Články


Nissan Patrol GR Wagon SE+ - TEST

2006-11-07 Přečteno: 10 234x

 

LEGENDA NOVĚ

Nissan Patrol GR Wagon SE+




Zdroj: Svět motorů č.23/1998
Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Mgr. Jiří Křenek

Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)


Již pátá generace Patrolů začíná brázdit silnice a samozřejmě pronikat nejnáročnějšími terény po celé Evropě. Náš test potvrdil, že nastupzující generace pozvedla pomyslnou laťku ještě výše.



Nejmarkantnější změny jsou na karoserii automobilu. Oproti svému předchůdci vyznačujícímu se nekompromisně funkcionalistickými hranami je novinka sympaticky zaoblena. Ovšem pozor, nejde o žádného beránka. Jeho vzhled je nadmíru důstojný a impozantní. O to se zaslouží zejména dlouhá příď s masivním nárazníkem. Rozměrné nárazníky s pryžovými bloky nejen nejen že kvalitně chrání přední část vozu, ale také spolu s rozšířenými blatníky zabraňují poškození velkoplošných světlometů. Automobil je určen mimo jiné do náročného terénu, a proto je důkladně chráněn proti nárazům a oděrkám. Platí to i o bocích, kde tuto funkci zastávají důkladné plastové lišty a vlastně i stupačky z nerezové oceli. Obdobně je kryta zadní část, kdy nárazník tvoří i stupačku usnadňující pohodlný přístup do zadní části automobilu. Příjemným doplňkem je tažné zařízení s elektrickou zásuvkou na 12 V a krytkou z plastu, jak jinak než s logem Nissan. Logo automobilkly je také na přední masce s efektní mřížkou z chromu. Ta tvoří určitý specifický rys všech modelů automobilky.



Na tvarování a jednotlivých detailech se odráží i mnoho hodin strávených v aerodynamickém tunelu, neboť součinitel odporu vzduchu je Cx = 0,48. V praxi se tato hodnota projevuje v nečekaně nízké hladině aerodynamického hluku.



DOSTATEK MÍSTA

I když má Nissan Patrol GR poměrně velkou světlou výšku, nástup do vozu a výstup z něj jsou snadné. Napomáhají k tomu dlouhé stupačky po celé délce dveří a také šikovná madla uvnitř interiéru. O tom, že cestující mají na všech sedadlech dostatek místa ve všech směrech, nemůžeme pochybovat ani sekundu. Jenom pro ilustraci, oproti předcházející již tak dost rozměrné generaci je zde další podstatný nárůst. Kupříkladu na předních sedadlech je o 70 mm více místa pro nohy či 75 mm navíc ve výši ramen. V našem případě byla sedadla čalouněna kůží a velice pohodlná. Příjemné je u předních jejich všestranné elektrické seřizování. Taktéž volant je výškově seřiditelný, a tak optimální posaz naleznou řidiči všech postav. Někdy se ovšem může stát, že horní část věnce volantu poněkud zakrývá ukazatel rychlosti a otáčkoměr. Volant je převzat z osobní Primery a velice dobře padne do ruky.


Interiér poskytuje komfort luxusního osobního automobilu. Sympatické je množství praktických uzavíratelných schránek a držáků.

Z vozu je vzhledem k vysokému posazu řidiče a velké prosklené ploše velmi dobrý výhled na všechny strany. O situaci vedle vozu a za ním spolehlivě informují velkoplošná vnější zpětná zrcátka. Jsou samozřejmě elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Solidní přehled o dění mají i cestující na zadních sedadlech. Ta jsou totiž zvýšena.


Zadní sedadla se dají podle okamžité potřeby sklopit na stranu či úplně vyjmout

Majitelé terénních automobilů swvé miláčjky často používahjí jako menší náklaďáček. Proto nás u Patrolu zajímal zavazadlový oprostor. Je přístupná asymetricky dělenými křídlovými dveřmi. Při využití proc sedem cestujících není zavazadlový prostor nikterak objemným, ale vše se změní po sklopení poslední dvojice sedadel. Ta se dají buď sklopit na strabnu a fixovat speciálním držákem, nebo úplně vyjmout. V tom případě získáte místo o objemu 1235 litrů. Komu ani toto nestačí, jednoduchou manipulací vyjme všechna sedadla až na přední a má k dispozici 2287 litrů. To není místo pouze pro převoz zavazadel, ale spíše pro potřebyx stěhujícího se manžela právě vyhozeného z hnízda.



