Fórum - Téma


Autodiagnostika systému ABS


Fórum Návody Autodiagnostika systému ABS



1  2

2007-12-10 01:31:30

Protože se tu nedávno objevila rubrika Návody,přepisuju sem i téma a postup,který už jsem tu jednou uváděl,jen v jiné rubrice - doufám,že se za to nikdo nebude zlobit a zmíněný thread může být smazán.Návod se týká diagnostiky a určení případné závady systému ABS u kotoučových brzd některých typů vozů Nissan (dle zkušenosti tenhle způsob není možný např. u P10).

Nejdřív opět něco z teorie: systém ABS je součástí brzdového okruhu a má za úkol jediné - při brzdění na mokrém nebo kluzkém povrchu (případně i prudkém a intenzivním brzdění na suchu),kdy se kola vozu dostávají vlivem snížené adheze snadno do smyku,zabránit tomu,aby se přestala úplně odvalovat a tím znemožnila ovladatelnost vozu a prodloužila jeho brzdnou dráhu.Samotný systém sestává z řídící jednotky ABS,ventilové komory s motorkem hydrauliky,snímačů otáček každého kola a magnetických prstenců,relé a kabeláže.Systém je začleněný mezi hlavní brzdový válec a jednotlivá kola - v případě nefunkčnosti systému ABS je tento vyřazen a brzdový okruh funguje jako by v něm systém ABS nebyl instalován - ventilová komora je volně průchozí pro brzdovou kapalinu,vytlačovanou z brzdového válce při brzdění.Systém si automaticky při každém zapnutí zapalování otestuje sledované parametry a o poruše či funkčnosti informuje kontrolkou na palubní desce.Další test je prováděn po rozjezdu automobilu - po zapnutí zapalování se kontrolují odpory cívek jednotlivých snímačů,funkčnost elektromotoru hydrauliky,dále relé a neporušenost elektrického obvodu.Po rozjezdu se kontroluje napětí,indukované v cívkách snímačů otáčejícími se magnetickými prstenci.Pokud je jakýkoliv parametr mimo rozsah,uložený v paměti řídící jednotky,rozsvítí se kontrolka ABS,zprůchodní se ventilová komora a ABS je vyřazeno z provozu.Pokud je v pořádku,funguje zjednodušeně na tomto principu:

Při jízdě se ve snímačích otáček kol indukuje otáčením magnetických prstenců stejnosměrný proud,jehož úroveň odečítá řídící jednotka ABS,tvořená dvěma paralelně pracujícími CPU (pro eliminaci špatného výpočtu) a porovnává ji s údajem o rychlosti vozidla.V okamžiku brzdění,pokud dojde k zablokování jednoho nebo více kol,sníží se indukované napětí ve snímači a řídící jednotka vydá okamžitě povel ventilu,ovládajícímu okruh příslušného kola - ten se v řádech milisekund pravidelně otvírá a zavírá (čímž "upouští" tlak,působící na píst brzdiče a uvolňuje tak brzdu a blokované kolo) do doby,než se napětí ve snímači srovná s odpovídající hodnotou,jakou mají ostatní,neblokovaná kola a která odpovídá aktuální rychlosti vozidla (jinak by při teoretickém zablokování všech kol naráz jednotka nerozeznala,že má otevřít ventily - napětí na všech snímačích by bylo stejné) a kterou má jednotka uloženou v paměti.Zpočátku,při brzdění z vyšší rychlosti,jsou intervaly přerušování brzdného tlaku ventilem delší,se zpomalováním se zkracují (vždy se ale jedná o milisekundy) a při nízké rychlosti vypíná jednotka ABS úplně,aby bylo možné zastavit vozidlo.Tolik teorie,teď k postupu:

Pokud se vám během jízdy rozsvítí kontrolní žárovka ABS,nebo odmítá zhasnout po zapnutí zapalování,máte na vybranou: buď navštívit libovolný autoservis,nebo se pokusit odhalit příčinu sami - za pomoci autodiagnostické funkce řídící jednotky ABS.Tato funkce je vlastní systémům ABS značky "Nippon ABS" (společný podnik R.Bosch a Nippon Airbrakes Ltd.) a novějším systémům Bosch - bohužel netuším,od které verze - mnou testovaný systém je právě Nippon ABS na N15 r.v.10/1997.

