Články


Nissan Primera 1.6i GX - TEST

2006-11-25 Přečteno: 7 022x

POKRAČOVATEL TRADICE

Nissan Primera 1.6i GX



Zdroj: Svět motorů č.47/1996
Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Mgr. Jiří Křenek

Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)


Nissan je automobilka, která se nikdy nesnažila upoutat nějakým extravagantním nebo futuristickým tvarováním karosérie svých výrobků. Filozofií této firmy je až fanatické zdokonalování techniky. Zaměřuje se na pohonný agregát, převodovku a hlavně podvozek. Co se týče designu preferuje spíše střízlivé tvary, které jsou ovšem o to více nadčasové. Důkazem těchto slov je i nový Nissan Primera. Jde o automobil, který měl světovou premiéru na nedávném pařížském autosalónu a od stejného termínu je nabízen i našim motoristům.



Segment D (neboli střední třída), do kterého Primera patří, je mimořádně náročný. Vždyť zde figurují takové automobily, jako jsou Opel Vectra, Ford Mondeo, Renault Laguna, Citroën Xantia, Peugeot 406 či nejnověji Škoda Octavia. I když Nissan měl se stávajícím typem Primera slušné postavení, automobilový život je již takový, že bylo nutno přijít s novou generací tohoto styčného modelu.

Nová Primera byla připravována 48 měsíců pod kódovým označením EQ. Tato zkratka znamená "Driving Enjoyment and Quality" a vlastně plně vystihuje myšlení pracovníků firmy Nissan, tedy vytváření kvality se zaměřením na potěšení z jízdních vlastností.

STŘÍZLIVÉ TVARY

Nové tvary dále zdůrazňují solidnost konstrukce a současně sportovní charakter automoiblu. Na první pohled zaujmou zejména čisté linie a praktičnost. Oproti předcházející generaci se zásadněji nezměnily charakteristické tvary vozu. Důraznějších tvarových změn doznaly zejména příď a záď. Předek Primery se přizpůsobil trendu značky a je podobný tomu, který najdeme na vlajkové lodi Maxima QX či na menší Almeře. Charakteristické otvory pro přívod vzduchu k motoru jsou decentně chromovány a výškově navazují na světlomety se zvýšenou svítivostí. Že je všechno velice dovře vymyšleno, dokazuje Primera velice nízkým odporem vzduchu se součinitelem Cx = 0,30.



Novinka se bude zatím dodávat na trh v provedení čtyřdveřový sedan a pětidveřový liftback, přičemž sedan pochází z vývoje v Japonsku a pětidveřový model je prvním Nissanem, kompletně navržený evropskými stylisty v Bruselu.

Primera přichází na náš trh ve třech základních stupních výbavy GX, SLX a SE, přičemž již základní provedení nabízí bohatou škálu výbavy, např. airbag pro řidiče, centrální zamykání, posilovač řízení a další příjemné záležitosti.

PROSTORNÝ INTERIÉR

Nová Primera je o 30 mm delší a má o 50 mm větší rozvor než předchůdce. Toto prodloužení se projevilo zejména v interiéru. Vždyť např. cestující na zadních sedadlech mají k dispozici o 35 mm více pro kolena, totéž platí pro zavazadlový prostor. Navíc se možná splní sen určité skupiny motoristů jezdících najraději s čepicí či kloboukem. Prostor nad hlavou cestjících na předních sedadlech se totiž zvýšil o 15 mm, na zadních o 20 mm.







Přepracovaná je také přístrojová deska. Zachovává si hranatější rysy, je dobře odstíněná a velice přehledná. Osazena je jak analogovými (palivoměr, rychloměr, otáčkoměr, teploměr chladící kapaliny), tak digitálními přístroji (celkový a denní počítač kilometrů, hodiny).

NABÍDKA POHONNÝCH AGREGÁTŮ

Základem nabídky je zážehový šestnáctiventilový čtyřválec o zdvihovém objemu 1.6 l a výkonu 73 kW. Zatím nejsilnějším motorem je taktéž šestnáctiventilový dvoulitr s výkonem 96 kW. Jedná se o známé agregáty, které byly modernizovány. Milovníky vznětových agregátů a navíc ještě s přeplňováním zaujme motor 2.0 TD se slibným výkonem 66 kW. Tento agregát vychází z atmosférického čtyřválce známého např. z vozu Almera. Používá nepřímé vstřikování paliva s proměnlivým cyklem, redukujícím hluk při dosažení vysoké úrovně spalování v plném rozsahu otáček. Na jeho optimálních vlastnostech se podílí originální aerodynamické tvarování sacích kanálů. Výsledkem je účinnější směšování vířícího vzduchu se vstřikovaným palivem, a tedy vysoký výkon a nízká hladina emisí.



