Články


Návrat do minulosti - III

2006-11-12 Přečteno: 5 789x


NÁVRAT DO MINULOSTI - III



Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)

Takřka kompletní a hlavně o trochu podrobnější historie, než-li tomu bylo v prvním díle mě přiměla k tak brzkému návratu ke všeobecnému tématu. A ještě jsem přidal navazující přehled modelového roku 1997, byť jen aktuální pro trh ČR. Říkal jsem si sice, jestli se hodí psát do historie události "jen" 10 let staré. Ale pojem "jen" je skutečně JEN relativní. Vždyť si vezměme v příklad vlastní životy, mluvím-li za pány - když uplynulo 10 let po našem narození - byly jsme uctívanými mazáky na prvním stupni ZŠ, holkám jsme už přestávali říkat největší nepřítel. Začali jsme jim úchylně koukat pod sukně, v křoví za školou experimentovat s prvními cigaretami a tak... Je to dost dlouhá doba na to, aby se z něčeho něco stalo, ale hlavně něco změnilo. Vezměme si, že před 10 lety měly "mobilní telefony" obřích rozměrů jen největší boháči a že Personal Computer, když už něco znamenal, tak to bylo něco ve smyslu 486 DX... Za 10 let od roku 1997 se z pádel či cihel staly multifunkční přístroje, o kterých se už víc než jako o mobilech dá mluvit o digitálních foťácích, kamerách, či MP3 přehrávači s pamětí 2x větší než měly před 10-ti lety ty 486... Že se z 486, na kterých jsme hrály takové šlágry jako byl Doom či Grand Prix (což dneska hrajeme na mobilech i v lepší kvalitě :-) ) staly mega mašiny, na kterých se hraje ledacos jen ne obyčejné hry na blbé klávesnici, ale kouká na filmy z DVD, pouští hudba lépe než z čtyřpatrové věže a supersportem může jet každá socka za volantem svého PC ;-)... Že děti v křoví nekouří cigarety, ale v lepším případě gandžu a někdy přitom i sněží atd... A to samé je s motorismem. Starou dobrou kvalitu a um řidiče nahradily třípísmené zkratky elektronických pomocných zařízení, staré osmiválcové Mercedesy nakládají nové patnáctistovkové turbodiesely. Svět se nezbláznil - svět se JEN mění. A tak myslím, že každý rád zavzpomíná i na ten rok 1997, kdy bylo... Přeci jen trochu jinak. Mnoho lidí si rádo zavzpomíná, jakého to mělo vlastně Nissánka dřív a jiní, jako například já s autem, co si za pár let bude moci nasadit veteránské značky, co ještě můžeme mít nebo že jsme to, co zrovna máme, v ten rok pořídili... Jo, už tak dávno. :-)) Ale to je jedno - historií je už i tento divný úvod, co jste teď dočetli. Jestli vůbec... ;-)





AUTOREVUE ´98 -

- multimediální encyklopedie o automobilech




Vydal: První multimediální, s.r.o., roku 1998
Napsal: autorský kolektiv motoristických publicistů pod vedením Antonína Matějky


VZNIK AUTOMOBILKY

I kdybychom japonskou společnost Nissan Motor Co., Ltd. posuzovali pouze podle počtu vyrobených automobilů, je na první pohled zjevné, že patří mezi giganty světového významu. Produkcí na hranici tří milionů osobních vozidel (1996) se řadí na druhé místo v Japonsku a na šesté v celosvětovém přehledu. Od roku 1975 jsou Nissany nepřetržitě nejprodávanějšími japonskými vozy v Evropě. Aktivity firmy Nissanu výrazně přesahují hranice jednoho průmyslového odvětví a s jejími výrobky se lze setkat v nejrůznějších oblastech - od kosmického výzkumu a letectví, přes textilní stroje až po lodě. Světový automobilový trh si bez značky Nissan již nelze představit - prodejní síť pokrývá všechny kontinenty a v řadě zemí byly zřízeny i výrobní závody. Nabízený sortiment pokrývá prakticky všechny důležité třídy vozidel, počínaje malými kompaktními vozidly a konče kupříkladu terénními nebo velkoprostorovými cestovními automobily. Nissan je také jedinou japonskou značkou, která uspěla v soutěži o evropský automobil roku: v roce 1993 v této soutěži zvítězil model Micra a o rok dříve byl typ Primera druhý.

