Články


Nissan Vanette Cargo 2.3d Van 5D - TEST

2006-09-05 Přečteno: 17 280x

ÚČELNOST & ELEGANCE

Nissan Vanette Cargo 2.3d Van 5D




Zdroj: Svět motorů č.49/1995
Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Mgr. Jiří Křenek

Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)


Ty tam jsou doby, kdy při konstrukci užitkového vozidla se brala v potaz pouze jeho praktičnost. Tedy užitečná hmotnost, vnitřní rozměry a možná ještě ekonomičnost provozu. O nějakém zvláštním pohodlí pro řidiče či posádku nikdy nebyla řeč, a o vnějším tvaru takréž. Vždyť základem bylo převést zboží z bodu A do bodu B.

Období hranatých tvarů a důrazu pouze na užitečnost je již povětšinou za námi a řada dnešních užitkových vozů má mnoho prvků obdobných s osobními automobily. Mezi takové představitele bezesporu patří automobil japonské provenience Nissan Vanette cargo. Proto jsme využili nabídky firmy Nissan ČR a podrobili obvyklému redakčnímu testu model 2.3d Van 5D.



Nissan Vanette Cargo je sice japonský automobil, ale od samého vzniku byl koncipován pro evropské podmínky. Proto byl v Evropě vyvinut a zde je také vyráběn. Jak jsme konstatovali, nastává odklon od pouhé účelnosti ke komfortu a líbivým tvarům. Zkoušený automobil po této stránce zaujme na první pohled. Design karosérie totiž vyniká oblými tvary. Platí to především o přední části, která by slušela i osobnímu automobilu. Tento dojem zdůrazňuje i poměrně velká prosklená plocha budky. Ani v dalších částech nebylo zapomenuto na oblost křivek. Viditelné je to v elegantním přechodu mezi prostorem pro posádku (mimochodešm interiér je určen pro dvě osovby) a užitkovou částí. Dále v provedení zadních koncových svítilen či ve tvaru klik dveří.

Elegantní linky nejsou ovšem výsadou pouze exteriéru, ale platí i pro vnitřek. najdeme je ve tvaru přístrojové desky, volantu, výdechů topení či sedadel.



Jedním ze základních požadavků na lehká užitková vozidla je snadné nastupování a vystupování. U "našeho" Nissanu to nebyl žádný problém, neboť široké dveře, velký úhel jejich otevření a nízká výška podlahy nad zemí (550 mm) vše usnadňují. Podélně uložený motor za přední nápravou je velmi dobře odhlučněn, a tak má posádka skutečně dojem, že sedí v osobním vozidle. Tento pocit umocňuje celkové vybavení interiéru. Přístrojová deska je sice vybavena pouze nezbytně nutnými přistroji (rychloměr s denním i celkovým počítadlem kilometrů, ukazatel stavu paliva, teploměr a kontrolní svítilny), ale je to naprosto dostačující. Její výhodou je přehlednost a srozumitelnost.



Výrobci věděli přesně, co takový "šofér" rozvážející zboží po městě či absolvující delší tratě potřebuje. Myslíme tím množství odkládacích přihrádek a prostorů jak pro brýle, mapy, dokumenty a doklady, tak pro svítilnu, čistící prostředky a třeba i utěrku na skla. Kapsy jsou dokonce i na zadních stěnách sedadel.



Když jsme u sedadel. Nissan zvolil v důsledku uložení agregátu za přední nápravou variantu dvou sedadel. Cestující tak mají dostatek prostoru ve výši ramen a loktů, a také pro nohy. Mimochodem v předním prostoru, kde bývá obvykle uložen motor je vedle posilovače řízení a brzd také akumulátor, motor topení a náhradní plnohodnotná pneumatika.



Vraťme se za volant. Řidič jakékoliv postavy si najde za volantem správnou polohu. Máte-li ovšem nad 180 cm výšky, budete trochu moc blízko horní hraně předního skla, což poněkud znesnadňuje výhled na výše instalovaná dopravní značení, konkrétně na některé pražské semafory. Ale i přes vyšší posaz je místa nad hlavou dostatek. Sedadla samotná jsou velice dobře tvarována a mají příjemný potah vhodný do letních i zimních měsíců. Potahová látka má navíc šedavou barvu odolnou proti lehčímu zašpinění. K dobrému pocitu přispívá také do dvou barev (šedá v kombinaci s červenou) laděný interiér.



