Články


Návrat do minulosti - II

2006-10-08 Přečteno: 3 003x


NÁVRAT DO MINULOSTI - II



Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)

Jednou z mých nejoblíbenějších knih od mého nejoblíbenějšího motoristického autora, Jana Tučka, je bezesporu obdoba dnešních ročních speciálních magazínů, představující veřejnosti automobilovou produkci nadcházejícího nebo aktuálního modelového roku. Jan Tuček v roce 1976 napsal a o rok později vydal takřka politicky nezasaženou knihu o všech světových automobilkách i malosériových výrobcích, kde s hlubším základním přehledem popsal a vyobrazil všechny jejich výrobky. A když říkám "takřka nezasaženou", myslím tím jen to, že mu bylo shůry přikázáno rozdělit výrobky v knize do dovu kapitol - "automobily v zemích přátel" a "automobily pěti kontinentů" - a jistěže ne jeho vinou. Snad i proto musela být kniha ve své době prodejním šlágrem mezi motoristy, s úžasem civějící na někdejší italské supersporty a americké křižníky silnic. Samozřejmě, z této pěkně napsané a kvalitně vázané knihy jsem vybral pouze část týkající se zejména Nissanistů - sice o automobilce Nissan-Datsun. Doufám tedy, že tím knize dávám k třicátým narozeninám alespoň pěkný dárek v podobě malého připomenutí.





AUTOSALÓN -

- přehled světové automobilové produkce




Vydal: NADAS (Nakladatelství dopravy a spojů), v Praze roku 1977
Napsal: Jan Tuček

Automobily značky Datsun vyrábí japonský koncern Nissan, který je druhým největším producentem osobních vozů v Japonsku. Za první Toyotou nemá svými 1 770 000 vyrobenými osobními auty (v roce 1975) velkou ztrátu. Škála vozů Datsun-Nissan (na různých trzích jsou nabízeny pod tou nebo onou značou) je velmi široká, podle japonského systému "modelového zamtku" jsou četné odlišně nazáývané modely zcela shodné - jeden je však třeba určen pro domácí a druhý pro zahraniční trh. Věnujme se tedy jen nejvýznačnějším prvkům výrobního programu této firmy.


Datsun Cherry F-II

Cherry F-II se jmenuje nejmenší model značky Datsun. Vyrábí se od září 1974, má vpředu napříč umístěný řadový kapalinou chlazený čtyřválec OHV o objemu 988, 1171, popř. 1397 ccm. Koncepce vozu s předním pohonem a nezávislým zavěšením všech čtyř kol (vpředu vzpěry McPherson a příčná ramena, vzadu podélná ramena a vinuté pružiny) připomíná evropské konstrukce, tvary karosérie jsou však zjevně poznamenány japonsko-americkým stylem hrajícím příliš "na efekt". Cherry F-II existuje jako dvoudveřový tudor, čtyřdveřový sedan, dvoudveřové kupé s nahoru vyklápěcím víkem v zádi a jako třídveřové kombi (to má jako jedniná varianta tohoto modelu vzadu tuhou nápravu nesenou listovými péry). Motor 988 ccm v "japonském" provedení má výkon 42,5 kW (58 k SAE), na export se dodává s výkonem sníženým na 33 kW (45 k DIN). Čtyřválec 1171 ccm ve vývozní verzi dává 38 kW (52 k DIN), v "japonské" je to 50 kW (68 k SAE). Snížení výkonů u exportních provedení je (a to platí nejen u tohoto typu této značky japonského automobilu) motivováno nutností vyhovět zahraničním normám čistoty ovzduší - resp. množství škodlivin ve výfukových plynech. Nejvýkonnější verze typu Cherry F-II má motor 1397 ccm o výonu 59 kW (80 k SAE). Podle provedení karosérie a podle motoru mají jednotlivé modely Cherry F-II pohotovostní hmotnost v rozpětí 710 - 780 kg, maximální rychlost se pohybuje mezi 140 a 160 km/h a spotřeba leží přibližně v rozpětí 7 - 11 litrů.


Datsun Sunny 120 Y

Nejprodávanějším typem značky Datsun-Nissan je v Japonsku vůz Sunny 120 Y, automobil klasické koncepce se čtyřválcovým kapalinou chlazeným motorem OHV 1171 ccm (výkony stejné jako ve voze Cherry F-II). Sunny 120 Y se vyrábí jako čtyřdveřový sedan, dvoudveřový tudor, dvoudveřové kupé a třídveřové nebo pětidveřové kombi. Podvozek má vpředu příčná ramena a vzěry McPherson, vzadu je tuhá náprava s podélnými půleliptickými listovými péry. V základním provedení (sedan) má Sunny 120 Y vnější rozměry 3950 x 1545 x 1390, pohotovostní hmotnost 850 kg a nejvyšší rychlost 150 km/h, ve výkonnější úpravě (motor se dvěma karburátory SU, objem 1171 ccm, 59 kW - 80 k SAE) dosahuje tento vůz rychlost 160 km/h. Od května 1973 se vyrábí i další výkonnější verze - Datsun Sunny Excellent, určená zejména pro japonský a americký trh. Má motor OHC 1428 ccm, který dává 62,5 kW (85 k SAE), popř. se dvěma karburátory SU 70 kW (95 k SAE), takže sedan i kupé Sunny Excellent jezdí až 165 km/h.


