Fórum - Téma


Automatický dojezd oken-montáž do N15


Fórum Almera N15 Automatický dojezd oken-montáž do N15

Informace o modelu: Nissan Almera N15



2009-06-16 23:34:31

Tak jsem se konečně dostal k montáži automatického dojezdu všech el. oken u své N15.

Tahle blbuvzdorná záležitost mně u auta docela chyběla a po tom, co mně nateklo do auta a pár zapomenutí zvednout na parkovišti okna, byla montáž jistá. Kdyby o tom někdo také uvažoval, může mu být můj návod užitečný.

Použil jsem modul PORTMAN PW 360 který je určen pro 4 okna a dá se sehnat i do 400,-. Na trhu je i model PW 260 určený pro 2 el okna - u toho by byla montáž obdobná. Potřeba bude: modul, potřeby pro pájení, hodí se stahovací pásky a smršťovací bužírka, nářadí ve stylu šroubováků, klíčů, štípaček, nože a pod., relátko na 12V.

Nejprve je potřeba demontovat tapecirunk řidičových dveří:

  • vycvaknout rámeček kolem otvírací kliky. Nepáčit ho za boky ale buď za spodní hranu, nebo za horní (pozor, rád praská).
  • vyšroubovat jeden šroubek na madlu a odstranit plastové madlo.
  • vypáčit nahoru (za přední část, nebát se toho a zabrat-nepraskne) blok s ovladači stahování oken a odpojit ho od kabelového svazku.
  • odšroubovat 2 šroubky co jsou na tapecu- uplně na spodku
  • vycvaknout (vykroutit) 2 plastový cvaky u pantů a další 2 na straně zámku. (mají šlic pro křížovej šroubovák, ale je potřeba je spíš páčit a točit současně).
  • spodní stranu tapecu kousek odtáhnout a vyháknout ho směrem nahoru.

( postup je popsaný i zde: http://www.nissanclub.cz/...pic_id=94769#message94825 ale u řidiče je nutné vypáčit modul s ovládáním oken směrem nahoru a neodpojovat spodem).

Vyšroubovat a odpojit reproduktor-bude se hodit díra, kterou se dostaneme ke gumovému krku mezi dveřmi a kastlí.

Jako první jsem natahoval 2 drátky pro napájení modulu dojezdu. Od baterky jsem se dostal do prostoru pod palubku gumovou průchodkou viz obr. 1. Následovala šílená drbačka s protažením drátů gumovým krkem do dveří. Trvalo mně to asi 3 hodiny, ale když člověk ví jak na to, dá se to zvládnout do cca 20 min. Nejprve je potřeba otevřít dveře na maximum a povolit šroub (klíč 10), který je na konci gumového krku na straně dveří. Tento šroub bývá docela porezlý a drží v podstatě spojení konektoru. Tento konektor je spojený přesně v rovině plechu čela dveří viz obr 2 (nemám fotku, takže alespoň improvizovaný obrázek:) ). Šroubek nevypadne, ale po několika obrátkách už je cítit, že je spojení konektoru uvolněné, až se nakonec oddělí. V této chvíli je situace celkem bezradná, protože na první pohled nejde protáhnout vodiče kvůli konektoru, který je v cestě. Já to vyřešil následovně. Dočasně jsem vytáhnul oranžové těsnění z konektoru. Na jedné straně konektoru (tuším samec ale jistý si nejsem) jsou místa pro piny ve třech řadách přičemž obsazená piny je pouze jedna řada (až to budete mít v rukách bude vám jasné co mám namysli). Neobsazené řady jsou zaslepeny bílými plastovými záslepkami, které jdou při troše šikovnosti, páčení plochým šroubovákem a násilí, vyloupnout. Odstranil jsem jednu z nich. Tím byl vyřešený průchod konektorem na jedné straně. Na druhé straně se musí vycvaknout rámeček, který jistí gumové okraje krku na konektoru-zase jakmile budete mít v rukách tak bude jasno:). Po odstranění rámečku jde guma shrnout z konektoru. ve stejném místě jako na předchozím konektoru (v místě nevyužitých pinů) jsem vrtákem (cca 4kou) provrtnul průchod konektorem do gumového krku. Nyní je vše nachystané na protažení napájecích vodičů skrz konektor. Pro protažení protahovacího péra krkem je velmi vhodné vytáhnout konec krku z kastle (je to tak 5-7 cm gumové hadice vedoucí do kastle-v pohodě pak jde vrátit). Protáhnout péro krkem:-D a na něj připevnit napájecí vodiče. Použil jsem gafu (lepicí páska) a celý jsem to oslizl olejem-jinak se mě pořád spoj trhal. Po namazání to krásně proklouzlo:) Pak stačí provlíknout vodiče skrz připravené konektory a vše seskládat do původního stavu. Tím je připraveno napájení pro modul a nejotravnější práce je hotová. Zbytek se bude odehrávat na řidičových dveřích- tam už jsem měl foťák, takže bude postup jasnější.

