Články


Pneumatiky a disky

2006-11-14 Přečteno: 3 553x

POPIS PNEUMATIKY - co znamenají čísla na Vaší pneumatice





205
nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm)

55
poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech=profil pneumatiky v % šířky (55%)

R
typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted)

16
nominální průměr příslušného disku v palcích-vnitřní průměr pneu 16"

91
index nosnosti (numerický kód "91"=615kg) dle tabulky (viz.níže)

V
index rychlosti (kód abecedy "V"=240km/h) dle tabulky (viz.níže), používané pneumatiky by měly mít vždy stejný nebo vyšší rychlostní index, než je nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu (dle TP), čím vyšší index rychlosti, tím je směs pneumatiky měkčí (aby pneu měla lepší přilnavost při vyšších rychlostech) a je většinou použito tužší kostry bočnice pro lepší vedení

TUBELESS
TUBELESS = bezdušová / TUBETYPE = dušová

M+S
MUD+SNOW (=bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz

RF
REINFORCED = zesílená kostra

ostatní
- šipka symbolizující směr otáčení
- upozornění na druh materiálu a počet vrstev na běhounu (Tread) a na boku (Sidewall)
- DOT kód-označení, které vydává americký dopravní úřad a poskytuje informaci o závodě, kde byla pneumatika vyrobena a o jejím provedení, poslední tři čísla jsou vyhrazena pro vyznačení týdne a roku výroby (např.číslo 529 značí, že pneumatika byla vyrobena v 52.týdnu roku 1999)
- označení TWI (Tread Wear Indicator) připomíná umístění značky signalizující, že vzorek běhounu je již ojetý
- označení FR (=flange rib) ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku

POPIS RÁFKU - definice hlavních parametrů ráfku (např.5Jx14 ET35 4/100/57)





5
šířka disku v palcích 5"

J
typ patice (pro téměř všechny alu "J")

14
nominální průměr příslušného disku v palcích (1palec=25,4mm)

ET
ET (einpresstiefe=zális) v milimetrech, vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola - neboli jak hluboko zapadne kolo do blatníku (čím větší je hodnota ET, tím více kolo zapadne ke středu vozu), hodnota u většiny alu kol pro evropské vozy se pohybuje okolo 35mm

4
počet šroubů (děr v ráfku)

100
průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů

57
průměr centrovací díry (CB=center bore - v nákresu "CB"), je udáván v mm a prakticky každý výrobce automobilů používá jiný, v praxi to znamená, že kola sice mohou mít stejnou rozteč, ale nemusí být dobře vycentrovaná a pak hází a auto vibruje, použití jednoho typu disku na více značek vozů umožňují středové kroužky

INDEX RYCHLOSTI

(symbol-km/h)

G-90
J-100
K-110
L-120
M-130
N-140
P-150
Q-180
S-190
T-210
H-210
V-240
W-270
Y-300
ZR- >240


Čerpáno z www.e-pneu.cz

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články