Fórum - Téma


Klimatizacia- cistenie.


Fórum Návody Klimatizacia- cistenie.




2007-12-01 09:24:20

Jeden clanok ku cisteniu klimky.

Sice tyka sa Mondea, Fordu ale princip ssa da uplatnit aj na nase auta.

Josef (CMC696) nám poslal článek, ve kterém shrnuje své mnohaleté zkušenosti s údržbou a servisem automobilováých klimatizací, samozřejmě že i těch ve Fordech. Níže popisivané montážníá postupy platí pro mondeo MK I a MK II, ale jak zjistíte, lze je snadno přizpůsobit i pro ostatní modely (nejen) Ford. připomínky a dotazy k tomuto článku piště do diskuze zde http://forum.fordclubs.org/viewforum.php?f=15

DR (CMC 053)

Zápach z klimatizace, neřku-li přímo smrad.

Každý ví, jak zápach v klimatizaci vzniká. Přesto, že do cesty vzduchu pro větrání je postaven pylový filtr, tak proto, že žádný filtr nefiltruje absolutně, dostanou se do větrací soustavy bakterie a i nějaké živné látky pro ně. A protože v prostoru tepelných výměníků (chlazení, topení) jsou dost dobré podmínky pro jejich množení - zimu přežijí a až se motor zastaví, tak se celý prostor prohřeje od výměníku topení, tak se množí a produktem jejich života jsou také plyny (u lidí také, že?), které vnímáme jako smrad.

Co tedy s tím? Když jsem dělal pro Forda, (to už jsem měl Mondeo), tak jsem získal za režijní cenu spray na desinfekci, ale moc jsem s tím spokojený nebyl, možná bych jich potřeboval nejméně pět kusů. Proto jsem zkusil tento způsob: Koupil jsem si v lékárně desinfekční prostředek Ajatin roztok. Ten "roztok" je potřeba uvést, neboť je ještě Ajatin tinktura, který se prodává jen v malém balení a znáte ho, když Vám berou např. krev. Auto by pak smrdělo rok nemocnicí. Ajatin roztok se dá koupit, někdy Vám jej lékárna musí objednat ,jeden litr za cca 150 kč. Máte to na 10 let. Ajatin roztok je nejedovatý (používá se v potavinářství jako poslední 0,5 % výplach pro zmrzliňáky, pak se leje hned zmrzlina), nekorozivní desinfektum, vonící hořce po mandlích.

Pro vydesinfikování klimatizace jsem použil 2,5 - 5% roztok s vodou, který jsem si připravil do rozprašovací láhve, která se používá na mlžení rostlin. Při studeném motoru (!) se odejme pravá mřížka pod sklem, stačí jen ta, není potřeba odnímat obě, jak uvádí R. Etzold (v Jak na to), vymontuje se pylový filtr, přepne se na vnější vzduch, tím se otevře klapka za pylovým filtrem, pokud není po delším stání dostatek podtlaku na přestavení klapek, tak se na pár veřin nastartuje motor, ale tak, aby se neohřál. Nyní se zapne ventilátor větrání na nevyšší stupeň a do otvoru nasávání vduchu je stříká aerosol z rostřikovací nádobky, proudící vzduch roznese mikrokapičky po celém větracím systému. můžete nastříkat klidně litr roztoku, do motoru ventilátoru se to nedostane, odstředivá síla na obvodu oběžného kola rozpráší spolehlivě všechen roztok, "odmršťuje" jej do větrání, přebytečný roztok vyteče vývodem pro zkondenzovanou vodu na výparníku (vysvětl.: to co chladí) klimatizačního zařízení. Je dobré desinfekci nechat nějakou dobu působit, tzn. neprovádět před jízdou, protože na topení to hned vyschne, na chlazení se to smyje nakondenzovanou vodou. U mne po dvou aplikacích (v úporných případech) po sobě s odstupem 10 dnů mám dlouhodobě pokoj, ani nevím, zda jsem to vloni aplikoval. Snad nemusím uvádět, že po proceduře se zase všechno smontuje (pylový filtr a mřížka) zpět. Ještě k tomu motoru ventilátoru - kdyby se i trochu namočil, tak 14,6V elektrického napětí Vám izolaci motoru neprorazí. Nemusíte mít obavy ze zkratu v el. motoru.

