Fórum - Téma


Micra K11-optimální otáčky řazení,ekonom


Fórum Micra K11 Micra K11-optimální otáčky řazení,ekonom

Informace o modelu: Nissan Micra II K11



2010-11-14 12:41:17

Zdravím členy NISSAN Clubu. Jako naprostý laik, bych měl jednu otázečku na dobré duše, které se zde na fóru nacházejí a autům rozumějí mnohem více než já.

Někde na internetu jsem četl článek o úsporné jízdě, kde se objevilo několik zajímavostí, které mě zaujaly. Co mě však zarazilo, byly příspěvky v diskuzi pod článkem, které se někdy úplně rozcházely s radami "odborníka" v textu článku. Rád bych se proto zeptal zde na fóru, lidí, kteří mají spoustu znalostí jak z teorie, tak i za praxe. Ještě bych dodal, že dotazy se týkají Nissanu Micra K11 1.3 r.v. 1993

***V článku radí pro úspornou jízdu řadit, co možná nejdříve a nevytáčet motor do vyšších otáček. Pro mě celkem logická připomínka - v zimě s chladným motorem to bude určitě ještě důležitější. V diskuzi pod článkem se objevovali připomínky, že u starších aut řazení v nižších otáčkách není dobré pro motor. Také se říká, že styl jízdy (agresivní, rozvážný) se projeví na tahu motoru - to se ale týká nejspíše zaježdění nového auta.

***Jemné dobržďování pomocí podřazování nižších rychlostních stupňů, snižuje spotřebu. Je to také tak u staršího auta? Není zde spíš vetší opotřebovávání motoru? Případně jaké části se opotřebovávají?

***Vypnutí motoru při čekání na přejezdu se vyplatí i když by to bylo jen na minutu. Spotřeba při nastartování není tak veliká, jako při volnoběhu po dobu jedné minuty. Nevím jestli se tato rada netýká jen nových aut? Jak je to se spotřebou při startování starších aut?

***Otázka týkající se spotřeby u mého auta. Snažím se dodržovat pravidlo včasného řazení a nejezdím rozhodně brzda/plyn, spíše vždy dojíždím na semafory a často používám brždění pomocí podřazení. Má spotřeba se ve městě pohybuje kolem 7l/100km. Je to pro Micru K11 1.3 obvyklé?

***Kvalitní syntetický olej prý sníží spotřebu a šetří více motor? Do další výměny oleje mi zbývá tísíc kilometrů, přemýšlím, že pro mé postarší auto bude lepší už dřívější výměna. Vyplatí se investovat do lepšího syntetického oleje?

Díky všem za případné rady a připomínky. A omluvte mé školácké dotazy. Ještě jednou díky.

P.S. postupně projíždím fórum a snažím se nalézt v diskuzích rady zodpovídající mé otázky. To kdyby se na mě někdo zlobil, že nepoužívám vyhledávání.

2010-11-14 20:53:16

ahoj - je asi jednoduché popsat v jakém režimu má motor nejmenší spotřebu ale v praxi to uplatnit a nebýt třeba ostatním na silnici nepříjemný nebo nebezpečný druhá věc...

  • podřazení a dobržďování - obecně u motoru se vstřikováním v tu chvíli spotřeba = 0, na druhou stranu větší opotřebení motoru, spojky, spojkovýho ložiska ... jde o to samozřejmě co je pro danou situaci nejvhodnější
  • vypnutí motoru na přejezdu - jenom když si představim věnec setrvačníku a startér - snažim se obecně startovat co nejmíň.

Co se týká oleje - určitě dělá hrozně moc, jen pokud máš auto po někom asi by to chtělo výplach, pokud jezdíš hodně město a krátké vzdálenosti chce to zkrátit interval výměny

Snažil jsem se spíš ukázat na to, že takovýhle rady "šetřílků" v knížkách jsou extrémní - tvrdě je dodržovat je nesmysl - chce to nasbírat trošku zkušenosti - pokud jsi začátečník snaž se spíš najít vlastní styl jízdy který ti bude vyhovovat - dodržováním takovýchto rad získáš podle mého názoru zbytečně špatný návyky - pamatuju si kdysi dávno na kamaráda který se škodovkou zůstal viset v kopci protože ho v autoškole naučil řadit šetřílek učitel 1-cuk, 2-do 30ti, 3 ka do 40ti ve 40ti řadit čtyřku.