Nejzazší kořeny této proslulé značky lze vypátrat do roku 1933, kdy byla v prosinci se základním kapitálem 10 000 000 jenů založena společnost Jidosha Seizo Co., Ltd., přímý předchůdce Nissan Motor Co., Ltd.


HISTORIE DO ROKU 1945

Jméno, resp. značka Datsun, spojená s automobily Nissan, má své kořeny v roce 1914, kdy tři společníci použili počáteční písmena svých jmen pro vytvoření japonského slova DAT, jímž označovali výrobky své společnosti. V roce 1931 se objevil malý automobil Type 10, nazývaný "Son of Dat" či Datson, což velice rychle vedlo k přesmyčce Datsun a tím i vzniku obchodní značky pro výrobky společnosti Nissan. Toto jméno se poprvé objevilo 1.června 1934, kdy se Nihon Sangyo stal jediným majitelem již zmiňované společnosti Jidosha Seizo Co., Ltd. a změnil její název s použitím prvních slabik svého jména na Nissan. Ve stejném roce byla ukončena výstavba důležitého závodu v Jokohamě, který zahájil výrobu nářadí, a bylo rovněž exportováno prvních 44 automobilů Datsun. Jejich odběratelé pocházeli jednak z Asie, jednak ze Střední a Jižní Ameriky. Již v této době používal Nissan moderní výrobní metody, především při montáži vozidel a při dalším zvyšování úrovně použitých technologií spolupracoval kupříkladu i s americkou firmou Graham Paige Motors Corp. A tak již v roce 1937 dosáhl Nissan cíle, vytyčeného prvním prezidentem společnosti - Yoshisuke Ayukawou - a stal se zcela soběstačným při výrobě dílů (včetně motorů, převodovek a náprav) pro kompletní řadu osobních a užitkových automobilů i autobusů. Roční produkce dosáhla úrovně 10 000 vozidel, což znamenalo desetinásobný nárůst proti stavu před třemi roky. Jedním z vyráběných vozů byl tehdy i typ Datsun 70, který byl první japonskou velkou limuzínou.

Rozvoj společnosti pokračoval i ve válečných letech. Například v roce 1943 byla dokončena výstavba závodu Yoshiwara, postup válečných operací však znamenal zastavení výroby osobních i užitkových vozidel. Ještě před koncem války se jméno společnosti změnilo na Nissan Heavy Industries, Ltd., což ovšem platilo pouze do roku 1949, kdy se Nissan vrátil k původnímu označení, jednoznačně se hlásícímu k výrobě motorových vozidel.


DAT


Datson Type 10


Datsun 70


HISTORIE DO ROKU 1970

Po válce bylo obnovení výroby otázkou několika měsíců, takže již v listopadu 1945 opustil montážní linku první automobil. Malá vozidla se v té době vyráběla pod značkou Datsun, automobily střední třídy jako Nissan. Jejich základem se stala v roce 1952 uzavřená licenční smlouva s britskou společností Austin Motor Co., Ltd, jejímiž plody byly vozy například modely Austin A40, A50 či Datsun Roadster. Tato smlouva vypršela v roce 1960, kdy byla také založena Nissan Motor Corporation ve Spojených státech, kam Nissan vyvážel svá vozidla již od června 1958. V šedesátých letech se Nissan svými dceřinými společnostmi a montážními závody vedle USA dokázal prosadit také na Taiwanu (1959), v Mexiku (1961) nebo v Austrálii a Peru (1966). Rostoucí technologická úroveň, kvalita i image automobilů značky Nissan se v těchto letech projevila nejenom vzestupem exportu, ale třeba také tím, že první japonský automobil, který používal japonský císař, nesl právě značku Nissan. V průběhu 60.let představila automobilka celou řadu zajímavých osobních a sportovních vozů. Jmenujme z nich alespoň čtyřdveřový sedan Datsun 410, roadstery 1500, 1600 a 2000 Sports či model Datsun 510. Váha společnosti v Japonsku i na světových trzích se dále zvýšila fúzí se společností Prince Motors, Ltd. a smlouvou, uzavřenou s Fuji Heavy Industries Ltd. Objemem výroby byl Nissan v této době největším japonským producentem motorových vozidel. V roce 1970 zaznamenal Nissan dva významné úspěchy v oblastech vzdálených navzájem doslova na hony - automobil Datsun 1600 triumfoval ve velmi obtížné East African Safari Rally a raketa, která vynesla první japonskou družici země, nesla rovněž značku Nissan.


