj problém nastane auto bude mať cca 10 rokov a to už sa berie že je to na odpis....


Odpovědět