Články


TEMPOMAT ( CRUISE CONTROL ) - Popis - návod na montáž

24 komentářů 2007-03-30 Přečteno: 22 025x


Velmi užitečné zařízení, které udržuje Vámi nadstavenou jakoukoli rychlost, (od cca 40Km/hod. výše) šetří pohonné hmoty a hlavně se stará o naše pohodlí (cruise). Dnes se ve světě  montuje do aut jako standart, a nemělo by chybět v žádném autě. Bohužel ne všechny auta, a zejména ty starší, jsou tímto velmi užitečným pomocníkem vybaveny. Lze to ale jednoduše do JAKÉHOKOLI autíka doplnit !! Níže uvedeným článkem Vás chci seznámit s jeho funkcemi, zapojením a především poradit s montáží. Jakékoli dotazy nebo přípomínky, pište prosím zde : http://www.nissanclub.cz/clubmail_detail.php?action=new&toid=2059 a nebo na mail : nissan.almerka@seznam.cz

Ani moje Almuša ( N16 ) http://www.nissanclub.cz/car_detail.php?id=219 neměla cruise control (dále jen CC) a to bylo vlastně jediné co mě na ni vadilo, protože z předchozích aut, převážně za velkou louží, jsem na to byl zvyklý. Auta s manualní převodovkou jsou trochu znevýhodněny, protože při potřebě řadit a tudíž při stisku spojky se CC samočině odpojí a musí být znovu připojen stiskem tlačítka. U aut s autom. převodovkou  toto vše odpadá, protože auto si samo podřazuje nebo zařazuje podle potřeby tak, aby byla rychlost stálá, dle nadstavení a to bez odpojení CC. Udržovaná rychlost je stálá + - cca pár Km/hod. od nadstavené hodnoty. I při např. předjíždění a přidání "plynu" a posléze odstavení nohy z pedálu "plynu" se rychlost opět sama vrátí na předchozí Vámi nadstavenou hodnotu. Dále jde jednotlivými tlačítky rychlost plynule snižovat nebo zvyšovat a po jejich uvolnění zůstane rychlost navolena na tu hodnotu kde jste tlačítko uvolnili.

Ještě bych chtěl podotknout, že CC jde montovat i do aut, které mají ovládaní vstřik. jednotky elektronické, tzn. od pedálu plynu nejde ke vstřik. jednotce bowden s lankem, ale tato cesta je elektronická. V tomto případě bowden s lankem od serva CC vedeme do kabiny, (nebo servo v kabině umístíme) a tam ho mechanicky spojíme přímo s pedálem "plynu". Lze to taky rešit jen tzv. elektronickým CC, specielně vyrobený pro tento účel. Je to vlastně jen řídící jednotka bez serva, která spolupracuje s ECM. (engine control module) Toto ECM potom dává příkazy samotné škrtící klapce. Tento elektronický CC nemá žádné mechanické současti, a proto ani nepotřebuje připojení na vakum, jeho nevýhoda ale je, že je nejdražší ze všech CC, co je na trhu. Proto je možno využít i na tyto auta, levnější vakuový CC podle obr.  




Obr. 1 - PŘÍKLADNÉ ŘEŠENÍ MECHANICKÉHO NAPOJENÍ  VAKUOVÉHO CC U VOZŮ, KDE NENÍ CESTA MEZI VSTIK. JEDNOTKOU A PEDÁLEM AKCELERÁTORU PROVEDENA BOWDENEM  ALE ELEKTRONICKY.

 

  Jinak u většiny aut se servo montuje do motorového prostoru a bowden serva ovládá přímo klapku, tak jak uvidíte na níže přiložených obr. Několik výrobců nabízí různé univerzální sady, pro všechny auta. Já jsem si dovezl z USA sadu, od fy AUDIOVOX  typ CCS 100. Pro zájemce se přesně tyto sady objevují za levný peníz zde: http://motors.shop.ebay.com/_Car-Truck-Parts-Accessories__ccs-100_W0QQ_fxdZ1QQ_ptasZ1QQ_trksidZm38 Jedná se o univerzální sadu s podtlakovým servem a v této sadě je jak ovladač, tak i magnetický snímač rychlosti, což je potřeba zejména u starších aut jak popíšu níže. Elektronika - řídící jednotka serva, je v mém případě vestavena přímo v tělesu serva.