Datsun 2000 Sports


Datsun 510


HISTORIE DO ROKU 1997

Již na počátku šedesátých let zahájil Nissan důslednou internacionalizaci výroby a prodeje svých vozidel, která s nezeslabenou intenzitou pokračovala i v dalších dvou desetiletích. Hlavním cílem byly dva nejdůležitější trhy - evropský a severoamerický. Rostla přitom i výroba v Japonsku, kde postupně vznikaly další nové závody. Celkový počet v Japonsku vyrobených vozidel dosáhl hranice deseti milionů v roce 1972, o osm let později stejné hranice dosáhl i celkový počet exportovaných automobilů. Další výrobní závody byly uvedeny do provozu i daleko za hranicemi Japonska - ve Spojených státech a Španělsku (1983), ale i ve Velké Británii (1986). Mimořádnou pozornost věnuje Nissan právě Evropě. Nissan byl také první japonskou automobilkou, která založila výrobní závody v Evropě (dnes činí kapacita těchto závodů 380 000 vozidel ročně). Již v roce 1988 byla založena konstrukční a vývojová střediska v Sunderlandu (GB) a Bruselu, zaměřená zejména na vozidla vyráběná Nissanem v Evropě, v roce 1992 se k nim připojilo stylistické centrum v Německu. Oba evropské podniky společnosti Nissan - Nissan Motor Manufacturing (UK) Ltd. a Nissan Motor Ibérica, S.A. - jsou dnes v plném provozu a jejich výroba směřuje do nejrůznějších koutů světa. Ve Velké Británii sjíždějí z výrobních linek především osobní automobily Primera a Micra, ve Španělsku zase vznikají terénní automobily Patrol a Terrano, malá užitková vozidla i velkoprostorové cestovní automobily Serena. S výrobou některých vozidel Nissan v Evropě, ale i s dovozem dalších typů a provedení z Japonska i jiných zemí úzce souvisí činnost distribučního centra a střediska náhradních dílů v Amsterodamu, stejně jako provoz flotily speciálních transportních plavidel. Nissan se tak stal důležitým evropským producentem motorových vozidel, který zaměstnává ve svých podnicích 16 000 pracovníků a jehož prodejní síť zahrnuje po celé Evropě více než 4300 dealerů. Přes 60% zde prodaných Nissanů je v Evropě i vyrobeno.

Společnost Nissan Motor Co., Ltd. disponuje v současnosti výrobními a montážními závody ve dvaceti zemích světa a roční produkci ve výši tří milionů automobilů realizuje ve 170 zemích. Agilní jsou rovněž vývojová a stylistická střediska Nissanu, které s téměř železnou pravidelností představují na autosalonech a automobilových výstavách studie automobilů, zaměřené především na řešení konstrukčních problémů nejbližší budoucnosti, zejména bezpečnosti cestujících a ochrany životního prostředí. Automobily Nissan jsou již po řadu let úspěšné také v nejrůznějších žebříčcích a hodnoceních podle výsledků prodeje i vyspělosti konstrukce, oblíbených zejména ve Spojených státech. Právě zde zaznamenal významný úspěch dnes již legendární typ 240Z, který se stal v roce 1972 vítězem ankety časopisu Car and Driver o nejlepší automobil. Mezi nejznámější modely období od roku 1970 do roku 1996 patřily kupé Datsun a Nissan řady Z, ZX, SX a NX - v Evropě slavil Nissan úspěchy zejména s modely Micra, Sunny, Almera, Primera, Maxima, Patrol GR a Terrano.


