Články


AUTO BILD - REPORT KVALITY 2008 - část první

1 komentářů 2009-02-16 Přečteno: 4 903x

Od roku 2001 zveřejňuje nejčtenější evropský motoristický magazín Auto Bild obsáhlou roční zprávu o kvalitě a spolehlivosti automobilů. Čtenářům nabízí fundovaný přehled, v němž se každý snadno zorientuje. Zpráva se skládá ze sedmi níže specifikovaných disciplín, všechny mají ve výsledné bilanci shodnou váhu.

Co je nejpodstatnější: Auto Bild Qualitätsreport se nesoustředí jen na nové vozy, ale velkou pozornost věnuje také tomu, jak si jednotlivé modeli vedou v běžném provozu. Nicméně z praktického hlediska nemá valný smysl rozpitvávat hříchy staré deset patnáct let, v centru se ocitají auta stará od tří do sedmi let. Výběr 22 značek reflektuje jejich pozici na trhu v našem regionu.
Zpráva se opírá o ojedinělou databázi technických zkušeben TÜV, v nichž musejí projít povinnými prohlídkami všechny automobily registrované v Německu. Obdobu našich STK vozidla navštíví po třech letech od uvedení do provozu, další po pěti letech od své první registrace.
Do roku 2004 se započítávali též statistiky německého autoklubu ADAC. Ty ovšem postupně ztratily vypovídací hodnotu, protože čím dál více výrobců nabízí záruku mibility. K poruchám se častěji vydávají jimi pověřené servisní společnosti, čímž frekvence výjezdů ADACu poklesla.
Německý autmobilový trh je největší v Evropě a Auto Bild Qualitätsreport přináší velkou vypovídací hodnotu i pro české motoristy. Můžeme diskutovat o porovnatelnosti například služeb autoservisů, průměrném ročním proběhu nebo kvalitě silnční sítě, ale drtivá většina automobilů na našich i německých silnicích se shoduje svojí technickou specifikací, proto je s odpovídající frekvencí postihují i shodné závady.

Jak hodnotí AutoBild


Zakrývané chyby, tajné nápravy

Automobilky investují do svého image obrovské finanční prostředky a výsledky renomovaných statistik spokojenosti mnohých z nich právem nahánějí husí kůži. Vrozené vady, nepřiměřené úspory i servisní fušeřina k motorismu patří stejně jako lesk autosalónů. Vyplatí se vědět o nich víc.

V příchozí elektronické poště partnerského německého magazínu Auto Bild běží speciální program sledující došlé stesky nad automobilovou produkcí. Pod dohledem zkušeného redaktora je třídí do složek jednotlivých značek a dále podle charakteristických závad. Mercedez-benzy tak mají spoustu záznamů na téma koroze, o požárech peugeotů by se dal z nasbíraných podkladů napsat román stejně jako o zamrzajících blocích motorů volkswagenů. Snad ani ve smolných knihách středověku nebylo zachyceno tolik hrůz jako v těchto po léta pečlivě vedených databázích.


Za některá negativa si automobilky mohou i svou arogancí ve vztahu k zákazníkům. Jako příklad uveďme jistého věrného německého ctitele Volkswagenu. Během 18 let vystřídal druhou, třetí (dva vozy), čtvrtou i pátou generaci golfu. S posledním z nich ujel během čtyř let 38 000 km, když se na přístrojovém štítu rozsvítila varovná kontrolka hlásící defekt elektronického stabilizačního systému ESP. Podle diagnózy v autorizovaném servisu bylo na vině vadné čidlo brzdného tlaku (interní kó G201). Výměna přišla na více než 30 000 korun. Protože zatím uplynula záruční lhůta, musel rozčarovaný penzista sáhnout hluboko do kapsy. Do dnes nemůže pochopit, jak se něco takového může stát relativně mladému vozidlu. Ať tak nebo tak, má jasno: jeho příští auto rozhodně nebude volkswagen.


V příslušné kolonce archivu přijaté pošty přitom najdete řadu stesků na defekty ESP u volkswagenů z let 2004 a 2005. Zřejmě se jedná o typickou závadu, o ale výrobce pomlčel, byť ji podle struktury oprav v autorizovaných servisech musí moc dobře znát. Podobně tomu bylo i v případě defektních kompresorů klimatizačních jednotek golfů a caddy. Až když Auto Bild spustil křik, vytasil se Volkswagen s kulantní nabídkou a náklady na opravu vzal na sebe.
Autorizované servisy bývají leckdy přostřednictvím tajných interních přípisů zapřísahány, aby informaci o výrobní vadě nepřenášeli na zákazníky a defekt odstranili pokud možno nenápadně, bez narušení důvěry klienta ve značku.


Některé poruchy jsou však tak křiklavé, že výrobci volky nevolky musejí vyhlásit svolávací akci, aby předešli ještě větším škodám a případným žalobám třeba pro újmu na zdraví. Proč u každé z automobilek uvádíme aspoň nejvýznamější příklady takových akcí? Zájemce o koupi ojetého vozidla by měl prověřit, zda jím vyhlédnutý exemplář absolvoval příslušnou úpravu.

Svolávací akce se týkají také abdivovaných japonskch značek, Toyotu nevyjímaje. V tak komplexním a složitém stroji, jako je moderní automobil, se s defekty zkrátka musí počítat a frekvence jejich výskytů zpravidla nebývá s ohledem na počet součástek přehnaně vysoká. Ale svolávací akce si nezaslouží jenom kritiku, podstatná je také pozitivní složka podobné informace: chyba byla identifikována a dochází k nápravě. Záleží na to, jaké nebezpečí pro zákazníka znamenala, s jakým odstupem přichází náprava a kolik nepohodlí tím klietovi vznikne.

Snad se brzy dočkáme update softwaru jako v případě počítačů. Na displeji automobilu se objevilo hlášení, třeba že Mazda hodlá řešit problémi s korozí podběhů, Volkswagen dotáhne šrouby na převodovce, případně BMW dává k dispozici nový software řídící jednotky, aby se už u jeho vozidel s přímým vstřikováním paliva neopakovali nepříjemné poruchy. Stačilo by zaslání SMS nebo e-mailu, vždyť už dnes jsou mnohé automobily napojený na terminály registrující například tísňové volání SOS v případě poruchy nebo nehody.
Plně automatizovaný systém upozorňující nejen na aktuální závady vašeho automobilu, ale i vrozené defekty dané typové řady (byť se ve vašem případě třeba zatím neprojevily) by pomohl uspořádat leckdy napjaté vztahy mezi zákazníky, automobilkami a autorizovanými servisy. Ale ani po zavedení podobných novot neztratí svojí vypovídací schopnost nezávislá zpráva o kvalitě automobilové produkce a souvisejících služeb, tedy předkládaný Qualitätsreport. Věříme, že v něm naleznete informace podstatné při rozhodování o koupi nového nebo ojetého automobilu, v případě svolávacích akcích pak o údržbě již provozovaného vozidla. Leckterá princezna možná spadne a dříve neprávem přehlížená popelka nastoupí na její místo.

Zdroj: Auto TIP č.23 zveřejněno: Listopad 2008

... pokračování příště v druhé části ...

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
REPORT KVALITY - jak to hodnotíte vy 1 sluzebnik

Foto galerie


Články