Články


Nissan Terrano II 2.7 TDi SE Wagon - TEST

2006-11-17 Přečteno: 19 110x

SPOLEHLIVÝ NA KAŽDÉM POVRCHU

Nissan Terrano II 2.7 TDi SE Wagon




Zdroj: Svět motorů č.7/1997
Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Mgr. Jiří Křenek

Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)


Mezi opravdovými bestsellery v kategorii terénních automobilů se důrazně prosazují již čtvrtým rokem modely Nissan Terrano II. Vzhledem k tomu, že konkurence nespí, připravil Nissan v závěru minulého roku důraznou inovaci tohoto vozu. Nový model, který jsme podrobili tradičnímu redakčnímu testu, v tvrdých zimních podmínkách dokázal, že modernizace nebyla pouze "kosmetickou" záležitostí, ale ještě dále zdůraznila přednosti tohoto off-roadu.



Terrano II se vyrábí spolu se svým identickým "bratrem" s označením Ford Maverick v barcelonském závodu Nissan Iberica. Jedná se tedy o evropský vůz, který je pod obchodním jménem Mistral naopak ještě exportován pro potřeby firmy Nissan do Japonska. Nejvýznamnější vnější změnou nového Terrana je modifikovasná přední část. Zaujme zejména přední maska, která je oproti svému předchůdci zaoblenější a současně výraznější. Novinkou je použití kruhových hlavních a malých přídavných světlometů. O vzhledu rozhodují i zdánlivé maličkosti, a tak například vybouleným lapačem vzduchu na kapotě získalo Terrano dynamičtější vzhled. Na mohutný integrovaný nárazník plynule navazují plastové nástavce výkrojů blatníků. Ty přecházejí v ochranné panely ze stejného materiálu na spodní polovině karoserie. Jednoznačnou výhodou tohoto provedení je zvýšená ochrana boků vozu před drobným poškozením a také snížení možnosti ostřiku blátem.



Zadní část automoiblu nedozanala žádných změn. Totéž platí i o interiéru. Ten naplňuje současný trend v oblasti terénních automoiblů, tedy snahu co nejvíce se podobat vnitřkům osobních aut. Nejluxusnější provedení SE, které jsme měli k dispozici, zaujme středovým panelem obloženým ušlechtilým dřevem a samozřejmě četnými prvky luxusní a bezpečnostní výbavy. Jmenovat můžeme airbag pro řidiče, protiblokovací systém ABS, centrální zamykání s alarmem, výškově staviteklný volant, klimatizaci, elektericky ovládaná dveřní okna a vnější zpětná zrcátka, ta navíc s vyhříváním. Když jsem u tepla, v letošní tuhé zimě přišla vhod i vyhřívaná přední sedadla. Ta jsou pohodlná a díky použité potahové látce i velice příjemná na omak. Toto konstatování platí o všech třech řadách sedadel, na kterých může pohodlně cestovat až sedm pasažérů. Pokud potřebujete převážet rozměrný náklad, není problémem skládáním zadních řad sedadel získat v zavazadlovém prostoru ze základního skromného objemu 115 litrů úctyhodných 1900 litrů.



Automobilka Nissan již delší dobu vybavuje svá vozidla imobilizérem. Terrano bylo osazeno systémem NATS III (Nissan Anti Theft System), který byl velice účinný. Dokonce tak, že mně dokonce v jednu chvíli nechtěl umožnit spouštění vozidla. Inu, letošní enormní mrazy zamotaly hlavu každému.



Největší novinka se skrývala pod kapotou automobilu. Byl jí vznětový přeplňovaný motor s mezichladičem stlačeného vzduchu. Proto ono vyboulení na kapotě a proto typové označení, na kterém přibylo písmenko "i", neznamenající, jak je běžně zvykem, přímý vstřik, ale slovo intercooler, tedy mezichladič, Tímto zařízením nebyl potom problém zvýšit výkon na 92 kW při 3600 1/min oproti dřívějším 87 kW při 4800 1/min. Nešlo samozřejmě pouze o největší výkon, ale také o točivý moment, který je u vozidel s terénními ambicemi velice žádaný. Točivý moment je nyní na úrovnui 278 N.m při 2000 1/min.



