Články


Studie automobilky Nissan

2006-08-17 Přečteno: 1 826x


STUDIE AUTOMOBILKY NISSAN

Nissan Trailrunner 4x4




Zdroj: Svět motorů č.50/1997
Napsal: Ing. Pavel Biskup
Foto: Svět motorů - archív

Zpracoval: Wally


Ne každá studie automobilu je po technické stránce dostatečně zajímavá, často se jedná spíše o pastvu pro oči určenou návštěvníkům automobilových výstav. K těm studíím, které opravdu přináší prograsivní prvky technického charakteru, patří například Trailrunner japosnké automobilky Nissan.



Svým zaměřením patří Trailrunner do skupiny automobilů určených pro volný čas, jejichž obliba ve světě stále vzrůstá. Snaží se o propojení vlastností sportovního vozu a vozu, který si poradí i s hodně náročným terénem. Již jeho optika zvýrazněná osmnáctipalcovými koly a 200 mm světlostí napovídá, že jízda v terénu nebude problémem. Potřebné vlastnosti pro praktický provoz mimo vozovku mu dodává již vypiplaný systém ATTESA 4x4 s elektronickým rozdělováním hnací síly na všechna čtyři kola podle aktuálních podmínek jízdy. Různé varianty tohoto systému bychom u Nissanu našli již v sérii.



Použitý motor SR20VE vychází ze šestnáctiventilového čtyřválce modelu Primera GT, ale řadou opatření se zvýšil výkon i točivý moment. Výkon stoupl ze 110 na 140 kW, točivý moment ze 181 na 196 N.m, přitom se zásadním způsobem změnil i průběh točivého momentu v závislosti na otáčkách. Největší podíl na dosažených parametrech má nový sytsém variabilního časování ventilů spojený se změnou jejich zdvihu VVL (Variable Valve Lift). V principu se jedná o možnost hydraulického propojení ventilových pák s vačkami dvou různých profilů. Pro ovládání ventilů tak byla různou kombinací získána třístupňová změna pro ovládání ventilů, kterou se podařilo vyrovnat značný rozdíl hodnot točivého momentu v nízkých a vysokých otáčkách. Tím trpí řada systémů, které dovedou časování ventilů měnit.



Další technickou zajímavostí studie Nissanu je upravená převodovka s plynule měnitelným převodem CVT. U ní byl místo již zaběhnuté elektromagnetické spojky použit kapalinový měnič momentu. Dosáhlo se tak příjemného rozjezdu známého z klasických samočinných převodovek, který je kombinován s plynulým zrychlením typickým pro převodovku CVH. Díky plně elektronickému řízení byla získána rozsáhlejší možnost volby optimálního převodu. Řidič se však může rozhodnout mezi samočinným řazením, nebo využitím programu dávající k dispozici šest stupňů řazených ručně.


Interiér vozu prezentuje spíš elektronické atrakce než praktické prvky

V oblasti bezpečnostní u Nissanu opouštějí tradiční pojmy aktivní a pasivní bezpečnost a zavádějí novou koncepci tzv. trojí bezpečnosti. Do první oblasti patří bezpečnost informační, která zahrnuje opatření varující řidiče před nebezpečím (využívá např. radaru pro udržení odstupu, atd.) Druhou tvoří bezpečnost ovládání a ta by měla zajistit řidiči vyrovnat se s nebezpečnou situací (např. systémem ABS, brzdovým asistentem, systémem jízdní stability atd.). Do třetí v pořadí, bezpečnost střetu, Nissan zahrnuje opatření, která minimalizují následky havárie (např. konstrukce skeletů, systém airbagů atd.).

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články