Články


Nissan Primera Wagon 2.0i 16V SLX - TEST

2006-08-09 Přečteno: 5 543x

ÚČELNÝ ELEGÁN

Nissan Primera Kombi 2.0 SLX




Zdroj: Auto Tip č.18/1994
Napsal: Vladimír Löbl
Foto: Vladimír Löbl
Kresba: Zdeněk Odehnal

Zpracoval: Wally


Vozidla typu kombi jsou pro sovu stoupající oblibu stále častějším předmětem našich redakčních testů. Tentokráte jsme si vyhlédli Primeru Kombi se superlativy již v názvu.



Nissan Primera (ve spanělštině "to nejlepší") je mimořádně obchodně úspěšným typem této nejprodávanějí japonské značky. Kromě provedení sedan a hatchback se vyrábí rovněž jako praktické pětidveřové kombi. Na rozdíl od sourozenců není jejím domovem Sunderland, ale japonská Opama. Nejen díky tomu se od ostatních karosářských variant nepatrně konstrukčně (jiný systém zavěšení kol) a vzhledově liší. Na českém trhu nabízí dovozní společnost Nissan ČR a její dealeři tento nedávno vylepšený model v dobře vybavené verzi SLX. Přední kola pohání buď pružný zážehový čtyřválec 2,0 l/85 kW nebo vysoce úsporný vznětový motor 2,0 l/55 kW. Silnější verzi jsme si vyzkoušeli i my.

JAPONSKÁ KLASIKA

Primera Kombi není vozem, který by chtěl svými tvary nějak šokovat. Zaměřuje se na prakticky založené zákazníky a jeho určitá nenápadnost přijde vhod nejednomu začínajícímu podnikateli, který nechce budit příliš pozornosti. Elegantní karoserie důstojných nadčasových tvarů je s oblými a oválnými liniemi od přídě po záď v duchu současné japonské designerské filozofie. Díky velkým zaskleným plochám působí optickou lehkostí a je z ní velmi dobrý výhled. Kompaktnost vzhledu ještě umocňují v barvě vozu lakované velkoplošné nárazníky. Také černé střešní nosiče jsou nejen zdařilým funkčním, ale estetickým prvkem.



TICHÝ KOMFORT

V prostorném pětimístném interiéru je uděláno vše pro pohodlné cestování a převoz odpovídajícího počtu zavazadel. Odemykáme. Po jemném klapnutí centrálního zamykání nás vítají pohodlná sedadla, v případě řidiče navíc s nastavitelnou polohou sedáku a tuhostí bederní opěrky. Rovněž asymetricky dělelná zadní sedadla se mohou pochlubit plynule nastavitelným sklonem opěradla. I po dovolenkových celodenních maratonech by se tedy měly pasažéři cítit jako rybyčky.



Vpředu i vzadu je díky zvýšené střeše místa na hlavy habaděj. Použité plastové díly i potahový materiál tvarování výplní dveří a další prvky působí jako u všech Nissanů solidním a útulným dojmem. Odstíněnému výklenku přístrojové desky vévodí dobře čitelný rychloměr, doplněný otáčkoměrem, ukazatelem paliva, teploty chladící kapaliny, digitálními hodinami a řadou kontrolek. Občas přijde vhod možnost individuálního nastavení intenzity osvětlení přístrojové desky či variabilní cyklovač stěračů s nastavením od 4 do 12 s mezi jadnotlivými cykly. Tříramenný výškově nastavitelný volant s poněkud větším průměrem věnce jde velmi dobře do ruky.


Pracovišti řidiče lze jen stěží co vytknout

Posilové řízení, jakož i řazení mechanické pětistupňové přecvodopvky je lehké a přesné. Pochvalu zaslouží rovněž dobře umístěná opěrka levé nohy a dostatek odkládacích prostorů pro různé drobnosti. Z počátku jsme si déle zvykali na nastavení spojky se záběrem až téměř nahoře.

