Články


Berany, berany, duc

2006-11-17 Přečteno: 3 503x


BERANY, BERANY, DUC

Nissan a Euro NCAP




Napsal: Wally (Luboš Tůma)
Foto: Euro NCAP


Od prvního bariérového testu Euro NCAP uplyne příští rok v únoru 10 let. A již u této první zkoušky stál tváří v tvář bariéře automobil roku 1993 - Nissan Micra. Od té doby prošlo tímto testem více či méně úspěšně 10 automobilů Nissan. Zatímco třeba Nissan Almera N15 odešla s ostudnými dvěma hvězdičkami v roce 1999 jako nejhorší z řady testovaných, Almera Tino se o dva roky později stala ve své třídě velkoprostorových rodinných vozů nejbezpečnějším automobilem. Připomeňme si tedy několika obrázky, jak si automobily Nissan v bariérových zkouškách Euro NCAP vedly.



4.2. 1997 - Nissan Micra K11

Nissan Micra K11 se stala prvním japonských automobilem, jež vyhrála prestižní evropský titul o Auto roku. Stalo se tak roku 1993. Zkouška Euro NCAP se konala až o 4 roky později a Micra tehy získala 2 body za ochranu posádky a 2 body za ochranu chodců. Vzhledem ke své velikosti a srovnání s konkurenci, jež tehdy získávala kolem jednoho bodu za ochranu posádky i chodců, to tak nebyl vůbec špatný výsledek, navíc s ohledem na svůj dřívější vznik s ohledem na dobu zkoušky.


1.7. 1997 - Nissan Primera P11

Nástupce úspěšné Primery P10, jež obsadila druhé místo v evropské anketě Auto roku za rok 1992, ve zkoušce obdržel 3 hvězdičky za ochranu posádky. Na svojí dobu ve střední třídě standardní výsledek.


26.1. 1999 - Nissan Almera N15

Další test proběhl po delší době a stal se nejhorším, jaký kdy Nissan ve zkoušce Euro NCAP obdržel. Obchodně úspěšný nástupce řady Sunny obdržel za ochranu posádky jako jediný z řady toho dne testovaných vozů pouze 2 body (z pěti možných) a za ochranu chodců ještě o bod méně (ze čtyř možných). Skončila tak hůře než menší a starší Micra a na přelom tisíciletí, kdy se už v nižší střední třídě začaly objevovat vlaštovky se čtyřmi hvězdičkami za ochranu posádky, to byl mizerný výsledek i přes to, že Almera N15 vyjela do ulic o řadu let dříve s ohledem na dobu zkoušky.


29.6. 1999 - Nissan Serena

O mnoho lépe dopadla o půl roku následující zkouška. Tou prošel i velkoprostorový vůz Serena s originálním uložením motoru pod sedadlem spolujezdce, vycházející z úspěšné dodávky Vanette. I přes to, že se vyráběla již od roku 1991, dokázala i v testu 8 let po rozběhu výroby získat vynikající 4 hvězdičky za ochranu posádky a dvě za ochranu chodců, mimojiné právě díky svému uspořádání pohonné jednotky.


27.9. 2000 - Nissan Micra K11

Druhý test druhé generace Nissanu Micra proběhl 3,5 roku po předchozím. Modernizovaná Micra své posledně obdržené bodové ohodnocení udržela. 2 hvězdičky za ochranu posádky a 2 hvězdičky za ochranu chodců.


26.3. 2001 - Nissan ALmera N16

Reputaci své předchozí generace napravila nová Almera, která za ochranu posádky dostala 4 hvězdičky. Tato zkouška byla zajímavá tím, že se v ní objevily hned dva automobily Nissan.


26.3. 2001 - Nissan ALmera Tino

Tím druhým byla velkoprostorová Almera Tino, jež získala stejné ohodnocení jako její menší sestra, nicméně v kategorii velkoprostorových rodinných automobilů jí to stačilo k titulu nejbezpečnějšího vozu své třídy. Standardní výsledek té doby se pohyboval na hranici tří a čtyř bodů, vzhledem k tomu, že většina vozů té třídy měla jednoprostorovou karosérii, více podléhající deformacím a oproti klasicky řešeným karosériím méně prostoru pro motorový prostor a deformační zóny.


26.11. 2002 - Nissan X-Trail

I přes své největší úspěchy ve třídě terénních automobilů se Nissan X-Trail stal prvním a zatím posledním vozem s pohonem všech kol, jež zkoušku absolvoval. A to prosím není čistokrevný terénní vůz, ale SUV nabízející se alternativně i s pouze předním pohonem. Výsldkem byly 4 hvězdičky za ochranu posádky a dvě za ochranu chodců, což se dá brát za dobré.


26.11. 2002 - Nissan Primera P12

Podobný scénář jako ze zkoušky o rok a půl dříve - dva Nissany a oba takřka stejného hodnocení. Třetí (a dnes už víme, že i poslední), méně úspěšná generace oblíbeného vozu střední třídy nasadila bezpečnostní laťku oproti předchozí generaci sice výš, ale v jak kterém smyslu. Primera obdržela v testu 4 hvězdičky za ochranu posádky, ale jen jedinou za ochranu chodců, čimž se její výsledek dostává na nic víc než průměrnou hodnotu. Navíc v době, kdy už po světě jezdilo někkolik pětihvězdičkových Renaultů by se přece jen čakalo něco víc.


26.6. 2003 - Nissan Micra K12

Zatím posledním testovaným Nissanem ve zkouškách Euro NCAP byla poslední generace Micry, již před třemi a půl lety. Její výsledek byl více než dobrý - 4 body za ochranu posádky a dva za ochranu chodců. Výsledek jí tak dopadl o něco lépe než o dvě třídy výše posazené Primeře a s ohledem na svojí velikost tak výrazně předčila konkurenci.


Euro NCAP již 3,5 roku netestoval automoibl značky Nissan, a tak doufám, že až přijde opět čas, stane se tak prvním, který obdrží 4 hvězdičky za ochranu chodců. Proč neříkám 5 za ochranu posádky? Protože to už má dnes každé druhé testované auto a hlavně si myslím, že u automoiblky, která patří Renaultu, je to docela samozřejmostí. I když X-Trail a Primera P12 moc nepřesvědčily...

Více informací, ale hlavně podrobný přehled testů všech výše uvedených automobilů a jejich kunkurentů najdete na www.euroncap.com nebo na www.oeamtc.at.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články