Články


Nissan Almera 1.4i 16V GX Invitation Plus - TEST

2006-08-21 Přečteno: 10 265x

 

NENÁPADNÁ BOMBA

Nissan Almera 1.4 GX Invitation Plus




Zdroj: Svět motorů č.28/1997
Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.)
Foto: Mgr. Jiří Křenek

Zpracoval: Wally


Automobil Nissan Almera je na našem trhu nabízen více než rok. Zajímavé po celou dobu bylo, že motoristická veřejnost preferovala v nabídce této japonské značky spíše větší model Primera nebo naopak úplně maličkou Micru. Přitom ALmera navázala na úspěšný typ Sunny a vzala si z něj skutečně to nejlepší. Tedy důraz na vyspělou techniku, robustnost a jízdní vlastnosti. Vedení firmy Nissan ČR dalo hlavy dohromady a vymyslely bombu. Má název Invitation a pořádně rozčeřila pečlivě sledovanou hladinu prodejů automobilů v segmentu C.



Invitation znamená v překladu pozvání a naši motoristé tohoto pozvání skutečně využili. Nejen, že houfně navštívili charakteristicky červenobíle vybarvené autosalony firmy Nissan, ale hlavně si Almery odváželi domů. Samozřejmě, že základem kladné odezvy byla cenová politika. Ovšem nejen to, důležitý byl fakt, že příznivá cena byla postavena na kvalitní vozidla s vysokou užitnou hodnotou a bohatou výbavou. V nabídce je třídeveřový hatchback v ceně neuvěřitelných 319 000 Kč a čtyřdveřový sedan za 334 000 Kč. V základní výbavě nabízejí tyto akční modely Invitation šestnáctiventilový motor se zdvihovým objemem 1,4 l a vysokým výkonem 64 kW, zadní nápravu typu Multi-link, dále elektricky seřiditelná vnější zpětná zrcátka, pylový filtr, tónovaná skla, výškově nastavitelný volant, předpínače předních bezpečnostních pásů, otáčkoměr, dělená a sklopná zadní opěradla, imobilizer a přípravu pro montáž autorádia se dvěma reproduktory. Jako třešnička na dortu je ještě zvýhodněný leasing a půlroční pojištění zdasrma. U Nissanu nezapomněli ani na náročnější klientelu. Varianta Invitation Plus (čtyřdveřový sedan za 369 0200 Kč a pětidveřový hatchback za 359 000 Kč) nabízí navíc airbag řidiče, centrální zamykání, posilovač řízení a nárazníky v barvě karoserie.



Právě provedení čtyřdveřový sedan jsme si vybrali k tradičnímu redakčnímu testu. Bylo to z toho důvodu, že se nám stupňovitá karoserie jeví jako nejvíce vystihující další charakteristický rys Nissanů, a to jsou střízlivé, určitým způsobem konzervativně pojaté a tím pádem nadčasové linie. Při pečlivé prohlídce se ukáže velice pečlivé dílenské zpracování a důraz na aerodynamickou čistotu. Vestavěné nárazníky, minimální štěrbiny mezi jednotlivými díly, pečlivě slícované dveře a kapoty, to vše se podepsalo na příznivém koeficientu odporu vzduchu na úrovni Cx = 0,32.



Neokázalá elegance vnějších tvarů pokračuje i v interiéru. Je uspořádaný a konstruovaný podle současných bezpečnostních a ergonomických požadavků. Možná, že by mu prospělo přece jenom více zaoblenosti, takto působí až příliš stroze. I když sedan patří do kategorie automobilů nižší střední třídy, od které není možné očekávat nikterak obrovitý vnitřní prostor, byli jsme díky poměrně dlouhému rozvozu (2535 mm) a pečlivému obestavění prostoru příjemně překvapení tím, kolik je uvnitř místa pro pohodlné cestování pěti pasažérů.





