Články


Nissan Primera 2.0eGT - TEST

2006-08-06 Přečteno: 5 233x

 

BERÁNČÍ ROUCHO

Nissan Primera 2.0e GT




Zdroj: Auto Tip č.21/1994
Napsal: Tom Hyan
Foto: Tom Hyan a Nissan

Zpracoval: Wally


Primera, tichá a nenápadná, s nadčasovým designem a výjimečnými jízdními vlastnostmi, patří k nejzdařilejším modelům Nissanu pro evropský trh.



U nás se Primera etablovala na trhu jako nenápadný vůz střízlivě elegantního designu, ale s propracovanými šestnáctiventilovými motory vysokého výkonu, které ještě předstihuje neobyčejně zdařilá kinematika podvozku, nabízející velkou míru pasivní bezpečnosdti. Vysokou laťku limitů ovladatelnosti a roadholdingu dokáže málokterý řídič plně využít, tak velké jsou rezervy Primery.

VELKÁ MODERNIZACE

Od devadesátého roku, v jehož druhé polovině se Primera objevila na trhu, již uplynulo několik let a ve střední třídě se mnohé změnilo. Zpřísnila se veškerá kritéria, ale i narostla konkurence, a proto výrobcům nezbývá než stavět stále kvalitnější, výkonnější, ale zároveň bezpečnější automobily. Nissan realizuje modernizace svých modelů zhruba v polovině jejich věku, a tak přišla modernizovaná Primera 1994 na náš trh letos v létě. Při prezentaci 8.června 1994 se nedaleko Prahy představila také výkonnější verze GT, která je skutečným vlkem v rouše beránčím. Však se také stala základem automobilů třídy D2 pro německé, britské, španělské, italské a japonské závody cestovních automobilů.


Modernizovaná Primera má za příplatek volant z airbagem

Na první pohled novou Primeru jen stěží rozeznáte od jejích předchůdců. Vnějšího vzhledu se změny dotkly jen minimálně, inovaci prozrazují čtrnáctipalcová kola s novými kryty a odlišná paleta barev, z niž typu GT nejvíce sluší jasně červená. Více změn najdeme v interiéru od nových potahů sedadel (materiál i barevé provedení) až po kvalitní hifi systém s šesti reproduktory (dříve byly čtyři).

ZMĚNY POD KABÁTEM

Větší změny přinesla modernizace mechanických skupin. Všechny zážehové motory dostaly výkonnější šestnáctibitové řídící jednotky, pracující s optimalizovaným vstřikovacím systémem SOFIS (Sophisticated Optimised Fuel Injection System) a využívající logické zpětné vazby. Počítač má schopnost "se učit" a po padesáti ujetých kilometrech přizpůsobuje veškeré procesy probíhající v motoru individuálnímu stylu řidiče. Udržuje vždy optimální poměr mezi výkonem, spotřebou paliva a složením výfukových plynů. Drobná úprava zadních závěsů dále zvýšila příkladnou směrovou stabilitu automobilu a aktivní i pasivní bezpečnost byla posílena mnontáží bočních výztuh ve dveřích, výškově stavitelných bezpečnostních pásů a většími otvory v předním spoileru GT pro účinnější chlazení brzd. Verze GT má sériově protiblokovací systém ABS a za příplatek airbag pro řidiče i účinnou klimatizaci.


Záď verze GT ukončuje přítlačné křídlo

Primera 2.0e GT přichází také na náš trh a hned vzbudila velkou pozornost. Není ani divu. Dvoulitr s vícebodovým vstřikováním paliva disponuje výkonem 110 kW / 6400 1/min, zrychluje z klidu na 100 km/h za 8,7 sekudny a dosahuje rychlosti 220 km/h. Přesto přenos síly na kola není brutální, ale výkony vozu vynikají až při srovnání s konkurenty. I při poklidné jízdě řidiče jiných vozů překvapíte, rychlost a akceleraci však musíte mít pod kontrolu, pokud nechcete platit pokuty. Trochu agresivity pak Primeře 2.0e GT přidávají jen prvky sportovně pojaté výbavy, ať již jde o aerodynamické doplňky s křídlem na zádi, litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami, sportovně laděný interiér i tužší pérování, Jak jsme se přesvědčili mezi nizozemskými poldery i na českých cestách, s "gé-téčkem" lze svižně jezdit bez zvýšených nároků na spotřebu paliva. Při testu jsme dosáhli průměrné spotřeby paliva 8,8 litru na 100 km v kombinovaném provozu ve městě, na dálnicích i běžných silnicích.

ZÁKLAD PRO SPORT

Primera 2.0e GT je základem pro závody cestovních vozů ve třídě D2. Automobily tohoto typu připravuje Nissan Motorsport Europe (NME) v Anglii ve spolupráci s tamější firmou Janspeed Engineering. Už vloni Primery obsadily první dvě místa v předzávodě VC Anglie v Silverstone, letos se jim zatím velké vítězství nepodařilo zopakovat. V bristském mistrovství s nimi jezdí Kieth O´dor (vítěz Silverstone 93) a bývalí jezdci F1 Eric van de Poele a Tiff Needell, ve Španělsku titul mistra obhajuje Luis Perez Sala, v evropském Poháru ADAC bojují s přesilou Audi a BMW Michael Bartels (druhý v rakouském Zeltwegu) a Ivan Capelli, další vozy jsou na startu japonského šampionátu. V úpravě D2 však mají výkon 205 kW / 8300 1/min a šestistupňovou převodovku se sekvenčním řazením. Úspěchy na dráze tak zvyšují image Primery, která je skutečnou perlou v nabídce druhé největší japonské automobilky. A navíc se vyrábí v Evropě pro Evropany.