Pojďme k tomu, pro co je automobil předurčen. Tedy k rozvozu zboží. Nákladový prostor je maximálně využitý. Svědčí o tom porovnání vnějších a vnitřních rozměrů na připojené skice. Jenom pro dokreslení zdůrazníme, že vnitřní prostoer je v nejširší části široký 1540 mm, v nejužší 1100 mm, nejdelší předmět může být dlouhý 2300 mm a použitelná výška činí 1400 mm. Do tohoto prostoru lze bez problémů naložit až tři europalety. Užitečná hmotnost je 980 kg, což je standardní hodnota.



Aby nakládání a vykládání zboží probíhalo co nejpohodlněji, má Vanette v přední části na každé straně posuvné boční dveře o šíři 855 mm. Zadní dveře jsou dvojité, otevírající se do stran. Pro získání co největšího vstupního otvoru jsou dveřní závěsy uchyceny vně. Dvoukřídlé dveře je možné v otevřené poloze aretovat ve dvou polohách. Že celková koncepce umožňuje snadnější manipulaci při nakládání vysokozdvižným vozíkem, je nasnadě. Výhodou je i nízká podlaha ve výši 550 mm. Pro snadný přístup obsluhy jsou jak na bocích, tak vzadu stupačky.

Velikost užitečné hmotnosti a prostoru musí být vždy doprovázena adekvátním výkonem motoru. V našem případě vyvinuli speciálně pro toto vozidlo novou moderní pohonnou jednotku o výkonu 55 kW. Motor je výkonný s příznivou hodnotou točivého momentu (145 N.m) což umožňuje tah již od nízkých otáček. Samozřejmě je koncipován tak, aby vyhovoval přísným emisním předpisům.

Jízdní vlastnosti jsou vzhledem k uspořádání podvozku (vpředu kola nezávisle zavěšena, přičný zkrutný stabilizátor, vinuté pružiny a hydraulické tlumiče; vzadu tuhá náprava s podélnými listovými pery a hydraulickými tlumiči) velice dobré a mnoho se nemění ani v souvislotsi se zatížením. Hřebenové řízení s posilovačem je přesné a snadné. S Nissanem se velice dobře manévruje a jízda i v pražských úzkých ulicích nedělá potíže. Jistě k tomu přispívá i velmi malý poloměr otáčení - necelých 5,4 m. Řazení pětistupňové mechanické převodovky je přesné a jednotlivé rychlostní stupně jsou vhodně zvoleny. Ve spojení s pružným motorem se dá dosahovat i vysokých jízdních průměrů. My jsme dosáhli nejvyšší rychlosti v nezatíženém stavu 132 km/h, s polovičním zatížením 129,4 km/h. Poměrně příznivě vycházela spotřeba paliva, která se v průběhu testu pohybovala na úrovni 9,39 l / 100 km.



Vzhledem k faktu, že automobil Nissan Vanette Cargo je k dispozici i na našem trhu za cenu 444 000 Kč (bez DPH) dostává tak motorista k dispozici velice solidní vůz líbivého tvaru, s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, komfortem, velkou manévrovatelností a výborně přístupným užitečným prostorem.

Hodnocení

+

  • elegantní karosérie
  • útulný interiér
  • nízká hladina hluku
  • manévrovatelnost
  • přístup do užitkového prostoru

-

  • vysoký posaz řidiče




 

Naměřené hodnoty

Největší rychlost 129,4 km/h
Spotřeba paliva * 8,4 / 10,2 / 9,39 litrů na 100 km


měřeno při polovičním zatížení
* dálnice a silnice I. a II.třídy (průměr 65,2 km/h) / městský provoz / celkový průměr v průběhu testu



MINISALON

Nissan Vanette Cargo 2.3d Van 5D




Zdroj: Svět motorů č.49/1995
Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Svět motorů - archív

Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)


Dvoumístný skříňový automobil s motorem vpředu a pohonem zadních kol
Výrobce: Nissan Motor Iberica s.a. Barcelona, Španělsko





Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Serena

Toto je článek o modelu Nissan Serena C23 Vanette Cargo


Články