Nejprve s vozem proveďte krátkou jízdu,trvající alespoň jednu minutu při rychlosti vyšší než 30 km/hod.Po zastavení vypněte zapalování a odklopte kryt pojistkové skříňky a najděte diagnostický konektor - šedý,14-ti pinový,umístěný pod držákem pojistek.Na tomto konektoru najděte pin 4 (označený na fotografii - čtvrtý zleva v horní řadě) a ten propojte vodivě kouskem kabelu s kostrou vozidla (mínus pólem) - já používám obyčejnou zkoušečku z obrázků.Ukostření nechte zapojené a otočte klíčem ve spínací skříňce do polohy,v níž se rozsvítí kontrolní žárovky přístrojové desky.Žárovka ABS nyní spustí blikacími kódy výčet závad uložených v paměti ECU.Blikací kód je dvoumístný - dlouhé bliknutí žárovky značí desítkovou řadu,krátké pak jednotkovou - například jedno dlouhé a dvě krátká bliknutí žárovky značí kód 12,tj.startovací sekvenci samodiagnostického módu.Tato sekvence se objeví vždy a označuje zahájení výpisu chyb - pokud je systém ABS v pořádku a bez vad,je tato sekvence jediným,co se po spuštění samodiagnózy objeví.

Mezi jednotlivými kódy je vždy několikavteřinová prodleva,takže nehrozí záměna a tím i nesprávná interpretace kódu chyby.Jakmile jsou vyblikány chyby,nalezené řídící jednotkou ABS,opakuje se celá procedura nanovo,počínaje opět startovní sekvencí 12 a opakováním již vyblikaných kódů.

Význam kódů:

12 - startovací sekvence (pokud se objeví pouze tento kód samotný,značí bezchybný systém ABS)

18 - rotor senzoru (prstenec na kloubu poloosy))

21 - přerušený obvod PP snímače (čidla)

22 - zkratovaný obvod PP snímače

25 - přerušený obvod LP snímače

26 - zkratovaný obvod LP snímače

31 - přerušený obvod PZ snímače

32 - zkratovaný obvod PZ snímače

35 - přerušený obvod LZ snímače

36 - zkratovaný obvod LZ snímače

41 - závada vypouštěcího ventilu (solenoidu) modulátoru pro PP kolo

42 - závada vpouštěcího ventilu modulátoru pro PP kolo

45 - závada vypouštěcího ventilu modulátoru pro LP kolo

46 - závada vpouštěcího ventilu modulátoru pro LP kolo

51 - závada vypouštěcího ventilu modulátoru pro PZ kolo

52 - závada vpouštěcího ventilu modulátoru pro PZ kolo

55 - závada vypouštěcího ventilu modulátoru pro LZ kolo

56 - závada vpouštěcího ventilu modulátoru pro LZ kolo

57 - napájení systému má napětí nižší,než 10,5V

61 - závada relé modulátoru nebo motorku hydrauliky

63 - závada systémového relé pro okruh solenoidních ventilů

71 - závada řídící jednotky ABS

Poznamenejte si vyblikané chybové kódy a nechte samodiagnostický mód probíhat dál - se stále zapnutým klíčkem odpojte ukostřovací kabel pinu č.4 a máte 12 vteřin na to,abyste jej 3x opakovaně ukostřili,pokaždé alespoň na jednu vteřinu.Poté nechte ukostřovací kabel odpojený a kontrolní žárovka ABS pohasne - tím jste vymazali chybové záznamy z paměti.Vypněte zapalování a odstraňte příčinu rozsvěcení žárovky podle vyblikaných kódů.Po odstranění by se kontrolka měla chovat jako obvykle - po 1 vteřině od zapnutí zapalování pohasnout.Pokud si chcete ověřit odstranění závady,opět ujeďte alespoň minutu více než 30 km/hod. rychlostí a spusťte výše popsaným způsobem samodiagnostický mód.Pokud se vám objeví pouze opakující se kód 12,je váš systém ABS bez závad.

A ještě hodnoty snímačů otáček kol:

U N15 by odpor cívky snímače měl vykazovat cca 0,8 - 1,2 kOhm měřeno na konektoru každého snímače.

2007-12-10 10:19:23

janis: pekny popis dik, ak niekto vie pre ake vsetky systemy ABS to plati? Konkretne ako je to s ABS diagnostikou u P11 r.v 98 (je ina ako v P11 r.v 97)

2007-12-10 15:07:48

Blesku,bohužel ti neřeknu bližší informace o tom,na které verze ABS se tenhle postup vztahuje - v zásadě pokud máš stejný diagnostický konektor,můžeš to zkusit a uvidíš,jestli to platí i na tvůj vůz.