Nejprve je dobré najít si místečko na upevnění modulu Portman. Já zvolil hned pod konektory k zrcátku a připevnil ho stahovacími páskami (pro spodní pásku jsem vyvrtal dírku do plechu aby bylo modul k čemu přitáhnout) viz obr. 3. Všechny vodiče (kromě dvou napájecích) můžeme stahovací páskou vyvázat ke stávajícímu svazku. Dva napájecí (černý - a červený +) můžeme připojit k vedení od baterky (nezapomenout někde vložit pojistkové pouzdro 15A).

Obnažíme kus z origo svazku (cca 10cm délky) abychom mohli na silové vodiče od motorků připájet vodiče od Portmana viz obr 4.

Z origo svazku přefikneme žlutočervený, modrý, červenobílý a zelenobílý. Na konce přefiklých vodičů (na stranu u konektoru) připájíme hnědý, bílý, šedý a oranžový vodič z Portmana viz obr 4.

Na druhé konce přefiklých origo vodičů připájíme fialový, zelený, žlutý a modrý z Portmana viz obr. 5. Zapojení jsem udělal tak, aby se okna zavírala v pořadí: nejprve řidičovo okno, poté spolujezdec, následně levé zadní a závěrem pravé zadní.

Na Portmanovi nám nyní zbývají 2 nezapojené vodiče. Bílý s černým proužkem můžeme smotat a někam si ho strčit :), nebudeme ho vůbec potřebovat. Je to výstupní vodič, který by byl použit jako vstupní třeba v případě dodatečného sériového řazení dvou modulů PW 260, nebo v jiném autě, kde se ve svazku nachází vodič s aktivačním (navíc ještě mínusovým) impulsem pro centrál. Na žlutočerný vodič od Portmana musíme přivést impuls, který aktivuje zvedání oken. Impuls není krátkodobé přivedení +12V, ale krátkodobě připojení ke kostře. Protože se nikde ve dveřích nenachází takovýto signál, využil jsem relátko a vodič od motorku, kterým krátkodobě prochází +12V, když se zavírají dveře. Zapojení je na obrázku 6. Relátko lze použít jakékoliv na 12V - spíná pouze signál čili výkon 0,nic. Já použil konkrétně: http://www.gme.cz/cz/index.php?product=634-060 za 15Kč.

Relátko a vodič od motorku jsem zaizoloval gafou a pro upevnění relátka jsem vrtnul 2 dírky pro stahovací pásku. Vodiče jsem pěkně vyvázal a tím je instalace prakticky hotová. Ve finále vše vypadá jako na obr 7 (té splašené montážní pěny si nevšímejte-to je kapitola sama pro sebe:-D ).

Pozn. 1: Modul funguje jen když je připojený panel k ručnímu ovládání oken.

