Články


Americká Primera

2006-08-01 Přečteno: 2 300x

AMERICKÁ PRIMERA

Infiniti G20




Napsal: Wally (Luboš Tůma)
Foto: Infiniti



Infiniti G20t alias Nissan Primera 2.0 GT

Značka Infiniti je luxusní odnoží automobilky Nissan stejně tak, jako je Lexus v případě Toyoty a Acura v případě Hondy. Tyto značky se na severoamerickém trhu objevily v průběhu 80.let 20.století a byly odezvou na utišující se ropnou krizi, která zabránila vývoji amerických křižníků silnic - klasickým velkým vysokobjemovým automobilům.

Tradiční americké automobilky se v té době - na přelomu 60. a 70.let - poprvé odhodlali ke snižování výkonů svých výrobků při přibližném zachování objemů svých, až na malé výjimky vidlicových osmiválců v domění, že sníží spotřebu paliva, která ve své době standardně dosahovala u více jak šestilitrových motorů průměrných hodnot kolem dvaceti až pětadcaceti litrů na 100 km. Neutichající nedostatek pohonných hmot však časem donutil automobilky k drastičtějšímu zásahu do svých agregátů, který představoval úplné stažení vysokoobjemových motorů - až na nejvyšší třídy, a nahrazením je kompaktními a úspornějšími leč relativně slabými vidlicovými šestiválci a to nemluvě o dalším snižování výkonů na přelomu 70. a 80.let v důsledku přísného a náhlého stanovení emisních norem. Šance využít degenerace amerického automobilového průmyslu využily jak evropské tak i japonské automobilky, které měly s výrobou kompaktních a úsporných automobilů bohaté zkušenosti a zákonitě se tak staly prodejním hitem na severoamerickém kontinentu.

Netrvalo však dlouho a americký kontinent nejen že poněkolikáté vzestoupil z ropné krize, ale kompaktními vozy byl tamní trh přesycen. Zatímco evropské automobilky vesměs ztratily své odbytiště v USA a v Kanadě díky pomalé reakci na tuto situaci, japonské automobilky daly na přání americké klientely a začaly nabízet luxusní vozy rovnocenně konkurující "renesančním" klasickým "Amerikám". Automobily Infiniti se poprvé představily veřejnosti v roce 1989 na detroitském a losangelesském autosalonu jako vozy vyšší a nejvyšší třídy s tří až čtyř a půl litrovými motory V6 a V8 klasické koncepce. Za nedlouho si tyto automobily vydobyly na americkém trhu renomé co by kvalitních a spolehlivých vozů. A právě proto od první poloviny 90.let dostal šanci na americkém trhu prosadit se i výrobní program pro evropský kontinent...


Infiniti G20 - základ nabídky značky Infiniti v polovině 90.let, vycházející z evropského Nissanu Primera P10

V roce 1995 vstoupila automobilka Infiniti do výrobního programu se třemi řadami osobních automobilů, z nichž základní model tvořila Infiniti G20 - jako jediný model z nabídky s předním pohonem kol a čtyřválcovými motory. Tento vůz byl na americké poměry jen lehce upravený Nissan Primera P10, který se od svého evropského sourozence odlišoval pozměněnou maskou ve stylu Infiniti, obrysovými světly v náraznících a chromovanými klikami dveří. Na přání byl dodáván i interiér obšitý ve světlé látce, což byl další znak tohoto automobilu. Tento vůz potom ještě doplňoval sportovní typ, obdoba evropské verze GT, Infiniti G20t, kde písmeno t představiovalo zkratku touring. Tento vůz byl potom standardně vybaven navíc elektricky ovládaným střešním oknem, zadním přítlačným spoilerem a sportovními sedadly v tradičním evropském čalounění. Obě verze byly standardně vybaveny elektrickým ovládaním všech oken a vnějších zpětných zrcátek, manuální klimatizací, ABS, dvěma airbagy a litými koly. Nabídku motorů tvořily dva osvědčené zážehové dvouvačkové řadové čtyřválce DOHC, SR20DE, v případě G20 s výkonem 103 kW a u G20t s výkonem 110 kW. Výborné jízdní vlastnosti, díky zachování všech mechanických částí podvozkové platformy Primery P10, tedy zcela odpovídaly produkci evropské Primery - stejně tak jako její spolehlivost a na své výkony příznivá spotřeba paliva. V kombinaci s oběma motory byla dodávána buď automatická pětistupňová mechanická nebo za příplatek čtyřstupňová automatická převodovka.