Chtěl jsem se jen snažit ukázat na to, že takovéto "rady" nemůžeš brát smrtelně vážně - jak říkáš podle odborníků najedeš do kopce ekonomicky ale v půlce budeš nakonec řadit ze čtyřky dvojku atp. Spíš co bych řekl že ušetří dost paliva je - předvídat a dobře číst dopravní situaci, plynulost a ve městě paradoxně někdy i svižnost.

proto chápu i tý rozporuplný reakce na tom fóru jak píšeš - protože to psali lidi co jezdí

2010-11-15 10:48:44

Pre K11 co je 4 bodovy strek plati to co sa tu pise, to znamena ze ak budes brzdit motorom a predarovat nizsie stupne tak motor nezozerie nic a usetris aj brzdy (trocha)

Motor na Micre zrovna nema rad nizske otacky takze jazdit s preradovanim pri 2000 otackach je skorej tyranie ako jazdenie.

Ja mam spotrebu 5,6 (K11 1,0 1996 Lx) a jadim tak ze za studeneho motora neslapem na plyn ale iba pozvolna tak stvrť až pol plynu a preradujem tak pri 3000. Ked sa motor zohreje mozem pridavat viac a preradujem tak 3500 az 4000 ale ked obieham tak vytocim to aj 5500. Podstata ekonomickej jazdy na tomto modeli je v pridavani plynu nie v otackach. Tak isto ked sa blizim k semaforom a vidim ze je cervena tak zaradim nizsi stupen a brzim motorom (pokial sa da)

Zastavenie motora pri stani na krizovatke je podla mna blbost, tento motor zozerie na volnobehu tak 0,7l za hodinu takze ak stojis 3 minuty tak to zozerie 0,035 litra alias 35 ml co je zanedbatelne s tym ze treba stale startovat co si odnesie hlavne baterka.

2010-11-15 14:46:14

lukka:

Díky za cenné informace.

Ty rady v článku jsem bral jen orientačně a také pro ujištění o jistých věcech jsem se ptal i zde na fóru. Snažím se jak píšeš předvídat a číst dopravní situaci.

***Ještě otázka k oleji. Je tedy možné použít syntetický olej do Micry K11 1.3 r.v. 1993? Auto mám z Německa a nevím jestli označení použitého oleje co mám k dispozici sedí na můj typ auta. Obecně, který typ oleje byste mi doporučili?

Mondrejka:

***Můžu vědět proč Micra nemá ráda řazení při nízkých otáčkách? Já jsem si právě asi naivně myslel, že když budu řadit při nižších otáčkách (s ohledem na ostatní řidiče a se zachováním plynulosti a bezpečnosti jízdy), tak budu auto a benzín šetřit. Řadit při 3000 otáčkách mi přijde podle zvuku motoru mého auta nějak moc.

***Jak to přesně myslíš s tou podstatou ekonomické jízdy s přidáváním plynu? Já se snažím dodžovat výše zmíněné (předvídat a číst dopravní situaci).

Jen tak pro orientaci - na 5. rychlostní stupeň, rychlostí 100km/h, po rovině, jeden člověk v autě, třetina nádrže, nenaložené auto s nahuštěnými pneumatikami - mám otáčky na 3000

2010-11-15 15:47:06

to co myslel Mondrej - myslím asi tak, že přidat plyn je někdy opravdu neefektivní - to si zkus třeba na autě s počítačem. Zkus si třeba při jízdě do kopce ubírat plyn až do doby kdy pocítíš úbytek výkonu - ve velkym rozsahu plynu se to moc nemění a to je to neefektivní pásmo. To už samozřejmě v určitym smyslu dneska eliminuje elektronika. Jinak čim nižší obsah tim je obecně třeba motor víc točit - podtáčením ho spíš mechanicky poškodíš než přetáčením (když neberem extrém) - v nižších otáčkách i asi horší mazání, protože působí větší síly atd.ale každý motor má jiný ideální otáčky s ohledem na konstrukci použitý materiály -poměry hmotností atd. 3000 není moc, je fakt že já nejezdím moc na spotřebu ale naprosto běžně řadím i při 5tis otáček, někdy je 3000 dost řadit nahoru - s kopce, rovinka s prázdnym autem jak píšeš atp. někdy je to zas málo

2010-11-16 10:19:14

Absolutne suhlasim s lukkom, lepsie by som to ani nenapisal.

