Fórum - Téma


Jizda za studena


Fórum Technický koutek Jizda za studena




2010-09-17 11:22:37

Zdarec,dnes rano jsem jel za kamaradem(auto bmw 318is) do prace a on hned po 1km jizdy za studena tomu naklada.Ja vyuzivam plny vykon po ujeti zhruba 5km jizdy pri 2200-2500ot.Kolik je ideal pro motor za studena?

2010-09-17 12:34:39

ideál je až se zahřeje na provozni teplotu a to muže bejt hodně rozdílné u mne třebas 1 až 2 km

2010-09-17 12:51:57

spis nez kilometry piste dobu, protoze jaksi v meste 1km muzete jet i hodinu, ze

Jde o teplotu materialu, na ktery je auto pocitano. Kov s teplotou meni svuj objem, vybrusy, tesnost atd jsou pocitany pri provozni teplote a na tu se motor, prevodovka a zbytek dostava opravdu pozvolna (jeste rozdil benzinu a dieselu, kterej diky vyssi ucinosti se zahriva pomaleji). minimlane 15-20min po aute nic vaznejsiho nechtit, pokud neni nutnost (predjizdeni atd) zbytecne auto netocit ani nepodtacet.. Tim se ridim ja, kde je technicka pravda nevim, zvlaste pro nova auta, ktere pouzivaji uz uplne jine materialy atd.

Jinak sem si ted vsimal, ze hodne lidi nechava po nastartovani auto vrnet a pak ma pocit ze setri auto, ze snim operuje uz mirne pripravene. Z motoroveho hlediska asi jo, ale prevodovka stoji a tam se taky pocita s teplotou, a ta se prilis na neutralu nezahreje... Treba u primery je dost citelna zmena zvuku v nizkych otackach, jak se motor zahriva..

Jinak se lze docela dobre ridit teplotou oleje, ktery taky musi byt ve sve teplote na kterou je urcen a pri ma tabulkove mazaci vlastnosti.

2010-09-17 14:08:22

Teplota motora (väčšina z nás sa riadi ručičkou teplomera vody) nieje ten správny ukazovateľ na pripravenosť motoru zatial čo sa voda ohreje behom pár KM olej sa zahreje až daleko neskôr. V jednom technickom časopise som čítal že je potrebné prejsť u benzínového motora až 30km kým sa všetko dostane na prevádzkovú teplotu a až vtedy sa mu môže nakladať.Ja to robím tak že do nejakých 15km nerobím žiadne akcie.Avšak auto vždy parkujem v garáži a to taktiež spravý dosť.

2010-09-17 14:13:21

Já zase auto nastartuju, necham ho tak minutu běžět a pak vyrážim. Jedu pěkně pomalu a až tak po 15 min, (město, mimo město) se to ohřeje, hlavně olej atd, takže potom už se může nakládat. Nikdy to nechcípam studený, i když mam trasu třeba 2km, tak raději najedu 22km, aby se to zahřálo.

2010-09-17 14:40:58

na tohle jsem cetl i v navodech k obsluze kolikrat uplne odlisny informace

napriklad vyjet ihned po nastartovani oproti nechat motor zahrat na neutral - ja teda cely svuj zivot nastartuju a co zvladne motor pridat (jeste u karburatoru napr neni fyzicky mozny auto rozjet hned) vyjizdim myslim ze je pro motor lepsi mu mirne pridat a drzet v otackach nez to nechat trapit na volnobeh kde jsou razy nerovnomerny. Samozrejme ze zezacatku napriklad ve velky zime je lepsi tam dat jeden kvalt (2-ku, 3-ku a na tu zahrat i prevodovku proste na to chvilku jet pohodovyma otackama - delal jsem to tak hlavne u starych aut kdy nebylo mozny kolikrat tam v zime rychlost normalne narvat) Kazdopadne bych autu nakladal jak tu pisou kluci az po ohrati oleje - to je jednoznacna identifikace.

2010-09-17 14:51:43

kadli - jenom nejak nechapu tu logiku najet misto 2 km 22 km - to bych chapal mozna v pripade kdy okamzite nasledne jedu dal, ale jakou ma logiku auto zahrivat dalsich 20km pak to chcipnout nechat to vystydnout do druhyho dne? to si fakt myslis ze timhle postupem snizis opotrebeni motoru?? - nevim to mi hlava nebere

jasne ja budu mit na tachaku treba 50tis a motor bude v prdeli (kdyz budu jezdit kazdy den 2 km) ty na tom tachaku budes mit 550 tis

2010-09-17 14:55:56

Dulezita je teplota oleje, ne vody. Nez se ohreje olej na provozni teplotu je tak 15-20min.

2010-09-17 15:02:27

tak nevím jestli ti by se nevyplatilo ty 2km jet na kole nebo pěšky byl by jsi tam dřív, já teda mám jen ukazatel teloty vody tak když je v provozní oblasti to je někde uprostřed tak to pak klidně točím víc nebo víc pod plynem, a motor mě nikdy neodešel ani jsem s ním problémy neměl ono to nebude zas tak horký to auto vám dřív zrezne než vám odejde motor

2010-09-17 15:09:26

michal - zas bych to nebagatelizoval - ono bude opravdu rozdil v tom, kdyz dva kamaradi budou jezdit denne 20 km do prace a jeden pojede pohodovku kolem 2-3 tis otacek a druhej to vohuli na 6 tisic sotva vyjede ze vrat. ale zas se bat toho ze se mi motor vysype hned jak to trosku vic vytocim studeny je taky nesmysl - chce to realistickej pohled no.

2010-09-17 15:09:29

lukka, to stim okamzitym vyjetim je pravda, viz to zahrati prevodovky, je zbytecne zahrivat motor na miste (dnes je to jedno, protoze si otacky upravuje sam - rezim zvyseneho syceni za studena), kdyz prevodovka vesele dal mrzne.

Kadliho postup je dobry na chraneni oleje. Protoze prohrati oleje pri kratke jizde prodluzuje jeho zivotnost. Protoze kdyz se ujedou 2 km, tak olej se ohriva rychleji, nez cely blok motoru (protoze olej je zde jako chladici, prenosove medium) a po vypnuti motoru po takto kratke jizde je olej horky, blok motoru vlazny, tento rozdil teplot uvnitr auta zpusobi, ze se zacne kondenzovat voda (jako kdyz v zime zatopite v chalupe a okamzite se vam zamlzi okna). Diky teto vlhkosti nam zacne korodovat i olej a ztraci svoje vlastnosti. Tim, ze pri kratke jizde necha vyrovnat teploty oleje a bloku motoru pak chrani olej, protoze po vypnuti motor a olej vychladaji spolecne (zde naopak, protoze kov ma asi vetsi tepelnou setrvacnost nez olej, a proto naopak blok stale ohriva olej). Takze tim neprimo chrani i motor, pokud chce dodrzovat stale stejne intervaly vymeny oleje. Jinak to delat nemusi, ale je nutne olej menit o hodne drive, nez je zazite, protoze kratkymi trasami se olej nici vic.

2010-09-17 15:16:45

arteee - dik, hezky vysvetleno

2010-09-17 19:41:39

S tím zahřejváním na místě to úplně nechápu. V návodu na Koktu je "ihned po nastartování vyjeďte", Nissan zase píše nechte motor chvilku běžet na místě. Osobně čekám tak minutu než vyjedu a pak 20min zahřejvám než tomu naložim. Ale takovýhle rozdíly mě zaráží

2010-09-18 06:55:52

to Lukka: To bylo myšlený jako tak, že pak jedu dál a né že to pak necham vychladnout do druhýho dne nebo tak.


Odpovědět