Články


Nissan Maxima QX V6 2.0 a 3.0 - TEST

2006-08-28 Přečteno: 8 126x

 

VLAJKOVÁ LOĎ

Nissan Maxima QX V6 2.0 a 3.0




Zdroj: Svět motorů č.21/1995
Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Alena Nosková

Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)


Chce-li se někdo v Evropě prosadit ve vyšší střední třídě, kde jsou konkurenty takové domácí "kapacity" jako je Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, musí přijít opravdu s něčím super. Automobilce Nissan nestačil pouze starý kontinent a snaží se prosadit hned na třech náročných frontách. Na evropském, severoamerickém a v neposlední řadě na domácím japonském trhu. Přišla proto s novinkou pro jednotlivá teritória. Doma to bylo loni v létě Cefiro, dále nastoupil s určením pro USA Infiniti I-30 a konečně do Evropy přišel model Maxima s přídomkem QX. Vzhledem ke svému určení se jednotlivé modely výrazně liší. My jsme měli možnost díky společnosti Nissan Česká republika podrobit tradičímu testu jak slabší, tak nejsilnější variantu vozu Nissan Maxima QX.



NEZAMĚNITELNÝ TVAR

Název Maxima není v nabídce automobilového koncernu Nissan žádnou novinkou, stejné označení měl již model z roku 1988. Ovšem čas letí jak splašený, a tak nelze o žádné návaznosti mluvit. I když je Maxima určena specificky pro evropský trh, jsou tvary její karosérie symbiózou střízlivé funkční elegantnosti a osobitého nezaměnitelného tvaru. Kdo by byl přesto na pochybách, stačí se zadívat na čelní stěnu s dělenou maskou chladiče, plochými světlomety sdruženými s ukazateli směru, a je doma. Celkově tedy žádná extravagance ale design, který by neměl nijak rychle zestárnout. Předností je čístá linie a prostornost. Čistota linií se projevuje nejen solidním součiniteklem odporu vzduchu Cx = 0,33, ale i sníženým ostřikem vozidla nečistotou, což jsme mohli vzhledem k proměnlivému dubnovému počasí dostatečně ověřit.



Při pohledu šikmo z předu či z boku zaujme tvar dveří překrývající přední i prostřední sloupky karosérie a zasahující do střechy. Nemusíte mít ovšem strach ze zatékání nebo netěsnosti. Trojité těsnění a hlavně slícování jednotlivých dílů je dokonalé. Mimochodem, zavírání dveří je snad nejlepší, jaké jsme poslední dobou mohli vyzkoušet. Stačí opravdu nepatrný pohyb rukou a dveře se téměř bezhlučně zavřou. Vraťme se ještě k tvaru karosérie. Obtékání vzduchu je i při vysokých rychlostech velice dobré, což má velký vliv na nízkou hladinu hluku. Je patrné, že tvůrci strávili mnoho hodin v aerodynamickém tunelu. Je to vidět i na propracovanosti detailů, jako jsou např. otvory pro přívod chladícího vzduchu k motoru a brzdám, již zmiňované provedení dveří, kliky, venkovní zpětná zrcátka, atd..



Co ovšem není na první pohled přistižitelné je důraz na bezpečnost. Snaha konstruktérů se promítla mimo jiné do celkového zpevnění karosérie. Samozřejmostí jsou rozsáhlé deformační zóny vpředu i vzadu, a tuhé prostory pro posádku, včetně vyztužených bočních dveří. Využitím nejmodernější výpočetní techniky se podařilo optimalizovat nosné prvky (prahy, rám střechy, sloupky, příčné a podélné výztuhy podlahy) natolik, že se zvýšila odolnost karosérie oproti předcházející Maximě, proti ohybu o 20% a zkrutu o 11%, a to bez zvětšení hmotnosti. To jsou velice dobré výsledky. Samozřejmě ruku v ruce se zpevněním karosérie je i snížení přenosu vibrací z podvozkových skupin jak vně, tak dovnitř vozu.

Nezapomnělo se ani na další prvky bezpečnostní výstroje, jako jsou např. standardně montované airbagy pro jezdce i spolujezdce, v kombinaci s napínači bezpečnostních pásů, speciální konstrukce nárazníků (snese bez poškození čelní náraz v rychlosti 4 km/h a boční v rychlosti 2,5 km/h), protiponořovací sedačky (jsou speciálně upevněny ke skeletu a svou konstrukcí zabraňují podklouznuití pasažéra pod pásy), provozní kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) jsou vybaveny čtyřkanálovým protiblokovacím systémem ABS.