 CC potřebuje ke své správné činnosti napajecí napětí +12V (postaru značené jako č.30 - "stálé") a +12V (č.15 - "za klíčkem") a taky kvalitní kostru karoserie. Dále impuls +12V od brzdového spínače co vede na brzd. světla ( vždy při stlačení brzdy tento impuls vypne CC ) dále impuls od magnetického spínače spojky ( ten se musí u pedálu spojky namontovat, a zapojí se do serie s ipulsem brzdov. spínače a při stlačení spojky rovněž musí vypnout CC ) - tento poslední krok samozřejmě odpadá u aut s automatickou převodovkou.  :-)

 Nejdůležitější jsou ovšem řídící vstupy, které vedou do ECM. Jedná se o vstup obecně označován jako VSS ( vehikl speed sensor - info o rychlosti ) a TACHO ( revolution sensor - info o otáčkách ) oba tyto vstupy jsou k dispozici u novějších aut, právě u ECM a je potřeba je pečlivě vyhledat.

POZOR NA NÁZVY !! Rád bych jen podotkl, že někteří motoristi - laici, nazývají ( a nevím proč ) slovem "tachometr" ukazatel rychlosti s počítadlem kilometrů ( nebo mílí ). "Tachometr" je ale "otáčkoměr" ( a vždy byl ) A proto pozor při zapojování !! Vstupy se nesmí zaměnit !!

Takže - senzor "TACHO"  jsou impulzy otáček pro TACHOMETER (tedy otáčkoměr !!! ). Senzor "VSS" jsou impulzy o rychlosti  pro SPEEDOMETER  (tedy rychloměr !!! ) a jsou udávany v PPM (pulses per mile) a většina Nissanů má 2 000 impulsů / míli. Toto se potom musí naprogramovat do mikroprocesoru řídící jednotky serva, tak jako počet válců, nebo jestli jsou oba jmenované impulsy vzaty z ECM nebo ze zapalovací indukční cívky a mag. snímače rychlosti. Potom se taky nadstavuje citlivost serva s jakou auto zrychluje a reaguje. Také je nutno naprogramovat zda se jedná o auto s manual. nebo autom. převodovkou. Vše se potom programuje na desce řídící jednotky serva, pomocí sedmi DIP spínačů a propojkou jumper. (obr. č .13) Některé novější CC mají mikroprocesor se samoučící schopností, a tak toto programování odpadá.

 NEŽ ZAČNEME NĚCO PŘIPOJOVAT NA PEČLIVĚ VYHLEDANÉ KABLÍKY, JE NUTNO ODPOJIT MÍNUS PÓL AKUMULÁTORU !!! U  ECM  POUŽÍVAT JEN   DIGITÁLNÍ  MĚŘIDLO !!!  NEPOUŽÍVEJTE ŽÁDNÉ ŽÁROVKOVÉ ČI JINÉ POCHYBNÉ "MĚŘIDLA" !!! VYHNETE  SE TAK  ZNIČENÍ  DOSTI DRAHÉ ECM, NEBO PŘÍPADNĚ TCM ( transmiss control module )!!!  ORIGO KABLÍKY, KTERÉ JSTE VYHLEDALI U  ECM  NEPŘERUŠUJTE, POUZE NA NICH ODSTRAŇTE IZOLACI A NAKRUŤTE NA NĚ KABLÍKY VEDOUCÍ OD CC A  SPOJ PROLETUJTE PEČLIVĚ PÁJKOU.  VŠECHNY SPOJE  POTOM VELMI  DOBŘE ZAIZOLUJTE !!!