Datsun Violet 160 J

Bohatá paleta vozů Datsun nižší střední třídy pokračuje modelem Violet, vyráběným s motory 1428 nebo 1595 ccm. Violet existuje v provedení tudor, sedan, kupé hardtop a jako pětidveřové kombi, má klasickou koncepci s motorem vpředu a poháněnými zadními koly. Zatímco Violet 140 J s motorem o výkonu 62,5 kW (85 k SAE) a Violet 160 J s motorem 1595 ccm o výkonu 73,5 kW (100 k SAE) mají vzadu tuhou nápravu s půleliptickými listovými péry, výkonnější verze Violet SSS a SSS-E (motor 1595 ccm s výkonem zvýšeným až na 81 kW - 110 k SAE) mají zadní kola zavěšena nezávisle na trojúhelníkových ramenech se svislými vinutými pružinami. Při pohotovostní hmotnosti 970 - 100 kg dosahují vozy Violet maximální rychlost 145 - 170 km/h podle použitého motoru. Velmi široká je i možnost volby převodovky pro tyto vozy: Violet 140 J a 160 J mohou mít třístupňvou nebo čtyřstupňovou mechanickou, popřípadě třístupňovou automatickou převodovku, u výkonnějších verzí SSS a SSS-E je možné zvolit čtyřstupňovou nebo pětistupňovou mechanickou nebo třístupňovou automatickou převodovku.


Datsun Bluebird

Datsun Bluebird patřil v šedesátých letech k nejúspěšnějším japonským vozům vůbec, jeho pokračovatelem je typ Bluebird U, který v červnu 1976 dostal novou karosérii. Vyrábí se ve třech objemových třídách se čtyřválcovýámi motory 1595 a 1770 ccm a se šestiválecm (řadovým) 1998 ccm. Bluebird U má vnější rozměry 4215 x 1600 x 1400 mm, rozvor náprav 2500 mm a pohotovostní hmotnost v rozpětí 1040 - 1080 kg. Pro japonský trh se dodává s výkony 83,5 kW (1595 ccm), 77, popř. 81 kW (1770 ccm) a 84,5, popř. 95,5 kW (1998 ccm). Na export (zejména do Evropy) je výkon u "šestnáctistovky" snížen na 53 kW (72 k DIN), u "osmnáctistovky" na 65,5 kW (89 k DIN). Připomeňme, že kromě kombíku, který má vzadu tuhou nápravu s půleliptickými listovými péry dostal Bluebird U ve všech verzích nezávislé zavěšení zadních kol - stejné jako u modelu Violet SSS.

Příbuznými modely Datsunu Bluebird U jsou vozy Nissan Silvia (dvoudveřové kupé poněkud futuristických tvarů) a Skyline (sportovně ladený vůz s karosériemi sedan, kombi a kupé). Oba tyto automobily jsou určeny hlavně pro japonský trh, menší Silvia je vybavena čtyřválcem 1770 ccm o výkonu 77 kW (105 k SAE) a při hmotnosti 1000 kg "jde" až 175 km/h, větší Skyline, rozměrově přibližně odpovídající typu Bluebird U, má stejně jako on řadu motorů 1595, 1770 a 1998 ccm. Navíc je zde pouze exportní provedení vozu Skyline GT 240 K s řadovým šestiválcem 2393 ccm o výkonu 83 kW (113 k DIN). Tento automobil dosahuje nejvyšší rychlosti 175 km/h.


Datsun Laurel Coupé 2800

Ve vyšší střední třídě má firma Datsun-Nissan bohaté zastoupení díky "rodince" modelů Laurel, Cedric a Gloria. Vůz Laurel existuje v provedení sedan a kupé, která se od sebe liší nejen tvarem karosérie, ale i tím, že u kupé jsou zadní kola zavěšena nezávisle na lichoběžníkových ramenech, zatímco sedan má tuhou nápravu. Odpružení zadních kol u kupé obstarávají vinuté pružiny, u sedanu jsou to klasická listová půleliptická péra. Laurel je standardně vybavován čtyřmi různými motory: čtyřválci 1770 a 1990 ccm a řadovými šestiválci 2565 nebo 2753 ccm. Laurel 180 L s motorem o výkonu 77 kW (105 k SAE) dosahuje nejvyšší rychlosti 165 km/h, nejsilenější Laurel 280 L se šestiválcem o výkonu 103 kW (140 k SAE) má maximální rychlost 185 km/h. Rozměry vozu Laurel nejdou příliš kompaktní: 4500 x 1670 x 1420 mm (ropzvor náprav 2670 mm), hmotnost se podle modelu pohybuje od 1150 do 1220 kg.


