Fórum - Téma


jak na turbo s VGT


Fórum Pokec všeobecný jak na turbo s VGT




2009-06-24 17:11:27

čau, prosím vás, víte někdo, jak se chovat k motoru, který je přeplňovaný turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek ( VGT ) ?? Co je jasný, při zastávce po dálničním režimu nechat auto nastartovaný alespoň minutu, dvě, aby olej turbo uchladil. Spousta lidí mi říká, že je potřeba jednou za měsíc vyrazit na dálnici a jet alespoň 160 km/h, aby se lopatky rozhýbaly i v režimu vyšších otáček. Otázka je jak dlouho ?? Ale je potřeba jet konstantně v režimu vyšších otáček, nebo stačí jet třeba 10 km s využitím vyšších otáček ( na trojku ) někde mimo obec ?? Díky za názory Martin

2mato  
Mato
2009-06-24 17:27:22

vyhybat sa dlhodobemu podtacaniu... tj su osoby ktore po meste jazdia stale v rezime od 1000 - 1400 ot aj menej co je chore samozrejme ale tak stava sa dost casto...tebe bude stacit ak aspon obcas vyzenies rucicku aspon na 2500 teda das moznost tomu mechanizmu sa hybat aby nestuhol... proste sa otackomerom pri jazde podivat aj vyssie nie ho len dusit v okoli volnobehu ci v konstantnom pasme otaciek /napr 1300/

a este ho aj pomaly zahrievaj to co plati u turba, ze sa ma pomaly, nie prudko ochladit to iste plati aj o zahrievani, ze sa nema prudko zohrievat...

2009-06-24 19:57:37

Tomu motoru nevadi kdyz je teplej a klidne ho vytocis .

Klidne kdyz predjizdis nech ho vytocit a ono se ti to bude hejbat . Proste jak rek 2mato nejezdit furt vco nejnizsich ot. a klidne ho potocit.

2009-06-24 22:58:03

Jezdí se s tím stejně jako s každým jiným motorem, akorát je třeba být trošku citlivější. Nehonit to za studena a po ostřejší jízdě to dochlazovat pár minut klidnější jízdou. Jinak bych to neřešil.

2mato  
Mato
2009-06-25 01:04:55

pokial sa budes starat len o chladenie a zohrievanie tak s tym nevyriesis to na co sa pytal...rec bola a zatuhnuti premenlivej geometrie a tam treba to co je vyssie napisane...

2009-06-25 12:45:27

no, tak to podtáčení se mne netýká. Já jezdím normálně tak v rozsahu 1.700-2.500 ot /min a párkrát za den se dostanu i přes 4.000. Ale to krátkodobě, třeba při předjíždění. Pokud toto stačí, tak je to OK. Ale spousta lidí mi říkala, že je potřeba to vyhnat na delší dobu a nedovedu si představit, kde bych u nás jel dlouhodoběji 160-180 km/h, při stavu našich dálnic. Jak vůbec dlouho trvá, než se lopatky natočí, je to v řádech desetin sek, nebo sekund ??

2mato  
Mato
2009-06-25 12:51:31

tak ako jazdis to staci, pokial to obcas roztiahnes aj na 4000 tak pohoda...myslim ze su to desatinky v radoch sekund by to nemalo moc velky vyznam

2009-06-26 11:29:31

Otáčky turba jsou závislé na Ot. motoru. Takže nemusíš letět 200 ale stačí na chvilku vytočit 3.

2009-08-18 09:27:08

Ještě bych měl dotaz na teplotu oleje u turbonafty, hlavně jestli máte někdo zkušenosti s taháním těžších přívěsů ?? Při jízdě bez přívěsu mi PP ukazuje teplotu oleje mezi 86-92 °C. Teplota vody cca v 1/4 až 1/2 ukazatele. Při tažení obytného přívěsu ( 1.100 kg ) mi PP ukazuje teplotu oleje mezi 110-116 °C, při stoupáních i 120°C. Teplota vody cca v 1/2-3/4 ukazatele. Když dojedu domů, nechávám auto tak 3 minuty nastartovaný pro ochlazení turba, ale teplota oleje nikterak moc neklesá. Motor by se měl taky chladit tím, že se vzduch přiváděný do motoru chladí v mezichladiči, ne ??

