Fórum - Téma


Čištění škrtící klapky P11-144


Fórum Návody Čištění škrtící klapky P11-144



1  2  3  4

2013-03-07 23:24:37

Vzhledem k tomu, že to je celkem rozšířená závada na Primeře P11-144 SR20DE, jsem naspal návod, jak klapu rozložit a vyčistit.

Pokud je klapa zanesená a nefunguje AAC ventil a snímač polohy škrtící klapky (TPS) způsobuje to:

  • auto je lenivé a pomalu jde do otáček
  • nedrží volnoběžné otáčky
  • špatně startuje
  • cuká, škube za studena
  • při vadném TPS je špatný plynulý nárůst otáček (viz přiložené video)
  • zasekává se plynový pedál, hned zvrchu

Za opravy nepřebírám žádnou odpovědnost. Vše děláte na vlastní riziko

Something wrong SR20DE

SR20DE Primera P11/144

2013-03-07 23:29:09

1) Demontáž škrtící klapky z motoru

  • jako první odpojte - pól na baterii a šlápněte na brzdu, pro vypotřebování zbytkové energie
  • odpojte hadici na sání od airboxu
  • odpojte konektory z AAC ventilu a TPS
  • odšroubujte 4 šrouby, nejlépe do kříže. Mezi klapou a sáním je kovové těsnění. Lze použít i při zpětné montáži.
  • odpojte prvně hadici vlevo, POZOR vyteče zbytková chladící kapalina, je dobré hadici obtočit hadrou, zbytková kapalina vyteče přímo na čidlo zpátečky.
  • poté odpojte hadici vlevo

Klapku máme venku

2013-03-07 23:38:30

2) Rozložení a vyčistění klapky

Na čištění jsem používal čistý líh, můžete použít technický benzín nebo originál přípravek na čištění sání

  • vyčistíme tunel vedoucí ke klapce. Musíme ho vyčistit opravdu pečlivě a klapka musí chodit volně! Pokud se bude zadrhávat bude se následně zadrhávat i plynový pedál.
  • odmontujeme AAC ventil, drží na křížových šroubek. Doporučuji na malou ráčnu plochý nástavec a povolit. Jinak si sjedete hrany jako já. Vytáhneme oválný ventil, který má pod sebou dvě kovové těsnění na sobě a jedno gumové. Neponičit! Ve stejném pořadí budeme skládat zpět.
  • Zbytek AAC ventilu drží na dalších pěti šroubek. Postup stejný. Můžete si všimnout, že v klapce něco chrastí. Je to pružina, která již nepruží.
  • Z boku nalezneme poslední šroubek. Po odmontování nám vyjede pružina a plastová klapka. Vše důkladně vyčistíme a pružinu napružíme.

Po vyčištění stejným postupem poskládáme

2013-03-07 23:59:00

3) Snímač polohy škrtící klapky

Tento návod nemám ještě odzkoušený Pokud to nebude fungovat MAŽU

Na anglický fórech jsem se dočetl, že pokud je vadný TPS nemusí se hned měnit. Stačí na noc hodit do technického benzínu, poté řádně vysušit a dál prý bude fungovat.

Rozhodl jsem se to vyzkoušet, s tím, že už to udělám pořádně a celý jsem ho rozebral. Je tam nalepená teňoučká plastová destička, která jde odlepit.

  • po odlepení jsem kontakty přebrousil brusným papírem (1000 zrnitost) a vyčistil líhem
  • zpátky jsem zalepil dvousložkovým lepidlem

Hodnoty fungujícího TPS:

  • uzavřená klapka 0,35Ω - 0,65Ω (ideálně 0,50Ω)
  • při plynulém otevírání, MUSÍ být plynulý nárůst do 4Ω
  • otevřená klapka 4Ω

Kalibrace (dle servisního manuálu bez Consult)

  • přišroubujete TPS zpátky na klapu
  • než dotáhnete šroubek, musíte TPS nastavit do polohy, kdy bude ukazovat na voltmetru odpor 0,5Ω
  • poté zapojíme konektory

Po všem zapojíme baterku a otočíme klíčkem do polohy ON (nestartujeme) na 5 sek, pak vypneme do polohy OFF. Opakujeme 20x.