Pozn. 2: Funkčnost zařízení můžeme během montáže také vyzkoušet přiložením žlutočerného vodiče na kostru stejně jako stiskem testovacího tlačítka.

Bonus 1:

Aby bylo možné vždy v případě potřeby zavřít všechna okna (za jízdy nebo prostě kdykoliv když nechci zdlouhavě držet a přehmatávat spínače), vřadil jsem mezi vodiče 2 a 3 spínač viz obr 8 a 9. Sepnutím pak dostane Portman zemnící impuls a zahájí svoji práci.

Bonus 2:

Abych mohl v případě potřeby vyřadit automatický dojezd z provozu, a třeba zamknout auto s pootevřenými okny, vřadil jsem mezi napájecí vodič vypínač a umístil ho do přihrádky viz obr 10, 11 a 12. Ve chvíli, kdy je dojezd bez napájení (stejně tak ikdyž je připojený ale nevykonává svoji práci) je přes něj vše propojeno jak u origo el. svazku a nijak se neprojevuje jeho přítomnost v elekroinstalaci.

Moje finální instalace je na obrovi 13;)

Tady je ještě návod přiložený k modulu: http://www.levnealarmy.cz...id=245&lang=cz&download=0

Jeee to jsem napsal pismenek

2009-06-17 06:28:55

SUPER ČLÁNEK Pro mě je sice bezcenný, protože okna nepoužívám a tudíž se mi nikdy nestalo, že bych je zapoměl zavřít. Všechny okna mám trvale "zamčena" u řidiče.

Pro spousty lidí je to ale velmi užitečný návod, jak si vylepšit své autíko. Jsi šikovný a za článek dávám jedničku s *

2009-06-17 10:44:39

Chlape díky za návod, tahle vlastnost mi fakt chybí. Obzvlášť s mojí sklerózou. Jak se udělá chvilka času vlítnu na to.

Ještě jednou dík, opravdu super návod

2009-06-17 17:04:21

Díky za spokojenost

snažil jsem se to napsat co nejpřesněji, takže chvílema jsou tam i trapné samozřejmosti, ale to by nemuselo byt na škodu. Kdyby měl někdo ještě nějaký dotaz, tak se neváhejte zeptat-mám spoustu dalších fotek, takže případnej zádrhel vyřešíme

2009-10-12 21:33:31

Kofi, ted se snazim si tenhle modul namyslet na primeru a koukam, ze jsi to uz resil, vyresil a jeste vylepsil :)

prosimte, tohle udelatko potrebuje na zavreni jen PULS na tom ovladacim vstupu ?

2009-10-18 14:15:11

Kdyz tak procitam svuj navod, tak to tam je: "Na žlutočerný vodič od Portmana musíme přivést impuls, který aktivuje zvedání oken. Impuls není krátkodobé přivedení +12V, ale krátkodobě připojení ke kostře."

Cili ANO staci PULS

A pri montazi jsem zjistil, ze nestaci jen mzitkove skrtnout zlutocernym kablikem o kostru. Je potreba aby puls chvilinku trval. Rekl bych, ze 1/3 nebo 1/2 sekundy, je tak to minimum, co je potreba.

2010-05-29 13:55:17

ako to pri zamknuti by sa mi malo dovriet okno? mam P11/144 2001 rok vyroby a bol som teraz skusat a nic...zamkol som a okno sa nedalo hore...skusal som aj podrzat kluc v zamku a nic...