Datsun 240 Z


Nissan 200 SX, 100 NX a 300 ZX


Nissan Sunny


Nissan Patrol GR



PRODUKCE V ROCE 1997



MALÉ VOZY

Model Micra - nejmenší z Nissanů představuje v nabídce značky zajímavý kompromis malých vnějších rozměrů s interiérem a vybavením automobilu střední třídy. Při celkové délce nepřesahující 3700 mm je dodáván ve dvou i čtyřdveřovém provedení s výklopnou zadní stěnou karoserie a snadno přístupným prostorem pro zavazadla. Nabídka pohonných jednotek obsahuje dva šestnáctiventilové čtyřválce, umístěné vpředu napříč a pohánějící přední kola. Litrová verze disponuje výkonem 40 kW, třináctistovka nabízí dokonce 55 kW, které dokáží docela svižně pohybovat vozidlem, jehož pohotovostní hmotnost je na hranici 800 kg. U malého automobilu nezvyklá alternativa převodného ústrojí nabízí na přání bezstupňovou samočinnou převodovku CVT s mimořádným komfortem obsluhy. Ani s tímto vybavením nepřesahuje v žádném z hodnocených režimů spotřeba paliva hranici 7 l/100 km. Díky svému vzhledu, minimálním vnějším rozměrům i snadné ovladatelnosti nachází Micra oblibu zejména u něžnější poloviny lidstva.


Nissan Micra


NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA

Nissan Almera - novinka roku 1995 reprezentuje v nabídce značky Nissan zhmotnění představ o moderním současném automobilu vysoké užitné hodnoty s bohatou výbavou i nabídkou pohonných jednotek. Elegantní tří i pětidveřové karoserie hatchback nebo sedan s klínovitým profilem nabízejí dostatek místa pro cestující i jejich zavazadla. Propracovaná konstrukce podvozku, zejména zadní nápravy, zajišťuje nejenom dobré jízdní vlastnosti, ale také dostatečné jízdní pohodlí pro cestující bez zbytečného přenosu hluku a vibrací. Paleta pohonných jednotek uspokojí jak zájemce o sportovní, dynamické svezení, tak i příznivce úsporného provozu. Základní motor o objemu 1,4 litru disponuje výkonem 64 kW, šestnáctistovka nabízí 73 kW a špičkový dvoulitr dokonce 105 kW. Všechny tři uvedené čtyřválce mají šestnáctiventilový rozvod. Nabídku doplňuje úsporný vznětový atmosférický motor 2,0 litru s výkonem 55 kW a spotřebou paliva pod hranicí 7 l/100 km. Dynamickými vlastnostmi vyniká benzinový dvoulitr, jenž umožňuje dosažení největší rychlosti až 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy. Elegantní tvary i celková délka jenom o málo přesahující 4 metry předurčují Almeru jako oblíbený automobil široké populace řidičů i mladých rodin.


Nissan Almera (3D hatchback)


Nissan Almera (sedan)


Nissan Almera GTi (5D hatchback)