Co sa tyka oleja tak podla mna mozes pouzit aj synteticky olej ale nevidim v tom nejaky vyznamny prinos, skorej by som sa orientoval na oleje pre starsie motory ako je Valvoline Max-Life (ten sa tiez robi v syntetike). Ja jazdim na 10W-40 ale iste sa da pouzit aj 5W-40 ale doporucil by som pred zmenou oleja vyplach motora nejakym engine flushom nech sa vycisti od karbonu z predchadzajuceho oleja, pretoze novy olejmoze karbon rozpustiti a zivotnost takehoto oleja je velmi kratka.

2010-11-16 15:00:34

Mondrejka:

Díky za tipy na oleje. Já tam mám od původního majitele 15W-40 a tak jsem si myslel, že bych šel do tebou doporučovaného minerálního Valvoline Max Life 15W-40 (http://www.harkgroup.cz/e...ex.php?akce=detail&id=120). Na internetu jsem četl celkem chválu na tuto značku, tak doufám, že neprohloupím.

Teď nevím jestli nemám vybrat spíše Valvoline Max Life 10W-40 (http://www.harkgroup.cz/e...dex.php?akce=detail&id=66), který by mohl být kvalitnější a do nižší teploty. Nechce se mi ale motor vyplachovat a nevím jestli je to u přechodu na tento olej nutné.

2010-12-02 11:20:11

Ahoj, taky si přidám svojí troškou:

Olej: 15w-40 je minerál a pokud na něj auto celou dobu jezdilo, tak doporučuji zůstat u něj. Pokud bys chtěl přejít na polosyntetiku/syntetiku, tak by to znamenalo motor dobře vyčistit, což si neumím představit pouhým výplachem - někde se urve nějakej karbonovej drobek, ucpe to nějakej kanálek a přidřeš motor raz dva. Na minerálním oleji pro starší vůz není nic špatného. Pouze doporučuji častější interval výměny (10 000km pro benzín, 7500 pro Diesel). Což při jeho ceně není tak hrozný.

Otáčky: po studeném startu motor nevytáčet do otáček, ale na druhou stranu po něm ani nechtít výkon v otáčkách nízkých. Do doby, než se alespoň odlepí ručička teploty vody nechat motor točit tak do 2-2,5 tisíc, ale s plynem velmi lehce, do kopce klidně na nižší stupeň a pomaleji, než to hnát. Obecně chtít po motoru v nízkých otáčkách kroutící moment (jízda do kopce na 5ku) mu neprospívá. Laicky řečeno na jednotku času má motor méně pracovních cyklů - píst chce po výbuchu dolů, ale nemůže, protože na to nemá sílu. Hlavně boční síly, působící na stěnu válce, jsou podstatné - postupně se z válce stává elipsa, když to přeženu. Takže např. do kopce je lepší podřadit a držet motor ve vyšších otáčkách - ona i ta spotřeba nebude tak rozdílná a motor ti jistě poděkuje. Naopak pokud jedeš couračku po městě, tak ho nechám klidně točit na 1500ot/m, nechám ho jen tak chrochtat - na udržení rychlosti po rovině to stačí..pokud budeš ale chtít přidat, tak podřaď.

Jízda z kopce: obecně se doporučuje nechávat tam kvalt z důvodu, že tě to nějak samo brzdí - když si to pustíš z neznámého kopce na volnoběh, a dole bude zatáčka, tak budou mít brzy hooodně práce - hlavně to teda ale platí pro kamiony/busy, které mají brzdné možnosti omezené (zásoba vzduchu). Pokud nemáš stříkačku, tak volnoběch a nechanej kvalt co se spotřeby týká rovnocenný. Jde tedy jen o to, jestli chceš být brzděn, nebo nikoliv. Každé brzdění je ztráta. Samozřejmě bezpečnost je nad všechny ztráty :o)

