Články


Návrat do minulosti - I

2006-09-01 Přečteno: 2 291x


NÁVRAT DO MINULOSTI - I



Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)

Historie automobilky Nissan je velice spletiá a neméně zajímavá. Ještě aby ne, když nedávno oslavila 100 000 000 vyrobený automobil a z jejichž bran vyjíždí samohybné výrobky (a nejen to) již od roku 1931. O to více mě mrzelo, že na Nissan Clubu toho o historii mnoho není. A tak jsem se rozhodl založit nový měsíční seriál o historii produktů a událostí jakkoliv spojených s touto naší oblíbenou automobilkou, který začneme jak jinak než stylově - jednoduše a přece věcně. A věřím, že oblíbenost tohoto seriálu a zájem Vás, Nissanistů, o historii bude stoupat rovnoměrně s náročností obsahu dalších dílů, ať už o historických souvislostech nebo konkrétních zajímavých nebo slavných historických typech - a věřte jejich spousta.





SVĚTOVÉ AUTOMOBILKY -

- jejich historie a výrobky




Vydal: NADAS (Nakladatelství dopravy a spojů), v Praze roku 1975
Napsal: Břetislav Štilec a kolektiv

Předchůdkyně společnosti Nissan - Kwaishisha Motor Car Works - byla založena v roce 1911. Tehdy Masujiro Hashimoto postavil svůj první automobil a hned měl úspěch. Nedostatečné finanční prostředky mu však neovolovaly, aby rozvinul výrobu podle svých představ. Teprve roku 1914 se na něho usmálo štěstí, když jeho automobil s desetikoňovým motorem způsobil senzaci třetím místem na Taisho Grand Fair a tři mecenáši - finančníci Den, Aoyama a Takenchi jeho podnikání pospořili. Z počátečních písmen jejich jmen vznikl název dalšího automobilu - DAT. K tomuto jménu přibyla ještě další slabika son, která znamenala DAT a synové. Protože však anglické slovo son v japonské výslovnosti příliš připomínalo japonský výraz ztráta, bylo jméno Datson změněno na Datsun.

Základem společnosti Nissan byla už zmíněná Kwashinsha MCW, která v roce 1926 spolu s firmou Jistuyo Jidosha Seizo Co., Ltd. a s kapitálem půl miliónu Jenů vytvořila společnost DAT Jidosha Seizo Co., Ltd. V roce 1931 byl uveden na trh malý vozík s motorem 500 ccm pod jménem Datsun. Rok 1933 byl bohatý na organizační přesuny. Společnost DAT se nejprve spojila s Tobata Foundry Co., ale pak se z finanční závislosti vymanila a s kapitálem 10 miliónů Jenů se pustila do práce pod jménem Jidosha Seizo Kabushiki Kaisha. Tato firma byla pak zárodkem společnosti, která byla následujícího roku přejmenována na Nissan Motor Co., Ltd.

V roce 1937 byla zahájena výroba automobilů střední třídy - V témže roce však vypukla válka s Čínou a proto byla výroba silně omezena. Výroba osobních vozů se však stejně brzy zastavila a pozornost byla soustředěna na nákladní automiobily. Rok před skončením války byla společnost Nissan Motor Co. přejmenována na Nissan Heavy Industries Corporation.

Několik měsíců po skončení války byla obnovena výroba nákladních automíbilů Datsun v závodě Yoshiwara. V roce 1949 bylo společnosti vráceno jméno Nissan Motor Co., neboť se znovu začalo uvažovat o výrobě osobních automobilů. K tomu došlo až o tři roky později, kdy byla uzavřena smlouva s anglickými závody Austin o licenční výrobě vozů. V roce 1953 byly učiněny první kroky k výrobě domácího typu, přestože v závodě vypukla stávka na podporu mzdových požadavků. Za dva roky byl konečně uveden do prodeje poválečný typ Datsun Model 110, Model 120 Pickup a doposud licenční Auston A50. Již v roce 1956 byl zaveden další typ Nissan Junior, který pomohl zvýšit kapitál společnosti na 6 miliónů US dolarů.

Rok 1958 znamenal velký nástup vitálního japonského automobilového průmyslu. Po autosalónu v Los Angeles byly sjednány první smlouvy v USA. Ještě téhož roku zvítězil Datsun na 6. Round Australia Mobile Gas Trial ve třídě do 1000 ccm a obrátil tak na značku Nissan pozornost celého světa.

V roce 1959 byl konečně postaven první automobil domácí konstrukce pojmenovaný Datsun Bluebird a o rok později další typ Cedric. V roce 1961 zakoupila firma leteckou námořní základnu Oppama a vybudovala zde zcela nový závod na výrobu osobních automobilů. Teprve tento závod umožnil velkolepý nástup japonské automobilky Nissan na světové trhy. V roce 1965 byla dokončena výstavba další automobilky Zama a téhož roku vyroben první japonský reprezentační vůz President. Ve stejném roce byla spuštěna na vodu loď Oppama Maru, určená výhradně pro transport automobilů. Současně byla zahájena stavba další lodi Zama Maru. Rok 1966 znamenal další velký rozmach firmy Nissan. V Peru a v Mexiku byl postaven montážní závod, v Evropě byl zahájen prodej, typ Bluebird vyhrál 14. East African Safari Rallye. V srpnu bylo ohlášeno spojení s automobilkou Prince Motors Ltd. a přijetím jejího výrobního programu vznikla z koncernu Nissan největší japonská automobilová společnost. V závodech Oppama, Zama, Murayama, Yokohama, Yoshiwara, Mitaka a Ogikubo pracovalo již v roce 1968 celkem 26 500 zaměstnanců, kteří kromě osobních automobilů značek Datsun, Nissan, Prince vyrábějí i mikrobusy, nákladní vozy, vysokozdvižné vozíky, textilní stroje a rakety. Produkce činila tehdy asi 272 000 osobních a 260 000 nákladních vozů a mikrobusů. Pro export bylo určeno zatáím asi 25% produkce.

V posledních letech se výroba i export neustále zvyšují.

Představiteli výroby roku 1974-1975 jsou Nissan Cherry - čtyřválec OHV s objemem válců 988 ccm a maximální rychlostí 140 km/h. Nissan Skyline - čtyřválec OHC s objemem válců 1815 ccm a maximální rychlostí 165 km/h. Nissan Gloria - šestiválec OHC s objemem válců 1998 ccm a maximální rychlostí jako u předcházejícího typu. Nissan Fairlady Z - šestiválcový motor DOHC s objemem válců 1989 ccm a maximální rychlostí 210 km/h.



Datsun 100 A

Čtyřdveřový osobní automobil s motorem umístěným vpředu, pohonem předních kol. Motor čtyřválcový OHV s objemem válců 988 ccm, kompresní stupeň 9. Největší výkon 59 koní (SAE) při 6000 1/min. Rozměry jsou 3610 x 1470 x 1380 mm. Největší rychlost 140 km/h, spotřeba paliva 8 l / 100 km. Hmotnost 660 kg.


Datsun 1600 Coupé

Čtyřdveřový osobní automobil, jeden z četných představitelů výroby automobilky Nissan-Datsun.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články