Články


Nissan Primera 2.0i 16V SLX - TEST

2006-08-08 Přečteno: 9 185x

RYTMUS NAŠÍ DOBY

Nissan Primera 2.0 SLX




Zdroj: Auto Tip č.10/1994
Napsal: Vladimír Löbl
Foto: J. Maršíček

Zpracoval: Wally


Ne vždy se podaří nabídnout správný automobil ve správnou dobu na správném místě. Modernizovaný Nissan Primera modelového ročníku 1994 je v tomto ohledu jednou ze světlých výjimek.



Málokterý automobil japonské značky se těší na evropském kontinentu takové popularitě jako Nissan Primera. Veřejnosti se tento model střední třídy představil v únoru 1990 a v následujícím roce obsadil v prestižní anketě evropských motoristických novinářů Automobil roku 1991 čestné druhé místo. Na svém kontě však má i řadu dalších ocenění. Ne náhodou je s oblibou přezdíván Britským Japoncem. Byl ušit na míru evropským zákazníkům a pro starý kontinent se vyrábí v továrně v britském Sunderlandu.

JEŠTĚ LEPŠÍ

Jak ve verzích sedan, hatchback, tak i kombi patří Nissan Primera mezi automobily, na které se vzhledem k jejich kvalitám nezapomíná. Již v loňském roce jsme měli možnost se s tímto vozem seznámit (viz Auto Tip č.23/93) a své obzory jsme si nedávno rozšířili za volantem jeho modernizované verze modelového ročníku 1994. Vůz zapůjčený společností Nissan ČR byl opět ve tříprostorovém provedení 2.0 SLX. Jednalo se vlastně o setkání se starým známým, který však mezitím prošel omlazovací kůrou.


Uspořádání pracoviště řidiče odpovídá všem estetickým i ergonomickým požadavkům 90.let

Na vyzrálých nadčasových tvarech, budícíh pocit solidnosti, nebylo co zlepšovat. Na kolech se objevily nové celoplošné kryty a ve dveřích bezpečnostní výztuhy. Ani prostorný a dobře vybavený interiér nepříšel zkrátka. Nový je potah sedaček a částěčně i čalounění výplní dveří, novinkou je rovněž zavedení šesti reproduktorů autorádia oproti dosavadním čtyřem.

VÝKON A EKOLOGIE

Mnohem více změn se událo pod přední kapotou. Zážehový dvoulitrový čtyřválec nyní disponuje výkonem 92 kW (dříve 85 kW), což má na svědomí jak zavedení vícebodového vstřikování paliva, tak i zvýšená kapacita elektronické řídící jednotky. Hodnoty spotřeby paliva se oproti předchozí verzi nezměnily, významě se však snížily emise výfukových plynů a díky přepracovanému výfukovému potrubí je motor méně hlučný. Podobných úprav se dočkal i motor 1,6 l se zvýšením výkonu z 66 na 75 kW a nejsilnější motor řady - čtyřválec 2,0 l/110 kW se stejnou potencí, ale rovněž nižšími emisemi a hlučností. Pouze nejslabší vznětový motor 2,0 l/55 kE zůstal beze změn.


Díky zavedení vícebodového vstřikování paliva a zvýšení kapacity elektronické řídící jednotky vzrostl výkon šestnáctiventilového čtyřválce 2,0 l z 85 na 92 kW

Ale zpět k testu. Posílený dostatečně pružný dvoulitrový motor "naší" Primery se nám jevil ve spojení s mechanickou pětistupňovou převodovkou z hlediska výkonu, hlučnosti i spotřeby jako optimální pohonná jednotka. V kombinaci s kvalitním podvozkem výsostně neutrálního chování uspokojí při velmi dobré směrové stabilitě a potřebném pocitu jistoty i temperamentnější řidiče (pro zájemce o ryze sportovní svezení je nyní na trhu model Primera GT), přičemž průměrně zkonzumuje okolo 8,3 litru paliva na 100 km,. Při těžší noze na plynu či sportovnější jízdě je pochopitelně mlsnější. Hodnoty největší rychlosti 205 km/h a zrychlení z klidu na stopvku za 10 s jsou rovněýž velmi slibné.