Spotřeba obecně: Hodně dělají dobře nahuštěný gumy, pokud chceš šetřit, tak mírně přehustit. Serou mě lidi, kteří vidí na kilometr červenou na semaforu a jedou na plnej kotel a pak brzděj jak posedlí. To raději vyřadím a dojedu setrvačností - ušetřím palivo, brzdy, nervy všechno - a plynulosti provozu to přidá. Nad 100km/h hraje velkou roli aerodynamika - pokud máš kostku jako já (Micra) tak prostě na dálnici nejezdi na doraz. Chcípání motoru na křižovatce neuznávám a ani novým motorům se start/stop systémem nedůvěřuji. Ale to je osobní. Nicméně motor tím trpí - není mazán, splodiny při startu jsou nejhorší.

Tak jsem se vykecal...

2010-12-02 12:46:34

teď si rýpnu zase já - s těma semaforama mě zas sere pravý opak - lidi co se šinou k červený za nima kolona nebo ještě nejlépe za nim čekaj ještě auta na odbočení třeba v pravo kde odbočka je 50 metrů před křižovatkou atd. - takže ta "plynulost" je opravdu relativní a pokud to někdo děláte - čumte přitom do zrcátek a hodnoťte prosím prosím siutaci nejen před sebou ale celkově!!

mě už v autoškole řikal - nevymejšlej kraviny pokud můžeš jet tak jeď, pokud je čevená zastav. Ono by stačilo se podívat na celkovou dopravní situaci např. ve městě z helikoptery pak zjistíš že např. jedno pitomý auto s joudou co se šine na jedničku v koloně 100 metrů před sebou brzdí spoustu aut co čekaj na odbočení atd. prostě všechno souvisí se vším. A dělat tohle každý nikam bysme fakt nedojeli

jinak auta nad 3,5 tuny musí mít kvalt z kopce zařazený povinně

vím, že jsi to třeba ani tak nemyslel ale otevřel jsi taky téma, který budu rád když si někdo přečte, kdo tohleto dělá a zkusí se na to podívat komplexně.

2010-12-02 14:07:52

Micko:

Díky moc za vyčerpávající odpověď a vlastní zkušenosti z praxe.

Bohužel, zrovna včera jsem provedl výměnu oleje a přešel jsem ze stávajícího, pro mě neznámého oleje 15W-40 (po předchozím majiteli auta) na VALVOLINE MAXLIFE 10W/40 (polosyntetika) http://www.harkgroup.cz/e...dex.php?akce=detail&id=66

Udělal jsem to hlavně kvůli tomu, že jsem chtěl větší viskozitu do zimy (jezdím ve městě a pořád startuju). Na olej jsem četl celkem dobré ohlasy - není to žádný zázračný přípravek, ale není ani předražený jako jiné značky. Plus by měl být určen pro starší motory. Před výměnou jsem provedl výplach pomocí Wynns Oil System Cleaner, který by snad měl motor trochu pročistit.

Svým příspěvkem si mě trochu vylekal, tak snad to dobře dopadne. Nejsem žádný odborník a snažil jsem se získat co nejvíce informací, které dávaly smysl. Ohledně výměny oleje jsem čerpal hlavně odsud:

http://www.kadett.cz/technika/oleje.htm

Asi řadím moc brzo. Většinou řadím už před 2. tis. a s plynulostí a tahem motoru problém nemám. Ale když mu to nedělá dobře, tak se budu muset snažit řadit až v těch 2 - 2,5 tis. otáčkách. Nevím jestli je to normální, ale na volnoběh mám tak 900 otáček a když na místě točím volantem a posilovač maká, tak mi otáčky jdou dost dolu až na hranici chcípnutí. To samé, když třeba na volnoběh zkusím zavřít okénko elektrickým stahováním. Otáčky letí dolu a pak zase nahoru.

lukka:

Pravdu máte oba. Já se řadím také k těm co se k semaforům neženou a klidně dojíždějí s podřazováním a dobržďováním motorem, ALE sleduju provoz i za sebou, abych nezablokoval auta někde v křižovatce. Některý lidi bohužel nevnímají celkovou dopravní situaci a chtějí se za každou cenu rvát dopředu, aby na té červené byli první.