2010-05-29 19:30:24

ako je to s vypnutim napajania pri dojazde? Nezda sa mi totiz, ze maju ostatne okna (okrem vodicoveho, ktore ma aut. dojazd) nejaky "koncak" na vypnutie pri zatvorenom okne. Ked su napr zadne okna zatvorene a este raz tuknem do vypinaca ci su zatiahnute uplne, vzdy kazde okno ako keby este cuklo a tahal motorcek proti ramu okna, to znamena ze netusi ze je okno uplne zatvorene, lebo tam zrejme nema koncovy spinac. Pri vodicovom okne som tento jav nezaregistroval. Priznam sa, ze som dvere nerozoberal (nebol dovod), no absencia koncaku je podla mna zrejma... Dik za odpoved

2010-05-29 21:02:10

to kerky18:

právě proto, že tohle co popisuješ nissánci neumí (teda alespoň naše starší modely), tak jsem montil tento dojezd

to tatkomacko:

teď jsi mě dostal-nevím, jestli v ostatních dveřích jsou od výroby koncáky. Možná asi ani ne.

Pokud tam jsou, nebo nejsou, je to tomu dodělávanýmu dojezdu úplně jedno. Ta krabička má v sobě totiž pro všechna 4 okna koncáky. K tomu je tam taky poťák k nastavení citlivosti, při které okno přestane dojíždět (třeba když tam necháš hlavu:-D ) Když zvedá okna dojezd, nehrají kolíbkový vypínače, jejich elektronika a případnej koncák u řidičovýho okna vůbc žádnou roli, protože jsou úplně neaktivní. Šťáva jde přes napájení dojezdu a jeho elektroniku přímo do motorku příslušného okna. Jakmile okno dojede nahoru, nebo narazí na tvoji hlavu, tak elektronika zaznamená zvýšený nárůst proudu (motorek bere nejvíc když je jeho hřídel mechanicky zablokovaná) a ukončí zvedání okna.

2010-05-30 10:26:15

aha, tak potom je to ok, dik za info, budem o tom uvazovat, no prvy bude tempomat

2010-05-30 11:11:44

Super vec akurát sme sa nedávno o tom so šogrom bavili že by to chcelo dojazd okien a hľa už je to tu aj s návodom. Kofi dávam ti pekná prácička a všetko dopodrobna vysvetlené aj so zlepšovákmi...

Už len otázka kde sa ten PORTMAN dá zohnať???

2010-05-30 14:15:15

ajtakrajta, v návodu mám chybu! Není to Portman PW 360 ale PORTMAN PW 460. Pod tím označením 460 už určitě vygooglíš nějakej e-shop i u vas na Slovensku. Dost výsledků dá google i při zadání "Dojezd oken PW 460" viz

http://www.google.cz/sear...official&client=firefox-a

pro SK jsem v rychlosti našel nějaký e-shop: http://www.autoomega.sk/i...ukaz=detail&hlzaradenie=1

2010-07-03 15:45:55

Ahoj chci se zeptat, jak to je s zamcenim auta ze vnitr, pres cudlik? netavrou se mi , kdyz auto uzamknu zevnitr? Mam Nissana Almeru N16 rv. 2004

Predem dekuji Bulvar

2010-10-08 10:38:47

uz sa na to tesiiiim:)

2010-10-08 11:46:00

to Bulvar: Při zavření auta zevnitř se okna zvednou. Je to stejnej povel do centrálu jako přes dálku. Osobně centrál zevnitř nepoužívám, ale když se chci vyjímečně vevnitř zamknout tak vypnu modul dojezdu přidaným vypínačem a pak se okna nezavřou.

2011-09-07 09:26:31

minuly tyzden som sa ktomu konecne dopracoval:D bez kofiho navodu by mi to trvalo asi cely den... najvacsiu chybu ktoru som urobil bolo ze som si myslel ze srobik na gumennom krku na dverach staci len par krat pootocit, potom som sa hodinu trapil s konektorom stale som len cital navod ze jak to ten kofi myslel:D nakonies som zacal tocit do aleluja a konektor isiel lahko vytiahnut:D tahal som len jeden kabel (+12), kostru som vyuzil srobik na dverach. dojazd funguje super jedine co sa mi az tak nepaci je ze sa dotahuju postupne, ale budis, je to super vec a velmi pekne chcem za to podakovat kofimu.


Odpovědět