Články


Nissan 300ZX Twin Turbo - TEST

2006-07-31 Přečteno: 8 190x

 

DVĚ HODINY S NISSANEM

Nissan 300 ZX Twin Turbo




Zdroj: Svět motorů č.24/1990
Napsal: Antonín Matějka
Foto: Jan Blažek

Zpracoval: Wally



Pro prezentaci sportovního kupé 300 ZX Twin Turbo si společnost Nissan Motor Deutschland vybrala stylové rekreační sídlo Winterscheider Mühle

Stačilo jen lehce uchopit masívní, jenou černou kůží potažený věnec volantu a náhlý záchěv nervozity, který mě nečekaně zaskočil při nastupování do sto třicet centimetrů vysokého sportovního vozu, vystřídal pocit jistoty. Zpola zabořen do bohatě čalouněného anatomického sedadla, o poloze vsedě se dá jen stěží hovořit, pozorně naslouchám u otevřených dveří klečícího technika firmy Nissan. Nezbytná krátká instruktáž. Snažím se zapamatovat možná co nejvíce, neboť respekt z bezmála tří set koní pod kapotou ve mně stále přetrvává. Očima zkoumám přístrojovou desku a změť ovládacích prvků u volantu. Zatím nejsem ze všeho moudrý. Tlačítka pro elektrické nastavování polohy sedadla nacházím vlevo pod sebou. Symbolika na malém panelu je celkem jasná. Ze zvědavosti zkouším, co sedadlo vlastně umí. Pohyb opěradla, podélný a příčný posuv sedadla doplňuje neméně příjemná výšková regulace.

Konečně si upevňuji tříbodový bezpečnostní pás a spouštím motor. Namísto očekávaného burácení se ozývá sotva slyšitelný šelest. Podvědomě sešlapuji pedál plynu, abych se přesvědčil o úspěšnosti svého konání. Vida, ve vyšších otáčkách zní motor výrazně agrasivněji. To už se do vozu souká kolega Honza Blažek, obtěžkán fotoaparáty. Z jeho tváře lze vyčíst obavu. "Neboj se, budeme se držet při zdi", snažím se ho uklidnit a jako na vysvětlenou mu ukazuji proudy vody stékající po předním skle. Zavírám dveře a zdvižením palce opětuji gesto muže za oknem. Říká se, že plnokrevník na čtyřech kolech se pozná i podle zvuku zavírajících se dveří. Musím uznat, že na tom asi něco bude.

Jedeme po úzké silnici uprostřed lesů, stírače nehlučně rozrážející přívaly deště. Nacházíme se asi dvacet kilometrů od Bonnu, poblíž luxusního rekreačního sídla Winterscheider Mühle, kam jsme byli pozváni představiteli společnosti Nissan Motor Deutschland na prezentaci nejčerstvější novinky japonské automobilky - sportovního kupé 300 ZX Twin Turbo, u příležitosti jejího uvedení na trh ve Spolkové republice Německo. A právě s tímto vozem jsme se vydali na dvouhodinovou seznamovací jízdu.

Již první kilometry naznačují, že nás čeká navšední zážitek. Je až s podivem, jak rychle si člověk přivykne na automobil, který lze bez nadsázky označit za extratřídu mezi osobními vozy. Sám sebe musím chvílemi krotit, ale pravá noha jako by nechtěla poslouchat. Na nejbližší rovince sešlapuji navzdory hustému dešti pedál plynu až k podlaze. Na druhý rychlostní stupeň vůz vyráží vpřed jako zběsilý, kratičkou důmyslně tvarovanou pákou hbitě řadím trojku a čtyřku. Ručička rychloměru se zastavila u číslice 170. To by snad na úvod stačilo. Brzdím. Na pedál šlapu s vědomím, že vůz je vybaven elektronicky řízeným protiblokovacím zařízením ABS Bosch s jedovatými, bohatě dimenzovanými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na všech kolech. Je až neuvěřitelné, s jakou nenásilností dokáže automobil zprudka zpomalovat. Během několika sekund jedeme sotva poloviční rychlostí, o sebemenším náznaku začínajícího smyku při prudším brzdění nelze vůbec hovořit. O extravagantnější kousky se raději nepokouším, fyzikální zákony nelze obelstít ani soustavou ABS.


