Fórum - Téma


Chladící kapalina u N15 - problém


Fórum Almera N15 Chladící kapalina u N15 - problém

Informace o modelu: Nissan Almera N15


1  2

2007-11-28 17:59:08

Vážení kolegové, prosím o radu. Mám Almeru N15,r.v.1999 a začala se mi ztrácet chladící kapalina. Přitom jsem únik vizuálně nikde nezjistil. Před třemi dny jsem dolil asi 0,5 litru destilky (nádržka byla skoro prázdná) a dnes, po ujetí cca 50 km, mám nádržku opět prázdnou. Navíc jsem z nádržky po zastavení slyšel hlasité bublání . Přitom ukazatel teploty během celé jízdy ukazoval, že teplota je v pořádku ( ručička byla v polovině rozmezí a ani se nepohla). Ventilátor běžel. V servisu mi sdělili, že to bude na 99% asi těsněním pod hlavou válců nebo snad i prasklá hlava. Jsem z toho docela zdrcen, protože jsem almeru koupil pro její spolehlivost ( mám ji dva měsíce), a ani ve snu mne nenapadlo, že budu mít problémy tohoto typu (předtím jsem měl Š 120 a hlavu měnil třikrát, proto šla taky do pryč). Přitom předchozí majitel na ní neměl během celých osmi let žádnou závadu. Prosím Vás proto o radu, jestli jste se s tím někdo nesetkal a jestli to nemůže být způsobené něčím jiným. Ještě bych chtěl připomenout, že před měsícem jsem nechal vyměnit všechny náplně, včetně chladící kapaliny. Děkuji za každou radu.

2007-11-28 19:05:45

u N15 velmi zriedkave,tusim aky dovod na predaj mal predchadzajuci majitel

2007-11-28 20:16:45

Barane.A před tou výměnou chladící kapaliny ti to nedělalo?

2007-11-29 11:09:40

Před výměnou chladící kapaliny to nedělalo. Včera jsem dolil chladící kapalinu podle manuálu, tzn. po hrdlo nádržky chladiče (vlezlo tam 0,5 litru ) a pak do plastové nádržky ( taky 0,5 litru - celkem tedy 1 litr). Dnes jsem se Almerou projel (kolem 50 km) a nic nevřelo ani jsem nepozoroval úbytek kapaliny (teplota byla taky v pořádku). Dokonce i přívodní hadička z nádržky do chladiče byla studená, přitom včera byla úplně vřelá. Navíc ani neběžel ventilátor, asi nebylo třeba chladit. Nevím, jestli to s tím ventilátorem tak má být, ale před výměnou kapaliny jsem ho také neslyšel hučet. Po výměně kapaliny se točil pokaždé, když jsem přijel s Almerou do práce nebo domů - jeho zvuk přehlušoval zvuk motoru. Vypadá to tak, že mi v servisu tu výměnu udělali "odborně". Asi to špatně odvzdušnili. Doufám, že to bude tento důvod. V opačném případě nebudu muset přemýšlet, za co utratím peníze připravené na dárky. Nebo myslíte, že by to mohlo být i v něčem jiném? Předem děkuji za rady.

2007-11-29 12:24:29

no teda pouvazuj o zmene servisu...

 Janis
2007-11-29 13:29:17

Když vyměňují kapalinu,musí se systém odvzdušnit - jednak při samotném dolévání nové kapaliny (počkat,až vytéká z otvorů otevřených odvzdušňovacích zátek) a pak po zahřátí motoru na provozní teplotu.V termostatu sice je otvor s nýtkem právě pro průtok kapaliny i při uzavřeném termostatu kvůli odvzdušnění,ale pořádně odvzdušněný je systém až při průběhu celého cyklu,tj.zahřátí,otevření termostatu a koloběh kapaliny přes chladič a zpět.Taky topení je třeba mít spuštěné.

Z nádržky si systém pouze dobírá chybějící kapalinu vlivem podtlaku při vychládání a změně objemu a naopak sem při ohřátí expanduje přebytečná kapalina.

Ventilátor se roztáčí při zvýšené teplotě chladící kapaliny,kdy nestačí náporové chlazení vzduchem (typicky stání s běžícím motorem v kolonách,pomalé pojížďky apod.) a pak taky třeba po delší jízdě,kdy je motor horký a zastavíš (třeba kvůli otevření garážových vrat) - chlazení rázem přestane a teplota kapaliny nárazově vzroste a termospínač zapne ventilátor.

Pokud běží trvale,je buď příliš horká kapalina (ať už zanesením a slabou funkcí chladiče nebo únikem spalin do chladicí kapaliny prasklinou v těsnění nebo nedejbože hlavě či válci) nebo vadný termospínač.