STŘEDNÍ TŘÍDA

Nissan Primera - líbivý vůz aerodynamicky příznivých tvarů má úspěch na všech trzích. Střízlivá elegance, bohatá výbava i vysoká užitná hodnota, doplněná použitím moderních konstrukčních prvků a pokrokových technologií činí z Primery předního představitele střední třídy ve světové produkci automobilů. Upřednostnění nadčasových tvarů před dočasně módními liniemi bude mít zřejmě v příštích letech pozitivní vliv i na postavení tohoto modelu na trhu ojetých automobilů. Jeho oblibu již nyní podporuje i možnost výběru ze tří karoserií - sedan se splývavou nebo stupňovitou zádí a nejnověji i kombi. Sedany disponují variabilním zavazadlovým prostorem, jehož základní objem má pozoruhodnou hodnotu 0,505 m3. Na frakfurtském autosalonu v září 1997 se navíc představilo praktické kombi Primera Wagon, které vedle vyvážených tvarů zaujme velkým zavazadlovým prostorem se zcela rovnou podlahou. Po sklopení zadních sedadel je délka ložné plochy 1825 mm! Na český trh se má Wagon dostat v průběhu června 1998.

Základní nabídku motorů tvoří dva šestnáctiventilové čtyřválce, uložené vpředu napříč a pohánějící přední kola, z nichž ten menší má zdvihový objem 1,6 litru a výkon 73 kW. Větší disponuje dvěma litry objemu a výkonem 96 kW. Příznivci vznětových pohonných jednotek mají k dispozici dvoulitr s výkonem 66 kW, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem. Nejrychlejší Primerou je model GT poháněný čtyřválcem o výkonu 110 kW. Automobil s nim dosahuje rychlosti 220 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,5 s. Převodné ústrojí může podle přání zákazníka tvořit pětistupňová přímo řazená převodovka, nebo (u modelu s benzinovým dvoulitrem) také čtyřstupňová samočinná. Vedle bezpečných jízdních vlastností, dostatečného pohodlí a nadprůměrné užitné hodnoty nabízí Nissan Primera také přijatelnou provozní hospodárnost, zdůrazněnou zejména u modelů s menším zážehovým a přeplňovaným vznětovým motorem. Model Primera reprezentuje úspěšně značku Nissan také na závodních tratích. Verze tohoto automobilu pro závody na okruzích, připravená pro celosvětovou kategorii Superturismo ve Velké Británii, jezdí v mnoha zemích, včetně České republiky.


Nissan Primera


Nissan Primera Wagon


Nissan Primera GT


VYŠŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA

Globální konstrukční a obchodní filozofie společnosti Nissan, vycházející jak z použití špičkových technologií, tak z perfektní znalosti jednotlivých oblastí trhu, nachází vyjádření také v automobilech Maxima QX. Díky svému designu i užitným vlastnostem slaví úspěch jak v USA a Japonsku, tak i u evropských zákazníků. S vnějšími rozměry (celková délka 4770 mm), použitými motory i rozsahem výbavy stojí na samém vrcholu nabídky automobilů vyšší střední třídy.

Střízlivý design karoserie napovídá, že při vývoji Maximy byly respektovány kromě požadavků elegance a výkonnosti také bezpečnost a pohodlí cestujících. Interiér představuje zdařilý kompromis využití obestavěného prostoru, pohodlí a vybavení. Sedadla, navržená podle všech zásad ergonomie i bezpečnosti, poskytují kromě pohodlí také dostatečnou oporu tělu cestujícího a omezují jeho únavu na minimum. Kromě objemného zavazadlového prostoru (0,44 m3) nabízí Maxima QX také množství odkládacích míst v interiéru. Celohliníkový vidlicový šestiválcový motor je pro evropskou verzi Maximy QX dodáván v provedeních se zdvihovým objemem 2,0 nebo 3,0 litru. Tyto motory disponují výkony 103 či 142 kW . Moderní konstrukce motoru je podtržena použitím čtyřventilové techniky i využitím počítačových metod při jeho návrhu, jež umožnily snížení hmotnosti bloku na polovinu. Vysokou účinnost zajišťuje kromě elektronické řídicí jednotky, přímého zapalování a variabilního sání také dvoucestná chladicí soustava se samostatnými okruhy pro blok motoru a hlavy válců. Převodné ústrojí Maximy QX tvoří alternativně ručně řazená pětistupňová nebo elektronicky řízená čtyřstupňová samočinná převodovka. Odstupňování převodovek je u obou motorů shodné, liší se jen stálý převod náprav. V konstrukci podvozku Maximy QX hrálo prim především zajištění dostatku pohodlí při dlouhých jízdách, dále snadná ovladatelnost a bezpečné jízdní vlastnosti. Zejména zadní náprava, nazvaná konstruktéry Nissanu Multi-Link Beam, je jakousi esencí dosud používaných principů, se zdůrazněním jejich předností a potlačení nectností. Vychází z konstrukce nápravy s torzně poddajnou příčkou, jež je ke karoserii kromě dvojice podélných ramen uchycena Scott-Russellovým pákovým mechanismem, jenž zajišťuje nejenom minimální stranový posuv nápravy při propružení, ale také zanedbatelné naklánění karoserie při průjezdu zatáčkou. Velká pozornost je věnována bezpečnosti. Základem je karoserie s deformačními zónami a zesílenými boky, doplněná napínači bezpečnostních pásů a nafukovacími bezpečnostními vaky pro místo řidiče a spolujezdce na předním sedadle. Modely roku 1998 jsou již standardně vybaveny i bočními airbagy.


