Články


Nissan Qashqai - TEST

2007-01-27 Přečteno: 13 892x

 

BODY K DOBRU

Nissan Qashqai




Zdroj: Auto Tip č.2/2007
Napsal: redakce měmeckého Auto Bildu
Foto: Auto Bild

Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)


Nissan po šesti letech nahradí stále dobrou, nicméně postupně upadající Almeru. Nástupce Qashqai sice vypadá jako soft SUV, ke klasickým kompaktům ale nemá daleko. Podaří se mu začlenit do třídy po bok Volkswagenu Golf & Co.?


Nissan Qashqai je o 140 mm vyšší než Volkswagen Golf, což ulehčuje nastupování a výhled z vozu.

Automobilce Nissan se v Evropě dlouhodobě nedaří, třeba na západ od našich hranic její prodej posledních patnáct let klesá. Injekci v podobě masivně prodávaného modelu tedy potřebuje jako sůl. Almera agilní konkurenci nestačí, barokní Primera ztrácela na soupeře již krátce po představení a terénní vozy (byť sebelepší) většinu produkce a prodeje netvoří. Zpátky nahoru může značku vrátit novinka s exotickým názvem Qashqai (čti kaškaj).

Vůz se začne nabízet od února v několika variantách: se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory a s pohonem předních, respektive všech kol. Novinkou v nižší střední třídě je pohon 4x4 v kombinaci s naftovým motorenm a samočinnou převodovkou. Nissan navíc chce v Qashqaii spojit hned několik různých předností: prostornost sedanu, užitečné zatížení kombi a terénní schopnosti. Přestože opouští kategorii klasických kompaktů, v boji o zákazníky se utká například s Golfem, proto také prvotní srovnání proběhlo s ním.



DESIGN

Qashqai se téměř kompletně vyrábí v Evropě. Proti VW je o 100 mm delší a o 140 mm vyšší a působí vzdušnějším dojmem. Designově je to taková láska na druhý pohled. Originalitou sice tento kříženec nehýří, zato máte k dispozici nenásilné a nestárnoucí tvary. Při pohledu na zadní sloupek jsme se neubránili vzpomínce další nissanovský crossover - Murano. Po spodním obvodu karoserie se ještě táhne praktický plastový chránič na městské šťouchance jak dělaný. Za design si pohlednější Golf připisuje první bod - 0:1.


Nissan má komfortní podvozek. Vypadá sice jako pravé SUV, nicméně naladěné do podoby běžného vozu. Stopový průměr otáčení je také ve verzi 4x4 obdivuhodně malý.

INTERIÉR

Zásadní výhoda Nissanu se ukáže při usednutí za volant. Sedadla jsopu umístěna ve správné výšce, takže si nemusíte nakročit ani se na ně svézt jako ve VW. Pohodlněji nastupovat snad ani nejde. Zejména starší osoby ocení přívětivou výšku sedáků. Přidejte podařenou ergonomii, lány měkkých kvalitních plastů a pohodlnou poziciza volantem a širokým rozsahem seřizování a máte z toho první bod pro Nissan - 1:1.


Nissan má komfortní podvozek. Vypadá sice jako pravé SUV, nicméně naladěné do podoby běžného vozu. Stopový průměr otáčení je také ve verzi 4x4 obdivuhodně malý.

VARIABILITA

Vzadu se v Nissanu díky velkorysému rozvoru posadí i dlouháni, tíseň se nekoná ani v příčném směru. Škoda jen chybějící variability zadních sedadel, posuv ani nastavitelný sklon se nenabízejí. Zatímco v Golfu se zadní sedadla i s opěradly sklopí do roviny, u Nissanu zůstávají opěradla šikmo vzhůru, protože sedáky jsou pevné. Základní objem 410 litrů pro zavazadla v Qashqaii nevypadá na papíře nijak zvláštně, ale praxe nám ukázala vzornou skladnost a využitelnost příslušného prostoru. Výhodou Golfu je také přibližně o 110 mm nižší ložná ahrana (690 mm). V otázce užitné hodnoty jde opět do čela VW - 1:2.


Zadní opěradla se sklápějí, pevné sedáky ale neumožňují vytvořit ideálně rovnou ložnou plochu

POHON 4x4

Qashqai má výhodu pohonu všech kol, díky čemuž snadno zvládne jízdu i lehkým terénem. Pohon 4x4 funguje podobně jako v SUV X-Trail. Nabízí tři možnosti - klasický pohon předních kol při snížené adhezi až do poměru 57:43, nebo pevné rozdělení točivého momentu 50:50 při jízdě do 40 km/h. Přestože jsme zkoušeli automobil s předním pohonem, a tudíž pouze na silnici, za tuto nabídku pohonu patří Nissanu bod - 2:2.

JÍZDA

Kdo ale nabízí více jízdní zábavy? Podle všeho Golf, ale ani Nissan si nevede špatně. Základní verze Qashqai Visia se zážehovým čtyřválcem 1.6 l/84 kW je na stovce o 1,2 s později (12,0 s) než soupeř a také maximální rychlost je o 17 km/h nižší (Golf 192 km/h). Elektromechanické řízení s posilovačem ve VW má dobrou zpětnou odezvu, u Nissanu je o dost měkčí. Další bod pro Golf - 2:3.