Co se týká novějšího provedení konektoru diagnostiky (viz.obrázek),tam je postup podobný,jen se ukostřuje pin č.9.

Chybové kódy jsou shodné s výše popsanými,jen přibyly některé další:

81 - chybný signál snímače rychlosti vozidla

87 - motor v nouzovém režimu (ECU)

92 - nedokončená procedura komunikace a sladění s jednotkou ECU

94 - opakování příjmu a kontroly signálů po spuštění systému ABS

96 - prověrka sladění a komunikace systému s jednotkou ECU

98 - chyba v komunikaci systému s jednotkou ECU

Pro výmaz chybových kódů opět stačí během 12 vteřin 3x alespoň na 1 vteřinu ukostřit pin č.9 a kontrolka ABS musí pohasnout.Odpor snímačů otáček jednotlivých kol u tohoto systému by se měl pohybovat v rozmezí cca 0,8 až 1,85 kOhm.

2008-05-29 19:04:10

zdravim.

ten navod na zistenie chyby abs je na vsetky typy aut nissan????

mam almeru tino r.v 2001 a skusal som ho kedze mi svieti kontrolka abs.

mam typ konektoru uvedeneho na druhom obrazku kde sa ma zapojit do c.9,

akonahle som to tam zapojil a ukostril po zapnuti klucika mi vyskratovala jedna poiska v poiskovej skrinke pod palubovkou/ druha s prava sama vrchná cervena 10A/

neviete v com je problem???

2009-04-11 15:33:44

mne to tiež nefunguje a strašne veľmi by som to potreboval.mám n16 2.2di r.v.2002 abs bosch

2009-04-12 10:59:42

Teba to robit cez skusacku ak das aj nieco do skratu tak sa maximalne rozsvieti skusacka

2011-01-11 20:36:35

Je toto overene, odskusane?Diskusia je tu uz roky,ale ziadne ohlasi

2011-01-16 11:42:17

mne svieti tiez kontrolka ABS,P11 2.0 r.v.97,vyblikanie chyb mam sledovat na kontrolke ABS?

2011-01-16 17:13:36

Ano jasne.Skusal som tento postup vsetko v pohode fungovalo zavadu vyblikalo spravne...

2011-01-16 18:49:29

o.k. dik za odpoved

2013-03-30 19:39:14

Prosím vás, přišel někdo na to, jak vyblikat závadu u P11 - 144? Protože jak už tu někdo psal, zapojím to na Pin 9 a na mínusovej pól a okamžitě mi vyhoří pojistka.

2013-03-30 19:41:20

Gravity: Cez skušačku

2013-06-27 23:51:24

v servisnom manuale na P11-144 pisu, ze uzemnit pin 8 a tu pisete ze 9

tak kde je pravda?

2013-06-27 23:56:33

glider: Pin 8 je privod +12V z poistky

2013-06-28 08:23:15

okej, tak to skusim s 9. pinom

ale neviem preco potom v manuale spominaju 8..

2013-11-05 09:17:29

venomyz: je to overene,prave mi par dni uz permanentne svieti ABS a je vypnute,pred tym sporadicky pri malej rychlosti alebo parkovani zaklepalo do pedalu,no a je to jasne,choroba primer-kod 21=preruseny obvod PP snimaca,takze prekablovat....Navod je super

2014-08-20 18:37:57

hadris: Nazdar tak presne aj mne to podla toho navodu ukazalo kod 31 preruseny obvod pz koleso aj po premerani sa to potvrdilo ziadny odpor len mi povedz hadris ako to myslis s tym prekablovanim to akoze netreba novy snimac?dik

2014-08-20 19:28:55

srefan: Když je přerušený obvod, často bývá zlomený kabel, ne vadný snímač - pak stačí natáhnout novou kabeláž a napojit na čidlo a je vyřešeno - takhle to asi myslel hadris.

2014-09-20 17:27:48

Máte tak skvělý popis i na Almeru N 16 66 Kw 1,5 2001?

Jaromir

2014-09-20 17:28:45

Máte tak skvělý popis i na Almeru N 16 66 Kw 1,5 2001?

Jaromir


Odpovědět

1  2