AKTIVNÍ A PASIVNÍ BEZPEČNOST

V současné době není automobilka, která by nevěnovala pozornost a také velké prostředky na bezpečnost. Již předcházející generace Primery se vyznačovala opravdu vynikajícími jízdními vlastnostmi. V rámci aktivní bezpečnosti šli konstruktéři ještě dále a osadili automobil víceprvkovým zavěšením všech kol. U Nissanu nazývají tento systém Multi-link a mají s ním bohaté zkušenosti jak z vozů Maxima, tak Almera, kde byl použit na zadní nápravě. Primera se stala prvním vozem ve své kategori vybaveným tímto systémem na všech kolech. Výhodou je optimálně přesné vedení kol kolmo k vozovce, z toho vyplývající lepší ovladatelnost, dále nízká hmotnost i malý přenos hluku a vibrací vozovky a kompaktní rozměry nápravy zvětšující vnitřní prostor.



Dalším prvkem aktivní bezpečnosti je účinnější brzdový systém se čtyřkanálovým protiblokovacím systémem ABS, který je montován buď standardně, nebo za příplatek.



Nemenší pozornost byla věnována pasivní bezpečnosti. Struktura skeletu splňuje současné i připravované evropské bezpečnostní normy. Automobil je navíc vybaven výztuhami proti bočnímu nárazu, dvěma airbagy (nejlacinější provedení GX má ovšem vak pouze pro řidiče), bezpečnostními pásy s předpínači, úchyty pro dětskou sedačku a protiponořovacími sedadly. Najdeme zde i tak potřebné zdánlivé maličkosti, jako je u sedanu na přání třetí opěrka hlavy či třetí tříbodový bezpečnostní pás. Palivová nádrž z plastu je umístěná pod zadními sedadly a do palivového systému je instalován odpojovač dodávky paliva samočinně reagující v případě nehody.

ZA VOLANTEM

Abych se přiznal, velice jsem se na svezení s novou Primerou těšil. Bylo to z toho důvodu, že předcházející model mě nadchl svým podvozkem, vyznačujícím se vzácným a na první pohled nelogickým spojením sportovního charakteru s komfortem. Byl jsem tedy zvědav, jak se na jízdních vlastnostech projeví uplatnění víceprvkového zavěšení všech kol. Mohu předeslat, že mě automobil nijak nezklamal. Naopak. Směrová stabilita byla výborná a při průjezdu zatáček trvalo hodně dlouho, než jsem našel hranici, kdy zapůsobily fyzikální zákony a Primera přestrala poslouchat. U vozu totiž nebyla znatelná vrozená nedotáčivost daná koncepcí vše vpředu a choval se vzácně neutrálně. Při dosažení mezních hodnot rychlosti se naopak automobil při změně zatížení (ať již při další akceleraci nebo brzdění) stával přetáčivý, což se ovšem sdnadno dalo korigovat řízením. Prostě a jasně, podvozek se choval jako čistokrevný sportovec. Současně, na rozdíl od sportovního automobilu, netrpěli nikterak cestující uvnitř vozu, neboť pohodlná sedadla a příjemné odpérování zaručovaly vysoký cestovní komfort.

Na těchto jízdních vlastnostech se velkou měrou podílelo přesně a lehce reagující řízení s posilovačem. Samozřejmě, bez velice dobře odstupňované převodovky by to nebylo to pravé ořechové. Při jízdě si ovšem musíte zvyknout na poněkud zvýšenou sílu nutnou k ovládání brzd, budící dojem nezahřátých brzdových segmentů u závodního vozidla. Ovšem tento stav se nezměnil ani při častém používání, a tak bude chyba jinde. Buď měl zkoušený vzorek nevhodné segmenty kotoučových brzd (k tomu bych se přikláněl, neboť po ujetí necelé tisícovky kilometrů brzdy tzv. pískaly), nebo jde o konstrukční záležitost. Jinak ovšem byla účinnost brzdového systému bez problémů a výrazně nepoklesla ani při velkém namáhání.

Podvozek je ve srovnání s pohonnou jednotkou o výkonu 73 kW předimenzován. To ovšem neznamená, že by šestnáctistovka byla nějaký loudal. Zrychlení z 0 na 100 km/h za něco málo přes 12 s není špatné a nejvyšší námi dosažená rychlost 181,2 km/h dokonce přesáhla firemní údaje. Velice solidně se nám jevila spotřeba paliva. Její průměrná hodnota v průběhu testu činila 6,9 l / 100 km, a přitom jsme automobil nijak nešetřili.

K interiéru, ve kterém jsme se za chvíli cítili jak doma, nemáme žádné připomínky. Je z něho výborný výhled, sedadla jsou pohodlná a všude je dostatek prostoru. V porovnání s novou Octávií vyniká velký prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Pouze bychom uvítali pro spolujezdce madlo nad dveřmi. Nadchl nás velký zavazadlový prostor, mající rovnou podlahu a nízký nakládací práh.



