Články


Nissan X-Trail II

2007-03-10 Přečteno: 10 690x

 

POSTAVENO NA ÚSPĚCHU

Nissan X-Trail II




Zdroj: Nissan
Přeložil a upravil: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Nissan a Nissan Club CZ

Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)




Představení nového Nissanu X-Trail byl pro všechny pořádný šok. Japoncům se totiž podařilo důkladně utajit co zamýšlejí a tak v tiskových materiálech bylo pouze lakonické konstatování, že Nissan představí světovou novinku, jenž bude odhalena při tiskové konferenci.

Kdo očekával nové designové popjetí alá Murano či Qashqai, bude možná zklamán. X-Trail vychází z původního hranatého designu.

Průzkum mezi zákazníky totiž jasně ukázal, že robustní a mohutné tvary stávajícího x-Trailu byly oblíbené a vysoce ceněné. Pro mnoho kupujících byly dokonce klíčovým faktorem při rozhodování. Bylo jasné, že onu „X-TRAILovost“ je potřeba zachovat, což je důvodem velmi zřetelné podoby mezi originálem a novou verzí. Klíčové prvky designu, jako masivní profil, hluboké prosklení a statická linie oken, byly přeneseny na následníka. Hranatý vnější vzhled poskytuje i praktické výhody - maximalizovaný vnitřní prostor a pocit jistoty, který je pro mnoho kupujících důležitý.



Mohutnost je vyjádřena hlubokým D-sloupkem za pozměněným profilem zadního bočního okna, protaženými blatníky a masivní mřížkou masky, v níž se odráží styl, který nacházíme u všech Nissanů 4×4.

Jednodílné, vzhůru výklopné páté dveře sahají až hluboko do nárazníku a vytvářejí tak nízký práh pro pohodlné nakládání. Vysoko umístěná brzdová svítilna je integrovaná přímo do horní části rámu, nikoli již za sklem pátých dveří, jak tomu bývalo dříve.

Novinka je ovšem mírně větší než předchozí model. Rozvor se zvětšil o 5 mm na 2 630 mm, celková délka vzrostla o 175 mm na 4 630 mm. Většina přidané délky připadá na zavazadlový prostor, jehož velikost vzrostla opravdu výrazným způsobem.

Přední a zadní nájezdové úhly 28° a 23° spolu se světlou výškou 200 mm umožňují modelu X-TRAIL relativně snadno projíždět obtížným terénem. Může se bezpečně řadit do kategorie Nissanů 4×4 vedle takových uctívaných vozů jako Patrol nebo jeho velký bratr Pathfinder.







Vezmeme-li novinku odspoda nahoru, má nejnovější X-TRAIL shodnou platformu s nedávno uvedeným Nissanem Qashqai. Tato platforma je vybavena odpružením vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým systémem vzadu, přičemž v obou případech se k montáži využívá samostatných nápravnic s pryžovou izolací, které zajišťují klidnější chod a izolaci proti vibracím.

INTERIÉR



Největší změnou uvnitř je umístění palubních přístrojů za multifunkčním volantem. Tedy opustilo se středové uložení. Tento návrat ke klasice umožnil větší všestrannost středové konzole, do níž je nyní možno umístit větší navigační displej blíže úrovni očí a poskytuje také prostor pro vestavbu přehrávače a měniče CD.

Velký, uprostřed umístěný zásobník v palubní desce je nyní dostatečně hluboký, aby se do něj umístila standardní krabička s ubrousky nebo až 10 CD v tenkých obalech. Prostorná palubní schránka o objemu 15,7 litru má speciální přihrádku na uživatelskou příručku.

Interiér navazuje na praxi Nissanu, poskytovat mnohem vyšší úroveň kvality a nadstandardu, než bylo dříve zvykem. Všechna dotyková místa jsou kryta materiály měkkými na omak, zatímco všude v kabině jsou použity zrnité plastové a sametové povrchy v kontrastních odstínech - černá s šedou nebo černá s pískovou. V závislosti na úrovni výbavy jsou obroučky přístrojů a ostatní vnitřní vybavení provedeno ve stříbřitých nebo titanových barvách, které dodávají „technický“ dojem.

Všechny verze mají klimatizaci, elektrické ovládání předních i zadních oken a Bluetooth přípojku pro mobilní telefon. Do standardní bezpečnostní výbavy patří boční a hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS a elektronické rozdělování brzdné síly (EBD). K základní volitelné výbavě patří xenonové světlomety, střešní ližiny s plně integrovanými dálkovými světlomety a satelitní navigace s barevnou obrazovkou, kterou využívá zároveň i parkovací kamera.













KUFR

Snad nejvšestrannější částí nového X-Trailu však je jeho zavazadlový prostor. Při zadních sedadlech na svém místě měl původní vůz objem zavazadlového prostoru 410 litrů, u nového modelu je tento údaj 603 litry, tedy došlo ke zvětšení o 193 litrů!

Dosaženo toho bylo změnou vedení tlumiče výfuku z jeho původní polohy napříč pod podlahou na podélné umístění podél prohloubení zadního kola. To umožnilo vytvořit nově řešený dvoupodlažní zavazadlový prostor s místem pro zásuvku pod podlahou, do níž je možno ukládat cenné věci, aby nebyly kolemjdoucím na očích.