 Dále musíme zajistit podtlak pro ovládaní serva. Tento podtlak lze odebrat kdekoli u sacího potrubí. V sadě jsou různé vhodné T - kusy na různé průměry hadic, které jsme si zvolili na připojení serva. Zásadně se nesmí (kůli bezpečnosti) přerušit a vkládat T - kus do hadice na posilovač brzd !!! U elektronických CC toto napojení na vakum odpadá, protože ke své činnosti podtlak nepotřebují a lanko ovladá malý elektromotorek vestavěný v servu. Některé starší auta mají ještě zapalovací indukční cívku a proto je možné vodič od CC s označením TACHO (impulzy otáček) připojit přímo na záporný pól zapal. ind. cívky. Tyto starší auta nemají obvykle ani vstup VSS (impuls rychlosti) a proto je v sadě magnetický snímač, ( někdy se ale musí zakoupit zvlášť) který se musí umístit u poloosy a na tuto poloosu se umístí dva magnety  180 stupňů proti sobě pootočené. Elektronika serva se musí potom nadstavit na 4.000 pulsů a na režím nikoli ECM ale COIL.(cívka)  Některé CC  mají elektroniku umístěnu mimo servo v extra boxu, ale funkce a činnost je stejná.

Ovládání je jednoduché a tlačítkem on-off se CC  zapne a druhým tlačítkem  se ovládá a nadstavuje rychlost, popřípadě snižuje nebo zvyšuje.

 Je potřeba  někde vhodně tento ovladač umístit, aby nenarušil vzhled interieru a aby byl dobře za jízdy dostupný.  Kablíky  od ovladače  (je jich 6) a serva (těch je 9) vedoucí k ECM je potřeba chránit proti mech. poškození nejlépe flexibilní hadicí (obr.č. 12)  Tato flexi hadice, stejně jako ovladač ( na obrázku č. 3 ) byl taky v popisované sadě. V evropě se ovšem jak magnetický snímač rychlosti, tak ovladač, prodávají někdy samostatně. :-(    Jdou koupit i různé ovladače které jsou podobné přepínačům směrovek nebo stěračů a to v provedení na levou nebo pravou stranu. Potom existuje i infračervený ovladač, přímo na věnec volantu a řídící impulzy z něho jsou přenášeny pomocí IČ paprsku, podobně jako je tomu u domácích dalkových ovladačů. Jsou ale o dost dražší.


VŠECHNY NÍŽE PŘILOŽENÉ OBRÁZKY JSOU Z MONTÁŽE DO MÉ ALMUŠI ( N 16 )

 OBRÁZKY PRO MONTÁŽ DO PRIMERY JSOU ZDE  http://www.nissanclub.cz/msgboard_posts.php?topic_id=30182


  Obr. 2 - Kompletní univerzální sada CCS - 100 fy AUDIOVOX 


  Obr. 3 - Možné umístění ovladače 


  Obr. 4 - Tlačítka lze taky připojit na svorku obrýsových světel a tím se dosáhne toho, že při rosvícených světlech jsou tyto tlačítka  podsvíceny. Funkci ON signalizuje LED mezi tlačítkama.


  Obr.5 - Průtah flexibilní hadice s kablíky z motorového prostoru do kabiny se musí (nejlepe bezbarvým silikonem) řádně utěsnit


   Obr. 6 - Jedno z vhodného umístění serva. Musí se brát ohled zejména na to, aby bowden neměl menší průměr ohybu než cca 30 cm a servo nesmí být montováno na motor z důvodu tepla a otřesů.


  Obr. 7 - Vložení T- kusu a napojení hadičky podtlaku pro ovládání serva


  Obr. 8 - Detail uchycení bowdenu


  Obr. 9 - Detail upevnění lanka od serva


   Obr. 10 - Při sešlápnutí plyn.pedálu musí být lanko serva nezávislé a volné ale nesmí spadnoud z kladky (řetízek i krátké lanko s očkem jsou v příslušenství)


  Obr. 11 - Pohled na vedení kabeláže, hadičky podtlaku, a bowdenu serva se zachováním minimálně !!! 30 cm průměru ohybu.


  Obr. 12 - Přívod flexibilní hadice s kablíky elektroinstalace do říd. jednotky serva


  Obr. 13 - Detail desky elektroniky řídící jednotky serva a programovatelný DIP spínač


 Obr. 14 - Pohled na ECM - (engine control module) a 9 kablíků od serva + 6 od ovladače. Toto všechno propojit, je už jen chvilka proti mechanické montáži. Po zapojení vše důkladně a radši 2x zkontrolovat a potom připojit akumulátor. Než vyjedeme na první zkoušku, je třeba ověřit funkci ON - rosvícení kontrolní LED diody a OFF - zhasnutí, při zapnutém zapalování.