Datsun Cedric Sedan

Automobily Datsun Cedric a Nissan Gloria jsou vlastně paralerními modely a liší se jen drobnýmí stylistickými úpravami - a jménem. Oba mají tři druhy karosérie: sedan, pětidveřové kombi a dvoudveřové kupé hardtop. Rozvor náprav je u obou vozů 2690 mm, vnější rozměry 4690 x 1690 x 1450 mm. Podvozek těchto modelů (s předním nezávislým zavěšením kol a se zadní tuhou nápravou s listovými půleliptickými péry) je téměř shodný s podvozkem sedanu Laurel. Ve voze Gloria mohou být pouze dva odlišné motory. Řadové šestiválce o objemu 1998 nebo 2753 ccm a výkonu 84,5 kW nebo 95,5 kW (dvoulitrový motor se vstřikováním paliva) a 103 kW (motor 2753 ccm). Datsun Cedric má naopak výběr motorů mnohem bohatší: kromě šestiválců 1998, 2565 a 2753 ccm, o nichž již byla zmínka, se do vozu Cedric 200 C a 220 C alternativně montují i vznětové čtyřválce 1991 nebo 2164 ccm o výkonu 44 nebo 48,5 kW (60 nebo 66 k SAE). Na vůz o pohotovostní hmotnosti kolem 1450 kg jsou však dost slabé...


Datsun 260 Z

Na tokijském autosalónu v roce 1969 byly předvedeny poprvé dva modely sportovních kupé Datsun a Nissan, které tehdy dostaly označení Datsun Z a Nissan Fairlady. Staly se základem celé řady sportovně tvarovaných modelů, které získaly velké úspěchy při vývozu do USA, a v posledních třech letech si dokázaly zajistit i dobré postavemí na trhu sportovních vozů v západní Evropě. Pod značkou Datsun do této skupiny patří modely Z, ZG a Z 2/2. Všechny mají velmi podobné karosérie, připomínající dnes už téměř klasické tvary sportocních automobilů první poloviny šedesátých let. Sportovní dvoumístné kupé Dasun 260 Z má stejně jako ostatní modely této skupiny klasickou koncepci s vpředu umístěným řadovým šestiválcem 2565 ccm o výkonu 92,5 kW (126 k DIN) - popř. (pro japonský trh) 119 kW (162 k SAE). Všechna čtyři kola jsou zavěšena nezávisle, vpředu i vzadu jsou vinuté pružiny umístěné vertikálně. Kupé 260 Z má rozměry 4115 x 1630 x 1285 mm, rozvor náprav 2305 mm a hmotnost 1160 kg. S výše uvedeným motorem dosahuje maximální rychlosti 205 km/h. Pro vývoz do USA se do stejné karosérie montuje i motor 2753 ccm o výkonu 111 kW (151 k SAE).

Kromě základního provedení dvoudveřové dvoumístné karosérie kupé Z se vyrábí pod značkou Datsun i verze s mírně protaženou přídí (označení ZG, délka 4305 mm) a 2+2 místná verze Z 2/2 (délka 4425 mm, rozvor náprav 2605 mm) se stejným motorem 2565 ccm. Nissan Fairlady má až na upravenou příď (zalryté světlomety) a záď (jiný tvar skupinových světel) karoseérii shodnou s paralerními modely Datsun 260 Z, ZG a Z 2/2, motor tohoto vozu je však pouze dvoulitrový (přesně 1998 ccm) šestiválec o výkonu 95,5 kW (130 k SAE). Vůz s ním dosahuje nejvyšší rychlosti 180 km/h. Stejně jako sportovní Datsun 260 Z i Nissan Fairlady může být kromě mechanické převodovky (čtyřstupňové nebo pětistupňové) vybaven i automatickou třístupňovou převodovkou.

Nakonec je třeba se zmínit o reprezentačním sedanu Nissan President, který se vyrábí jen ve velmi omezeném množství, a slouží, podobně jako model Century firmy Toyota, japonským prominentům. Vůz klasické koncepce s nezávislým zavěšením předních kol má vpředu umístěný vidlicový osmiválcový motror 4414 ccm o výkonu 147 kW (200 k SAE), je vybaven standardně třístupňovou automatickou převodovkou a při pohotovostní hmotnosti cca 1850 kg má maximální rychlost 195 km/h. Některé vozy Nissan Presidnet, určené pro japosnkou administrativu, mají i méně výkonné šestiválce 2974 ccm a třístupňové mechanické převodovky s řazením pod volantem.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články