Myslím,že ve tvém případě bude na vině "odborná" výměna kapaliny.

2007-11-29 16:40:04

Já jsem totiž něco podobného řešil taky a nakonec to bylo blbé víčko chladiče.Nikdy bych nevěřil,co takové blbé víčko dokáže.To první dobré jsem ztratil,protože jsem ho pitomec při jedné menší opravě zapomněl nasadit,pak jsem si tedy půjčil od kámoše z carismy a to už dělalo bordel a pak jsem tedy koupil nové na primeru(neorigo) a dělalo to totéž(prostě to tlačilo vodu do expanzky a potom z ní ven.To už jsem byl přesvědčen,že to bude něco vážnějšího,tak jsem to zavezl po domluvě druhý den ráno do opravny a byl jsem smířen ,že zas několik tisíců bude v řiti.Nicméně za hodinu mi mechanik volal,že už je to hotový a že to byla taková blbost,která by ho ani ve snu nenapadla.To víčko bylo krátké a neuzavíralo ten průchod do expanzky a tím pádem ta voda místo aby cirkulovala mezi chladičem a motorem,tak po jisté době od nastartování putovala z chladiče do té expanzky atd.Tak tam dal takovou pomocnou gumovou podložku,kterou vyrobil z kusu gumy a od té doby je pokoj.Cena opravy: 0kč. Zajímavé taky na tom bylo,že při normální jízdě to nedělalo,jen při stání nebo jízdě pomalé(kolony či trckání se za traktorem či spanilá jízda z Miřetína na letiště ).

2007-11-29 16:47:40

rommeo,no nazvat to blbym vickom...hm

To vicko je vlastne regulator tlaku a podtlaku v chladiacej sustave.Podla pruziniek v tom vicku sa urcuje pri akom tlaku prepusta kvapalinu do expanzky a podtlaku naspat.

Takze Ti odporucam pouzit original...

2007-11-29 17:13:28

Děkuji za informace kolegové, ale asi jsem se těšil předčasně. Byl jsem se ještě jednou projet dalších cca 45 km, nakouknu poté pod kapotu a nádržka je opět skoro prázdná Přitom nikde ani stopa po úniku. Teplota přitom po celou dobu na normální úrovni. Zajel jsem zrovna do servisu (už do jinýho) zeptat se o co by mohlo jít. Po obhlídce vozu mi mechanik sdělil stejnou informaci jako u předchozího servisu, že to bude pravděpodobně špatné těsnění pod hlavou, jelikož se prý ta kapalina nemá kam jinam ztrácet než do motoru (jelikož venkem asi neuniká). Oddělal i víko chladiče. Tento byl plný až po hrdlo, ale na hladině byly vidět mastné skvrny (olej?). Také se díval do výfuku, ze kterého šel jemně šedý kouř a uvnitř byly vidět krystalky vody. Cena případné výměny těsnění : od 6.000,-Kč výše (podle počtu případných dalších závad). Zdůvodnil to velkou pracností rozdělání motoru, přebroušení(srovnání) hlavy, atd... No paráda Taky si myslíte, že to bude těsněním pod hlavou? Nebo, že by to mohlo být jenom víčkem? Je možné, aby se jenom kvůli špatnému víčku ztratilo za tak krátkou dobu tolik kapaliny? Díky za každou informaci.

2007-11-29 17:33:15

pri vychladnutom motore otvor odvzdusnovaci otvor kym z neho nebude plynule vytekat kvapalina bez vzduchu za sucasneho naplnania chladica,ten otvor najdes za nalievacim vickom motoroveho oleja,je to skrutka M6 sesthranna hlava10 je pod nou medenne tesnenie. V jej blizkosti je nalepka z upozornenim neotvarat horuce.Do chladica nalej doplna kvapalinu/pri naplno otvorenom ventile kurenia/. Expanzku napln na max.

Vtedy to mas zhruba odvzdusnene. Uplne to prebehne az ked sa motor dva-tri razy zohreje a vychladne za predpokladu bezvadneho vicka...

 Janis
2007-11-29 22:23:54

Krystalky vody ve výfuku neřeš,po zastavení ti ve výfuku kondenzuje teplý vzduch a vlhkost z něj se sráží uvnitř tlumiče - když se rozjedeš se studeným motorem,všimni si,že ti z výfuku normálně vystřikuje voda.To opravdu není závada,ale normální jev.