Tato zásuvka má dělicí příčky, které lze rozmístit na mnoho různých způsobů, nebo je podle potřeby zcela odstranit. Podlážku i zásuvku je možno vyjmout a dále tak zvětšit prostor pro náklad. Výsledkem je, že zavazadlový prostor nového X-Trailu je hlubší a širší než původně a i s falešnou podlážkou na svém místě prakticky stejně vysoký. Odstraněním podlážky se výška zvětší oproti originálu o 127 mm.











NOVÁ GENERACE 4x4

Srdcem výzbroje novinky je nejnovější „inteligentní“ verze vysoce ceněného elektronického systému ALL MODE pro pohon všech kol.



Systém ALL MODE 4x4-i má jednoduché ovládání – kulaté tlačítko na středové konzole, viděli jsme jej u modelu Qashqai, umožňující volbu mezi pohonem jedné nápravy a režimem Auto. Režim Auto je přitom nastaven jako výchozí. Při rychlosti do 80 km/h systém trvale monitoruje otevření škrtící klapky, otáčky motoru a točivý moment, aby tak předpovídal otáčení kol a rozděloval moment mezi přední a zadní nápravu dle potřeby. Při vyšší rychlosti systém reaguje na otáčení kol a opět přesouvá pohon dozadu, aby podle požadavků obnovil přilnavost.



K novým přednostem ALL MODE 4x4-i patří systémy DDS, podpora při jízdě z kopce [Downhill Drive Support] a USS, podpora rozjezdu do kopce [Uphill Start Support]. USS je plně automatický systém, který se aktivuje na jakémkoli svahu se sklonem větším než 10 % a udržuje v činnosti brzdy vozu, dokud se řidič nerozjede. Systém rovněž funguje při couvání do svahu.

TŘI NOVÉ MOTORY

Nový X-Trail disponuje bohatší škálou motorů než jeho předchůdce, v nabídce jsou dva motory zážehové a dva vznětové. Pouze jeden z motorů - čtyřválcový zážehový se 16 ventily o zdvihovém objemu 2,5 litru - byl převzat z původního modelu, třebaže s dalšími zlepšeními. Ostatní tři jsou zcela nové.

Vůbec poprvé X-Trail nabízí dvě turbodieselové pohonné jednotky. Tyto motory jsou verzí renomovaného motoru M1D o objemu 2.0 l vyvinutého aliančním partnerem Renault, který kombinuje vysoký výstupní výkon a dobrou hospodárnost se špičkovou propracovaností ve své třídě.

Základní výkon naftového motoru je 150 koní, u motorů s mezichladičem se hodnota zvyšuje dokonce na 173 k. Točivé momenty jsou 320 Nm, resp. 360 Nm, přičemž při nízkých otáčkách (1750 1/min) se v obou případech dosahuje 90-ti % těchto hodnot.

Oba motory jsou vybaveny částicovým filtrem (DPF) pro minimalizaci emisí.

Standardem u obou verzí je šestistupňová manuální převodovka. 150-ti koňový model je volitelně nabízen s novou šestistupňovou automatickou převodovkou. Je to poprvé, kdy je dieselový X-Trail nabízen s automatikou.

Nový benzínový motor je odlehčený, z lehké slitiny, se 16-ti ventily, zdvihovým objemem 2.0 litry, výkonem 140 k a točivým momentem 193 Nm. Byl vyvinut firmou Nissan a bude využíván v rámci aliance Renault-Nissan. Neobvyklé pro zážehový motor je, že podstatnou část točivého momentu dodává už od spodní části rozsahu otáček - 90 % ho je k dispozici od 2400 1/min.

Přestože je zážehový motor o objemu 2.5 litru a s výkonem 169 k převzatý z původního modelu, byl dále zdokonalen. Obě benzínové verze mají standardně šestistupňovou manuální převodovku, volitelně je v nabídce převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT).

I když všechny motory mají nižší spotřebu paliva, stejně se zvýšil objem nádrže plaiva z 55 na 67 litrů. To podstatně zvýšilo dojezd vozu.

Nový X-Trail se začne prodávat na evropských trzích v létě. Ale ještě předtím vám jej představíme, když jej budeme testovat na náročných řeckých silnicích v červnu. Zajímavostí ještě jem, že úspěch jeho předchůdce byl takový, že nový model bude v Evropě k dostání dříve než v Japonsku. K tomu v historii Nissanu dochází u modelu postaveného v Japonsku poprvé. Celkem se od uvedení na trh prodalo jen v Evropě 275 000 vozů X-Trail, v celosvětovém součtu pak toto číslo dosáhlo 615 000 ks!






První generace Nissan X-trail (2002-2007)









Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan X-Trail

Toto je článek o modelu Nissan X-Trail

Nissan X-Trail FCV

 

PRŮKOPNÍK Z AUTOPŮJČOVNY

Nissan X-Trail FCV

Zdroj: Nissan Přeložil a napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.) Foto: Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma) Společnost Nissan Motor Co., Ltd. dodala půjčovně Kanagawa Toshi Kotsu Ltd. nejnovější verzi modelu X-Trail poháněného vodíkovými palivovými články....


Články