Po tomto vyčištění jsou hodnoty správné. Uvidíme co to udělá na vozidle.

Pokud vám TPS nefunguje, lze dočasně vyřešit pootočením snímače do vyššího odporu. Tím jakoby přeskočíte vydřenou dráhu.

TPS na fotce v modrém kolečku.

2013-03-08 00:03:32

Všem přeji ať se zadaří tak jako mne.

Pro celkové seřízení je nejlepší zajet do Nissan servisu na Consult II, kde nastaví tovární hodnoty. Další kalibraci pěkné popsal uživatel EPL http://www.nissanclub.cz/...select=55868#message55868

Ještě jednou zdůrazňuji, že za opravu neberu žádnou odpovědnost

2013-03-08 10:39:35

Hele jenom technická k TPS. Jednak nic nemůže mít odpor 0.5V, ale napětí 0.5V, z toho výplývá další nesrovnalost v návodu, a to když máš odpojenou baterku, nikdy na TPS nenaměříš žádné napětí.

Takže připojení baterky posuň o nějaký krok nahoru, a nebo to napětí co má TPS mít, převeď (naměř) na odpor (Ohmy), protože TPS není nic jiného než obyčejný potenciometr, proto má tři vývody, celá dráha (celkový odpor), to je ta plastový detička s uhlíkovou vrstvičkou, a třetí kontakt je jezdec potenciometru, jezdí po té destičce, která se ale vydírá, takže ten postup s louhováním se mi moc nezdá... Tedy lze vzít Omh-metr a měřit odpor po celé dráze od dorazu k dorazu, musí se plynule zvyšovat/zmenšovat.

Jinak hezký, až to poupravíš, tak můžem můj příspěvek smazat.

2013-03-08 13:52:23

Arteee: Omlouvám se za nesrovnalost, je to ohmech. Opraveno. Jak jsem psal, hned na začátku, že jsem se to dočetl, že to prý fungovalo. Až to odzkouším a zjistím, že to nefunguje určitě příspěvek upravím. Jinak v té uhlíkové vrstvičce co nebylo úplně vydřené, já jsem to jen zbrousil do rovné plochy. Uvidíme až zasvítí sluníčko tak to tam nahodím. Díky

2013-03-08 16:52:40

... mozno by v pripade vydratej drahy stalo za pokus vycentrovat bezca na este funkcnu cast ... inak slusny navod - ked bude teplejsie tak to cele vycistim - pokusim sa spravit ostrejsie foto a popripade ti ich hodim ...

2013-03-08 18:35:07

rspeed: oka není problém, fotil jsem to obyč. telefonem, aby k tomu alespoň něco bylo. Spíš jsem uvažoval ten samý tvar vyleptat do plošáku, jenže tam není jistota, že bude stejný odpor.

2013-03-08 19:43:48

Rado4077: koukam, ze ses do toho pustil zostra, tak je dobre, ze se Ti ty komponenty podarilo opravit...dobra prace..!!

...ja jako ortodoxni strojar s tou elektrikou moc nekamaradim...))

2013-03-08 19:52:16

franta.s: díky moc. No ono jako celkem dobrá motivace mi přišlo, že nová stojí 18k . Mít za 4 novou tak se na to taky vykašlu

2013-03-09 21:23:17

Rado4077: Opravdu pěkně jsi to popsal.Taky jsem před časem něčím takovým prošel.Bohužel jsem asi nebyl tak precizní a po čase klapka zlobila.

řešením byla koupě zánovní z allegro.pl za 1k,která funguje dotěď.

Jinak pěkná práce.

2013-03-10 11:01:43

Jifo: Děkuji. Je to hlavně pro ty, jako jsem byl já, co na to neměli moc odvahu. Nakonec jsem přišel na to, že to není vůbec těžké. Důležité je si pohrát a udělat to opravdu pečlivě.