Teplota u Almer je dost orientačně zobrazovaná - je tam jen červené a normálové pole.Aby se ti kapalina nepřehřívala a přitom ztrácela,musela by jít do spalovacího prostoru a odpařovat se.V opačném případě (při pronikání spalin do chladicí kapaliny) se kapalina přehřívá a vaří.Jelikož se ti to ale začalo projevovat až po výměně kapaliny,byla by obrovská náhoda,kdyby to byla fakt prasklá hlava nebo těsnění.Zkus to odvzdušnění,jak píše Rs.

2007-11-30 10:10:03

janis ono je to trochu inak...

Voda vo vyfuku je produkt spalovania uhlovodikoveho paliva,produkt jeho horenia je vodna para a oxid uhlicity /a kopa ''sraciek'' v dosledku necistoty paliva a jeho nedokonaleho zhorenia /

A pri prerazenom tesneni p hlavou sa neprehrieva kvapalina do varu ale prenika tam vysoky tlak -produkt expanzie horiacej zmesy

 Janis
2007-11-30 11:22:50

Rs: Fakt nemusím mít vždycky poslední slovo,Petře,ale nevidím rozdíl v tom,co říkáš ty a já - tím "teplým vzduchem" jsem měl na mysli samozřejmě výfukové spaliny.Výfukové plyny v prvním tlumiči výfuku (hned za katalyzátorem) mají řádově 700°C celsia - tam se plášť tlumiče ohřeje nad rosný bod za chvilku a žádná zkondenzovaná voda v něm nezůstane.

V zadním tlumiči už to neplatí. Tam plášť tlumiče zůstane dlouho vůči výfukovým plynům chladný (pod rosným bodem spalin) a vlhkost (voda) tam dlouho kondenzuje a sráží se,zvlášť pokud jezdíš s vozem jen krátké úseky. Konstrukčně bývají originální výfuky upravené tak,aby byl kondenzát odváděn z výfuku ven a nezdržoval se v tělese tlumiče a spolu se "sračkami" (síra,dusík a podobně) nevytvářel agresivní kyseliny,působící korozi tlumiče.

A k tomu přehřívání: chladicí kapalina se přehřívá v důsledku vysoké teploty spalin,které pod tlakem pronikají (jak správně uvádíš) při expanzi podfouklým těsněním nebo prasklinou do chladicího prostoru.Tlak samotný žádnou kapalinu nepřehřívá,naopak přetlak v chladicím systému umožňuje zvýšení bodu jejího varu - aspoň tolik jsem se jako automechanik učil.A neber to jako při - jen upřesňuju,že vím,o čem mluvím.

2007-11-30 12:03:26

ve výfuku kondenzuje teplý vzduch a vlhkost z něj se sráží uvnitř tlumiče ------si napisal Ty

produkt jeho horenia je vodna para -----som napisal ja

A ak v tom nevidis rozdiel...

A k tomu ''vyvretiu'' v dosledku prerazeneho tesnenia:tak si predstav /cisto teoreticky/ ze do chladiaceho okruhu vpustis rovnake mnozstvo ,pod rovnakym tlakom, chladneho vzduchu tak isto ta kvapalina opusti chladiaci system a zkonci na zemi

Takze nie teplota ale tlak sposobi ''vyvretie''

2007-11-30 12:24:23

Kolegové, děkuji za rady, s tím odvzdušněním to ještě zkusím, ale nevím jestli to pomůže. Dnes jsem totiž mluvil s vedoucím servisu, taky se na to díval a vzhledem k tomu, že v chladící kapalině zjistil přítomnost oleje (a docela značné množství), jeho závěr je stejný: špatné těsnění pod hlavou, případně i prasklá hlava. A ten olej tam opravdu je. V případě pouze špatného těsnění pod hlavou oprava do 10 000 Kč. V případě prasklé hlavy by volil její zavaření speciální technologií, kterou provádí nějaká specializovaná firma v Brně a dávají na to i záruku, cena plus 4 -7 tisíc Kč, neboť v případě nové hlavy bych se nedoplatil. Poradil mi ale , abych tuto závadu ještě před opravou zkusil reklamovat u autobazaru, jelikož se podle něho jedná o skrytou vadu, která musela být na vozidle již před koupí vozidla. U nich v servisu prý už měli několik takových případů, kdy zákazníci vymohli peníze na opravu na prodejci ojetého auta v rámci reklamace na skrytou vadu. Taky mi dal kontakt na právníka, který tyto případy řešil. No nevím, já tomu moc šanci nedávám, ale asi to zkusím, jelikož se jedná pro mně o dost značnou částku. Nemáte s tím někdo zkušenosti? nebo vidíte nějaké jiné řešení. Velmi mně to s prominutím sere, jelikož jinak Almera vypadá jak zvenku, tak zevnitř jako nová a nkdy bych nepředpokládal, že bude mít takovou závadu (po 88 000 km - poctivých)