  Obr. 15 - Protože se jedná opravdu o univerzální zařízení do všech aut, zbylo mi hodně nepotřebných věcí, vpravo je vidět na sáčku dva magnety a nad sáčkem je snímač s konektory, který se montuje k  poloose, když nejsou k dispozici VSS ( impulzy o rychlosti ).

Chtěl bych Vám všem popřát uspěšnou svépomocnou montáž. Úsilí a investice se Vám rozhodně vyplatí ! Montáž mě trvala cca. 3 hodiny a to jsem nejvíc času strávil na odstraňování plastů, průtahy kabeláže a následnou montáž plastů a jiných součástí.

Taky jsem si zjišťoval za kolik to montují servisy které se tím zabývají, a bylo mi zděleno cca 3.000.-Kč jen za práci !!! Tvrdím, že bych to na podruhé zvládl za cca 2 hod. a tak se mi zdá tento výdělek NĚKTERÝCH SERVISŮ dost dobrý !! V Nissannemocnici mi dali nabídku cca 20.000,- vč cruse control. To jsem tak dělal náhodný test cenové nabídky.

 

  http://www.megapark.cz/?storey=autoelektronika&q=tempomat    (tady je elektronický bez nutnosti vakua ovšem za nehorázný peníze).

http://www.conrad.cz/regulator-rychlosti-magic-speed-ms400+dp62900/   (tady je podtlakový a s oddělenou řídící jednotkou ale bez ovladače, který je nutno zaplatit zvlášť.)

http://www.dalix.cz/index.php?stranka=search&hledat=tempomat&flt=  (tady máte velký výběr za "český ceny"  :-)

Podobná sada jako je ta moje, se mě jeví  tato :http://www.dalix.cz/index.php?stranka=search&id=393  (ovšem cenou 4.879 vč.DPH a 4.100.-Kč bez DPH je cca 1,5x dražší než moje) :-(

Jen lehce a z humorem podotýkám, že jsem kompletní sadu fy AUDIOVOX koupil v USA za $ 90,- Přepočet na koruny si každý udělá sám, protože se časem mění.

http://www.autotopcentrum.cz/store/index.php?prvni=0&node=0&q=tempomat&Akce=  (a další CC a doplňky)

 ZÁVĚREM CHCI JEN POPROSIT , KDYBY NĚKDO NAŠEL ODKAZY TOHOTO DRUHU NA CRUISE CONTROL, ABY MI JE DAL DO INTERNÍ POŠTY NEBO NA E-MAIL   nissan.almerka@seznam.cz   A JÁ JE SEM  POTOM RÁD PRO OSTATNÍ ZÁJEMCE DÁM. DĚKUJI. 

                                                                                   Váš ALMERKA Martin

  P.S dne 3.června.2007 mě udělal velikou radost  člen http://www.nissanclub.cz/member_detail.php?id=3574 který jako první si CC svépomocně instaloval do své Primky. Podrobnosti zde :  http://www.nissanclub.cz/msgboard_posts.php?topic_id=30182  Děkuji Petře, zvládl jsi to na jedničku. 

A tady jsou další nové odkazy :

http://www.kmobchod.cz/autodoplnky/848/7064/tempomat-liteon-podtlakovy-ap-300.htm

http://www.kmobchod.cz/autodoplnky/tempomaty/848

http://www.levnealarmy.eu/tempomaty-74/tempomat-elektronicky-ap-6555.html

http://business.conrad.cz/websale7/Ovl%e1d%e1n%ed-rychlosti-%28tempomat%29.htm?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3ea%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dcz%2fs%7d%7bl%2f01%2d01%2fl%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f19460%5f0313020%2fmi%7d%7bp1%2f98b5d0f4e21897e8ca593bd9a6e7ac40%2fp1%7d%7bmd5%2f4d6f1ec9052ad832806c2b7d3a8f5b72%2fmd5%7d

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
TEMPOMAT - auta s automatickou převodov 24 sundancer ALMERKA
7 let, 8 měsíců
TEMPOMAT - auta s automatickou převodov

Foto galerie


Články