Upravené evropské verze automobilů Nissan pro USA se osvědčily - což dokazuje i fakt, že od roku 1996 byla na tamní trh dodávána i upravená Maxima QX jako Infiniti I30, která tehdy vyplňovala mezeru mezi standardní G20 a klasicky řešeným ryze americkým typem J30. Dnes značka Infiniti stále představuje luxusní značkou Nissanu pro severní Ameriku - sice bez vozu střední třídy, která však v nedávné době obohatila svojí nabídku například o sportovní kupé G35 vycházejícího ze stejnojmenného sedanu nebo velké SUV QX4 nemluvě o druhé generaci vlajkové lodi Q45 vyráběné od roku 2001, kterou od roku 2002 obohacuje vkusně jinak orientovaný, avšak zaměřením zcela totožný klasický sedan - M45.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Nissan Primera

Toto je článek o modelu Nissan Primera P10

Primera GT test (MOT 07/97)

Limuzína so športovým srdcom

Zdroj: MOT, 23. 6. 1997 Autor: Juraj Pucher, prepísal Lubosh

Vie sa presne, kedy v roku 1933 založili Nissan Motor Co., Ltd., ale kedy prvý raz vyslovili nahlas svoje krédo: „Pozerať do budúcnosti, ale zlepšovať ju už dnes,“ nikto nevie. V každom prípade sa ho však v Nissane držia a automobil Primera GT je jedným z najlepších dôkazov.

Dvojlitrová Primera GT je hro...

Nissan Primera 1.6i GX - TEST

POKRAČOVATEL TRADICE

Nissan Primera 1.6i GX

Zdroj: Svět motorů č.47/1996 Napsal: ffxtrail (PhDr. František Fiala, CSc.) Foto: Mgr. Jiří Křenek Zpracoval: Wally (Luboš Tůma) Nissan je automobilka, která se nikdy nesnažila upoutat nějakým extravagantním nebo futuristickým tvarováním karosérie svých výrobků. Filozofií této firmy je až fanatické zdokonalování techniky. Zaměřuje se na pohonný ag...

Nissan Primera Wagon

PRIMERA I JAKO KOMBI

Zdroj: Svět motorů č.40/1997 Napsal: Mgr. Roman Poláček Foto: Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma) Jednou z premiér letošního frankfurtského autosalónu byla nová verze oblíbeného modelu střední třídy Primera. Ke klasickému tříprostorovému sedanu a pětidveřovému liftbacku přibylo praktické a elegantní kombi. Designu nové karosářské varianty byla věnována velká pozornost...

Nissan Primera pro rok 1995

NISSAN PRIMERA PRO ROK 1995

Zdroj: Svět motorů č.51/1994 Napsal: Vítězslav Kodym Foto: Nissan Zpracoval: Wally (Luboš Tůma)

Nissan Primera - legenda končí

Nissan Primera - legenda končí Nepříliš slavné prodeje Primery vedly Nissan k rozhodnutí nenahrazovat tento model přímým nástupcem. Střední třída přijde o jednoho z tradičních zástupců v tomto ostře sledovaném segmentu. Pokud náhodou zvažujete možnost koupě příští Primery, máte o starost méně. Nissan totiž neplánuje nahrazení nepříliš úspěšné současné generace zbrusu novým nástupcem. Stávající Pr...

Nissan Primera 2.0i 16V SLX - TEST

RYTMUS NAŠÍ DOBY

Nissan Primera 2.0 SLX

Zdroj: Auto Tip č.10/1994 Napsal: Vladimír Löbl Foto: J. Maršíček Zpracoval: Wally Ne vždy se podaří nabídnout správný automobil ve správnou dobu na správném místě. Modernizovaný Nissan Primera modelového ročníku 1994 je v tomto ohledu jednou ze světlých výjimek. Málokterý automobil japonské značky se těší na evropském kontinentu takové popularitě...

Nissan Primera 2.0eGT - TEST

BERÁNČÍ ROUCHO

Nissan Primera 2.0e GT

Zdroj: Auto Tip č.21/1994 Napsal: Tom Hyan Foto: Tom Hyan a Nissan Zpracoval: Wally Primera, tichá a nenápadná, s nadčasovým designem a výjimečnými jízdními vlastnostmi, patří k nejzdařilejším modelům Nissanu pro evropský trh. U nás se Primera etablovala na trhu jako nenápadný vůz střízlivě elegantního designu, ale s propracovanými šestnáctiventilov...

Nissan Primera - Vzor jízdních vlastností i spolehlivosti

Kdo umí vzít volant pořádně do ruky a měl někdy možnost si pořádně vyzkoušet Nissan Primera předchozích dvou generací, nedá na něj dopustit. Se zážehovým motorem potěší každého řidiče, méně už majitele servisu. Ten si na něm ani po statisících najetých km téměř nic nevydělá. Primera zastupuje značku Nissan ve střední automobilové třídě, patří tedy po bok Opelu Vectra, Fordu Mondeo či Mazdy 62...


Články