 Janis
2007-11-30 14:57:19

Rs: Už fakt naposledy,protože to Baranovi v ničem nepomůže,ale pro úplnost tedy - ve výfuku kondenzuje vlhkost z teplých spalin (promiň ten nepřesný výraz "teplý vzduch",Petře).Vodní pára jako produkt hoření vzniká až v katalyzátoru,při oxidaci nHC+O2 na CO2 a H2O - nikoliv při samotném spalování paliva.Protože voda z výfuku ovšem vystřikuje i u vozidel bez katalyzátorů,je zřejmé,že i tam se v tlumiči sráží právě kondenzát z těch teplých spalin.Jestli jsem ve škole nedával pozor,omlouvám se a stydím.

Ad "vyvretie" - vyvretie je předpokládám česky vyvaření.Už ze samotné podstaty toho slova jde o vzedmutí nebo únik vařící kapaliny,ale píšeš to v úvozovkách,takže usuzuju,že to bereme oba jako nesprávné pojmenování a myslíš tím výtlak kapaliny tlakem spalin ven ze systému.Já ale mluvil o přehřívání - a to je fakt způsobené právě teplotou spalin.Pozná se to zvýšením teploty chladicí kapaliny,"vyvretie" přetlakem se pozná potřísněným prostorem pod přepadem z expanzní nádobky a louží pod autem.Ani jedno ale Baran nepopisuje.

Nemám sebemenší pochyby o tom,že svému řemeslu rozumíš a nezpochybňuju tvoje znalosti,Petře - i mně jsi vícekrát poradil a děkuju za to.Tohle je jen upřesnění a víc už to nebudu komentovat.

2007-12-02 23:39:06

Ja uz som sem pisal , mam problem tiez s chladenim ak sa to da tak nazvat. Kupil som auto a po zahriati auta som bol prekvapeny, ze sa mi pustili oba vetraky naplno.

Ked prisla rucicka teploty do stredu pustili sa mi oba vetraky a stale bezia. Najskor som vymenil cidlo chladiacej kvapaliny co je pri termostate. Ziadna zmena. Potom som nechal vymenit v servise chladiacu kvapalinu. Ziadna zmena. Dufam ze to odvzdusnili ,ale povolil som M6 pri cidle a isla iba voda takze asi ano.

Ked su zapojene vetraky tak chladic je studeny a vetraky bezia stale. Tak som ich odpojil a ziadna zmena. Almera chodi bez problemov v tej istej polohe rucicky teploty. Uz neviem co tam moze byt. Ruku na cidle neudrzim a este ma napadlo ze termostat ma otvarat pri 75°C to som nasiel v manuali. Myslite ze moze byt viac typov termostatov, uz fakt neviem v com to moze byt. Inak voda sa nestraca ani nie je v nej olej. A rucicka teploty vyzera ze je v strede, neviem ako je to normalne. Mam odpojene vetraky teraz mi to nevadi. Ale rad by som to spravil do leta.Inak meal som cidlo a obe mali 200 ohm pri zohriatom motore takze teplota asi bude vyzsia pri termostate.

 Janis
2007-12-03 08:49:30

Ručka teploměru má být při normální teplotě běžícího motoru a funkčním chlazení cca v polovině dráhy,ale až po červené pole se nemusíš znepokojovat.Teprve červená značí problém.

Jinak spínání větráků se neřídí jen teplotou kapaliny,ale taky rychlostí vozidla a stavem spínače klimatizace ON/OFF (pokud ji v autě máš - se dvěma ventilátory ale předpokládám,že jistě).Podle těchto 3 hodnot vyhodnocuje ECU situaci a vysílá ovládací signál k relé ventilátorů.Oba ventilátory se většinou točí při zapnuté klimatizaci (a to i při studeném motoru).

2007-12-03 17:35:55

Mam klimu a mam aj 2 vetraky , ale pokial sa auto nezahreje vetraky nebezia ..Takze nieco tam musi v tom byt . Termostat je posledna vec . Ak otvara o nieco neskor mozno mu to robi problem ,, ale nechal som auto bezat 5 min a stale bezali vetraky a chladic uz bol uplne studeny.

2007-12-03 17:45:54

http://www.automatejcek.c...=Termostaty&akce=Zobrazit

Ja som to tusil .. ono na rucicke to moc nepoznate ale su 2 typy termostatov.A v ADATA soft k autam tam mam mat 76°C a asi tam je 82 , nemate niekto s tymto skusenosti /.

A prve dva su asi origos nissan ,, iny popis.


Odpovědět

1  2