Ivan Capelli jezdí s Primerou v Poháru ADAC pro cestovní vozy


 

Technické údaje

Motor zážehový řadový čtyřválec DOHC / 16V (SR20DE) uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1998 ccm
Vrtání x zdvih válce 86,0 x 86,0 mm
Kompresní poměr 10,0 : 1
Výkon 110 kW / 150 koní při 6400 1/min
Točivý moment 181 N.m při 4800 1/min
Příprava směsi elektronické vícebodové vstřikování paliva
Převodovka mechanická pětistupňová
Řízení hřebenové s posilovačem
Nápravy všechna kola nezávisle zavěšena na vzpěrách s vinutými pružinami
Brzdy kotoučové na všech kolech s ABS
Pneumatiky 195/60 R14
Palivová nádrž 60 litrů
Rozchod kol vpředu / vzadu 1470 / 1460 mm
Rozměry (d x š x v) 4400 x 1700 x 1395 mm
Rozvor náprav 2550 mm
Pohotovostní hmotnost 1200 kg
Největší rychlost 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8,7 sekund
Spotřeba paliva 6,4 / 8,0 / 10,5 litru na 100 km
Základní cena 774 000 Kč

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Primera

Toto je článek o modelu Nissan Primera

Primera GT test (MOT 07/97)

Limuzína so športovým srdcom

Zdroj: MOT, 23. 6. 1997 Autor: Juraj Pucher, prepísal Lubosh

Vie sa presne, kedy v roku 1933 založili Nissan Motor Co., Ltd., ale kedy prvý raz vyslovili nahlas svoje krédo: „Pozerať do budúcnosti, ale zlepšovať ju už dnes,“ nikto nevie. V každom prípade sa ho však v Nissane držia a aut...

Nissan Primera 1.6i GX - TEST

 

POKRAČOVATEL TRADICE

Nissan Primera 1.6i GX

Zdroj: Svět motorů č.47/1996 Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.) Foto: Mgr. Jiří Křenek Zpracoval: Wally (Luboš Tůma) Nissan je automobilka, která se nikdy nesnažila upoutat nějakým extravagantním nebo futuristickým tvarováním karosérie svých výr...

Nissan Primera Wagon

 

PRIMERA I JAKO KOMBI

Zdroj: Svět motorů č.40/1997 Napsal: Mgr. Roman Poláček Foto: Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma) Jednou z premiér letošního frankfurtského autosalónu byla nová verze oblíbeného modelu střední třídy Primera. Ke klasickému tříprostorovému sedanu a pětidveřov...

Nissan Primera pro rok 1995

 

NISSAN PRIMERA PRO ROK 1995

Zdroj: Svět motorů č.51/1994 Napsal: Vítězslav Kodym Foto: Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)

Nissan Primera - legenda končí

Nissan Primera - legenda končí Nepříliš slavné prodeje Primery vedly Nissan k rozhodnutí nenahrazovat tento model přímým nástupcem. Střední třída přijde o jednoho z tradičních zástupců v tomto ostře sledovaném segmentu. Pokud náhodou zvažujete možnost koupě příští Primery, máte o starost méně. Nissan totiž neplánuje nahrazení nepříliš úspěšné současné generace zbrusu novým nástupcem. Stávajíc...

Nissan Primera Wagon 2.0i 16V SLX - TEST

 

ÚČELNÝ ELEGÁN

Nissan Primera Kombi 2.0 SLX

Zdroj: Auto Tip č.18/1994 Napsal: Vladimír Löbl Foto: Vladimír Löbl Kresba: Zdeněk Odehnal Zpracoval: Wally Vozidla typu kombi jsou pro sovu stoupající oblibu stále častějším předmětem našich redakčních testů. Tentokráte jsme si vyhlé...

Nissan Primera 2.0i 16V SLX - TEST

 

RYTMUS NAŠÍ DOBY

Nissan Primera 2.0 SLX

Zdroj: Auto Tip č.10/1994 Napsal: Vladimír Löbl Foto: J. Maršíček Zpracoval: Wally Ne vždy se podaří nabídnout správný automobil ve správnou dobu na správném místě. Modernizovaný Nissan Primera modelového ročníku 1994 je v tomt...

Americká Primera

 

AMERICKÁ PRIMERA

Infiniti G20

Napsal: Wally (Luboš Tůma) Foto: Infiniti Infiniti G20t alias Nissan Primera 2.0 GT Značka Infiniti je luxusní odnoží automobilky Nissan stejně tak, jako je Lexus v případě Toyoty a Acura v případě Hondy. Tyto značky se na severoamerickém trhu objevily v průběhu 80.let 20.století a byly odezvou n...

Nissan Primera - Vzor jízdních vlastností i spolehlivosti

Kdo umí vzít volant pořádně do ruky a měl někdy možnost si pořádně vyzkoušet Nissan Primera předchozích dvou generací, nedá na něj dopustit. Se zážehovým motorem potěší každého řidiče, méně už majitele servisu. Ten si na něm ani po statisících najetých km téměř nic nevyd...


Články