Jako větší problém bych viděl plynulé rozjíždění a projíždění křižovatkou. Alespoň tady u nás v Č. Budějovicích je to hrozné. Každý řidič čumí všude možně a teprve až když se auto před ním rozjíždí, tak hledá kde je řadicí páka a pak tam pracně zařadí jedničku a hrozně to napálí aby dohnal mezeru. Že tím plynulosti dopravy moc nepomůže, ho asi nezajímá. A dělají to všichni. Na zelenou projedou tři auta a konec.

O zastavování v křižovatce, když nemůžu jet dál ani nemluvim. To bych vraždil. A když se to člověk snaží dodržovat, tak na něj ostatní zase troubí, že se tam necpe.

2010-12-02 14:47:45

no já myslím, že to s tou výměnou oleje bude v pohodě, ona je sice pravda, že syntetický oleje maj aditiva proti úsadám, ale u 4t to nebude takový horký jako u 2T a ten karbon se ti nebude odlupovat ale spíš se z něj udělá "kašička" a bude se odlučovat postupně tam je spíš problém, že to funguje jak brusná pasta, ale to je taky spíš problém 2T navíc u 4T máš filtr co ti chytne to nej.

možná bych jen trošku zkrátil interval výměny u toho prvního oleje - prostě tak nějak po zimě bych ho zas vyměnil a pak už normalně.

2010-12-02 22:22:42

Ale no jooo..vyděsit jsem tě rozhodně nechtěl :D Ono záleží hodně na tom jak ten motor vypadá...já jsem teď rozebral escorta diesla, co má nalítáno za 25 let 350000 na 15W-40 a žádný úsady tam nejsou. Taky jsem kdysi rozebral š120L, kde byl interval výměny oleje asi hooodně překročen a vytekla voda a všude byly nánosy olejovýho bahna..motor běhal přitom krásně. Takže asi tak.

S tou plynulostí jsem tady ze se be asi udělal typickýho klobouka..ale což. Samozřejmě když je provoz a všichni nějak jedou, tak si nebudu dojíždět k semaforu na volnoběh abych všechny sral...vyhodnocení situace je základ. Ale např. tady v HK máme okruh města vybaven zelenou vlnou - takže když člověk jede 60, tak mu tam padá zelená. A stejně se najdou pitomci, co jedou jak blázni a pak samozřejmě stojej na červenou..což by mě bylo ukradený, kdybych nedojížděl k semaforu, kde mi právě krásně skáče zelená a hovádka to tam zacpali, takže i já musím brzdit než to tam zase nahážou...a poučej se ? ne..jedou zase na max.... a takhle po celém okruhu - cca 10 semaforů.

A k tomu řazení - neber to prosím jako verdikt: řaď na 2500ot! to nee..zase je to situace od situace - víc ti poví motor-u tvýho staršího vozu snad ještě bude slyšet :) Samo, že pokud to máš po rovině, nebo z kopce, tak můžeš směle řadit dřív. Ale platí, že čím větší výkon od motoru chceš, tím větší otáčky musí mít. Si to představ jako když jedeš na kole. Motor jsou tvoje nohy a nemůžeš se postavit do šlapek. Máš těžkej převod, točíš s tím jen tak tak, trpí ti kolena a stejně to hovno jede..možná to časem takhle rozjedeš, ale klouby si to budou pamatovat :o) no a když si dáš lehkej převod, tak máš z nohou větrák, ale kolena to makaj v podstatě naprázdno. Takže asi takhle bych názorně demonstroval opotřebení motoru :D S tím, že když jseš studenej, tak nesmíš ani moc zabírat, ani moc točit - prostě kompromis i za cenu, že to budeš tlačit :D

A už mě umlčte :D

2011-06-22 20:37:03

Trochu to tu oživím, malinko se mi nepozdává spotřeba mojí Micry GC10DE kdy jezdím cca 60% město, 40% okrsky a mám spotřebu někde okolo 7,5L...myslíte že není problém se na takovou spotřebu dostat jen trochu svižnější jízdou (rychlejší rozjezdy z křižovatek atd) ? zkoušel jsem jezdit tak nějak na spotřebu a nepřišlo mi to o moc lepší...


Odpovědět