Nissan Maxima QX


SPORTOVNÍ VOZY

Ze současné nabídky sportovních vozů Nissan se na evropském trhu prodává pouze model 200 SX. Toto decentně a komfortně řešené kupé 2+2 pohání přeplňovaný dvoulitr o výkonu 147 kW. Nissan 200 SX dosahuje rychlost 235 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje za 7,5 s. Čeští motoristé si tento nesporně atraktivní automobil mohou individuálně objednat u společnosti Nissan ČR.


Nissan 200 SX


TERÉNNÍ VOZY

Zcela samostatnou a specifickou kapitolu v historii značky Nissan tvoří vozidla s pohonem všech kol. Vedle inspirace americkým Jeepem sehrál důležitou roli při vzniku této kategorie vozidel v Japonsku také charakter tamní krajiny s řadou obtížně přístupných míst. Již první z automobilů Nissan s pohonem 4 x 4 nesl dodnes známé a používané jméno Patrol a jeho vývoj i výroba v roce 1951 byly zcela "domácí" záležitostí. Během dalších let se terénní automobily Nissan zdokonalovaly, rostla nabídka variant karoserie i pohonných jednotek, jejich výroba se přenášela do dalších zemí, jedno však zůstávalo beze změny - pověst vytrvalých, spolehlivých a téměř nezničitelných pomocníků.

Obě podoby Patrolu GR devadesátých let jsou ztělesněním robustního automobilu s vysokou užitnou hodnotou, dvěma rozvory náprav, dvěma variantami karoserie (tří nebo pětidveřovou) a spolehlivými řadovými šestiválci v benzinovém i naftovém provedení. Výmluvná je ostatně skutečnost, že Patrol pravidelně vítězí v kategorii automobilů s dieselovými motory v Rallye Paříž-Dakar. Navzdory neustálému vývoji a modernizaci se v principu podvozku, který se osvědčil během posledních více než pětačtyřiceti let v těch nejnáročnějších provozních podmínkách, změnilo jenom málo - i nadále jej tvoří dostatečně pevný, ale poddajný rám, doplněný tuhými nápravami vpředu i vzadu. Listová pera však byla nahrazena vinutými pružinami a podélné vedení náprav převzala ramena a jejich příčné ustavení panhardské tyče. Výrazně moderním prvkem u této kategorie automobilů jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech.

Zatím poslední generace terénních vozidel Nissan Patrol GR se představila na frankfurtském autosalonu v roce 1997. Tří i pětidveřové vozy přicházejí na trh nejen s nově stylizovanými karoseriemi, ale i s celou řadou technických vylepšení a komfortněji uspořádaným a vybaveným interiérem. Obě nápravy typu multi-link výrobce doplnil o originálně a jednoduše řešený systém elektronicky vypínatelného stabilizátoru zadní nápravy, který zajišťuje vozu optimální trakční schopnosti jak na kvalitní vozovce, tak i v těžkém terénu.