V souvisloti se změnou výkonových parametrů byla také upravena převodovka. Vzhledem k vyššímu výkonu bylo možné prodloužit nejen všech pět převodových stupňů přímo řazené převodovky, ale také stálý řevod. Výsledkem je snížená hlučnost, plynulejší jízda a samozřejmě radikálně snížená spotřeba paliva.



Oproti opředcházejícímu modelu má nové Terrano optimalizovaný podvozek. Tužší jsou přední i zadní příčné stabilizátory, k nimž je speciálně vyladěno odpružení, a upravena je také geometrie přední nápravy. Výsledkem je poněkud plavnější jízda, ale přitom velmi přesné vedení automobilu na jakémkoliv druhu povrchu.

Tím se dostáváme k největší přednosti Terrana. To jsou jízdní vlastnosti a schopnost překonávání terénních překážek. Zatímco na běžbných vozovkách není rozdílu, snad mimo výšky posazu řidiče a jeho rozhledu po okolí, mezi osobním vozem a Terranem, v nárořném terénu se japonský automoibl cítí jako ryba ve vodě. I pořádně členité nerovnosti zdolává bez zadýchání a teprve na pocitech spolujcestujících zjistíte či při pohledu vzad poznáte, co jste projeli za nemožnosti. Vozidlu nevadí ani bahnitý povrch či v letošní zimě tak častý hluboký sníh. Samozřejmě opod podmínkou, že máte zapojený pohon věšech čtyř kol. Popravdě řečeno, se stálým pohonem pouze zadních byste se nikam nedostali, neboť zadní kola nezatíženého vozu například na sněhu bezocně prokluzují a nepomůže ani diferenciál se zvýšenou svorností.



Teranno II jsme testovali ve vánočním čase, v době, kdy celá republika vzdychala opod náporem pravé sibiřské zimy. Byli jsme proto zvědaví, jak se vůz s teplotami kolem minus 20 až 25 stupňů Celsia vypořádá. Spouštění motoru probíhalo bez sebemenších potíží, obdivovali jsme krátkou činnost žhavící svíčky, dostačující bohatě k zapálení paliva. Problém se ukázal až při následující jízdě. Po několika kilometrech vůz začal cukat a motor se nechtěl vytáčet více než do 1500 1/min. Ne, nešlo o nějaký nedostatek Nissanu. To naše nafta se ukázala příliš "letní" pro danou teplotní situaci. Později se ukázalo, že s tímto problémem zápasily snad všechny vozy této značky. Zakopaný pes byl v jemných sítkách čističů, které vznětové motory Nissan mají a které jednoznačně nekvalitní nafta snadno zacpávala. Možná, že by bylo dobré, kdyby si prodejci našeho paliva jeden z těchto vozů zakoupili a používali jej jako testovací vzorek, aby věděli, jaká má mít správná nafta vlastnosti.

Nissan Terrano II se v našem testu ukázal jako vynikající zástupce automobilů off-road, vhodný jak na běžné vozovky, tak do těžkého terénu. Velice příjemně nás překvapila průměrná spotřeba paliva, jež za celou dobu testu (tedy včetně dynamických zkoušek a jízdy v terénu) nepřesáhla hranici 10 l/100 km. Jednoznačně jedničku s hvězdičkou zaslouží automobil za jízdní vlastnosti v jakémkoliv druhu terénu. Velice účinné se ukázaly ochranné panely na spodní části boků, zasbraňující masivnímu osdtřiku nečistotasmi.



 

Naměřené hodnoty

Největší rychlost 153,2 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 17,2 sekund
Spotřeba paliva * 7,8 / 10,8 / 13,3 / 9,8 litrů na 100 km


Naměřené hodnoty změřené při polovičním obsazení, teploty průměrně kolem minus 15 stupňů Celsia.
* jízda po běžných silnicích (průměr 63,5 km/h) / jízda ve středně náročném terénu / jízda v těžkém terénu / celková průměrná spotřeba v průběhu testu




Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Terrano II R20

Toto je článek o modelu Nissan Terrano II R20

Nissan Terrano II pro rok 2000

MODERNIZOVANÝ KAMZÍK

Nissan Terrano II 2000

Zdroj: Svět motorů č.38/1999 Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.) Foto: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.) a Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma) Island je velmi zvláštní ostrov. Kvalitních vozovek je tam velmi málo, a tak se tam více než kde jinde uplatní terénní automobily. Není divu, že Nissan zvolil právě toto místo pro představ...


Články