Důležítým bezpečnostním prvkem jsou i materiály používané v interiéru. Například vesměs všechny použité látky včetně kůže jsou z meteríálů zpomalujících hoření. Patřičně zaoblený a měkký tvar palubní desky, všech výstupků a ovladačů, je samozřejmostí.

NOVÁ ZADNÍ NÁPRAVA

Nový vůz Nissan Maxima QX je určen velice náročnému okruhu motoristů. Ti chtějí zcela logicky za své peníze nejvyšší kvalitu. Proto byla velká pozornost věnována jízdním vlastnostem. Přední náprava je klasické koncepce typu McPherson, zadní je ovšem novinkou. Jde o nápravu typu Multi-link. Tuto nápravu tvoří torzní nosník ocelového U profilu, tuhého na ohyb a poddajného v krutu. Místo obvyklého připevnění ke skeletu panhardskou tyčí je použit dvouramenný čtyřkloubový mechanismus typu Scott-Russel. Toto provedení by mělo zajišťovat minimáloní stranový posuv při propružení, ale také minimalizovat naklánění vozu při průjezdu zatáček. Pro řidiče to znamená jedno - lepší stabilitu vozidla za všech jízdních režimů, a tedy zvýšená bezpečnost provozu.

DVĚ POHONNÉ JEDNOTKY

Maxima dostala do vínku hned dva úplně nové motory. Oba dva jsou vidlicové hliníkové šestiválce, se zdvihovými objemy dva a tři litry. Oba jsou čtyřvačkové se 24 ventily, jsou velmi kompaktní a lehké, např. blok motoru má hmotnost pouhých 29 kg. Technickou lahůdkou je optimalizace klikového mechanismu s kovaným hřídelem, ojnicemi a písty, za použití výpočetní techniky. Výsledkem je snížení hmotnosti o neuvěřitelbých 17%.

Zajímavostí je i tzv. aerodynamické uspořádaní sacího potrubí s kuželovitě se zužujícími kanály. Toto uspořádání má za úkol zvyšovat rychlost proudění a intenzitu směsi proudící do střechových spalovacích prostorů. Co nejlepší tvoření směsi "hlídá a řídí" elektronika. Výsledkem je výkon 103 kW u dvoulitru a 142 kW u silnějšího motoru.


Slabší (vlevo) a silnější motor

K minimalizaci přenosu vibrací od motoru přispívá čtyřbodové zavěšení agregátu do karosérie. Jedná se o dva pružné bloky před a za motorem, a dvěma s kapalinovou náplní, které je dokonce u třílitru elektronicky řízené, dle okamžité provozní situace. Při běhu motoru naprádno ponechává toto uspořádání motoru určitou možnost pohybu, ale při stoupajícíh otáčkách tlumič tuhne a pohyblivost se zmenšuje.

Na konstrukci motoru navazují převodovky. Buď se jedná o manuální pětistupňovou nebo samočinnou čtyřstupňovou. U silnější varianty se využívá samočinné varianty s nabídkou tří programů.

ZA VOLANTEM

Nastupování a vystupování je díky rozměrným předním a zadním dveřím zasahujícím do střechy se širokým úhlem otevření, velice pohodlné. Komfort poskytují i kožená měkce kůží čalouněná sedadla. Jsou bohatou měrou elektricky seřiditelná v příčném i podélném směru. Lze měnit také výšku sedáku a regulovat tuhost bederní části. Maxima je určena zejména k decentní jízde po dálnicích, a proto nepřekvapí absence zvýšených opěradel či sedáků pro boční vedení těla.


Široký úhel otevírání velkých dveří umožňuje pohodlný přístup

Na předních sedadlech je dostatek místa jak na úrovni loktů, tak pro nohy a nad hlavou. Totéž platí i pro zadní sedadla opatřená dvěma opěrkami hlavy, se středovou sklopnou loketní opěrkou.