Ještě tam je jeden důležitý faktor, který jsem zapomněl zmínit, a to, že pokud klapka nedoléhá po celém obvodu, tak stále budou zvýšené otáčky. Pokud klapka doléhá po celé ploše a nepropouští, pak jsem na Consult vůbec nemusel, protože po odpojení baterky měla ECU základní hodnoty. Mám to vyzkoušené na své klapce, která tam byla a proti světlu jde krásně vidět, že mezery jsou opravdu velké, a otáčky jsou zvýšené. Druhou mám od Jagyho, ta je vyfocená při čištění, a po nahození otáčky krásně padaj tak jak maj.

2013-03-20 12:34:11

... pridam par postrehov z cistenia: vyhrievanie klapky - hlavne lava hadicka sa koli stiesnenym podmienkam odpaja tazsie - riesil som to tak ze som najprv odpojil pravu hadicku,potom som odsruboval klapku a dal som ju nabok a nasledne som odpojil aj lavu hadicku - pri montazi som postupoval v opacnom poradi ... pruzinka nieje tlacna ale krutna t.z. nieje potrebny tlak na to umele kridelko - to sa otaca volne okolo svojej osy a teda neprimerany tlak by mohol toto otacanie stazit az znemoznit ...

2013-03-20 12:37:10

rspeed: s tou pružinkou, do té doby než jsem ji trošku napružil, mi pořád otáčky kolísaly. Samozřejmě to nesmí být moc.

Edit: pružinku jsem napružil tak, aby volně neběhala, a pak jsem otvorem pro AAC ventil, zatlačil šroubováčkem do té klapičky jestli volně chodí a nezůstává v jedné poloze.

2013-03-30 18:07:08

Zdravím všechny :)

Prvně jsem chtěl vyřešit padání otáček volnoběhu až občasné zhasnutí motoru. Podle návodů jsem tedy vyčistil jak klapku, tak acc ventil (děkuji za výborně popsané postupy všem autorům ). Po složení jsem podle návodu provedl proceduru na nastavení volnoběhu, kde bylo hned vidět výsledek, kdy po odpojení/zapojení snímače polohy škrtící klapky, se hned začaly otáčky snižovat krásně až na 750 jak z praku... ovšem po 10sc mi to stejně chcíplo. Takže předpokládám, že závada bude v něčem jiném. Váha vzduchu? Prosím o radu, doporučení, zkušenosti. Jinak po nastartování otáčky opět 1050-1100, ovšem reakce na plyn pedál mnohem lepší, hladší, rychlejší průběh reakce.

Jak to vidíte ?

2013-03-30 19:09:14

lika: podle mě ten AAC ventil odešel úplně. Zkus sehnat někoho kdo by ti ho půjčil nebo napiš členovi SJANDUS zda má funkční. A přehodil bych ho. Nicméně ještě pár drobnosti budu přepisovat. To nastavení TPS není úplně přesné. Což se omlouvám.

2013-04-11 11:47:16

Právě jsem se pustil do čištění škrtící klapky. Vše šlo docela dobře rozdělat, klapka je zasraná jako jetel, takže patrně příčina mého cukání za studena a nepříjemného nástupu jakoby občasného zaváhání při mírně sešlápnutém plynu např. při pomalém plynulém rozjezdu. Jen se chci zeptat ohledně té malé plastové klapky pod přírubou na jeden šroubek. K čemu tam slouží? Vyčistil jsem ji a samozřejmě je volná a chrastí. Ale podle mě nemá smysl pružinku natahovat, protože funkce spočívá v pootočení této klapky. Když se podívám dovnitř, tak je tam mosazný doraz, který se dá z vnějšku štelovat, aby byla klapka v uzavřené poloze. To znamená, že za studena klapka dosedá na doraz a uzavírá a po zahřátí a nebo vysokých otáčkách se pootočí a otevře. V tom případě ta pružina reaguje na teplo nebo jak to je? Na princip tohoto čurapantu jsem nepřišel. Jdu čistit dál. Díky za postřehy.

2013-04-11 11:58:34

stan34: ta klapka slouží k AAC ventilu a měla by udržovat stabilní volnoběh. Dle mého.

2013-04-11 12:04:34

Fajn, takže když se podívám dovnitř tou dírou z boku na tu klapku, tak je v tuto chvíli jakoby uzavřena. To znamená naplocho. A ovládá ji co?


Odpovědět

1  2  3  4