Spotřeba při jízdě s klimatizací v činnosti - neplaťte, za co nemusíte !

Při jízdě s klimatizací většina řidičů má nastaven vnější přívod vzuchu, tzn. že neustále zchlazuje vzuch, který v létě dosahuje nad vozovkou 35 st.C. K takovému výkonu chladicího zařízení se spotřebuje i značná část energie od motoru a to se projeví dost vyšší spotřebou. Komu to nevadí (nikomu nic nevnucuji), má možnost přepnout na vnitřní okruh vzduchu, ochlazuje se již chladnější vzduch, tento vzduch se na výparníku odvlhčuje - tím se uvede do činnosti naš ochlazovací systém našeho těla (tzn. že pot se vypařuje, ochlazuje tělo, osoba se znatelně nepotí a není nebezpečí nemocí ze studeného vzduchu -revma) a spotřeba se zvýší jen nepatrně, v autě je příjemné prostředí. Možná budou reakce - já na to mám - je to jen rada.

Teď ještě to, co Vám nikde neřeknou.

Chlazení v autě je klasické tepelné čerpadlo, kde využíváme jeho studenou stranu - tedy užitečné je pro nás chlazení, ohříváme (topíme) to, na čem nám nezáleží. Odčerpáváme vzduchu jeho tepelnou energii, kterou získává od slunce a tim klesne jeho teplota. Aby toto přečerpávání tepelné energie bylo co nejúčinější (zase spotřeba pohonných hmot), je nutné, aby výměna (předávání) tepelné energie byla také co nejúčinější. Disifekcí výpaníku (to, co chladí) jej také očistíme, ajatin působí jako dost dobrý čistič, ale na zkapalňovač, neboli srážník, také kondenzátor chlacicího systému, který je ve vozidle umístěn před vodním chladičem, zapomínají všichni. Jednou ke mně přijel také jed

2007-12-01 09:25:50

pokracovanie prispevku

ednou ke mně přijel také jeden, že to nechladí, že si stím nikdo neví rady, jen jsme vyčistili srážník od much, komárů a prachu a chlazení pracovalo na jedničku s hvězdičkou.

Jak tedy na to ?

U Mondea stačí odmontovat masku - ovál a tím se jakž takž dostaneme ke srážníku chladicího zařízení. zahradní hadicí opatrně srážník namočíme, necháme odmočit. Varuji před použitím Wapky, tím můžeme srážník roztřískat na maděru, nebo jen pokřivíme plechy pro přestup tepla (zamázneme) a za 15 000,- si pak koupíme nový srážník. Po odmočení se mírným proudem vody ( přes palec) srážník propláchne, je možné ještě potom nanést nějaký saponát, nechat zase působit a znovu propláchnout. Pokud si při této proceduře dáte pod auto kus starého podlahového PVC, tak pak toto ošetření budete provádět i dvakrát za léto. Je neuvěřitelné, jaké množství nečistot se vyplaví.

Ještě jednu poznámku - jak se zvyšuje počet aut s klimatizací, tak chlaďaři už na servis nestačí a objevily se automatické přístroje na "servis" chlazení v autech. Majitelé nyní musí náklady na tyto krámky získat opravami, takže se objevily i televizi upoutávky na NUTNOST pomocí tohoto zařízení překontrolovat Vaše chlazení. Přístroj stejně závadu neurčí. UPOZORŇUJI, nic není nutné. V zařízení je stálý přetlak, takže do něj - rozuměj - do chladicího systému nic nevnikne, chladivo a i lubrifikant (není to olej, jak my známe, s uhlovodíkovými mazadly se chladivo tetrafluorethan - také obch. název R 134a - nesnáší). Po delší době,asi 4 -5 let je možné pozorovat, že uniklo část chladiva u těch provozovatalů, kteří si klimatizaci "šetří", čímž způsobí, že při dlouhých přestávkách v provozu unikne část chladiva přes hřídelovou ucpávku kompresoru tím, že se odolejuje.Proto je nutné i v zimě jednou za 14 dnů klimatizaci spustit a tím promazat kompresor. Chladivo R 134a je asi 10x řidší, než vzduch, takže tam, kde by vzduch "držel", tak stotřicetčtverka unikne ještě 10x menší dírou. A tento nepatrný úbytek chladiva se prostě jen doplní, většinou to bývá cca 100 gramů. Horší je, když někde uletí trubka nebo hadice, nejčastěji kámen prorazí srážník.