2009-08-19 10:43:21

Tím že nemám teploměr oleje tak ti nedokážu poradit. Ale známej co má Saaba tak mu to nedalo a namontoval na turbo teploměr. Při plným zatížení to házelo 650C° a to má lehké turbo. Takže pokud je tubo tak rozpálené tak 3 minuty na ochlazení na 80C° je málo

2009-08-19 11:03:13

Jenom pro info. V motoru nákladního auta je provozní teplota oleje 100°C pří teplotě vody 92°C,max teplota oleje 125°C při teplotě vody 102°C. Teplota na výstupu z turba je 680°C. Motor má výkon 500 koní při 1800 ot. a krouťák 2500 Nm v rozpětí 1200 až 1500 ot., točí max. 2250 ot. Moderní konstrukce s průměrným výkonem, takový větší "osobákový" motor. . Má objem válců 12800 ccm, oleje je v něm +/- 30L a váží 1140 kg .

2009-08-19 18:31:40

Pavel 35 : máš pravdu. Ono je to s těmi turby trošku složitější. Samo, že je potřeba to občas prohnat a vyhnat saze. Turba jsou většinou chlazená olejem a mají keramická ložiska. Tam je teplota oleje hodně a hodně důležitá a neměla by přesáhnout 120 st.c., páč se začne keramika tavit / mám vlastní zkušenost / a celý uzel turba jde rychle do kelu, Pakliže jsou chlazena i vodou, mají většinou jehlicová ložiska a vydrží teploty oleje130 st.C a to je opravdu hodně. To jsou třeba Garety a 3K. Když je obava, je dobré přidat budík a snímač tepl. oleje. Má to cenu, když jsou turba nastavena na větší tlaky, než je serie. Ovládání gemometr. lopatek, většinou malý servomotorek a táhlo, no neslyšel jsem, že by se to sr.. Musely by tam jít nějaké nečistoty a auto dlouho stát.... To je můj souk názor

2009-08-19 21:31:01

Hlavní zásada, platná obecně pro výfuková turbodmychadla .... nechat dlouho zahřát před tím, než se tomu dá plný knedlík a hlavně ... dodržovat dochlazovací režim !! To jest nechat po rychlé jízdě min 2 až 5 minut ochladit motor na nízkých otáčkách nebo volnoběhu.

Je také velký rozdíl v teplotách mezi naftovými a benzínovými motory, z pochopitelných důvodů jsou turba u benzínových motorů více teplotně namáhána a výše uvedené zásady pro ně platí obzvláště.

Mechanismus změny geometrie rozváděcích lopatek zase není tak složitý, aby vyžadoval cosi specifického. Hlavní problém je životnost oběžných i stacionárních lopatek (trhliny, kombinace vysokocyklové a tepelné únavy) a životnost ložisek. U některých motorů (typicky Saaby) docházelo k přehřívání oleje, jeho karbonování a postupnému zanášení olejových kanálů, které vedlo ke ztrátě schopnosti chladit.

2010-07-19 11:38:07

Můžete ještě někdo poradit, stává se mi teď, že při odpíchnutí auta z křižovatky se mi stane toto. Vyrazím svižně na jedničku, motor vytočím něco přes 3.000 rpm a přepne se mi do nouzovýho režimu. Musím restartovat motor, někdy i víckrát, než zase jede normálně. Chci nechat odpojit a zaslepit EGR ventil, ale mechanik mi říká, že to nepomůže, že stejně odchází turbo. Kdyby odcházelo turbo, tak by začal mizet olej, jak by propouštělo, ne ?? Mám odjet příští víkend s obytňákem k moři a moc radosti z toho teda nemám...........


Odpovědět