KOMFORT

I když je Patrol automobil s lehkostí překonávající sebetěžší překážky, nic platno současný řidič musí mít své pohodlí. V případě Patrolu mu s největší pravděpodobností nic scházet nebude. Vždyť vedle nutných bezpečnostních prvků, jako jsou airbagy řidiče i spolujezdce, ABS atd., je k dispozici samočinná klimatizace, elektricky ovládané střešní okno a skla všech dveří, elektricky seřiditelná a současně vyhřívaná vnější zpětá zrcátka. Příjemné jsou loketní opěrky pro zadní řadu sedadel, příprava pro instalaci radiopřijímače s přehrávačem a se šesti reproduktory, obložení přístrojové desky imitací kořenového dřeva, digitální kompas, a tak bychom mohli ještě dlouho pokračovat. Důležitá je i ochrana vozu proti nenechavcům. Patrol využívá bezpečnostní systém NATS, o kterém nemá uživatel vlsatně ani tušení. Jednoduše zastrčí klíček do spínací skříňky, a pokud plovoucí kód souhlasí s kódem centrální řídící jednotky, je vše v pořádku. Pokud nesouhlasí, není vina na straně automobilu, ale spíše byste se měli zamyslet nad tím, zda-li se pokoušíte uvést do chodu opravdu váš automobil.



PRO KAŽDOU PŘÍLEŽITOST

Dávno jsou již pryč doby, kdy terénní automobil byl jen do tvrdých podmínek. Dnes s ním můžete jezdit ve fraku s lakýrkami zrovna tak jako v zablácených montérkách a v holinách. Pedálová skupina i ostatní ovladače splňují oba dva krajní požadavky. Navíc je možné ovládat je s minimální námahou. Řidič si uvědomí, že spojka má posilovač, vlastně až když ji stiskne v době, kdy není motor v chodu. To musí vynaložit trochu síly. Řízení je pohodlné a současně přesné. Totéž platí i o řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Pri běžné jízdě má automobil zapojen pohon předních kol. V terénu stačí pomocnou pákou zapojit pohon všech čtyř kol s běžnou převodovkou nebo s redukcí. Obodobně snadné je zapojení (otočným ovladačem) uzávěrky diferenciálu zadních kol. Evropským unikátem je elektricky vypínatelný stabilizítor zadní nápravy. Klasický stabilizátor je totiž nezbytný při jízdě na běžné silnici, bez něj by se vůz nadměrně nakláněl, ale zase naopak neumožňuje kvalitní přenos síly pohonné jednotky na povrch při průjezdu hlubokých děr. V našem případě lze pouhým stisknutím tlačítka s nápisem "stabi" odpojit pohyblivou závlačku nahrazující kloub, kterou je stabilizátor klasické konstrukce upevněn ke karoserii, a tím umožnit kolům zadní nápravy výkyv až o 80 mm, čímž se zvýší trakční schopnosti.



Jízdní vlastnosti na pevném i nepevném povrchu jsou vzorové. Automobil se při průjezdu rychlými zatáčkami zbytečně nenaklání a velice dobře drží stopu. Nejvíce si ovšem můžete lebedit při projížďkách v terénu. Zapojíte-li vše, co se dá, tedy pohon všech čtyř kol, redukci, uzávěrku diferenciálu či případně vypnete stabilizátor, nic vám neodolá. Vždyť kupříkladu brodivost je až 700 mm! Vynikající je také speciální konstrukce ABS. U terénních vozů je totiž ten problém, že ABS požadovaný pro zvýšení bezpečnosti přináší nevýhody při brzdění na nezpevněném povrchu. U Patrolu funguje při vyšších rychlostech klasicky, ovšem při rychlosti do 10 km/h je vypnut, a umožňuje tak někdy v terénu tolik potřebné zablokování kol.

Vzhledem k mohutnému záběru přeplňovaného šestiválcového motoru s chladičem přeplňovaného vzduchu můžete v terénu nejen velice dobře brzdit ale hlavně se posunovat vpřed. Konstrukce a tvarování podvozku umožňují zdolávat neuvěřitelné překážky. I když si o sobě myslím, že mám odvahy dost, nedovolil jsem si vyzkoušet větší boční náklon než 38°. Považtě ovšem, že Patrol umožní až 48°! Kdo nevyzkoušel, neuvěří. Jenom pro dokreslení, maximální stoupavost je 39°.


Na příznivém výkonu motoru a jeho pružnosti se podílí chladič přeplňovaného vzduchu

Nový Patrol se moderním tvarováním, technickou úrovní, komfortem a jízdními vlastnostmi na silnici i v terénu řadí k absokutní špičce ve své třídě..


Hodnocení












Technické údaje









Konkurence




Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Patrol

Toto je článek o modelu Nissan Patrol


Články