VYSOKÝ STANDARD

Nissan Primera 2.0 SLX je vozem, se kterým je radost cestovat. Po tlumeném klapnutí centrálního uzamykání nabízí komfort čtyřem až pěti cestujícím na anatomicky tvarovaných sedadlech, u řidiče se stavitelnou výškou, sklonem sedáku a tuhostí bederní opěrky. Ani na delších cestách se nám je nepodařlo nachytat na švestkách. Výborně vedou tělo, takže i po měnším maratonu jste fit. Místa je vpředu i vzadu habaděj, snad pouze nadprůměrní dlouháni by mohli mít na zadním sedadle trochu problémy.


Pohodlná přední sedadla jsou všestranně seřiditelná, řidičovo navíc s nastavením polohy sedáku a tuhostí bederní opěrky

I tentokráte jsme museli ocenit úroveň řešení pracoviště řidiče. Přehledná přístrojová deska s dobře dosažitelnými ovládacími prvky a za tmy volitelnou intenzitou osvětlení působí uklidňujícím dojmem a spolu s výškově nastavitelným volantem s optimálně tlustým věncem a posilovým řízením přispívá k celkové jízdní pohodě. Řazení je krátké a vcelku přesné. Jak je již u vozů japonských značek zvykem, v rejstříku standardní výbavy nechybějí elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek s vyhříváním a elektrická stahování skel dveří (všech i z místa řidiče) či stěrače s variabilním cyklovačem. Opěrka řidičovy levé nohy se nám opět zdála přiliš hluboko, aby mnohla dobře plnit svojí funkci. Přes velmi dobrý výhled všemi směry je podobně jako u většiny vozů této třídy Achillovou patou orientace při couvání, kdy může řidič pouze odhadovat, kde mu končí záď. Jinak nelze vozu téměř nic dalšího vytknout. Sportovně tužší pérování je dostatečně komfortní i na větších nerovnostech. Ani polygon pražských silnic s nástrahami všeho druhu nevyvedl Primeru z míry. Kotoučové vbrzdy plní svou funkci velmi dobře. Pozornost si zaslouží prostorný a velmi dobře přístupný zavazadlový prostor, schopný spolknout v základním uspořádání téměř 500 litrů zavazadel, po sklopení opěradel zadních sedáků ještě daleko více. Komfort a bezpečnost cvestování s Primerou 2.0 SLX lze ještě zlepšit přikoupením dalších prvků dodatečné výbavy - protiblokovacího systému ABS, airbagu pro místo řidiče, klimatizace, či například kol z lehké slitiny.


Dobře přístupný a skladný zavazadlový prostor

Nissan Primera velmi dobře reaguje na požadavky naší doby a svými vlastnostmi se řadí k tomu nejlepšímu, co lze v současnosti ve střední třídě koupit.



 

Technické údaje

Motor zážehový řadový čtyřválec DOHC / 16V (SR20De) uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1998 ccm
Vrtání x zdvih válce 86,0 x 86,0 mm
Kompresní poměr 9,5 : 1
Výkon 92 kW / 125 koní při 5600 1/min
Točivý moment 170 N.m při 4800 1/min
Příprava směsi elektronické vícebodové vstřikování paliva
Převodovka mechanická pětistupňová
Řízení hřebenové s posilovačem
Nápravy vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvkový závěs
Brzdy kotoučové na všech kolech (na přání s ABS)
Pneumatiky 185/65 R14
Palivová nádrž 60 litrů
Rozchod kol vpředu / vzadu 1470 / 1460 mm
Rozměry (d x š x v) 4400 x 1700 x 1395 mm
Rozvor náprav 2550 mm
Pohotovostní hmotnost 1190 kg
Největší rychlost 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,0 sekund
Spotřeba paliva 6,3 / 7,7 / 10,8 litru na 100 km
Základní cena 598 000 Kč (s ABS a airbagem 658 000 Kč)

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Primera

Toto je článek o modelu Nissan Primera P10

Primera GT test (MOT 07/97)

Limuzína so športovým srdcom

Zdroj: MOT, 23. 6. 1997 Autor: Juraj Pucher, prepísal Lubosh

Vie sa presne, kedy v roku 1933 založili Nissan Motor Co., Ltd., ale kedy prvý raz vyslovili nahlas svoje krédo: „Pozerať do budúcnosti, ale zlepšovať ju už dnes,“ nikto nevie. V každom prípade sa ho však v Nissane držia a automobil Primera GT je jedným z najlepších dôkazov.