Novou generaci Patrolu GR pohání vznětový přeplňovaný řadový šestiválec objemu 2,8 l, který s moderním elektronickým vstřikováním a chladičem stlačeného vzduchu disponuje výkonem 95 kW a velmi příznivým průběhem křivky točivého momentu s maximem 252 N.m při 2000 1/min. Pohon zadních nebo všech kol má na starosti převodné ústrojí s mezinápravovým diferenciálem a závěrem diferenciálu zadní nápravy, doplněné přídavnou převodovkou s terénní redukcí. Převodovka je pětistupňová s ručním řazením. Nový Patrol GR poskytuje cestujícím v obou karosářských verzích dostatek vnitřního prostoru a vysoký jízdní komfort, k němuž přispívá i snížení hlučnosti vozu o plných 50% ve srovnání s modely předchozí generace.

Moderní automobil pro volný čas, jenž se nezalekne ani náročnějšího terénu, to je Nissan Terrano II, vyráběný ve španělském závodě Nissanu. Je výsledkem spolupráce s koncernem Ford, který obdobné vozidlo nabízí na trhu s označením Maverick. Terrano se v dnešní podobě představilo v roce 1996 a podobně jako Patrol GR je dodáváno se dvěma rozvory náprav a tří nebo pětidveřovou karoserií. Rámový podvozek má vpředu lichoběžníkové polonápravy tvořené dvojicemi trojúhelníkových ramen a vzadu tuhou nápravu s podélnými rameny, příčně ustavenou panhardskou tyčí. Pérování zajišťují vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Nabídku pohonných jednotek tvoří dva čtyřválce, benzinový a vznětový s přeplňováním. Zážehový motor disponuje při zdvihovém objemu 2389 cm3 výkonem 85 kW, naftový, jehož objem je 2664 cm3, nabízí 92 kW a točivý moment až 278 N.m. Převodné ústrojí s pětistupňovou převodovkou s ručním řazením a pohonem zadních nebo všech kol je doplněno přídavnou převodovkou. Ovládání vozidla na silnici i ve ztížených podmínkách terénního provozu výrazně usnadňuje řízení s posilovačem. Terrano je díky svým vlastnostem i užitné hodnotě vyhledávaným vozidlem při moderním využití volného času, stejně jako pohodlným prostředkem dopravy na větší vzdálenosti s možností přepravy většího množství zavazadel. To platí zejména o pětidveřovém provedení, jehož zavazadlový prostor nabízí objem až 1900 litrů.


Nissan Patrol GR


Nissan Terrano II


VELKOPROSTOROVÉ VOZY

Představením typu Serena v roce 1991 zasáhl Nissan především uspořádáním poháněcího ústrojí poměrně výrazně do světově rozšířené kategorie velkoprostorových cestovních automobilů. Při zachování klasického způsobu pohonu zadních kol jsou motor s převodovkou umístěny pod podlahou vozidla za přední nápravou. Přední kola jsou zavěšena na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, kola zadní nápravy s příčnými trojúhelníkovými rameny jsou odpružena příčným listovým perem. V nabídce čtyřválcových motorů hraje výkonem 93 kW prim šestnáctiventilový dvoulitr, za ním následuje motor 1,6 litru, rovněž se čtyřventilovou technikou, který disponuje výkonem 71 kW. Paletu pohonných jednotek doplňuje vznětový motor 2,3 litru s výkonem 55 kW. Vedle pětistupňové převodovky s ručním řazením je v nabídce převodných ústrojí také čtyřstupňová samočinná. Serena nabízí vedle líbivých a elegantních vnějších tvarů s rozměry automobilu nižší střední třídy (je dokonce kratší než čtyřdveřová Almera!) komfort a zavazadlový prostor mnohem většího vozidla. Její variabilní interiér umožňuje přepravu zavazadel až do objemu 1400 litrů, nebo 7 až 8 osob. To vše u nejvýkonnější varianty až rychlostí 170 km/h.



Nissan Serena

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články