Články


Návrat do minulosti - IV

2007-01-27 Přečteno: 2 232x


NÁVRAT DO MINULOSTI - IV



Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)

Po vánoční pauze je tu další díl historického seriálu, kterým bych dnes chtěl připomenout dvacáté výročí od vydání posledního dílu třídílné knihy Ing. Stanislava Minaříka - Automobily. V těch se čtenáře snažil v průřezu seznámit s vývojem automobilu od počátku do tehdejší současnosti - tedy poloviny 80.let 20.století a sice v prvním dílu s vozy z let 1885-1941, v druhém dílu s vozy z let 1941-1965 a poslední díl obsahoval výběr vozidel z let 1965-1985. Bohužel, kniha byla snad až na první díl dost politicky ovlivněná, neboť dobrá polovina vozidel a textu se zde zaměřovala na mnohdy pro svět a technický pokrok bezvýznamné automobily zejména ze SSSR, Polska a Jugoslávie, jež v licenci vyráběly převzaté řady automoiblů Fiat nižší střední třídy většinou s výrazným časovým odstupem, kdy už jejich konkurence nebyla snad mimo východní blok ani nazývána konkurencí, z nichž polovina byla odvozena od Automoiblu roku 1966 - Fiatu 124 - který paradoxně v knize není zastoupen, ale derivací z největší světové automobilky v Togliatti jich má v zastoupení na 4 kusy a to nepočítám další odvozeniny z PLR. Tyto vozy na úkor průkopníků nejen amerických, ale hlavně západoevropských ochuzují knihu o skutečný historický význam, i když první díl je svým zpracováním mnohem výše, snad i proto, že v té době nebyl svět rozdělen na východ a západ a že v carském Rusku se automobily nikdy nevyráběly. O chudém zastoupení asijských vozidel ani nemluvě, ale i přes to se zde našla skulinka pro několik automoiblů Nissan respektive Datsun a to v druhém a třetím dílu jejichž popis, jak byl uveden v knize, zde chci nyní a v příštím měsící připomenout. Připomenout říkám záměrně neboť skromný popis těchto vozidel nemá souvislý historický ani technický význam





AUTOMOBILY

1941-1965




Vydal: NADAS (Nakladatelství dopravy a spojů), v Praze roku 1983
Napsal: Ing. Stanislav Minařík


NISSAN SKYLINE - 1965



Druhá největší japonská automobilka Nissan nabízí své vozy na zahraničních trzích pod názvem Datsun. Její výrobní program zahrnoval širokou paletu modelů a typů, počínaje malým lidovým typem 1000, vozy nižší střední třídy Bluebird 1300 a 1600, velkými typy 2000 a konče reprezentačním typem President, vyhrazeným jen pro japonský trh, který svým osmiválcovým motorem, kombinovaný s automatickou třístupňovou převodovkou Borg-Warner, představoval největší japonský vůz. Vozy Nissan/Datdun poměrně dlouho nesly známky vkusu amerických zákazníků. To je zřejmé i u typu Skyline, zvláště pak na přední masce, velmi členité a bohatě zdobené chrómem. V Evropě se proto prodávaly dlouho hůře než konkurenční Toyoty přesto, že se mohly pochlubit řadou úspěchů na nejtvrdších soutěžích světa (Rallye Safari).

Nissan Skyline je poháněn čtyřdobým zážehovým řadovým čtyřválcem OHV o objemu 1484 ccm, největšího výkonu 53 kW při 4800 1/min. Vůz byl dodáván buď s třístupňovou nebo na přání čtyřstupňovou mechanickou převodovkou. Vůz byl klasické koncepce s pohonem zadních kol, vpředu nezávislého zavěšení kol s vinutými pružinami a vzadu tuhé nápravy s podélnými listovými péry. Hmotnost vozu 945 kg dovolovala Skylinu jet max. rychlostí 150 km/h při spotřebě 10 l / 100 km.



DATSUN 2400 - 1965



Útok japonských výrobců na evropské trhy probíhal ve dvou fázích. První se datuje na konec padesátých let, kdy se Japonci snažili vnutit evropskému zákazníkovi stejné typy vozů, jako nabízeli na domácím trhu. Primitivní podvozky se vyznačovaly příliš tvrdým, nesladěným pérováním a tlumením a dobrodružnými jízdními vlastnostmi, zdůrazněnými navíc naprosto nedostatečným brzdovým účinkem zastaralých čelisťových brzd. Vnitřek karosérie byl stavěn na malé japonské postavy. Tyto nedostatky nemohla vyvážit velmi příznivá cena ani bohatá výbava. Druhý útok již vedli Japonci opatrněji a po důkladném marketingovém průzkumu nabídli Evropanům zdařilé vozy podle jejich vkusu, takže dnes je japonský automobilový průmysl považován za největší hrozbu evropských automobilek. K zdařilým vozům patřil i Datsun 2400.

Datsun 2400 poháněl kapalinou chlazený zážehový šestiválec OHC o objemu 2393 ccm, největšího výkonu 96 kW při 5600 1/min. Ve spojení s třístupňovou automatickou převodovkou od Nissanu nebo mechanickou čtyřstupňovou dosahoval největší rychlosti 165 km/h. Tento sedan s pohonem zadních kol měl vpředu nezávislé zavěšení kol s vinutými pružinami a vzadu pevnou nápravu s podélnými listovými péry.



DATSUN 2000 SPORTS - 1965



Japonští výrobci se dlouhou dobu věnovali jen výrobě cestovních vozů jednoduché, robustní konstrukce, popřípadě malým vozíkům s motory do 360 ccm, které jsou v zemi vycházejícího slunce velmi oblíbené pro daňové úlevy. Jejich majitel např. nemusí při registraci vozidla prokazovat, že vlastní garáž nebo jiný vhodný parkovací prostor! Až po své exportní invazi do USA objevili japonští výrobci velké možnosti, které skýtá trh sportovních vozů, a s rychlostí sobě vlastní připravili do výroby řadu dvousedadlových verzí. Nešlo v pravém slova smyslu o sportovní vozy, protože podvozky těchto roadsterů byly velmi jednoduché, až primitivní a jízdní vlastnosti na sportovní vůz zrádné, ale cenová politika jim umožnila velké prodejní úspěchy v USA. Do Evropy se dostalo jen pár desítek kusů. Teprve další typ zazanamenal na kontinentě prodejní úspěch - byla jí Fairlady.

Datsun 2000 Sports poháněl čtyřdobý kapalinou chlzený zážehový řadový čtyřválec OHC o objemu 1982 ccm, jež největší výkon 100 kW dosahoval při 6000 1/min. Klasický vůz s pohonem zadních kol byl vybaven pětistupňovou mechanickou převodovkou, díky níž dosahoval největší rychlosti 190 km/h respektive 200 km/h v úpravě Sports S. Vůz byl vybaven vpředu nezávislým zavěšením kol s vinutými pružinami a vzadu tuhou nápravou s podélnými listovými péry. Datsun 2000 Sports měl v standardní verzi kotoučové brzdy vpředu a při hmotnosti 950 kg spotřeboval 12 litrů paliva na 100 km.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články