S novou Primerou přichází na náš trh automobil s vynikajícími jízdními vlastnostmi, úsporným dynamickým motorem, velkým vnitřním prostorem pro cestující i jejich zavazadla, s vysokou úrovní bezpečnosti, s původním nadčasovým tvarem, a to vše za velice solidní cenu 481 000 Kč.






MINISALON

Nissan Primera 1.6i GX




Zdroj: Svět motorů č.47/1996
Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Nissan

Zpracoval: Wally


Pětimístný cestovní automobil s motorem vpředu a pohonem předních kol.
Výrobce: Nissan Motors Co. Ltd., 17-1, Ginza 6-chome, Chuo-ku, Tokio, Japonsko; vyráběno v závodě Sunderland, Velká Británie






Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Primera

Toto je článek o modelu Nissan Primera P11

Primera GT test (MOT 07/97)

Limuzína so športovým srdcom

Zdroj: MOT, 23. 6. 1997 Autor: Juraj Pucher, prepísal Lubosh

Vie sa presne, kedy v roku 1933 založili Nissan Motor Co., Ltd., ale kedy prvý raz vyslovili nahlas svoje krédo: „Pozerať do budúcnosti, ale zlepšovať ju už dnes,“ nikto nevie. V každom prípade sa ho však v Nissane držia a automobil Primera GT je jedným z najlepších dôkazov.

Dvojlitrová Primera GT je hro...

Nissan Primera Wagon

PRIMERA I JAKO KOMBI

Zdroj: Svět motorů č.40/1997 Napsal: Mgr. Roman Poláček Foto: Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma) Jednou z premiér letošního frankfurtského autosalónu byla nová verze oblíbeného modelu střední třídy Primera. Ke klasickému tříprostorovému sedanu a pětidveřovému liftbacku přibylo praktické a elegantní kombi. Designu nové karosářské varianty byla věnována velká pozornost...

Nissan Primera pro rok 1995

NISSAN PRIMERA PRO ROK 1995

Zdroj: Svět motorů č.51/1994 Napsal: Vítězslav Kodym Foto: Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)

Nissan Primera - legenda končí

Nissan Primera - legenda končí Nepříliš slavné prodeje Primery vedly Nissan k rozhodnutí nenahrazovat tento model přímým nástupcem. Střední třída přijde o jednoho z tradičních zástupců v tomto ostře sledovaném segmentu. Pokud náhodou zvažujete možnost koupě příští Primery, máte o starost méně. Nissan totiž neplánuje nahrazení nepříliš úspěšné současné generace zbrusu novým nástupcem. Stávající Pr...

Nissan Primera 2.0i 16V SLX - TEST

RYTMUS NAŠÍ DOBY

Nissan Primera 2.0 SLX

Zdroj: Auto Tip č.10/1994 Napsal: Vladimír Löbl Foto: J. Maršíček Zpracoval: Wally Ne vždy se podaří nabídnout správný automobil ve správnou dobu na správném místě. Modernizovaný Nissan Primera modelového ročníku 1994 je v tomto ohledu jednou ze světlých výjimek. Málokterý automobil japonské značky se těší na evropském kontinentu takové popularitě...

Nissan Primera 2.0eGT - TEST

BERÁNČÍ ROUCHO

Nissan Primera 2.0e GT

Zdroj: Auto Tip č.21/1994 Napsal: Tom Hyan Foto: Tom Hyan a Nissan Zpracoval: Wally Primera, tichá a nenápadná, s nadčasovým designem a výjimečnými jízdními vlastnostmi, patří k nejzdařilejším modelům Nissanu pro evropský trh. U nás se Primera etablovala na trhu jako nenápadný vůz střízlivě elegantního designu, ale s propracovanými šestnáctiventilov...

Americká Primera

AMERICKÁ PRIMERA

Infiniti G20

Napsal: Wally (Luboš Tůma) Foto: Infiniti Infiniti G20t alias Nissan Primera 2.0 GT Značka Infiniti je luxusní odnoží automobilky Nissan stejně tak, jako je Lexus v případě Toyoty a Acura v případě Hondy. Tyto značky se na severoamerickém trhu objevily v průběhu 80.let 20.století a byly odezvou na utišující se ropnou krizi, která zabránila vývoji amerických k...

Nissan Primera - Vzor jízdních vlastností i spolehlivosti

Kdo umí vzít volant pořádně do ruky a měl někdy možnost si pořádně vyzkoušet Nissan Primera předchozích dvou generací, nedá na něj dopustit. Se zážehovým motorem potěší každého řidiče, méně už majitele servisu. Ten si na něm ani po statisících najetých km téměř nic nevydělá. Primera zastupuje značku Nissan ve střední automobilové třídě, patří tedy po bok Opelu Vectra, Fordu Mondeo či Mazdy 62...

Nissan GA

Toto je článek o motoru Nissan GA


Články