Dvojlitrová Primera GT je hro...

Nissan Primera 1.6i GX - TEST

POKRAČOVATEL TRADICE

Nissan Primera 1.6i GX

Zdroj: Svět motorů č.47/1996 Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.) Foto: Mgr. Jiří Křenek Zpracoval: Wally (Luboš Tůma) Nissan je automobilka, která se nikdy nesnažila upoutat nějakým extravagantním nebo futuristickým tvarováním karosérie svých výrobků. Filozofií této firmy je až fanatické zdokonalování techniky. Zaměřuje se na pohonný ag...

Nissan Primera Wagon

PRIMERA I JAKO KOMBI

Zdroj: Svět motorů č.40/1997 Napsal: Mgr. Roman Poláček Foto: Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma) Jednou z premiér letošního frankfurtského autosalónu byla nová verze oblíbeného modelu střední třídy Primera. Ke klasickému tříprostorovému sedanu a pětidveřovému liftbacku přibylo praktické a elegantní kombi. Designu nové karosářské varianty byla věnována velká pozornost...

Nissan Primera pro rok 1995

NISSAN PRIMERA PRO ROK 1995

Zdroj: Svět motorů č.51/1994 Napsal: Vítězslav Kodym Foto: Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)

Nissan Primera - legenda končí

Nissan Primera - legenda končí Nepříliš slavné prodeje Primery vedly Nissan k rozhodnutí nenahrazovat tento model přímým nástupcem. Střední třída přijde o jednoho z tradičních zástupců v tomto ostře sledovaném segmentu. Pokud náhodou zvažujete možnost koupě příští Primery, máte o starost méně. Nissan totiž neplánuje nahrazení nepříliš úspěšné současné generace zbrusu novým nástupcem. Stávající Pr...

Nissan Primera 2.0eGT - TEST

BERÁNČÍ ROUCHO

Nissan Primera 2.0e GT

Zdroj: Auto Tip č.21/1994 Napsal: Tom Hyan Foto: Tom Hyan a Nissan Zpracoval: Wally Primera, tichá a nenápadná, s nadčasovým designem a výjimečnými jízdními vlastnostmi, patří k nejzdařilejším modelům Nissanu pro evropský trh. U nás se Primera etablovala na trhu jako nenápadný vůz střízlivě elegantního designu, ale s propracovanými šestnáctiventilov...

Americká Primera

AMERICKÁ PRIMERA

Infiniti G20

Napsal: Wally (Luboš Tůma) Foto: Infiniti Infiniti G20t alias Nissan Primera 2.0 GT Značka Infiniti je luxusní odnoží automobilky Nissan stejně tak, jako je Lexus v případě Toyoty a Acura v případě Hondy. Tyto značky se na severoamerickém trhu objevily v průběhu 80.let 20.století a byly odezvou na utišující se ropnou krizi, která zabránila vývoji amerických k...

Nissan Primera - Vzor jízdních vlastností i spolehlivosti

Kdo umí vzít volant pořádně do ruky a měl někdy možnost si pořádně vyzkoušet Nissan Primera předchozích dvou generací, nedá na něj dopustit. Se zážehovým motorem potěší každého řidiče, méně už majitele servisu. Ten si na něm ani po statisících najetých km téměř nic nevydělá. Primera zastupuje značku Nissan ve střední automobilové třídě, patří tedy po bok Opelu Vectra, Fordu Mondeo či Mazdy 62...

Nissan SR

Toto je článek o motoru Nissan SR


Články