Přední i zadní sedadla jsou pohodlná. Příkladná je délka sedáku a opěradla, které opravdu podepírají tělo. K velmi dobrému pocitu přispívá čalounění sedadel a dveří příjemnou, esteticky vyvedenou prodyšnou látkou. Zadní sedadla jsou dělená a sklopná. Zavazdlový prostor se vyznačuje nízkým nakládacím práhem a velkým vstupním otvorem.

Připomínku máme k nečekaně stísněnému prostoru mezi nohou na pedálu plynu a středovým panelem. Po dlouhé cestě, kterou je vzhledem k optimálnímu odpružení a pohodlným sedadlům možné absolvovat bez valné únavy je otlačená noha nepříjemnou závadou.

Posádka ocení vedle vnitřního prostoru také množství odkládacích schránek. Spolujezdec má k dispozici nejen odkládací prostor na přístrojové desce (v kterém se ovšem předměty nepříjemně odrážejí v předním skle) ale také rozměrnou uzavíratelnou schránku ve spodní části desky. Šikovné odkládací prostory jsou i ve zvýšené části mezi předními sedadly a ve výplních těchto dveří.



Velkou předností tohoto akčního modelu je pohonná jednotka. Jde o zážehový čtyřválec se šestnáctiventilovou mechanikou. Dynamické vlastnosti motoru by mohly sloužit jako podklad pro náročný test. Jaký myslíte, že má Almera zdvihový objem motoru? Pravděpodobně jen málokdo by odpověděl, že se jedná o pouhou "čtrnáctistovku". Největší výkon 64 kW patří bezesporu do kategorie motorů o objemu 1,6 l.

Zatímco přední náprava nepředstavuje žádnou novinku, tvoří ji rozvidlená spodní příčná ramena se vzpěrami McPherson, zadní je v této kategorii novinkou. Je zde aplikována víceprvková náprava typu Multi-link, spojující výhody nezávislého zavěšení kol a tuhé nápravy. U Nissanu mají s tímto druhem náprav, s koly spojenými torzní příčkou zavěšenou na podélných ramemech a příčně ustavenou Scott-Russelovým mechanismem, mnoho zkušeností. Je jí osazena vlajková loď značky model Maxima QX a současná generace vozu Primera jí využívá nejen vzadu, ale dokocne i vpředu. Výsledkem jsou výborné jízdní vlastnosti, které v souvislosti s nebývale tuhou konstrukcí karosérie dovolují projíždět i členíté a zatáčkovité úseky doslova "pěkně pod plynem". Na výborné ovladatelnosti vozu se podílí přesné hřebenové řízení s účinným posilovačem a přesné řazení poměrně dlouhou řadící pákou. Motor se činí nejen v nejvyšších otáčkách, ale je příkladně pružný již od samého začátku. Brzdový systém s posilovačem je dostatečně dimenzovaný a neztrácí rapidně účinnost ani po opakovaném brzdění.

Prodejní výsledky akčních modelů Almera Invitation a Invitation Plus ukazují, že když je možné stavět na kvalitním základě (tedy vyspělý podvozek, robustní konstrukce, výkonný motor, prostorný interiér, bohatá výbava) stačí i někdy chytrý nápad k "převálcování" konkurence.




Hodnocení

 

+

 

  • robustnost
  • velký interiér a zavazadlový prostor
  • jízdní vlastnosti
  • cena

 

-

 

  • stísněný prostor pro pravou nohu





 

Naměřené hodnoty

Největší rychlost 170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,7 sekund
Spotřeba paliva * 6,1 / 6,4 / 7,9 / 7,1 litrů na 100 km


* mimoměstský okruh: 1/2 dálnice, 1/2 silnice I. a II. třídy (průměr 65,5 km/h) / kombinovaný okruh: 1/3 dálnice, 1/3 silnice I. a II. třídy, 1/3 město (průměr 58,3 km/h) / městský okruh (průměr 36,5 km/h) / celková průměrná spotřeba v průběhu testu