2008-05-17 17:48:59

POzor pri cisteni nalial som si do stredovych prieduchov rozprasovacom ,ale stieklo nieco dole a kvapalo na radio a na druhy den nesiel zosilovac ,, odhrdzaveli nozicky.. takze na stredovy bacha!!

2008-06-03 21:21:41

Vrelo odporúčam !

Na mojej Primere WP11C bol ten hnilobný zápach prvých pár minút po spustení ventilátora dosť nepríjemný. Tak som sa do toho ihneď pustil. Nezohnal som sice spomínaný roztok , ale Ajatin tinkturu bez jódu, takže žiadna nemocnica. Fľaštička , tuším 25ml , stála 30 Sk. Nalial som ju do pollitra vody. Vystriekal som tým aj peľový filter a nechal som ho na slnku preschnúť. Bol pritom takmer ako nový , no tiež zapáchal. Za ten čas som vystriekal za chodu ventilátora celý systém. Na Primere P11C, je ale nasávací otvor rovno pred vodičom, vedľa stierača. Nebolo potrebné ani odstrániť plastovú mriežku. Do tohto otvoru možete rozprašovačom striekať roztok smelo , pretože počas dažďa, alebo v umyvárke tam má voda voľný prístup, takže nič nepokazíte a neriskujete prienik vody na nevhodné miesta. Aplikácia trvala s prestávkami asi 20 minút, pričom som tiež prepínal prúdenie vzduchu do všetkých polôh, aby sa čiastočky roztoku dostali čo najďalej. Časť roztoku som nastriekal priamo na výparník cez otvor pre zasúvanie peľového filtra. Nakoniec som filter vložil späť a všetko zmontoval. Teraz je systém úplne bez zápachu. Podľa potreby celý úkon zopakujem asi o týždeň.

2008-06-07 11:07:49

Asi som to prechválil ! Prešlo pár dní a pôvodný zápach je späť ! Neviem , či tá dezinfekcia bola nedostatočná , alebo spomenutý roztok nevhodný. Skúsim to zopakovať podľa návodu s Ajatin roztokom. Dúfam, že nebude príčina niekde inde. Nemáte podobný problém ???

2008-06-08 19:25:15

My to v létě řešíme tak, že pravidelně necháváme projít ventilačními kanály a průduchy horký vzduch. Dokonale to vše vysuší, tudíž zlikviduje vlhkost a nejspíš i živné prostředí pro bakterie. Myslím, že problémem toho všeho je právě ona vlhkost, kterou bakterie potřebují pro svůj život. Nejsem ale bioložka, tak jestli je to jinak, opravte mne. V P10 klimu nemáme, tak problém se zápachem nebo dokonce bakteriemi tam nikdy nebyl. V bývalé P11 jsme to tak dělali a nadále děláme v Mazdě a problém taky není. Zatím to spolehlivě funguje, tak dezinfekci neřešíme, jen doplnění kapaliny, což přenecháme asi našemu mechanikovi.

2008-06-08 20:16:15

Stejně jsem postupoval i já. Před odstavením auta zapnul topení a nechal profouknout horkým vzduchem. Nevím zda to jde i u automatické klímy ale u manualní zcela bez problémů.