VYSOKÝ STANDARD

Díky prostorově nenáročnému zavěšení kol s vlečnými rameny a torzními tyčemi pojme rozměrným víkem (postrádali jsme vnitřní úchop pro zavírání) přístupný zavazadlový prostor se zcela rovnou podlahou a nízkým vstupním prahem značný počet zabazadel. V základní úpravě nabízí využitelný objem 440 l s možností zvatšení na 752 l, popřípadě až 1354 l (sklopená zadní sedadla). Praktickým doplňkem je vodorovná roletka na spodní úrovni bočních oken, chránící zavazadla před zraky nenechavců a v létě současně i palčivými slunečními paprsky. Přepravní možnosti zvyšuje již zmiňovaný střešní nosič. Příjemným standardem tohoto japosnkého kombi jsou elektrické spouštění bočnich skel (všech i z místa řidiče) a nastavování polohy vnějších vyhřívaných zpětných zrcátek.



PRO VELKÉ CESTY

Primera Kombi je vozem pro velké cesty. S neobyčejně pružným šestnáctiventilovým dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 85 kW si to dovede "rozdat" i s kdejakým sportovně založeným vozem. Důkazem může být, jak svižné zrychlení z klidu na stovku za 9,9 s, tak i maximální dosažitelná rychlost 177 km/h.


Pružný dvouvačkový čtyřválec 2,0 l/85 kW

Dynamice odpovídá i úroveň spotřeby, při jízdě v duchu dopravních předpisů ji však lze držet v přijatelných mezích. Vypiplaný dvouvačkový motor ochotně táhne již odspodu a i ve vyšších otáčkách o sobě dává znát jen neznatelně. Rovněž aerodynamický hluk je minimální.

S kvalitami pohonného agregátu dobře ladí podvozek. Ačkoliv u kombi je poněkud komfortnější, v zatáčkách sedí velmi dobře a i otcům rodin umožňuje zažít trochu toho sportovního vrušení. Protiblokovacím systémem ABS opatřené kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech automobil spolehluivě a velmi citlivě zpomalují.



Testovaný model v základní ceně 625 000 Kč je stejně jako všechny na našem trhu prodávané vozy této japonské značky opatřen tříletou zárukou s omezením 100 000 ujetých km, tříletou garancí na lak a šestiletou na prorezivění. Nissan Primera 2.0 SLX je všestranně využitelným vozem s velmi slušným temperamentem. Převeze celou rodinu s početným nákladem a zástupci japonské firmy doufají, že i konkurenci.



 

Technické údaje

Motor zážehový řadový čtyřválec DOHC / 16V (SR20Di) uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1998 ccm
Vrtání x zdvih válce 86,0 x 86,0 mm
Kompresní poměr 9,5 : 1
Výkon 85 kW / 115 koní při 6000 1/min
Točivý moment 166 N.m při 4000 1/min
Příprava směsi elektronické jednobodové vstřikování paliva
Převodovka mechanická pětistupňová
Řízení hřebenové s posilovačem
Nápravy vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečná náprava s torzními tyčemi
Brzdy kotoučové na všech kolech s ABS
Pneumatiky 195/65 R14
Palivová nádrž 60 litrů
Zavazadlový prostor 440 / 752 / 1354 litrů
Rozchod kol vpředu / vzadu 1460 / 1460 mm
Rozměry (d x š x v) 4460 x 1695 x 1500 mm
Rozvor náprav 2550 mm
Pohotovostní hmotnost 1220 kg
Největší rychlost 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,9 sekund
Spotřeba paliva 6,8 / 8,8 / 11,8 litru na 100 km
Základní cena 625 000 Kč

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Sunny

Toto je článek o modelu Nissan Sunny Y10 Wagon

Nissan Sunny Wagon 1.6i 16V SLX - TEST

PŘITAŽLIVÁ TRANSFORMACE

Nissan Sunny Kombi 1.6 SLX

Zdroj: Auto Tip č.7/1994 Napsal: Zdeněk Odehnal Foto: Zdeněk Odehnal Kresba: Zdeněk Odehnal Zpracoval: Wally Příjemné vlastnosti oblíbených sedanů a hatchbacků Sunny se odrazily i v provedení Kombi. Velkoprostorové vozy, odvozené z běžných osobních modelů, si stále více získavají oblibu zákazníků. Není tedy divu, že tohoto trendu využil...

Nissan SR

Toto je článek o motoru Nissan SR


Články