Temperament vozu naznačující ušlechtilé linie aerodynamicky velice zdařilé karoserie, cx=0,32

S přibýbajícími kilometry a slábnoucím deštěm roste moje nadšení. Těžko říci, co mi více imponuje, zda temperament vozu, či jeho vynikající jízdní vlastnosti. Díky nízko položenému těžišti a příznivému rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu (975/1040 kg) mám pocit, jako bych jel v automobilu s motorem uprostřed. Konečně se v dohledu objevuje ostřejší zatáčka, v níž bych mohl vyzkoušet inteligenci superpodvozku s řízením zadních kol, známým pod názvem Super HICAS. Do zatáčky vjíždím možná co největší rychlostí, lehce otáčím volantem a vůz s nepatrným bočním náklonem a neuvěřitelnou přesností vedu doslova jako po kolejích. Přiznám se, že v dané situaci a podmínkách nejsem schopen posoudit, nakolik se jízdní parametry vozu v zatáčce zlepšují činností již zmíněného systému Super HICAS. Značný podíl na nesmírně kultivovaném chování automobilu při zatáčení má totiž i počítačovou metodu navržené víceprvkové zavěšení kol, doplněné příčnými zkrutnými stabilizátory a teleskopickými tlumiči pérování. Konstrukce přední nápravy nejenže zprostředkovává daleko užší kontakt řidiče s vozidlem, ale i zabraňuje nežádoucímu "ponořování" jeho přídě při náhlém a prudkém brzdění. Činnost elektronicky řízeného hydraulického systému Super HICAS (velikost a směr natočení zadních kol jsou určovány na základě zpracování signálů ze snímačů zachycujících rychlost vozu a pohyb hřídele volantu) je nezávisalá na vůli řidiče, a jak jsem si mohl povšimnout, signalizuje ji malá kontrolka na přístrojové desce. zabrán do řízení a důkladného zkoumání interiéru vozu, jsem si pomalu ani nevšiml, že jsme se ze zajetí lesů dostali do malého městečka Hennef. Přestalo pršet a za trhajícími se mraky občas prokmitnou paprsky slunce. Honza Blažek se již tváří spokojeněji, profesionální fotograf se v něm nezapře. Pomalu projíždíme pestrobarevnými ulicemi a hledáme vhodné pozadí k fotografování. V nejednom případě jsme pozorováni zvědavými zraky místních obyvatel, co naplat, Nissan 300 ZX Twin Turbo není jen tak obyčejný automobil. Snad i proto nám bylo odpuštěno stání a následná jízda po chodníku přímo uprostřed města.

Brzy zjišťuji, že s tímto vozem se lze po městě rovněž pohybovat s lehkou elegancí. Umožňuje to zejména přesné hřebenové řízení, jehož elektronicky řízený posilovač má proměnnou účinnost v závislosti na rychlosti vozidla. Poloměr zatáčení odhaduji na 12 až 13 metrů. Zvláštní uznání zasluhuje výrobce za velkorysé a zároveň esteticky zdařilé řešení prosklených ploch, které zaručuje vynikající výhled všemi směry na rychle se měnící dopravní situaci v hustém městském provozu. Při couvání mezi dvě stojící vozidla lze rovněž s výhodou využít obě elektricky stavitelná zpětná zrcátka.

Z Hennefu není daleko na dálnici vedoucí z Frankfurtu nad Mohanem do Kolína nad Rýnem. Málokterý motorista by na našem místě odolal. Několik kilometrů před odbočkou na Autobahn E 3 zastavujeme na světly řízené křižovatce. Naskýtá se nám jedinečná příležitost vyzkoušet si zrychlení vozu z 0 na 100 km/h. Se zařazeným prvním rychlostním stupněm čekám na zelenou a zároveň pozoruju sekundovou ručičku mých hodinek. Teď! Ještě letmý pohled na ciferník a jako divoká šelma vyrážíme vpřed. Zadní, pětadvacet centimetrů široké supernízkoprofilové pneumatiky Michelin sice trochu kvílejí, avšak vůz se mi daří udržet v přímém směru. Řadím dvojku a teprve pak se odvažuji úplně sešlápnout pedál plynu. Rychlosti 100 km/h jsem dosáhl zhruba za devět sekund, způsob měření je ovšem nutrno brát jako velice neodborný a výsledek tudíž jako orientační. Zbývá jen dodat, že firma Nissan uvádí ve svých tiskových materiálech v kolonce zrychlení z 0 na 100 km/h mnohem lichotivější hodnotu 5,9 s. To, co se odehrává v levém nejrychlejším jízdním pruhu na západoněmeckých dálnicích jsem, jsem vždy považoval za hazard. Jenže Nissan 300 ZX Twin Turbo není redakční Favorit a člověk má tak někdy sklon k bláznoství. Při rychlosti 240 km/h už nemám čas na pozorování okolní krajiny. Světelnou houkačkou odháním sportovní bavoráky a mercedesy a teprve nyní plně doceňuji rozmístění ovládacích prvků elektrické a elektronické instalace. Nedokážu si představit, že bych teď, kdy za jednu sekundu vůz urazí zhruba 70 metrů, dal ruku z volantu a šmátral kdesi na přístrojové desce. O vyšší rychlost se nepokouším, neboť vím, že součástí motoru je elektronický omezovač otáček, nastavený na "smluvní" rychlost 250 km/h.


