Články


TÓNOVÁNÍ SKEL POKOVENÍM A NEBO FÓLIE ?

81 komentářů 2007-07-22 Přečteno: 17 826x

Rozhodneme-li se naše autíko vylepšit vzhledem a taky pro účel vnikání sluníčka do interiéru, máme před sebou mnohokráte diskutovanou volbu – folie a nebo pokovení ? Cenově tam není až takový rozdíl, folie vychází cca něco přes 5.000.-Kč a pokovení je za 6.000.-Kč. V obou případech uvádím cenu za homologovanou montáž s atestem na průměrně velké auto typu sedan apod. Jak už to bývá, obojí má své výhody i nevýhody,a právě toto bych chtěl trochu popsat.

VÝHODOU FÓLIOVÁNÍ SKEL je, že montáž je jednoduchá a trvá cca dvě hodiny a lze to zákazníkovy na přání provést i doma v garáži. Jen je třeba mít teplotu v garáži min. 20 stupňů a el.přípojku 230V.

NEVÝHODOU FÓLIOVÁNÍ je, že ať je folie jakéhokoli výrobce NENÍ NA POŘÁD a tak je investice po letech znehodnocena. Je to plast který stárne a mění své parametry, a po letech lze odstranit obtížně a nevyhne se bez demontáží bočních skel, aby se mohlo umýt lepidlo z těch částí skla co je mimo viditelnost a kde byla folie vsunuta za gumové těsnění. Další NEVÝHODA je na nepřirozený výhled např. do tmavého pozadí, kde se toto jeví jako rozmazané, což u pokovení není. Další nevýhoda je, že pokud chceme aby do interiéru nebylo vidět, musíme volit folie hodně tmavé, protože chybí vnější odrazný zrcadlový efekt jako tomu je u pokovení. Za snížené vditelnosti a hlavně v noci můžete přehlídnout chodce nebo cyklistu. Jak je známo, černá barva přitahuje teplo a pokud folie nemá v sobě kovovou vrstvu tak interiér je pouze tmavý a ochranné vlastnosti např. UV filtr v sobě nemá a zákony fyziky jsou jenom jedny, černá barva přitahuje teplo.

TONOVÁNÍ SKEL POKOVENÍM je náročné na technologické vybavení (především prostory a vakuová pec) a protože se musí všechna skla demontovat, vložit do pece a následně namontovat do autíka, tento proces trvá cca 6 hod.. ODMĚNOU je však přirozený výhled z auta, profesionální vnější (zrcadlový – pokud si to zákazník přeje) vzhled a minimální propustnost UV záření do interiéru.

U této technologie jde i zvolit tzv. tónování do barvy (za příplatek cca 2 tis.Kč) a v neposlední řadě je to TRVALÝ A NEMĚNNÝ STAV vzhledu i parametrů, pokud se to vyloženě hrubě mechanicky nepoškodí (z vnitřní strany). Pokud třeba někdo autíko prodává a nový majitel toto pokovení nechce, lze TOTO POKOVENÍ ZASE ODKOVIT a to obráceným technologickým postupem. Lze taky např. u zpětných zrcátek volit slabší zatmavení a potom PLYNULE zatmavovat zbytek skla do požadovaného odstínu.

Moje zkušenost s pokovením je cca 5 let, nechal jsem si pokovení skel dělat na Formanu a to z důvodu, že nebylo možno dodatečně namontovat A/C protože jsem měl GLX s motorem 40Kw. Toto šlo doplnit jen u Solitare s 50 Kw motorem.



Škoda forman GLX - moje předchozí autíko - pokovení jsem nechal udělat v r. 1999

S pokovením jsem byl maximálně spokojen, bylo provedeno vč. montáže skel velmi profesionálně, nikde neteklo a el. stahování fungovalo na jedničku. V interiéru bylo o poznání méně tepla a cestování bylo příjemnější. Tato technologie dovede vyrobit i polopropustné zrcadlo „špionšpigel“ (lze to vidět ve filmech kde vyslýchají zločince a na druhé straně jsou sledováni.)

Závěrem chci jen říci, že technologie pokovení pochází z vojenského výzkumu a používá se ve výškových budovách ve světě ale i u nás právě pro jeho TRVALÉ A NEMĚNNÉ PARAMETRY.



Volkzwagen transporter T5 před úpravou pokovení teměř vše je lepené, musí se to sejmout a důkladně očistit než to půjde do pece.

Velmi světlé tónování bez zrcadlového efektu

Tónovaní do barvy (za příplatek)

Se zrcadlovým efektem a za příplatek "do barvy"

Nádherný zrcadlový efekt, který je možný pouze u tonování pokovením - tady si nechal zakazník udělat přední boční skla velmi světlé.

Tady je přání zakazníka taky se světlejšími př. bočními skly

Krasavec, (díky tonovaným sklům) :-) !!!

Tmavější verze se "zrcadlem"

Bez zrcadlového efektu

Tady si zákazník přál tónování světlejší a bez zrcadlového efektu ale "v barvě"

Tónování "do barvy" se zrcadlovým efektem

Standart

Hodně folií tady pracovníci strhli, aby skla natonovaly pokovením

Po letech byla odstraněna folie a zakazník přešel na pokovení. Po odstranění folie je patrna původní tmavost která nebyla sluníčkem vybělena protože byla schována ve dveřích za gumovým těsněním.

Nic neříkající hodně tmavá folie přes kterou není takřka nic vidět

Velmi tmavá folie znehodnocena UV zářením (na okrajích jsou zbytky lepidla a neozářená folie)

Vzorník tmavostí

Vzorník tmavostí a nahoře je "tónování do barvy"

Potřebný atest k legálnímu používání

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Pokovení nebo fólie 81 wooffy ALMERKA
7 let, 7 měsíců Pokovení nebo fólie

Foto galerie


Články