2008-06-08 23:03:32

Síce ma to nenapadlo , no je to logické. Po vybratí peľového filtra bol výparník aj priestor okolo úplne mokrý. Zaujalo ma ale to , že vždy asi po polhodinke používania ventilátora / aj bez klímy / zápach úplne zmizol. Na druhý deň ráno už tam bol zas... Vďaka za radu , vyskúšam.

2008-06-08 23:03:43

Přesně tak,poradili mi tohle řešení v dílně na autoklimatizaci,tak to tak dělám,žádný zápach se neobjevuje a ještě ušetřím za sprej...

2008-07-14 10:07:58

Prosím ťa ako si vyberal peľový filter na Primere? Mám Primeru P11 (r.97) a neviem zistiť kde ten filter je a ako sa k nemu dostať.

2008-07-17 09:23:50

TO Frastacan, kabinovy- pelovy filter

http://www.nissanclub.cz/..._posts.php?topic_id=44722

2008-07-17 10:08:48

Ďakujem, tieto odkazy i fotky som našiel, ale v Primere P11 - r.97 to nie je. Došiel som k zisteniu, že tam žiadny filter nie je.

2008-07-18 11:36:29

Filter by si tam mal mat, ak ho tam nemas tak ho kup a supni ho tam,

je to jednoduche, daj proste iba prec kastlik tak ze:

1.vytiahnes dve svorky co ho drzia zospodu

2. za nim je podlhovasty plast - tak cca 3cm siroky a cca 20cm vysoky (vertikalne ulozeny) a dole ho drzi srobik....

3. ked plast das prec za nim je priestor pre filter

2008-07-23 12:22:05

Doris funguje to.Kopretinka má sice jiné autí ale nevábná vůně je včudu Jak se setkáme zvu na kofolu

2008-07-23 12:48:19

Martin: To mne těší! Vypadá to možná až moc jednoduše, ale funguje to spolehlivě. Nám už pár let.

2008-08-03 14:49:43

Já osobně při výměně pylového filtru prostříknu výměník (do mezery kam patří filtr) octovou vodou tak 30% roztok a poté zapnu klimu na 5 minut a pak ještě 5 minut topení na max. a zápach je pryč jak octovej tak hnilobnej, nikdy jsem nikam žádné hadičky nestrkal, komu se nezdá octová voda tak to jde i tím čištičem klimatizace, ale jsou to zbytečné náklady a stejný výsledek , to je moje zkušenost.

2008-08-20 16:26:25

No klimatizaciu som cistil minuly tyzden a pouzil som pripravok k tomu urceny , belgicka pena , ktoru cez aplikator nastriekas do vyduchov a priestoru kde mas filter . Vyhoda je ze cez aplikator-hadicku vsunutu do vsetkych vyduchov postupne striekas tu penu, ktora ti pravidelne a hlavne vsade oblepi steny potrubia penou a tak minimalizujes moznost ze ti nejake plesne a bakterei preziju v systeme . Postupne ako striekas tak hadicku vytahujes aby si prilis vela peny nenechal na jednom mieste a nedoslo k vyteceniu a zateceniu na kontakty. Pena sa casom zmeni na kvapalinu. Po15minutach posobenia som zapol topenie na max a 10minut to bezalo, z hornych vyduchov nic nestriekalo ani nekvapkalo, z dolnych uz ano ale nic tragicke par papierovych vreckoviek to vysusilo dokonale. Samozrejme sa oplati este s handrickou povytierat priestor za plastami smerom ku motoru a minimalizovat tak, ze niekde ostala stekajuca uz dezinfekcna kvapalina a sposobi zaoxidovanie kontaktov. Kedze som to robil podvecer a slniecko este pekne hrialo, tak teplo pekne vysusilo vnutro auta. A zaber: dezinfekcia pomohla , nic uz nesmrdi a po nasadeni noveho peloveho filtra je vsetko ako ma byt. Ten belgicky pripravok stal cca 306,-Sk a aj ked pisali ze je na 1x a ja som s penou pri aplikacii nesetril, tak vydrzi este na jedno pouzitie.


Odpovědět