Golf se díky citlivějšímu a přesnějšímu řízení chová v zatáčce daleko agilněji

POHODLÍ

Komfortem jízdy nás Qashqai mile překvapil, tak slušné chování jsme nečekali. V zatáčkách se vůz přehnaně nenaklání, lví podíl na dobré ovladatelnosti nese zadní víceprvková náprava Multi-link proslavená například z předposlední Primery. Navzdory vzhledu tvůrci s náročnějším terénem nepočítají a prohlašují: "Zákazníci nemají Qashqai chápat jako opravdový terénní vůz. Pohon všech kol má pomoci zlepšit trakci na kluzkém podkladu a poskytnout více jízdní bezpečnosti." Za pohodlnou jízdu dáváme bod Nissanu - 3:3.

ERGONOMIE

Soustřeďme se opět na verzi s pohonem předních kol, která má tvořit až 70% prodeje. Chválíme pohodlná a anatomicky tvarovaná sedadla, kvůli dobrému výhledu oceňujeme zvýšený posaz. Líbil se nám také volant s 11-ti funkcemi (například autorádio a palubní počítač jsou v sérii, za tempomat se připlácí). Výbava Nissanu je rozhodně daleko bohatší - 4:3.


Sedadla jsou očividně dobře tvarovaná, opěrky hlavy vpředu jsou ale příliš masivní a brání ve výhledu lidem vzadu

PŘEHLEDNOST

Pozor na couvání, výhled šikmo vzad je kvůli úzkým oknům a mohutným sloupkům D špatný. Zpětnou kameru vřele doporučujeme, stojí ale přinejmenším 50 000 Kč, protože se dodává výhradně s navigačním systémem. Masivní opěrky hlavy vpředu cestujícím na zadních sedadlech překážejí ve výhledu, navíc chybějí odkládací prostory. Horší výhled dozadu a menší přívětivost k pasažérům vzadu přihrávají bod na stranu Golfu - 4:4.


Záď Qashqaie působí moderněji, je ale hodně nepřehledná

VYBAVENÍ

Nissan se pyšní rozsáhlejší standardní výbavou, v tomto ohledu inženýři rozhodně nešetřili. K dispozici jsou například čelní a boční airbagy vpředu, vysplělé elektronické brzdné a trakční systémy a bezdrátové připojení telefonu technologií Bluetooth. Připlácí se pouze za metalízu, kvalitnější audiosoupravu, navigační systém a samočinnou převodovku. Zážehový dvoulitr s výkonem 104 kW lze asi za 33 000 Kč pořídit s bezestupňovou převodovkou, za stejnou cenu dostanete dvoulitrový turbodiesel (110 kW) s šestistupňovým automatem. Pro Nissan to znamená vítězný bod - 5:4.


Pevná skleněná střecha prosvětluje kabinu, připlácí se za ni ale v téměř 20 000 Kč (sériově ve verzi Tekna)

Krátké seznámení s Nissanem Qashqai vyznělo pro tento vůz dobře. Jízdní dojmy a konkrétní naměřené hodnoty ale přineseme až po delším pořádném testu.



Dovozce Nissanu chce v Německu prodat přibližně 15 000 Qashqaiů, což by mohlo konečně zastavit dlouholetý propad prodeje. Podle nás má vůz šanci uspět, trh totiž na takový model čeká. Zákazníci si pro pohodlné nastupování a přehlednou karosérii nebudou muset pořídit terénní vůz s náročným pohonem všech kol. Důležitá je také cena: Nissan by podle předběžných odhadů měl stát asi o 35 000 korun méně než Golf 1.6 FSI/85 kW (od 535 600 Kč), přitom ale takřka překypuje výbavou. A proti skutečnému rivalovi Volkswagenu CrossGolf (1.6 l/75 kW za 642 900 Kč) je dokonce o téměř 150 000 Kč levnější. Qashqai tak má dobře nakročeno. Prodej Golfu sice nejspíš neohroží, život mu ale znepříjemní.


Dvoulitrový benzínový motor díky dobrému průběhu křivky točivého momentu nenutí řidiče častěji řadit



Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Qashqai

Toto je článek o modelu Nissan Qashqai J10

Nissan Qashqai J11 Visia vs. Tekna

Ahojte,

tak jsem si pro Vás Připravil velké srovnání Nisssan Qashqai J11, jak ve výšce výbavy tak motorizací.

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Visia (16510€ s DPH) vlevo a Nissan Qashqai 1.6 DIG-T Tekna (25440€ s DPH) vpravo.

 

Jednou větou o mně: 

vlastním Qashqai 1.2 DIG-T okolo jednoho roku , najeto 15000 km+, Visia výbava.

takhle mi ho připravili při předávání :)

 

Situac

Nový Nissan Quashqai

Nissan připravuje novinku - menšího bráchu úspěšného Murana. Nové autíko je postaveno na konceptu Quashqai, který byl představen na autosalonu v Ženevě v roce 2004. Do výroby by měl jít v Sunderlandu v Anglii a to v letošním roce. Autíko bude mít některé designové vychyt&aac...


Články