Základní technické údaje


MOTOR: Kapalinou chlazený zážehový řadový čtyřválec typu GA14DE uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1392 ccm, vrtání a zdvih 73,6 x 81,8 mm, kompresní poměr 9,5 : 1. Nějvětší výkon 64 kW při 6000 1/min, největší točivý moment 116 N.m při 4000 1/min. Blok motoru litinový, hlava válců z hliníkové slitiny. Pětkrát uložený klikový hřídel. Ventilový rozvod DOHC, pohon vačkových hřídelů řetězy. Elektronické vícebodové vstřikování paliva. Trojčinný katalyzátor výfukových plynů se sondou lambda. Uzavřená chladící soustava s elektrickým větrákem. Alternátor 12V / 70A, akumulátor 12V / 55 Ah.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Jednokotoučová suchá spojka s mechanickým ovládáním. Pětistupňová plně synchronizovaná převodovka s přímým řazením. Převody 3,33 - 1,96 - 1,29 - 0,90 - 0,73 - Z3,42. Stálý převod nápravy 4,167.

PODVOZEK: Bezrámová konstrukce. Všechna kola nezávisle zavěšena, přední na příčných ramenech a vzpěrách McPherson, zadní Multi-link na vlečných ramenech, spojených torzně poddajnou příčkou, příčně ustavenou víceprvkovým systémem Scott-Russel. Pérování vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči. Příčné zkrutné stabilizátory. Provozní brzdy kapalinové dvouokruhové, přední kotoučové, zadní bubnové s posilvoačem. Hřebenové řízení s kapalinovým posilovačem. Kola s ráfky 5J x 13, pneumatiky 175/70 R13.

KAROSERIE: Samonosná ocelová. Čtyřdveřový tříprostorový sedan. Součinitel odporu vzduchu Cx = 0,32.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2535 mm, rozchod kol vpředu a vzadu 1480 / 1445 mm. Celkové rozměry 4320 x 1690 x 1395 mm. Pohotovostní hmotnost 1040 kg, užitečná hmotnost 505 kg. Objem zavazadlového prostoru 440 l. Objem palivové nádrže 50 l.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 172 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,6 s. Spotřeba paliva ES (město / 90 / 120 km/h) 8,0 / 5,2 / 6,6 l na 100 km.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Almera

Toto je článek o modelu Nissan Almera

BMarcellus Almera N15 GTi SR20DE

Zdravím nejen uživatele Nissanů.

Rád Vám představím svoje GTíčko,který pochází z mnou milované Itálie.Pořídil jsem ho na Liberecku v září 2011.Předcházela tomu touha mít zase Almeru,ale s lepší motorizací.Takže po dlouhole

Nissan Almera Tino

 

MALÝ, A PŘECE VELKÝ

Nissan Almera Tino

Zdroj: Svět motorů č.20/1999 Napsal: Jiří Hlisnikovský Foto: Svět motorů - archív Zpracoval: Wally V loňském roce prodala automobilka Nissan v Evropě téměř 540 tisíc vozů, což je největší počet za poslední tři roky. To samozřejmě souvisí i s šíř&i...

Nissan Almera 2.0 D GX - TEST

 

NEOKÁZALÁ ELEGANCE

Nissan Almera 2.0 D GX

Zdroj: Svět motorů č.7/1996 Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.) Foto: Mgr. Jiří Křenek Zpracoval: Wally Pronikání japonské automobilky Nissan do špičky evropského vozového parku není již dávno pouhým cílem, ale pro ostatní asi...

Nová Almera ve fotkách

V jižním Španělsku testuje nissan novou Almeru. Hatchback se už prodává v Japonsku (jako Tiida) a v USA (jako Versa) tak pro Evropu bude nová Almera (možná jméno zůstane stejné ???) představena v Paříži na Paris Motor Show v letošním roce. Novinkou je verze sedan (viz foto) Nová Almera bude na trhu soupeřit s For...


Články