Ztvárnění zadní části karosérie s odtokovou hranou na víku zavazadlového prostoru je ukázkou opravdového stylistického umění


Pohodlné nastupování do vozu umožňuje velký úhel otevření dveří

Šok přichází ve chvíli, kdy si Honza Blažek spouští, jak jinak u vozu této třídy než stisknutím příslušného tlačítka, boční okno. Namísto očekávaného ušidrásajícího uragánu uvnitř vozu se ozývá slabý svisot. Dokonce popílek na Honzově dýmající cigaretě zůstal tam, kde má být. Začínám pomalu litovat toho, že asi nebudeme mít čas si vyzkoušet jízdu se sejmutými střešními panely.

Nevšední požitek z jízdy umocňuje klimatizace, kterou lze naprogramovat na žádanou teplotu, jakož i velice nízká hladina vnitřního hluku, na níž se podílí nejen akustická optimalizace jednotlivých zdrojů, ale i nesmírně účinné tlumení přenosu vibrací od motoru a převodného ústrojí do interiéru. Poslech standardně montované HiFi aparatury se čtyřmi reproduktory je dokonalý takřka při všech jízdních režimech automobilu.

Srdcem nového sportovního kupé Nissan je přeplňovaný šestiválcový V-motor 2960 ccm se vstřikováním paliva a rozvodem DOHC, jehož koncepce vychází z pohonné jednotky závodních prototypů téže značky, ověnčených čestnými úspěchy v severoamerickém seriálu IMSA. Nemít na paměti název Twin Turbo, ani bych nevěřil tomu, že je motor vybaven dvěma turbodmychadly Garett. Na přidání plynu reaguje naprosto bez prodlevy, a to i při nízkých otáčkách. Optimalizaci provozního režimu pohonné jednotky v celém rozpětí otáček i zatížení, tedy i co nejnižší spotřebu paliva a obsah škodlivin ve výfukových plynech , zajišťuje elektronická jednotka s interním označením E.C.C.S. Ta zpracovává celou řadu výstupních signálů z několika čidel, měřících otáčky a teplotu motoru, množství nasávaného vzduchu, rychkost vozu, plnící tlak a otáčky běhu naprázdno. Podle nich pak řídí množství vstřikovaného benzínu, předstih zážehu, dobu vstřiku, plnící tlak turbodmychadel a časování sacích ventilů. Součástí výše uvedené regulační soustavy jsou i čidla klepání a dvě sondy lambda, umístěné v dvojité výfukové soustavě s třícestnými katalyzátory.


Přístrojová deska vyhovuje nejpřísnějším bezpečnostním a ergonomickým požadavkům. Tlačítky na volantu si lze naprogramovat jízdu ustálenou rychlostí
Po odklopení kapoty jsem měl pocit, že ji už nikdy nezatlačím zpátky na své místo. Podle metodiky EHK "zkonzumuje" tento vidlicový šestiválec 8,3/10,5 a 14,9 l na 100 kilometrů jízdy. Při rychlosti přes 200 km/h je ovšem nutno počítat se spotřebou nad 20 l/100 km

Zpátky do Winterscheider Mühle řídí Honza Blažek a já jen lituji toho, že vůz musíme předat dalším, jistě už netrpělivě čekajícím novinářům. Ale stejně ty dvě hodiny stály zato. Nemusím jistě zvlášť zdůrazňovat, že Nissan 300 ZX Twin Turbo není rodinný vůz pro běžnou potřebu, ale špičkový výrobek určený pro nejnáročnější klientelu, kterou více než spotřeba paliva zajímají výkonové a jízdní parametry. Po svezení tímto automobilem vůbec nepochybuji o tom, že na západoevropských trzích bude rovnocenným konkurentem takových vozů jako BMW 850i, Mercedes-Benz 300 SL-24 či Porsche 928 GT. Kvalitou, komfortem i technickými finesami se jim zcela vyrovná, navíc v jeho prospěch jasně hovoří pořizovací cena nepřevyšující v SRN částku sto tisíc marek.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan 300ZX

Toto je článek o modelu Nissan 300ZX

"Nesmrteľný" Nissan 300ZX

Môj príbeh

Každý človek má v živote nejaký sen. Ak nie tak by ho mal mať. Často sa to stáva náhodou. Väčšinou stačí raz niečo vidieť a už na to myslíte každý deň a každú noc. Začne sa Vám o tom snívať a Vaša túžba to ešte raz vidieť alebo sa toho dotknúť je čoraz silnejšia. Takto sa rodia sny. Každý si chce svoj sen raz splniť. Je to normálne ale nie každému sa to bohužiaľ podarí. U mňa to bolo p...


Články