Kůží čalouněný interiér poskytuje vysoký komfort, palubní štít je přehledný, ovládání na dosah

Ve výbavě je jinak vše, co můžeme od vozu této úrovně očekávat. Mimo již téměř povinného posilovače řízení, posilovače brzd, airbagů, ABS, toaletních osvětlených zrcátek ve slunečních clonách, elektricky ovládaného sežizování vnějších zpětných zrcátek, ovládání skel dveří, věnce volantu a řadící páky (v případě manuální převodovky) potažené kůži, se zmiňme o výkonné klimatizaci (jak jinak než bez freonů), vyhřívání předních sedadel, tempomatu, vkusném doplnění decentního interiéru obklady z ušlechtilých dřev, čtecích lampičkách, osvětlení zavazadlového prostoru i dveří a elektricky ovládaném otevírání zavazadlového prostoru a víka palivové nádrže z místa řidiče, či speciálním imobilizéru made in Nissan. Cestující ocení i množství odkládacích prostor, z nichž vyniká nezvykle objemná schránka před spolujezdcem či prostory pro nápoje.


Dálkovým ovládáním nebo z místa řidiče lze otevřít víko zavazadlového prostoru, tak aby nedocházelo ke znečoštění rukou

Povýšením komfortu je nejen dálkové ovládání centrálního otevírání dveří a alarmu, ale i otevření zadního víka zavazadlového prostoru. Snižuje se tak znečištění rukou. Zavazadlový prostor má jinak nadprůměrný objem (440 l) a ploché dno. Při přepravě lyží je možné zvětšit jeho délku protažením do interiéru v místě loketní opěrky.

K atraktivnímu vzhledu přispívají kola z lehkých slitin s líbivým tvarem.

Pracoviště řidiče nebudeme zvlášť hodnotit. Je prostě přehledné a vysoce funkční.

Motor po spuštění nelze téměř slyšet. Jeho kultivovaný dobře vyvážený chod se vyznačuje tichostí i ve vysokých otáčkách. Vlastě při jízdě lze vnímat pouze aerodynamický hluk. Odhlučnění a uložení agregátu zaslouží skutečně pochvalu.

Jízdní vlastnosti jsou při jízdě na kvalitních vozovkách příkladné. Maxima se i při průjezdu rychlými zatáčkami nenaklání a zbytečně nepohupuje. Problém, hlavně u slabvšiho a lehčího dvoulitru, vznikal při razantním průjezdu zatáček s příčnými nerovnostmi. Po přejezdu nerovností s na padesát procent zatíženým vozidelem, docházelo k nečekanému nepřijemnému vlnění zádě. Tedy přesně k tomu, co by nová náprava neměla dělat. Kde byla vina, se nám nepodařilo zjistit.

Slabší motor nás svou dynamikou nijak zvlášť neoslnil, taktéž od třilitrového šestiválce jsme očekávali daleko více. Rovněž průměrná spotřeba, pohybující se u slabšího modelu na úrovni 11 a u silnějšího přes 12 litrů není nic moc. Na druhou stranu pochvalu zaslouží výborně fungující samočinná převodovka a přesné sřízení s velmi dobrým posilovačem.


Hodnocení

 

+

 

  • prostorná karosérie
  • bohaté vybavení
  • mimořádně nízká hladina hluku
  • výborná samočinná převodovka
  • dálkové otvírání víka zavazadlového prostoru

 

-

 

  • vlnění zádě při přejezdu nerovností
  • vyšší spotřeba





Naměřené hodnoty


v závorce verze 3.0
obsazeno dvěma osobami
Největší rychlost 191 (206) km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 (9,9) sekund
Spotřeba paliva * 8,9 (8,8) / 11,2 (12,4) litrů na 100 km


* rodinná jízda po silnicích I. a II.třídy (průměr 61,1 km/h) / sportovní jízda po silnicích I.třídy a dálnicích (průměr 92,3 km/h)




MINISALON

Nissan Maxima QX V6 2.0 a 3.0




Zdroj: Svět motorů č.23/1995
Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Alena Nosková

Zpracoval: Wally


Pětimístný cestovní automobil s motorem vpředu a pohonem předních kol.
Výrobce: Nissan Motors Co. Ltd., 17-1, Ginza 6-chome, Chuo-ku, Tokio, Japonsko.





Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Maxima

Toto je článek o modelu Nissan Maxima


Články